Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Massadetectie of stroomdetectie?

Gestart door Keesoldscool dinsdag 14 februari 2017, 18:26:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massadetectie of stroomdetectie?
L.S.,

Geen topic gevonden met dit thema, dus maar topic gestart. Simpele vraag, ongetwijfeld vele antwoorden.

Maar concreet de vraag:

Wanneer rij je als 3-railer met massadetectie en wanneer rij je als 3-railer met stroomdetectie? En, beste forumleden, graag een antwoord op deze vraag en geen strijd/welles/nietes/oordelen of veroordelen. Dus graag een gefundeerde uitleg.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
bij de marklin C en K rails is het makkelijker met massadetectie en heb je volledige detectie van je trein/wagons. Bij M rails is stroomdetectie makkelijker door de structuur van de rail.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Hoi Cor,

Met stroom detectie rij je als je bv M rails gebruikt, de spoorstaven kun je namelijk niet elektrisch van elkaar scheiden.

Voor C en K rails kun je het beste met massa detectie werken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
twee zielen een gedachte  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
@ Peter: waarom beter met massadetectie? is godsgruwelijk veel werk om alles door te knippen. En als het beter is, waarom zou Marklin de rails vooraf niet daarvoor geschikt maken? Is nu een ingewikkelde en dure constructie.
@belletj: waarom is het gemakkelijker met massadetectie?
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Met massa detectie heb je de optie om iedere verloren wagon te detecteren. Stroomdetectie registreert alleen datgene wat stroom gebruikt.

OW ja..... de vraag niet aan 2 railers stellen ;)
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: Kaleb op dinsdag 14 februari 2017, 18:41:31
Met massa detectie heb je de optie om iedere verloren wagon te detecteren. Stroomdetectie registreert alleen datgene wat stroom gebruikt.



Mits je een hele rails gebruikt en niet een stukje. ;)

Ik gebruik stroomdetectie op alle type rails (C, K en M)
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
@Kaleb: hoe groot is het percentage verloren wagons, dat het massadetectie rechtvaardigt? Wat rij jijzelf en waarom?
@Olav: als rijder van stroomdetectie, herken jij de schets van Kaleb? En wat is jouw reden om met stroomdetectie te rijden?
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
kans is reeel dat er ergens een wagonnetje blijft hangen.Massa detectie is makkelijker,betrouwbaarder en meestal goedkoper in 3 rail.
Maar de keuze blijft aan jou.We kunnen alleen goede raad geven.
Heb een klein baantje dat mij een pak geld zou kosten als ik stroomdetectie zou gebruiken :)
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken. Mijn voorkeur heeft stroomdetectie zeker omdat ik een "rijbaan" heb. Waarom? Deze vorm van detectie is naar mijn bescheiden mening betrouwbaarder maar ook duurder. Bij ESU zit er een groot prijsverschil tussen de ECoSDetector (stroomdetectie) en de ECoSDetector Standaard (massa). In eerste instantie paste ik ook massadetectie toe (k-rails). Vaak had ik te maken met valse meldingen, geen trein maar wel detectie van het blok. Oorzaken waren divers. Door warmte (zolder) waren de spoorrails uitgezet en maakte beide blokken contact (zichtbaar in iTrain). Soms waren deeltjes tussen de raillassen de oorzaak, dan weer de lipjes van de kunststof (Fleischmann) verweerd danwel vervormd. Een bijkomend voordeel van stroomdetectie is dat je minder hoeft te bekabelen ;)

Zelf nooit wagons verloren tijdens de ritten. Treinstellen hebben bij mij allemaal aan de voor- en achterkant slepers. Personenwagons zijn grotendeels voorzien van sluitlichten met sleper. Goederentreinen zijn eveneens uitgerust met sluitlichten. Kortom, het blijft je eigen keuze ;)

Groetjes,
Rob
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
en we zijn terug op weg wat topicsteller wou vermijden.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: Keesoldscool op dinsdag 14 februari 2017, 18:36:10
@ Peter: waarom beter met massadetectie? is godsgruwelijk veel werk om alles door te knippen. En als het beter is, waarom zou Marklin de rails vooraf niet daarvoor geschikt maken? Is nu een ingewikkelde en dure constructie.
@belletj: waarom is het gemakkelijker met massadetectie?

