Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen Trix 6400 naar 3rail

Gestart door Flodder450 donderdag 27 april 2017, 20:27:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Hallo,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een Trix NS 6400 makkelijk om te bouwen naar 3rail, dit omdat (aangezien het toch hetzelfde model is als M* hetzij met een ander merknaampje)
ik met de aanname zit dat enkel de assen moeten worden verwisseld en er een sleper op moet worden gemonteerd.
is deze aanname correct?

Alvast bedankt!

/Flod
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Hoi Flod,

Ikzelf heb een aantal jaar terug een Trix NS 6409 naar Marklin omgebouwd. Ik heb de originele wielen laten zitten, de massa aan elkaar geknoopt, een sleper eronder gehangen en een decoder erin. Uiteraard ff checken of je de massa en de '+' goed gescheiden houdt op de printplaat in de loc. De loc rijdt met de Trix wielen prima op C-rails.

Ken je deze site al? http://www.maerklin.bruenninghaus.de/Basteln/Loks/Di/Trix-MaK.htm, wellicht heb je er iets aan.

Naar mijn idee zit je dus wel goed met de aannames, alhoewel ik de wielen pas zou vervangen als je er echt problemen mee krijgt.

Succes!

Gr Edgar
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Hallo Edgar!

Bedankt voor je info,

Ik ben verder niet bekend met de binnenkant van trix locs, ik neem aan dat de massa dan op beide wielen aangesloten zit? Zover ik het kan zien is de massa daar op het sleperdraaistel aangesloten, en zit tegen de sleper aan? lijkt me een beetje kortsluiting gevoelig, ik zal het morgen even beter doorlezen

Nogmaals: erg bedankt voor de link!

/Flod

Edit Herman05: Citaat van voorgaande bericht verwijderd.
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Ik heb het massa contact op de plek van de sleper verwijderd en daar dus alleen een sleper van Marklin geplaatst. Geen combi van massacontact en sleper oud. Ik kon destijds (ook) niet echt goed achterhalen hoe die beste Duitser het had gedaan. Dus bij het draaistel met sleper heb ik aan één kant van de wielen massa, de andere kant niet.

Als je met terugmeldmodules werkt, dan kan het te overwegen zijn om bij het draaistel met sleper wel originele Marklin wielen te plaatsen. Ik heb overigens geen idee of dat een beetje makkelijk te vervangen is..
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Ik neem aan dat op de ene kant van de as de massa zit en op het andere wiel de plus (voor zover daar bij 2-rail een vaste volgorde in zou zijn).

Is het dan niet zo dat als je de draden van de sleper van het "andere wiel" los maakt van de print en verbindt met de massa van de andere as je dan beide zijden aan massa hebt liggen bij toepassing van 3-rail rails?

Daarna is het nog een kwestie van een "punt-contact" sleper aanbrengen en deze verbinden met de plaats op de print waar je net een verbinding hebt verwijderd.

Dit natuurlijk naast maatafwijkingen van 2-rail wielen/assen t.o.v. 3-rail wielen/assen.

Groet, Anne W
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
De ombouw van een Trix naar 3rail is goed te doen alleen ben je met de bijkomende kosten net zo duur uit als een Marklin of soms duurder als je alles gaat ombouwen.
hier een link naar een explo view van een mak http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/37626_betrieb.pdf
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Hoi Flod,

Wellicht heb je nog iets aan onderstaande. Kwam mijn Trix 6400 toevallig tegen bij het verschuiven van wat dozen en ik heb wat foto's gemaakt van hoe ik het heb gedaan.

de 1e afbeelding is het onderstel waarbij het massacontact verwijderd is.
de 2e afbeelding laat zien dat ik het massacontact heb vervangen door een sleper.
de 3e afbeelding is de gemonteerde situatie.

de 4e en 5e afbeelding laten de aanpassing zien aan de printplaat. Aan de kant met de nieuw gemonteerde sleper is geen aanpassing nodig. De andere kant waarbij het oorspronkelijke massacontact nog aanwezig is, daar is het belangrijk dat je de rode draad soldeert aan de zwarte draad. Doe je dit niet dan heb je een dikke kortsluiting  :)

Ik heb de sleper aan de korte zijde van de loc gemaakt. Dit omdat hier ook anti-slipbanden zitten. Aan het andere draaistel zitten geen anti-slipbanden, en daar heb ik de massacontacten laten zitten zodat er - met de oorspronkelijke Trix-wielen - nog een goed massacontact is. Enige nadeel hierbij is dat loc niet helemaal lekker in de verpakking meer kan, omdat het plastic omhulsel geen uitsparing heeft voor een sleper aan de korte zijde, alleen aan de lange zijde.

Daarnaast staat mij bij - weet het niet zeker - dat je er op moet letten dat de decoder die je gebruikt overweg kan met de Maxon motor die in de loc zit. Ik heb een ESU lopi 4 gebruikt en werkt prima.

Succes ermee en ik zie graag het eindresultaat! :)
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Ik heb toch maar een marklinversie aangeschaft (33644) maar toch bedankt voor de beschrijvingen, misschien bij een volgende aanschaf een keer :), een ideetje voor de 3railwiki misschien om dat artikel van jou in op te nemen?
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Heb gister zelf een mak omgebouwd van trix naar marklin alleen heb ik alles omgebouw mijn trix strukton carin is nu een volledige marklin heb mijn mak 1502 van de CFL als donor gebruikt en deze gaat nu als 2railer door het leven.
Denk alleen dat het lastig gaat worden om de wielen van de trix op 14 mm te zetten omdat bij mijne er geen ruimte is om de wielen dichter op elkaar te zetten zonder eerst dingen te gaan weg snijden of slijpen.
Re: Ombouwen Trix 6400 naar 3rail
Citaat van: edgar108 op vrijdag 28 april 2017, 23:31:23

Als je met terugmeldmodules werkt, dan kan het te overwegen zijn om bij het draaistel met sleper wel originele Marklin wielen te plaatsen. Ik heb overigens geen idee of dat een beetje makkelijk te vervangen is..

Hoi

Kunstsof busjes gewoon overbruggen met een flinke laag zilvergeleidende verf.

Met een glasvezelpotlood de bruinering van de naaf "gummen" en dan een paar flinke druppels verf erop.

Bart