Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Decoder 60972

Gestart door mikeloper vrijdag 17 november 2017, 17:19:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder 60972
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Decoder 60972
Beste jongelui,

Even een draadje over draadjes. Ik ben bezig om mijn stomer 3084 om te bouwen naar een digitaal locje. Hoe ik de motor en de frontseinen moet aansluiten is mij duidelijk, gewoon de tekens en tekst volgen.
Echter hoe zit het met de extra Aux uitgangen?  Ik wil er een rookgenerator in zetten (weet iemand welk modelletje) en ik heb gisteren van digirails cabine verlichting op de kop getikt. Deze wil ik in de cabinetender stoppen en aan een aux uitgang hangen. Maar hoe moet ik dit precies aansluiten?

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt

Gr Mike
Re: Decoder 60972
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder 60972
Mike,

Rookgenerator is o.a. de Seuthe 10, deze kan tussen aux en locmassa/frame aangesloten worden (dat laatste gebeurd al als je deze in de schoorsteen steekt.
Cabineverlichting kan met de plus draad op de decoderplus (oranje draad bij M*/blauwe bij o.a. ESU) en met de min draad aan een AUX aansluiting.

Mvg, John
Re: Decoder 60972
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder 60972
Hi Mike,

Wil je de decoder M* 60792 gebruiken dan is de blauwe draad oranje in M* kleuren, deze even in het achterhoofd houden.

Gr. Fred.
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Decoder 60972
Bedankt John en Fred,
Ik weet voldoende!
Maakt het nog uit welke orange (retour kabel) ik gebruik? In dat rijtje met Aux uitgangen zitten 2 oranje draden, of zijn ze beiden gelijk?


Bedankt.
Gr Mike
Re: Decoder 60972
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder 60972
Citaat van: Marklindak op vrijdag 17 november 2017, 17:50:45
dan is de blauwe draad oranje in M* kleuren, deze even in het achterhoofd houden.

Sorry, zal het gelijk ff aanpassen. Was (omdat ik merendeel) ESU inbouw even daar vanuit gegaan.
Re: Decoder 60972
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder 60972
Citaat van: mikeloper op vrijdag 17 november 2017, 17:58:26
Maakt het nog uit welke orange (retour kabel) ik gebruik? In dat rijtje met Aux uitgangen zitten 2 oranje draden, of zijn ze beiden gelijk?

Ik ga vanaaf wel even zoeken naar zo'n platine!
Re: Decoder 60972
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder 60972
Die oranje draden zijn op de print met elkaar verbonden, dus dat maakt niet uit Mike.
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Decoder 60972
Bedankt John.
Dan gaan we zondag eens op mijn gemak het locje ombouwen.
Nog een dingetje. Aan die ledjes van Digirails zit een zwarte en rode draad. Neem aan dat de rode dan met de oranje verbonden en de zwarte met een van de aux aansluitigen?
Re: Decoder 60972
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder 60972
Ja, correct.
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Decoder 60972
rode is + en zwarte - . Bij esu moet de rode dus aan de  blauwe draad en bij M zal dat dus de oranje zijn.De AUX uitgangen zijn normaal negatief en dus eigenlijk zwart.
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2014

offline
Re: Decoder 60972
Citaat van: bellejt op vrijdag 17 november 2017, 18:38:05
De AUX uitgangen zijn normaal negatief en dus eigenlijk zwart.
versterkte uitgangen zijn negatief onversterkte uitgangen zijn positief.
Gewoon de gebruiksaanwijzing lezen daar staat precies in welke draad waar voor is en als niet alle pads van draad zijn voorzien staat dat er ook bij ;)Dit geld voor ESU Marklin Zimo enz.
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Decoder 60972

Vandaag maar eens wezen knutselen. Gisteravond de loc gereinigd met wat wasbenzine en een kwastje. Droog gemaakt en een nachtje laten rusten.

Vandaag nieuwe motor en magneet er in, draadjes aangesloten. Toen op de rails gezet. En niks doen hè. had alleen de motor aan gesloten om te kijken of de rijrichting over een kwam met de werkelijkheid en de controller
Tja toen kwam de helderheid om eens de decoder in te pluggen. Maar nog niks doen, ow gvd de koolborstels. En nog niks doen. En jawel had prik op de baan. Toen toch maar eens de loc er afgehaald en toen zag ik dat de sleper nog ontbrak  :D
Sleper er onder, lampje aangesloten. Toen nog maals op de pijnbank. Bij inschakelen van de rij spanning meteen kort sluiting.
Alles na gemeten. En wat bleek op de Platine was soldeertin vanaf de extra oranje draad doorgelopen naar een van de pinnetjes waar je de decoder op prikt. Klein schoonheidsfoutje van de fabrikant.
De tin weg gehaald en toen deed die het. Adresje gegeven en een klein stukje laten bewegen.

Het licht in de cabine tender is wel erg wit. Eens kijken of we die wat warmer kunnen krijgen. Morgen een rookgenerator( wel al aangesloten), en wat smeerolie halen. Nu allemaal wel erg droog.


Deze had ik op YouTube gevonden, heeft mij samen met jullie mij geholpen om de loc om te bouwen.

Gr Mike
Re: Decoder 60972
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder 60972
Ziet er al goed uit Mike.  :thumbup:
Wel typerend dat je zo enthousiast was om de loc te testen dat je de helft vergat te monteren. :-)

En als je het echt helemaal goed wilt doen, moet je hier maar eens kijken. ==> Klik. :D
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoder 60972
Citaat van: mikeloper op zondag 19 november 2017, 23:18:41
En wat bleek op de Platine was soldeertin vanaf de extra oranje draad doorgelopen naar een van de pinnetjes waar je de decoder op prikt. Klein schoonheidsfoutje van de fabrikant.
Nog zo'n schoonheidsfoutje. Onlangs waren op een platine van dezelfde fabrikant de oranje en de gele draad verwisseld. Bij het testen van de ingebouwde decoder deed de lichtfunctie het niet. Gelukkig had die verwisseling geen schade tot gevolg en na omwisseling van de draden functioneerde alles prima.
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Decoder 60972
Mike, je cabine ledje met wat Tipp-Ex aanstippen. Geeft meteen een wat warmer licht.

Gr.  Charlie
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Decoder 60972
Ik gebruik nagellak die mijn dochter niet meer gebruikt.
Gebruikte dit vroeger al om de verlichting van auto radio's aan te passen aan de kleur van de daschboard verlichting.
Wel doorschijnende gebruiken.

groet
Harald
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Decoder 60972
Bedankt Ad voor de link, heb die even vluchtig bekeken dat ziet er zeer mooi uit. Had zelf deze site gevonden. Tja en dat enthousiasme...

Sorry Harald, maar ik heb geen dochter, laat staan nagellak. Dus ik denk dat ik dan maar voor Charlie zijn oplossing ga. Of de tender compleet ombouwen zoals die Duitser dat gedaan heeft.
Dat ga ik eens aandachtig lezen.

Bedankt

Gr Mike
Re: Decoder 60972
nobody
gast

Re: Decoder 60972
Ik gebruik onderstaande transparante lak om witte led's om te toveren naar warm wit
of met twee keer lakken in zachtgeel.
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoder 60972
Een gele markerstift wil ook wel warmer licht opleveren.
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2008

offline
Re: Decoder 60972
Yep, of een potje Revell KLAR 730
Re: Decoder 60972
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Decoder 60972
Hi Mike,

Bij ons staat, op de markt, altijd iemand met wel honderden nagellak potjes.

groet
Harald