Hoi Cor,

Rails doorknippen / slijpen hoeft alleen bij C rails, bij K rails zijn de spoorstaven al gescheiden af fabriek.
Veel werk, dat valt wel mee, ik do er zo,n 70 per uur incl. Het nameten op de juiste werking.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Hoi Cor, ik heb alles met M-rail. Weinig keus.... ;)
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
@bellejt: jij noemt de kans reëel, dat een wagon blijft hangen. Klaarblijkelijk heb jij daar negatieve ervaringen mee. Kun je mij uitleggen, waarom massadetectie goedkoper is?
@ Rob:
- Jij noemt juist stroomdetectie betrouwbaarder. Kun je dit uitleggen?
- iTrain is een besturingsprogramma, wat ik ook in overweging heb. Temeer, daar koploper geen updates meer kent.
- De ECoSDetector is een interface, die tussen pc en baan moet komen? Kun je globaal aangeven, hoeveel het prijsverschil is?
- Het minder moeten bekabelen spreekt mij erg aan.

Dit is mijn draadje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63134.0
Op dit moment heb ik 50% van het schaduwstation verzameld. Ik heb een beperkt budget, dus moet zeer goede afwegingen maken.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Als je een beperkt budget hebt zou ik voor koploper kiezen, er komen nog steeds update,s uit.
De elektronica voor massa detectie is nu eenmaal goedkoper dan stroomdetectie.

Kijk een bij Rosoft, zeer betrouwbare en betaalbare oplossingen voor modelbaan elektronica.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: bellejt op dinsdag 14 februari 2017, 19:35:36
en we zijn terug op weg wat topicsteller wou vermijden.

Prima joh, ik kap ermee ....

Groetjes,
Rob
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: RobVille op dinsdag 14 februari 2017, 19:23:51
Soms waren deeltjes tussen de raillassen de oorzaak, dan weer de lipjes van de kunststof (Fleischmann) verweerd danwel vervormd. Een bijkomend voordeel van stroomdetectie is dat je minder hoeft te bekabelen ;)
Groetjes,
Rob

Hi Rob,

Ik heb al veel aangelegd en altijd de lipjes goed in de gaten gehouden en nooit problemen mee gehad.  ;)
Wat een onzin dat je minder hoeft te bekabelen, beide systemen gebruiken een draad van de rails naar de decoder.

groet
Harald
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Ik rijd massadetectie met K-rails en heb nu 112 meldpunten, het maken van een meldrailstuk is makkelijk: van een railstuk één metalen verbindingsschoen verwijderen en er een Fleischmann isolatieschoen 6433 voor in de plaats zetten, van de aansluitende rails dit herhalen.

Probleempje is dat het solderen aan K-rails normaal niet gaat, hulpvloeistof nodig, ik probeer dan ook een meldrailstuk van 2 railstukken te maken, zodat ik aan de middelste metalen verbindingsschoen het draadje kan solderen.

Stroomdetectie kan ook maar:

je moet geïsoleerde stukken maken in je puntcontacten geleider, minimaal 2 maal zagen.

de sleper kan op verschillende plaatsen zitten onder je loks en treinstellen, dus komt de melding t.o.v. de voorzijde van je lok of treinstel in afstand wisselend binnen, daar moet je rekening mee houden, wat automatisch betekent dat de nuttige lengte van je blok kleiner wordt.

bij een duwende lok zul je aan de voorste wagen een stroomtrekkende sleper moeten hangen.

stroom detectie is duurder, daarnaast moet je in de leidingen naar de ongedetecteerde stukken een dubbele parallel geschakelde diode installatie maken om het spanningsverschil met de detectiestukken te neutraliseren.

minder bedrading is niet waar, bij automatiseren heb je (uitzonderingen daargelaten) bij beide systemen per blok 2 melders nodig dus 2 draden, bij stroomdetectie moet je ook nog een draad naar het ongedetecteerde stuk maken

Groet, Anne W
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Hi Anne,

Die derde draad had ik niet aan gedacht  :thumbup:
Overigens gebruikt men vaak dikkere draden voor stroomdetectie (Ook weer iets duurder).

groet
Harald
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
omdat m'n baan verrijdbaar is zal deze altijd iets vervormen bij het verplaatsen en dat resulteert soms in massadetectie-spookmeldingen.
Dit is op de lossen door de C-railstaven iets uit elkaar te wrikken of anders een met de dremel in te fresen.

