Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?

Gestart door banne zondag 23 juli 2017, 16:32:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Ik ben even benieuwd welke CV's jullie aanpassen en om welke reden. Ik heb tot nu toe alleen de standaard CV's aangepast zoals aanzetstroom (2), afrem/optrekvertraging (3+4) en de fadein/fadeout functie voor de verlichting (de laatste alleen op ESU tot nu toe). Welke diehard modelspoorder met technische kennis en ervaring past andere CV's aan tbv het beter laten lopen van de loc, op welke waarde en met welke reden? De fadein/out functie is deze ook beschikbaar als CV? Zo ja welk nummer en welke waarde?

Ben zelf in bezit van Lokprogrammer 4 en een hele rits loks waarvan 20% een ESU decoder heeft (en dus eenvoudig te programmeren is) en de rest varieert van Zimo tot Uhlenbrock.
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Doorgaans ben ik snel klaar: decoder inprikken (ik koop als 2railer mijn materieel analoog), motorregeling instellen, alle vertragingen naar 1 sec., eventueel functiemappen voor b.v. schakelbare sluitseinen en/of trek-duw bedrijf en hop op de baan.

Voorts in Koploper de max. snelheid bepalen van de hoogste decoderstap en deze middels POM instellen in het betreffende CV.

Ik rij Esu en Zimo en puur DCC. Sound doe ik niet aan omdat dat een slap aftreksel is van het grootbedrijf maar da's en mening.

Gr, Ben.
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 23 juli 2017, 17:09:15
motorregeling instellen
Welke CV is dit? CV2?
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Nee. Maar je kunt beter de gebruiksaanwijzing hanteren en voorts met een concrete vraag komen als iets niet lukt.

Gr, Ben.
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Het lukt allemaal prima. Ik stel een open vraag, dat mag niet hier?
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Maar natuurlijk mag dat, begrijp me niet verkeerd, geen probleem. Je stelt een open vraag en ik gaf ook een algemeen antwoord.

Voorts vraag je wat de motorregeling is, als je dat niet weet kan ik een heel stuk proza typen wat ook in de gebruiksaanwijzing staat.

Gr, Ben.


Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Daarnaast is je vraag al veel verder beantwoord op Beneluxspoor forum.
Tuurlijk mag je beide forums gebruiken (doe ik ook).

Maar een vraag stellen waarvan je het antwoord 2 minuten eerder hebt gequote op het andere forum ... Niet handig.

Jan-Peter

(Zou ontzettend grappig zijn hier een volledig ander antwoord te geven ....)
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Volgens mij gaat het hier tot nog toe over iets anders dan op het BNL forum. Maar goed, ik hoopte hier andere antwoorden van 3-rail rijders te krijgen omdat dit ongetwijfeld andere resultaten oplevert dan 2 railers.
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Geduld, je vraag staat nog geen 2 uur.

Gr, Ben.
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
ESU geeft een aantal aanbevelingen wat motorinstellingen betreft.
Verder maakt het niet veel uit welk type motor de loc voortbeweegt, mits je de juiste cv's en waardes hanteerd. 2 of 3 Rail is het stroomafname systeem en is onafhankelijk van de instellingen. Marklin digitaal is immers ook een gelijkstroomsysteem;  enkel de stroom afname blijft gehandhaafd.

Mvg Marcel.
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Het beste kun je zoeken naar het model met de zelfde motor en decoder op google en je vind dan meer dan genoeg topic's waar ze alle ingestelde waarde aangeven.
Voor de rest is het gewoon trial and error tot dat je tevreden bent met het rij gedrag ;)
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Hallo Bart,

In theorie zou je andere antwoorden kunnen krijgen als je het aan 3-railers en 2-railers vraagt. De praktijk laat zien dat het aanbieden van het digitaal gecodeerd vermogen geen invloed heeft op de werking van de locomotief zelf. Deze is afhankelijk van de decoder (en om liggende electronica) die in het railvoertuig is ingebouwd.

Voor elk merk/model decoder is vervolgens een handleiding die aangeeft welke CV's je moet aanpassen om de rijeigenschappen naar je hand te zetten.
Geregeld (ik wil het woord vaak niet gebruiken) zijn er overeenkomsten tussen de CV's bij verschillende fabrikanten. En dat kan als gevolg zijn van een geadviseerde 'standaard' of bijvoorbeeld omdat fabrikant A voor fabrikant R de decoder bouwt.

Voor de 20 ESU decoder uitgeruste loks kun je goed je programmer gebruiken. Geassisteerd met de autotuning van Esu. De ingebouwde functie van de programmer software om de te wijzigen CV's te laten zien kun je gebruiken om bij te houden welke CV's worden gewisseld en waarom (uit de handleiding).

Bij de overige 25 loks, zal je dan moeten neuzen in de handleiding of dat de betreffende CV identiek is, zo ja, kan je die proberen. Maar hou rekening dat er detail verschillen kunnen zijn (Marklin gebruikt geregeld 63 als max. invoer t.o.v. Esu 255 bv)

Het praktisch effect indien je decoders met dezelfde CV indeling is dan weer een heel andere 'uitdaging'. De CV zijn dan wel hetzelfde maar de elektronische realisatie van de invloed (mate, hardheid, reactie, steilheid,etc) is per decoder (en soms zelfs per batch, i.e. Chinese decoders) weer anders. De ene fabrikant gebruit 40KHz, de andere 20KHz etc, groter condensatoren, kleinere weerstanden, andere merk spoelen, de spreiding is oneindig.

