De digitale electrische voorziening bestaat uit een 10 ampère Edits booster, omdat deze booster niet zonder meer rechtstreeks op de centrale kan, zit er een Littfinski DB 2 booster tussen, de Edits levert de rijstroom en de DB 2 levert, naast het signaal voor de Edits, de stroom voor de wissel- en schakeldecoders.
Op pagina 15 is de beschrijving en foto's te zien van de ombouw van de enkele uitgang van de Edits naar een 5-tal, afgezekerde uitgangen, op het "schakelbord" zit ook een hoofdschakelaar die de uitgang van de Edits verbindt met het schakelbord en waarmee ik dus de hele baan in één beweging zonder digitale rijstroom zet.
Dat moet soms gebeuren, de laatste tijd verliest mijn Re 4/4 II een enkele keer zijn wagens, (Fleischmann kortkoppeling en een stuk baan wat nog niet vast ligt, maar weer een Märklin koppeling gemonteerd), dan zet ik de schakelaar "uit", de treinen stoppen onmiddelijk.
Raptor echter stopt niet en regelt en beveiligt gewoon door, echter de treinen komen niet aan, dus het scherm "verlate treinen" loopt vol en dan hoeft Raptor ook niets meer te regelen/beveiligen.
Als het probleem met de trein is opgelost is, dan zet ik de schakelaar weer "aan", de treinen gaan weer rijden en melden zich weer aan, of beter gezegd, zij melden de rijwegen waar ze mee bezig waren op het juiste moment als "afgewerkt", het scherm "verlate treinen" wordt weer leeg.
Echter het viel me op dat de spoorwegbomen niet naar beneden gingen, gecontroleerd en ik had de voeding van hun decoder op de digitale rijspanning staan, Raptor had ze wel geschakeld maar zonder spanning bewegen ze niet, zo waren er nog twee, niet al te belangrijke zaken.
Deze aansluitingen zijn nu veranderd, nu is het komplete wissel en schakeldecoder systeem los van de digitale rijspanning en werkt alles perfect.
Omdat ik de laatste tijd betrokken ben bij het issue "spookmeldingen" (aanwezigheidsmeldingen van melders waar geen trein "op staat") en de daarbij vaak aangehaalde spookmeldingen die ontstaan doordat een draad met digitale spanning langzij een melddraad ligt, hierbij een foto van een situatie waarvan je die spookmeldingen verwacht.
De rode, groene en blauwe draden zijn de draden tussen een wisseldecoder en een wissel, de bruine en zwarte draden zijn digitale rijstroomdraden en de grijze draden zijn de draden tussen een meldrailstaaf en de meldeenheid.
Deze situatie bestaat al meer dan 10 jaar en ik heb nog nooit een spookmelding gezien, de melders zijn gewone S88 zelfbouwmelders van het Edits systeem, dus niets bijzonders, de kabel tussen de meldeenheden is een 5 polige ronde kabel met dinstekkertjes.
Mijn mening is nog steeds dat de grote fabrikanten een storingsvrij terugmeldsysteem zouden moeten ontwikkelen of dat de software schrijvers van de centrales of automatiseringsprogramma's moeten zorgen voor een hoge terugmeld opvraagfrequentie en de eerste melding van elk punt moeten negeren, ze mogen de melding pas voor "waar" aannemen indien de melding bij de eerstvolgende "opvraag" er nog steeds is.
Groet, Anne W