C rail prepareren is inderdaad iets meer werk als bij K rail, maar solderen bij K rail is weer lastiger.
alles heeft een nadeel en en voordeel...tis wat jij prettig vind
en ook rommel of vuildeeltjes kan bij K rail spookmeldingen geven
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Dit vind ik een top-topic om te lezen  :thumbup:
Zeer goed gemodereerd door Cor met scherpe vragen en zeer sterk to-the-point geantwoord door de verschillende forumleden!
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Beste Ruud,

Hans de Krokodil (originele initiator van de HIP in Werkendam) heeft mij, toen ik de dubbele pendelbaan van de HIP op Raptor heb gezet en in het midden twee melders moest hebben, voorgedaan hoe het moet met C-rails, naast knippen en verbinders isoleren met krimpkous, hoorde daar ook bij het licht afslijpen met een Dremel van de desbetreffende railkoppen, kan denk ik ook met een vijltje.

Raptor geeft aan als er een rem- of stopmelder onterecht bezet is, en zegt dan ook treffend: "controleer melder die, die", ik ga er van uit dat de andere computersystemen ook zoiets hebben.

Groet, Anne W

Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Rob: het kan met m-rail..... maar...... dan moet je 1 railstaaf gaan losmaken om te gaan isoleren of met plakband en alufolie werken. Dat zal de rij eigenschappen van de rail nooit ten goede komen. Vooral niet als een klungelaar als ik hieraan begint (ervaring). Mijn advies bij m-rail is gewoon net als alle 2railers Stroomdetectie toe te passen.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: Keesoldscool op dinsdag 14 februari 2017, 19:08:31
@Kaleb: hoe groot is het percentage verloren wagons, dat het massadetectie rechtvaardigt? Wat rij jijzelf en waarom?
@Olav: als rijder van stroomdetectie, herken jij de schets van Kaleb? En wat is jouw reden om met stroomdetectie te rijden?

Hoi Cor,

Redenen:

Kost niet veel meer, je kan het zo duur maken als je wilt. In feite per sectie een weerstand, een transistor en een aantal diodes. Per grote hoeveelheid is dit een centenkwestie per sectie.

Solderen K-rails van de rails niet nodig, is niet het makkelijkste. Lipjes middenleider zijn wel makkelijk te solderen.

Ik heb een "universeel" kastje gemaakt. Bij storing kan ik kastjes onderling uitwisselen.

Eenvoudig te repareren

Extra beveiliging bij sluiting. Een diode die defect gaat is niet te duur en eenvoudig te vervangen. Zie ook reden 2.

Kan eventueel met optocouplers.

Geen onderscheid voor welke rails ik gebruik (C, K en M)

Los komende wagens komt ook voor bij massadetectie en is alleen te detecteren als je de secties lang genoeg maakt. Heb ik geen of nauwelijks last van. Daarbij, als de wagen losraakt in de spiraal terwijl de trein klimt zal de wagen sowieso verder terug rollen dan de laatste sectie.

Mijn duw/trek treinen hebben sowieso aan beide zijde slepers en stoppen dus op de gewenste plekken.

Storingen vallen best mee, heb daar niet veel last van.

En waarschijnlijk heb ik nog een paar redenen, maar die kan ik nu niet verzinnen.

Overigens gebruik ik soms ook massa detectie. Heeft dan bepaalde redenen.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: Kaleb op dinsdag 14 februari 2017, 18:41:31
OW ja..... de vraag niet aan 2 railers stellen ;)

Heb het draadje gelezen/gevolgd en ben blij dat de vraag niet aan een 2-railer is gesteld. ;) :D :thumbup:

Maar ik vond het nu wel een leuk moment om een reactie te geven, al is het maar om meer verwarring te zaaien. >:-D
Ik rijd 2-rail met stroom detectie en voor de prijs hoef je het niet te laten.
Voor de 3-rail kost een bezetmelder ?39.95
Voor de 2-rail kost een bezetmelder ?49.95
Ik heb hier alleen gekeken naar de prijs en voor welk rail deze geschikt is en niet op of het S88 en/of Loconet is.

