Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuw baanplan

Gestart door inawt zaterdag 23 oktober 2010, 14:57:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan
inawt
gast

Nieuw baanplan
Hallo,

na lang nadenken is er dan eindelijk een nieuw baanplan. Het moest een baanplan worden met zo min mogelijk kosten waar wel 2 treinen tegelijk op kunnen rijden. De afmetingen van de tafel zijn 1,2*2,25m.
Het baanplan is gebaseerd op een standaard plan van Märklin.



Uiteindelijk is het dit geworden:



inawt
Re:Nieuw baanplan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuw baanplan
Leuk, maar ik zou er echt iets meer afwisseling in maken. iets meer aftakkingen naar bedrijven, of een andere vorm dan een ovaal.

Roy
Re:Nieuw baanplan
inawt
gast

Re:Nieuw baanplan
Dat was ik nog vergeten te melden:

Het duurt nog wel even voordat we beginnen met scenery. Zo blijft er dus nog plek over voor uitbreidingen. Bijvoorbeeld set C5.
Re:Nieuw baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Nieuw baanplan
Het is word inderdaad zo snel saai, je hebt door bijvoorbeeld een (klein) schaduwstation al een stuk meet variatie mogelijkheden. En wat Roy zegt misschien in het rechts een aftakking naar bv. een fabriekje.

Groet, Lesley
Re:Nieuw baanplan
inawt
gast

Re:Nieuw baanplan
Aan de buitenkant kunnen echt geen aftakkingen meer in verband met plaatsgebrek. Alleen aan de binnenkant liggen mogelijkheden.
Re:Nieuw baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Nieuw baanplan


Voor:
Citaat van: inawt op zaterdag 23 oktober 2010, 14:57:45


Ik heb even een nieuw baanplan gemaakt, met een paar aanpassingen heb je een stuk meet variatie mogelijkheden  :D


Groet, Lesley


Na:
Re:Nieuw baanplan
inawt
gast

Re:Nieuw baanplan
Na een paar aanpassingen is dit er uit gekomen. Het wordt nog even doorsparen, maar dat moet lukken.
Re:Nieuw baanplan
inawt
gast

Re:Nieuw baanplan
Heeft niemand meer ideeën?
Re:Nieuw baanplan
Veer
gast

Re:Nieuw baanplan
Als tip zou ik je willen mee geven dat omdat je die wissels onderin het plan zo hebt liggen het rijden met lange rijtuigen elke keer "raar" oogt en niet realistisch. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar dat het geen teleurstelling is als je baan straks ligt.
Re:Nieuw baanplan
inawt
gast

Re:Nieuw baanplan
Dit is bewust zo neer gelegd. Op deze manier kunnen zonder problemen twee treinen tegelijk hun rondjes draaien. Op het moment hebben we geen lange wagons, maar daar zou wel verandering in kunnen komen.
Als iemand en goede manier weet om het beter te maken, hoor ik het graag.
Re:Nieuw baanplan
Veer
gast

Re:Nieuw baanplan
Je kan "gewoon" twee ovalen leggen met een aftakking naar binnen toe. Dan ben je de s-bochten kwijt. Dus je linker bochten iets langer maken en dan onderin de rails recht door laten lopen naar de rechter bocht.

Groeten,

Tim
Re:Nieuw baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Nieuw baanplan
Citaat van: Veer op maandag 25 oktober 2010, 09:59:23
Je kan "gewoon" twee ovalen leggen met een aftakking naar binnen toe. Dan ben je de s-bochten kwijt. Dus je linker bochten iets langer maken en dan onderin de rails recht door laten lopen naar de rechter bocht.

Groeten,

Tim

Ik ben het helemaal met Tim eens.

Je hebt zo geen rare kronkel, 2 wissels minder en dezelfde rijmogelijkheden.


Groet, Lesley
Re:Nieuw baanplan
Veer
gast

Re:Nieuw baanplan
Dat is idd wat ik bedoelde. Je kan natuurlijk altijd nog twee wissels er in leggen om van spoor te kunnen wisselen, zodat je vanaf beide sporen op je industriespoor kan komen.

Groeten,

Tim
Re:Nieuw baanplan
inawt
gast

Re:Nieuw baanplan
Waarom heb ik daar zelf nou niet aan gedacht. :?

Ondertussen heb ik dit:

Re:Nieuw baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Nieuw baanplan
hallo inwawt,
als je die 2 wisselbochten andersom legt, kun  je ook van spoor 1 (de middelste) naar je zijspoortje, want nu ligt het een beetje onozel, want je kunt 1 rails verderop ook al weer anders gaan,

MVG clint
Re:Nieuw baanplan
inawt
gast

Re:Nieuw baanplan
Bedoel je zo?
Re:Nieuw baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Nieuw baanplan
yep, dat bedoel ik, :D
is veel handiger nu tog?
hoop dat ik je kon helpen  :?

MVG clint
Re:Nieuw baanplan
inawt
gast

Re:Nieuw baanplan
Ik heb het nog even aangepast (anders blijven we met rechtse wissels zitten en moeten we linkse bijkopen.)
Je hulp werd zeker gewaardeerd.
Re:Nieuw baanplan
bluey
gast

Re:Nieuw baanplan
Hoi

leuk dat je ook een baan gaat maken! Ik zou het jammer vinden als je een tweesporig ovaal of een variant erop gaat neerleggen. Dat gaat echt enorm snel vervelen en dat is zonde van je spaargeld. Wij hebben omze baan gebaseerd op dit ontwerp:
http://home.online.nl/reinoud.kaasschieter/railway/rh.nl.htm

hij heeft daar een ontwerpwedstrijd mee gewonnen. Het is niet dubbelsporig, maar de spoorlengte is door de 8 zo lang dat je er makkelijk twee treinen achter elkaar in kan laten rijden. Het stuk onder dr baan kun je nog aanpassen met twee extra wissels waardoor je een trein onder de baan kunt verstoppen. Dit kun je uitbreiden naar een echt schaduwstation, waar je meer treinen in kunt zetten.

Een tip voor de rails: koop het tweedehands op beurzen of mp. Meestal niks mis mee en scheelt een boel eurie

hoop dat je er wat mee kunt

voor een leuk dubbelsporig plan is je baan echt te klein.


roland
Re:Nieuw baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Nieuw baanplan
let wel op dat de rails vanaf het jaartal 2000??? ( corrigeer me als het iets anders is) of iets anders aan de onderkant is gedrukt, want voor die tijd gebruikte marklin slecht plastic voor de rails geloofde ik,

MVG Clint
Re:Nieuw baanplan
bluey
gast

Re:Nieuw baanplan
Dat klopt geloof ik, maar als je dat tweedehands koopt zijn er zeker stukjes uit gebroken en dan kun je ze beter laten liggen
Re:Nieuw baanplan
Veer
gast

Re:Nieuw baanplan
M.b.t het baanplan ben ik het met Roland eens. Als ik jou was zou ik eens goed naar dat baanplan kijken en deze eens intekenen zodat je kan zien hoe het wordt.
Want twee ovalen gaat snel vevelen.


Succes,

Tim
Re:Nieuw baanplan
inawt
gast

Re:Nieuw baanplan
Ik zal eens kijken naar die achtvorm, maar waarschijnlijk niet meer vanavond.