Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zo... dat was mijn Viessmann Commander

Gestart door hardwarewizz dinsdag 18 april 2017, 18:36:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Voor de experimenterende modelspoorder... pas op met het aan elkaar koppelen van computer en treinbesturing. Dit heeft me pas een uur of twee geleden een goed werkende Viessmann Commander gekost. De S88 bus vertoont allerlei rare terugmeldingen en de XPressnet aansluiting ofwel bij Viessmann de LSB aansluiting is ook verdacht. Die kan ik nu niet testen want de s88XPressNetLI van Rosoft doet ook niets meer. Ook een Digirails DR4088 GND heeft de geest gegeven. Nu maar weer terug geschakeld naar een IB-Com wat uiteraard ook werkt maar wel weer jammer. Eerst maar weer wat nachtjes slapen of ik de Commander nog laat repareren of als leergeld in de kast laat belanden. Het probleem begon toen ik de S88N op de s88XPressNetLI aangesloten had en toen was het snel te laat.

Dus denk eerst even na voordat u spullen aan elkaar knoopt.

Groet... Walter
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Weet je ook wat er mis is gegaan waardoor de Viessman defect is geraakt? Want dat ontbreekt in het verhaal volgens mij en is misschien wel het meest interessante om te weten. Om herhaling te voorkomen. :)
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Doet je Viessmann Commander nog iets of helemaal niets?
Kun je nog wel een trein besturen?

Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Hoi Trainhenk,

Je kan nog steeds de treinen besturen en wissels schakelen maar de S88 bus geeft op het betreffende monitor scherm dat 1-7 en 1-8 bediend is en de LSB bus of XPressNet bus lijkt het ook niet meer te doen maar heb geen lokmaus ofzo om deze te testen.  :?
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Heb je hem al gereset?
Dat wil zeggen stekker uit het stopcontact en een paar minuten wachten.

Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Hoi Trainhenk,

Het was even leuk om te testen en de uitslag is als volgt. Bij de S88 is bij byte 00 bit 6, 7 en 8 defect. Bij byte 01 werken alle 8 bits dus ik vermoed dat de rest nog wel wil voor zolang het duurt. Ik heb nog maar 1 bruikbare 16 kanaals s88 terugmelder dus meer valt er niet te onderzoeken voor mij. De LSB (XPressNet) poort geeft tussen contact 2-5 netjes 12V maar de RS485 op 3-4 heb ik nog niet bekeken dus blijft even een gok.

groet,

:( Walter
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Hallo Walter,

Citaat van: hardwarewizz op dinsdag 18 april 2017, 18:36:52en de XPressnet aansluiting ofwel bij Viessmann de LSB aansluiting is ook verdacht. Die kan ik nu niet testen want de s88XPressNetLI van Rosoft doet ook niets meer.
Hoe moet ik dit lezen. Heb je de s88XPressNetLI op de LSB van de Viessmann aangesloten gehad ?. De LSB is een LowSpeedBus.


Mvg,
Peter
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Hallo Peter,

De LSB poort van die Viessmann Commander is XPressNet compatibel. Die HSB poort is me nog steeds een raadsel maar geen ramp om niet te weten. Ik kon eerst de treinen besturen via de Rosoft interface maar de s88 erop aansluiten had ik beter niet kunnen doen. :(
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Ik snap er natuurlijk helemaal niets van, maar één ding weet ik altijd zeker: ik ga niet experimenteren met het aansluiten van componenten als ik niet weet of die componenten "bij elkaar horen".

Groet, Anne W
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Staat daar eigenlijk wat over in de gebruiksaanwijzing?
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
 @citaat
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Waar doel je precies op?
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Welke s88 je kunt gebruiken en hoe en waar aan te sluiten.
Re: Zo... dat was mijn Viessmann Commander
Ik had al wel informatie ingewonnen bij Viessmann of de 3rail GND terugmelders op de s88 van de Commander aangesloten kon worden en dat was geen probleem. Het ging fout bij de s88 aan te sluiten op de s88XPressNetLI en daar heeft het zaakje geen galvanische scheiding. Op de interne s88 van de Viessmann commander wel maar naar de buitenwereld heb je dan weer geen terugmelding.

Dat apparaat is ook eigenlijk niet gemaakt om via de computer te laten besturen.  :?

Groet,

Walter