Citaat van: Keesoldscool op dinsdag 14 februari 2017, 19:08:31
@Kaleb: hoe groot is het percentage verloren wagons, dat het massadetectie rechtvaardigt? Wat rij jijzelf en waarom?
@Olav: als rijder van stroomdetectie, herken jij de schets van Kaleb? En wat is jouw reden om met stroomdetectie te rijden?
Hoi Cor,
Redenen:
Kost niet veel meer, je kan het zo duur maken als je wilt. In feite per sectie een weerstand, een transistor en een aantal diodes. Per grote hoeveelheid is dit een centenkwestie per sectie.
Solderen K-rails van de rails niet nodig, is niet het makkelijkste. Lipjes middenleider zijn wel makkelijk te solderen.
Ik heb een "universeel" kastje gemaakt. Bij storing kan ik kastjes onderling uitwisselen.
Eenvoudig te repareren
Extra beveiliging bij sluiting. Een diode die defect gaat is niet te duur en eenvoudig te vervangen. Zie ook reden 2.
Kan eventueel met optocouplers.
Geen onderscheid voor welke rails ik gebruik (C, K en M)
Los komende wagens komt ook voor bij massadetectie en is alleen te detecteren als je de secties lang genoeg maakt. Heb ik geen of nauwelijks last van. Daarbij, als de wagen losraakt in de spiraal terwijl de trein klimt zal de wagen sowieso verder terug rollen dan de laatste sectie.
Mijn duw/trek treinen hebben sowieso aan beide zijde slepers en stoppen dus op de gewenste plekken.
Storingen vallen best mee, heb daar niet veel last van.
En waarschijnlijk heb ik nog een paar redenen, maar die kan ik nu niet verzinnen.
Overigens gebruik ik soms ook massa detectie. Heeft dan bepaalde redenen.