Veel van de forum gebruikers van zowel 3Rail and Beneluxspoor, besluiten op een gegeven moment het aantal soorten decoders te beperken tot 1-2 merken waarvan door ervaring het veranderen van een CV een voorspelbare wijziging in het gedrag van het railvoertuig kan worden bewerkstelligd. Die ervaring is, misschien jammer, nog niet overdraagbaar via het internet. Deze is echter met lezen (handleiding), doen (als ik dit doe dan gebeurt er dat) en een gerichte vraag op de fora's, op te doen.

Inmiddels weetje dat:

ESU;  CV's 51, 52, 53, 54, en 55  voor de motor aansturing wordt gebruikt met de speciale autotune functie op 54.
De fadein/out functie is deze ook beschikbaar als CV? Zo ja welk nummer en welke waarde? Ja (voor Esu), wijzig die in de programmer, en zie welke CV anders worden geprogrammeerd  (CV260.3/CV260.7 indien CV32=0 is, voor de voorverlichting)

Jan-Peter

Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 23 juli 2017, 18:17:02
Geduld, je vraag staat nog geen 2 uur.

Gr, Ben.
Ik reageer op het gezeur dat ik een antwoord zou zoeken op een vraag waarvan ik het antwoord al wist.
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Zoals je wilt. Ik lees nergens gezeur maar dat terzijde.  ;)

Voor een 3railer alhier heb ik onderstaand al eens getypt n.a.v. een vraag in m'n berichtenbox. Betreft Esu, het is mijn methode en niet per definitie de beste methode. Van belang is dat je snapt wat K en I (P en I) doen.

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 13 maart 2017, 12:04:23
Hallo X,

Kijk eens of je met onderstaand iets kunt. Ik begrijp dat je een Esu programmer hebt dus daar ben ik van uit gegaan.

Gr, Ben.

Het eerste wat ik doe is de optrek en afrem vertraging op 1 seconde zetten. Ik doe dat omdat ik automatisch rij op de PC en mijn programma Koploper regelt het op en aftrekken. Als je "met de hand" rijdt kun je het laten staan.



Volgende stap is de snelheid, ik gebruik de 3-punts regeling, het middenpunt stel ik op 100 en max. laat ik op 255, later ga ik de maximum snelheid instellen door CV53 net zo lang te verlagen tot de gewenste snelheid bereikt is op de hoogste decoderstap van de rijregelaar:



Dan kiezen we het motortype bijvoorbeeld Marklin 5* motor:



Als je dat allemaal gedaan hebt en in de decoder hebt gezet kun je gaan rijden. Als iets niet lekker loopt zul je moeten finetunen met de CV?s 52, 54 en 55, ik hou onderstaand aan:





Dat is dus een beetje zoeken. Marklin 5* motoren hebben geen vliegwiel dus geen uitloop. Veel andere merken en de nieuwere Marklin modellen hebben vaker een cardan aandrijving en wel een vliegwiel dus de motor reageert trager op veranderingen.

Nog een laatste instelling: veel middenmotoren met cardan geven bij het stoppen nog een heel klein schokje als ze bijna stil staan. Dit is weg te regelen met een kleine verhoging van CV52.


Zimo heeft een soortgelijke motorregeling maar ander CV's en daarnaast nog een hele bult extra "tune" mogelijkheden.

Gr, Ben.
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Dat is een mooie uitleg Ben, dank!  :D
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Beste Bart,

Aan de afstelling van de Märklin decoders die af fabriek in de loks zitten, doe ik behalve de maximum snelheid, de optrek- en afremvertraging en het sound volume niets, dit doe ik met een oude MS1, daarnaast zet ik met een CS of een Ecos (op M4) de curve op  lineair.

Als ik een lok moet "herdecoderen" dan gebruik ik een Esu Lokpilot of Loksound, en volg ik de handleiding van Esu, de CV's wijzig ik met een Tams Easy Control op de Club, daar kan ik ook een Esu Programmer gebruiken, maar ik doe het te weinig om er makkelijk mee om te gaan.

De afremvertraging in de decoder stel ik in naar aanleiding van wat ik op mijn baan zie gebeuren tijdens het automatische bedrijf, het is dan een "samenwerking" tussen de remtrajecten per rijweg die Raptor automatisch instelt en de afremvertraging in de decoder, het is per lok en per bedrijf verschillend.

Groet, Anne W
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Citaat van: Anne W op zondag 23 juli 2017, 21:28:42
Als ik een lok moet "herdecoderen" dan gebruik ik een Esu Lokpilot of Loksound, en volg ik de handleiding van Esu, de CV's wijzig ik met een Tams Easy Control op de Club, daar kan ik ook een Esu Programmer gebruiken, maar ik doe het te weinig om er makkelijk mee om te gaan.

Groet, Anne W

Anne

Met de Raptor kan je toch ook, zelfs op 2 manieren, de CV's instellen?
Zowel in MM, als DCC, bijzonder simpel in DCC

teunis
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
Beste Teunis,

Jawel helemaal correct, maar alleen op de POM methode, doe ik ook wel als ik iets bij wil stellen in de loop van de tijd, maar bij het echte afstellen, lees ik wel graag eerst even de waarde waar de CV op staat.

Groet, Anne W