Hallo Bart,
In theorie zou je andere antwoorden kunnen krijgen als je het aan 3-railers en 2-railers vraagt. De praktijk laat zien dat het aanbieden van het digitaal gecodeerd vermogen geen invloed heeft op de werking van de locomotief zelf. Deze is afhankelijk van de decoder (en om liggende electronica) die in het railvoertuig is ingebouwd.
Voor elk merk/model decoder is vervolgens een handleiding die aangeeft welke CV's je moet aanpassen om de rijeigenschappen naar je hand te zetten.
Geregeld (ik wil het woord vaak niet gebruiken) zijn er overeenkomsten tussen de CV's bij verschillende fabrikanten. En dat kan als gevolg zijn van een geadviseerde 'standaard' of bijvoorbeeld omdat fabrikant A voor fabrikant R de decoder bouwt.
Voor de 20 ESU decoder uitgeruste loks kun je goed je programmer gebruiken. Geassisteerd met de autotuning van Esu. De ingebouwde functie van de programmer software om de te wijzigen CV's te laten zien kun je gebruiken om bij te houden welke CV's worden gewisseld en waarom (uit de handleiding).
Bij de overige 25 loks, zal je dan moeten neuzen in de handleiding of dat de betreffende CV identiek is, zo ja, kan je die proberen. Maar hou rekening dat er detail verschillen kunnen zijn (Marklin gebruikt geregeld 63 als max. invoer t.o.v. Esu 255 bv)
Het praktisch effect indien je decoders met dezelfde CV indeling is dan weer een heel andere 'uitdaging'. De CV zijn dan wel hetzelfde maar de elektronische realisatie van de invloed (mate, hardheid, reactie, steilheid,etc) is per decoder (en soms zelfs per batch, i.e. Chinese decoders) weer anders. De ene fabrikant gebruit 40KHz, de andere 20KHz etc, groter condensatoren, kleinere weerstanden, andere merk spoelen, de spreiding is oneindig.
Veel van de forum gebruikers van zowel 3Rail and Beneluxspoor, besluiten op een gegeven moment het aantal soorten decoders te beperken tot 1-2 merken waarvan door ervaring het veranderen van een CV een voorspelbare wijziging in het gedrag van het railvoertuig kan worden bewerkstelligd. Die ervaring is, misschien jammer, nog niet overdraagbaar via het internet. Deze is echter met lezen (handleiding), doen (als ik dit doe dan gebeurt er dat) en een gerichte vraag op de fora's, op te doen.
Inmiddels weetje dat:
ESU; CV's 51, 52, 53, 54, en 55 voor de motor aansturing wordt gebruikt met de speciale autotune functie op 54.
De fadein/out functie is deze ook beschikbaar als CV? Zo ja welk nummer en welke waarde? Ja (voor Esu), wijzig die in de programmer, en zie welke CV anders worden geprogrammeerd (CV260.3/CV260.7 indien CV32=0 is, voor de voorverlichting)
Jan-Peter