25 van mijn blokken hebben maar 1 meldpunt, 1 blok heeft 3 meldpunten en 2 blokken hebben 2 meldpunten.
Onder de baan een ringleiding, per blok gaat 1 bruine draad (min) rechtstreeks op de bruine draad (min) van de ringleiding en de plus naar één van de uitgangen van mijn bezetmelder.
Vanaf de rode ringleiding draad gaan 2 rode draden (plus) naar de bezetmelder voor de spanning.
De wissels zijn op alle uitgangen geïsoleerd en direct op de ringleiding aangesloten.

Om mijn centrale niet teveel willen belasten gaat mijn bezetmelding buiten de centrale om en gebruik hiervoor de Littfinksi HSI serieel.
Het voordeel hiervan vind ik dat je toch nog bezetmelding hebt als de centrale even op tilt slaat.
Maar ik rijd dan ook met een echt computertreinbesturingsprogramma (5x woordwaarde). ;) :| :? B)

Rob, die zich verstopt in z'n bunker. :D
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: Robtrein op woensdag 15 februari 2017, 12:26:19
Voor de 3-rail kost een bezetmelder ?39.95
Voor de 2-rail kost een bezetmelder ?49.95


Dat is wel een foute weergave Rob.  :P
Zo geef je iemand de indruk dat er geen andere keuze's zijn.
Je bedoelt natuurlijk dat een massadetectie melder jou ? 39,95 kost en stroomdetectie melder ( overigens ook toepasbaar op 3-rail ) ? 49,95.


Er zijn er al terugmelders voor veel minder. Massadetectie ca. ? 19,00 en stroomdetectie ca. ? 33,50,
afhankelijk van welke fabrikant.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
een deel op de vraag aan mij is al beantwoord.Als er een wagonnetje achterblijft krijg ik inderdaad dat het betreffende blok bezet blijft en mijn programma dus een foutmelding geeft zodra de trein het blok verlaat.Er is dan een spookmelding en de achterkomende trein kan niet vertrekken omdat door de massa terugmelding het blok bezet blijft.
Kwestie van geen botsing te hebben met nare gevolgen voor de machinist of de preisers in de rijtuigen :)

Ps: wagonnetjes met gelijkstroomwielen vervang ik beide wielen of 1tje.Zodat alle wagons massadetectie hebben.Jekan makkelijkmet gelijkstroomrijders wielen ruilen.Zo kost het niemand wat extra.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
L.S.,

Even samenvattend:
Massadetectie:
- niet (of moeizaam) uitvoerbaar met M-rail
- eenvoudig uitvoerbaar met K-rail met dien verstande, dat solderen aan rails een 'klus' is, maar kan worden ondervangen door de verbindingsschuiven te solderen
- bij C-rail verbindingen knippen
- melders significant goedkoper
- gelijkstroomassen op wagons vervangen
- indicatie van losgeraakte wagons
- kans op valse meldingen
Stroomdetectie:
- uitvoerbaar met alle railsoorten
- bij K-rail twee keer zagen, maar solderen kan aan lipje middengeleider
- melders zijn duurder
- alle soorten assen toepasbaar
- voor en achterste wagen/voertuig moet een sleper hebben
- minder kans op storingen
- wat elektronica nodig (diodes, transistoren en weerstanden)
- je hoeft niet te letten op hoe je rails neerlegt

Algemeen:
- bekabeling: weinig verschil
- er zijn duidelijk partijen. Vooralsnog lijkt het kostenaspect een item ter overweging.

Graag zie ik deze lijst verder aangevuld en/of verbeterd.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
mss het overwegen waard :  de grootste baan ter wereld rijd met massadetectie en tientallen/honderdtallen treinen tegelijk.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Bij massadetectie:
Kans op valse meldingen is kleiner dan bij stroomdetectie.
1 as kan al worden gedetecteerd, dus de sectie hoeft niet lang te zijn.
Niet alleen losgeraakte wagens worden gedetecteerd maar ook wagens die bewust op een (rangeer)spoor staan opgesteld worden gedetecteerd. Een besturingsprogramma kan hier dan rekening mee houden.


Mvg,
Peter
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: Freak op woensdag 15 februari 2017, 19:54:22
Bij massadetectie:
Kans op valse meldingen is kleiner dan bij stroomdetectie.
1 as kan al worden gedetecteerd, dus de sectie hoeft niet lang te zijn.
Niet alleen losgeraakte wagens worden gedetecteerd maar ook wagens die bewust op een (rangeer)spoor staan opgesteld worden gedetecteerd. Een besturingsprogramma kan hier dan rekening mee houden.


