Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

kortsluitgevoeligheid tams easy control

Gestart door niek woensdag 22 februari 2017, 19:29:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kortsluitgevoeligheid tams easy control
Goedenavond,

Op dit ogenblik staat deze op 200ms, maar dan schakelen bij het opstarten van iTrain de 6 Märklinboosters (6015/6017) o.a. bij begin van het  schakelen van de 13 wissels steeds bij het opstarten uit, na een paar keer de go-knop indrukken blijven de boosters dan uiteindelijk ingeschakeld, reuze irritant,echter bij minstens 500ms blijven de boosters meteen ingeschakeld.
Kan dat kwaad die 500ms, want in de handleiding van de Tams staat dat bij zeer hoog ingestelde waarde lasplekken kunnen ontstaan op de rails.
Wie heeft daar ervaring mee en hoe hoog staat die dan bij jou ingesteld?
vr.gr.
Niek
Re: kortsluitgevoeligheid tams easy control
Hoi Niek,
Ik gebruik de TamsMC met 3 Tams boosters type B-2. Twee boosters zijn voor  het rijden van de treinen en 1 booster is voor de wissels. De TamsMC heeft sinds een recente update de mogelijkheid deze 2 stroomkringen van elkaar te scheiden en dat heb ik ook zo aangesloten.

De kortsluitgevoeligheid stond op 500 ms, zonder problemen. Ik heb hem nu teruggezet op 200 ms en het werkt nog steeds. Ik kan op de Tams boosters zelf ook een kortsluitgevoeligheid kan instellen.

Ik heb niet zoveel verstand van de elektrische installatie, maar ik vraag me af of er bij jou niet ergens sprake is van kortsluiting omdat de Tams steeds uitschakelt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Albert.
Re: kortsluitgevoeligheid tams easy control
Dag Albert,

Bedankt voor je snelle reactie.
De wissels zijn aangesloten via 4x decoder K83 op een aparte booster.
Als ik de Tams inschakel is er geen geklik van de wissels, echter bij het opstarten van iTrain als alle wissels kort achter even klikken zonder dat er verder iets gebeurt volgt de kortsluiting, vermoedelijk omdat het vrijwel tegelijk gebeurt gaan de boosters uit, na 2 of 3 keer op go op de Tams blijven de boosters gewoon in bedrijf.
Ik zal eens proberen te achterhalen wat de oorzaak is van dat vrijwel tegelijk klikken van de wissels, instellingen in Tams of iTrain, wie heeft nog een idee of oplossing daarvoor?
Ik ben benieuwd.
vr.gr.
Niek
Re: kortsluitgevoeligheid tams easy control
Goedemiddag,

In de handleiding van Tams niets gevonden.
In de handleiding van iTrain gevonden: Activeer alle magneetartikelen nadat de verbinding is gemaakt, vinkje uit gezet, wissels klikken niet meer bij het opstarten.
Ga verder met testen.
vr.gr.
Niek
Re: kortsluitgevoeligheid tams easy control
Hoi Niek,
Kun je in iTrain de schakeltijd instellen? Ik bedoel de tijd tussen het schakelen van 2 wissels. Als je die iets groter kunt maken schakelen niet alle wissels in 1 keer maar met een korte pauze er tussen.

Heb je die aparte booster ook op de uitgang van de rembooster aangesloten en in de Tams ingesteld dat je deze uitgang niet als rembooster gebruikt maar om te schakelen? Dit kun je niet in de Tams zelf instellen maar met de software die je gebruikt om te updaten.

Albert.
Re: kortsluitgevoeligheid tams easy control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: kortsluitgevoeligheid tams easy control
Beste Niek,

Deze instelling is er in iTrain om "ietewat" vastzittende/onwillige wissels even te bewegen voordat het automatische bedrijf gaat plaats vinden, als je er zeker van bent dat je wissels altijd goed schakelen dan kun je het vinkje uit laten staan.

Hoe groot is de trafo die die aparte booster voedt, als die klein is dan is de kans groot dat de spanning ver weg zakt, wat ook een oorzaak kan zijn van het uitschakelen.

Groet, Anne W
Re: kortsluitgevoeligheid booster bij tams easy control
Goedemorgen Albert en Anne,

Alles is goed aangesloten, de booster staat op de 6002 (52VA).
Het is jammer dat bij het opstarten de boosters vaak uitschakelen, nu het vinkje maar even op uit gezet, andere oplossing is er kennelijk niet.
Van de 13 wissels (oude m-rails) zijn er eigenlijk maar 3 cruciaal, de andere zijn echte uitrijwissels, die 3 houd ik in goed conditie!
Mannen, bedankt voor de hulp en moeite!
vr.gr.
Niek
Re: kortsluitgevoeligheid tams easy control
Goedemiddag,

Inmiddels het vinkje weer aan gezet en volgens het idee van Albert de schakeltijd  in iTrain van alle wissels ingesteld met steeds 50ms verschil, dus wissel 1 100 ms., wissel 2 150 ms enz. enz., tot op heden klikken alle wissels kort achter elkaar en geen kortsluiting meer.
vr.gr.
Niek