Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.Ai... Dat zegt wel wat! Tijd om daar wat aan te veranderen dus, want ik heb niet stil gezeten al die tijd. Het laatste bericht dateert van net na de start van de pandemie. Sinds die tijd heb ik lange periodes thuis bij het gezin gehad en lange perioden in Apeldoorn waar de baan staat. Het was dus een beetje schipperen. De locs zijn inmiddels gespoten, maar net met de afwerking ging het mis. Rond de ramen is het te grof geworden. Ik hoop dat ik dat nog redelijk makkelijk kan herstellen, want dan is het enkel nog een kwestie van de decals erop, weatheren en coaten. Daarover komende week hopelijk meer.
Qua baan is er nog veel meer gebeurd. Zo heb ik de platen van het onderste schaduwstation weer goed gemaakt, wat ontbrekende stukjes opgevuld en de baan onderaan gelegd. En toen kwam de klimspiraal, en dat werd een ramp. Ik had 7 cirkels gemaakt (met een decoupeerzaag op een plankje) maar deze bleken net te krap bemeten. Ze paste perfect in het verdere bouwwerk, maar waar ik wel rekening had gehouden met de draadeindes had ik niet genoeg rekening gehouden met het uitsteken van het rollende materiaal. Dus moesten er grotere cirkels komen, alleen zouden die niet passen. Daarom is na lang wikken en wegen de zaag in dat deel van de ombouw gegaan en ben ik (wat volgens mij eigenlijk ook zo hoort) van beneden naar boven gaan werken hiervoor. De op maat gemaakte draadeinden kon ik gelukkig hergebruiken, en met een recent aangeschafte bovenfrees heb ik gisteren de onderplaat gemaakt (van 12mm multiplex) waar de spiraal op rust, en ook de eerste cirkel (van 6mm MDF). Vandaag had ik de tijd om dit allemaal te plaatsen en te testen. En dat ziet er allemaal netjes uit. De eerste cirkel gaat nu qua gaten ook dienen als mal voor de andere cirkels. In totaal moeten dit er 7 worden.
Wel vond ik ondersteuning van de bodemplaat wat fragiel overkomen, omdat deze grotendeels rust op 4 poten. Deze poten zijn wel lekker dik, maar de onderlinge afstand is wat groot. Vandaar dat ik nu wat diagonale latjes hebt geplaatst om dit wat beter te verdelen. Dit zorgt er tevens voor dat de poten een heel pak steviger staan! Hier wou ik nog eens naar kijken maar dit lost dat meteen op.
Een eerste ritje met een Roco 1100 leverde deze video op;
En bijgevoegd wat foto's van het werk van de afgelopen 2 dagen.