Mvg,
Peter

Peter,

Dat is nu net de crux bij massadetectie. Als de sectie kort is, zal je ook losse wagens missen met massadetectie. Zal maar net buiten die sectie vallen. ;)
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
massadetectie is bij C rail gemakkelijk en zo zijn er nog een paar voordelen die al eerder hieronder besproken zijn.
Nu ligt de focus op losgeraakte wagens en dat is naar mijn bescheiden mening een bijzaak....
alleen als het gehele blok voorzien is van detectie zal deze een losgeraakte wagen detecteren en bij een normaal toegepaste 2 of 3 detectiestukken in een blok is dat niet altijd het geval.
inderdaad zullen wagens op rangeersporen of opstelsporen vaak gedetecteerd worden, zeker als er sprake is van een midden-detectie of als de trein lang genoeg is om de inrij- of remmelder te "bezetten"
extra voordeel van een PC besturingsprogramma is dat deze weet waar een trein is en de naam van de trein op het blok staat ,ook als deze geen bezetmelder activeert.
ergo de functie van massa- of stroomdetectie is dat het de "ogen" van de baan moeten zijn...
en dus Cor zijn er 2 mogelijkheden en zo heeft iedereen zijn eigen sympathie voor een detectiesysteem......
reactie #29 geeft soelaas....         
 
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: Keesoldscool op woensdag 15 februari 2017, 18:55:30
L.S.,

Even samenvattend:
Massadetectie:

- eenvoudig uitvoerbaar met K-rail met dien verstande, dat solderen aan rails een 'klus' is, maar kan worden ondervangen door de verbindingsschuiven te solderen

hhmmmm solderen van k-rails valt (vind ik wel mee) de railsschoentjes schraap ik met een stanleymesje een beetje schoon, kort de bout met tin er tegen aan en het vloeit prachtig uit, zie foto, de rails zelf is volgens mij indedaad lastiger (ander materiaal??)

Peter
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
L.S.,

Toch kom ik steeds iets verder. Ik ben bij iemand geweest, die zijn baan bestuurd met Koploper. Zaterdag ga ik bij iemand langs, die zijn baan aanstuurt met iTrain. Dan hoop ik ook een besluit te nemen, waarmee ik ga aansturen. Volgens mij wordt het dan ook voor mij, samen met onderstaande, duidelijk waar ik voor ga kiezen.

Maar blijf aub komen met feitelijke info.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Hi Cor,

Als eens aan "TrainController" gedacht, zou ik zeker doen, hoort ook in je lijstje te staan. werkt ook heel goed.
Werkt makkelijker dan die andere twee en heel goed.

groet
Harald
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Beste Cor,

Als je naar Rail 2017 gaat, dan kun je daar bij de MSG/Den Bosch ook de werking van de Raptor bekijken, het is wel een speciale baan om de werking van het T4T systeem te demonstreren, daarnaast staat er bij de MSG/Den Boch ook een N-baan bestuurd door de combinatie Roco Z21/Koploper en natuurlijk vind je op de tentoonstelling diverse banen bestuurd door diverse centrales/systemen van wie de "ogen" of stroomdetectie of massadetectie of anders is.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Hallo

je hebt ook nog Windigipet, een heel krachtig programma met vele mogelijkheden en een sterk forum.

Luc Diels
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
L.S.,

Zo ben je bezig met massa- en stroomdetectie en zo rol je in aansturingssoftware. Dat wordt dus een nieuw topic over:
- Windigipet
- Raptor
- Koploper
- iTrain
- Traincontroller

Ik zal vanavond deze eens lanceren.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
 @citaat ===> klik
en ===> klak
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Beste Cor,

Maak een nieuw topic, want met deze vraag gaat er een hele grote persoonlijke voorkeuren "put" open.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
 @citaat Cor stelt geen vraag: Hij geeft een opsomming. En dat is vele malen gedaan.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
@ Wim: Klopt. Het is een opsomming en niet eens compleet. Jouw klik en klak zijn nuttig.
@ Anne: Gezien het feit dat er al een wiki is, heeft een nieuw topic geen nut. Daarbij is de kans reëel, dat het inderdaad een verzameling van persoonlijke voorkeuren/overtuigingen gaat worden.

