Citaat van: banne op zondag 16 juli 2017, 14:53:12
sluitingsproblemen op wissels
Er zijn altijd twee kanten aan het verhaal: sluiting komt door de loc of sluiting komt door het wissel.
Bij de loc gaat het dan om wielmaat, wielafstand en/of sleper-kwaliteit.
Bij wissels gaat het meestal om de ruimte tussen strijkregel, puntstuk en puko's.
Als kortsluiting zich bij een enkele loc voordoet, dan zul je geneigd zijn om die ene loc aan te passen.
De probleemanalyse beperkt zich dan tot die loc.
Als op bepaalde wissels (bijvoorbeeld slanke wissels of boogwissels) met een of meerdere locs kortsluiting optreedt, dan richt de probleemanalyse zich op de eigenschappen van die wissels.
Clemens Auburger (een stummiforum gebruiker) suggereert dat het puntstuk (hartstuk) van slanke C-wissels de boosdoener is:
CiteerBei Märklins schlanken Weichen kommt es mit manchen Fahrzeugen immer wieder zu Kurzschlüssen. Grund ist in der Regel ein zu geringes Spurkranzinnenmaß
Er zijn dan 2 oplossingen:
De ene weg bewandelt Clemens Auburger; hij heeft een afstandshouder getekend en gebruikt die.
De andere weg is om de binnenste spoorstaven van zo'n wissel te polariseren (dat wil zeggen, de spoorstaaf die door de sleper gekruisd wordt, maak je plus, de andere massa, en dat is dus wisselstand afhankelijk). Voordeel 3-rail polarisatie: je ziet er niets van. Nadelen: je kunt zo'n wissel dan niet meer openrijden, analoogrijders hebben een relais nodig en digitaalrijders wellicht een decoder.