Voor mij weer eens stof tot nadenken. Het zijn als modelspoorder niet meer simpel Marklin, Fleissman of Trix. Begint al met de keuze Scarm, Wintrac, Anyrail, Traxeditor, Webbased (Thx. Rob) en RailModeller Pro. Pfffff.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Om op de originele vraag terug te komen..... ik denk dat ik met mijn m-rails beide ga toepassen.  :D
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Ik denk (zo stilletjes in mijn hoofd he) dat indien de Wiki niet compleet is op dit vlak, dit moet aangevuld worden.  :idea:

En wie, beste heren, kan dat beter doen dan jullie die hier op dit topic de uitleg geven.  :thumbup: Tenslotte zit hier een massa ervaring.  :important:

En elk kan zijn voorkeur/keuze volledig uitleggen, en elk van de verschillende keuzes kan naast de andere op de Wiki gezet worden, zodat een leek (zoals ik) dat rustig kan opzoeken, en alles vergelijken terwijl elk systeem in zijn waarde blijft.
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: Olav op donderdag 16 februari 2017, 06:57:12
Dat is nu net de crux bij massadetectie. Als de sectie kort is, zal je ook losse wagens missen met massadetectie.
Nee hoor, een sectie val nog geen 2 mm lang kan al gedetecteerd worden. Steker nog, de breedte van een draadje is al genoeg  ;).


Mvg,
Peter
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Citaat van: Freak op donderdag 16 februari 2017, 19:49:14
Citaat van: Olav op donderdag 16 februari 2017, 06:57:12
Dat is nu net de crux bij massadetectie. Als de sectie kort is, zal je ook losse wagens missen met massadetectie.
Nee hoor, een sectie val nog geen 2 mm lang kan al gedetecteerd worden. Steker nog, de breedte van een draadje is al genoeg  ;).

Mvg,
Peter

Een losse wagon zal bij een te klein stukje bezetmelder niet gedetecteerd worden.
Of hij moet er op staan.
Zelf zou ik een "hele" rails nemen.

groet
Harald
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Harald,

Er werd geschreven dat een indien een sectie kort is losse wagens gemist zouden worden.
Met mijn schrijven wil ik alleen aangeven dat slechts 1 as op een heel korte sectie al gedetecteerd kan worden daar deze normaal niet geïsoleerd is, meer niet.


Mvg,
Peter
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
 @citaat     :thumbup:
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Voor "losse wagen" detectie is een hele korte melder niet zinvol, als rem-, binnenkomst en stopmelder wel, anders zou automatiseren met magneten en reedcontacten niet mogelijk zijn, want die geven maar hele korte meldingen.

Bij mij stopt/staat de BR 221 net met zijn eerste as op de railscheiding tussen de railmassa en het meldrailstuk, het wiel staat op beide "railkoppen", kleiner kun je een melder niet hebben.

Groet, Anne W
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Massadetectie of stroomdetectie?
Ik las net in het draadje Wissels in blokken met stroomdetectie de boeiende vraag van Kaleb:
CiteerAls je stroomdetectie gebruikt en wissels buiten een blok vallen.... dan betekent dit (lijkt me) dat je aan alle 3 de midden contacten van de (M-RAIL)wissel isolatie aanbrengt. Dit zou logischer wijze betekenen dat je ieder wissel apart van stroom moet gaan voorzien.
Met daarop het antwoord van Haraldigi: dat klopt.

Analoog doe je dat, als je verstandig bent, ook met schakelrails, en met meer zaken waarvan je zeker wilt zijn dat er geen trein bovenop tot stilstand kan komen.
Maar digitaal, of in dit verband beter, computer gestuurd, moet je ongeacht of je met stroomdetectie of massadetectie, rekening houden met de beperkingen van elk systeem.

Is er verschil in die systemen tussen de afhandeling van stroom- versus massadetectie?  Ik had ergens uit begrepen dat digikeys stroomdetectie gericht is. En dat massa niet aan ground mag. Maar dat kan ook een foutief ingelichte bron zijn geweest, of ik heb het bericht vanuit mijn analoge onschuld verkeerd geinterpreteerd. Hoe zit dat, zijn er verschillen qua centrales?