Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ervaring mp1/mp5 wisselaandrijving

Gestart door 755philippe zondag 15 januari 2017, 10:46:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Ervaring mp1/mp5 wisselaandrijving
Hallo,
Ik heb een Märklinbaan die ik bestuur met de ecos. Ik heb heel wat k-wissels waarbij de eindafschakeling is doorgesoldeerd. Toch zijn er wisselaandrijvingen die het na een tijdje begeven. In het tijdschrift las ik over de nieuwe aandrijving MP5 en de MP1 van het merk MTB. Graag wou ik weten of hier iemand al ervaringen mee heeft en is het mogelijk om dit aan de OC32 of andere dekoder aan te sluiten. Graag reakties.
Mvg

755philippe
Re: Ervaring mp1/mp5 wisselaandrijving
Hallo Philippe,
Juist door het uitschakelen van de eindafschakeling zal de wisselaanfdrijving het sneller begeven.
Het probleem zit in de inschakeltijd, wanneer die te groot is brandt de spoel door.
Oplossing; zorgen voor soepel lopende wissels en korte schakeltijden geleverd door een stroombron (Trafo) met voldoende capaciteit.

groet digibert
Re: Ervaring mp1/mp5 wisselaandrijving
Niemand met ervaring van de MP1 of MP5 van MPB?

Heb daarom voor een experiment de MP5 aangeschaft.
Zodra ik even tijd heb , ga ik kijken hoe dit precies werkt.

Elk voordeel heeft ook zijn nadeel.
Nadeel is de prijs.....18,90 voor een servo is vrij prijzig als je alles wilt ombouwen.
Of je moet er van af het begin al gelijk mee beginnen , dan is het nog te doen tov van "normale" wisselschakelaars denk ik.
Voordeel:
Je hebt hier geen extra/ander schakel decoder voor nodig dan die je ev al bezit van de K83 generatie. (andere motor decoders zijn ook mogelijk)
Of je gebruikt een druk knop als je geen schakel decoders hebt. (voor analoge gelijkstroomrijders zit er ook nog een +/- omschakel mogelijkheid voor de wisseltong op)
Ook kan je er een terug meldings functie van de wisselstand bij maken

Voorbeeld:
Je sluit hem aan op je bestaande K83 decoder zoals je een wissel aan zou sluiten (Blauw-Geel-Blauw)
En het zou moeten werken.
Instellingen van de MP5 zoals ik die nu heb is de slag instelbaar van 3-6-9-12mm De mp1 is iets kleiner kwa formaat slag instelbaar van 3-6-9mm.
Gegarandeerd 50.000 schakelingen en 2 jaar garantie bij normaal gebruik (dus gooien met dat ding , dat willen ze niet , dan vervalt de garantie)... :D
In het zakje zitten wat bijgeleverde stukjes veerstaal in 2 maten , en een vervangings blokje voor veerstaal montage in een schuine stand dan horizontaal/vertikaal.

Zag op Google ( mp1 MTB ) heel veel plaatjes van dit type (vooral als je op meer afbeeldingen klikt zie je ook meer kwa ondermontage)
Ook hoe je er een terug meld functie van kan maken als je dit extra wilt.

Zag op Youtube het volgende filmpje van de MP1 (de kleinere uitvoering die iets goedkoper maar een kortere slag heeft ).

of

of

of
voor spoor 1 -

En nog vele anderen

Mvg: Alex

Re: Ervaring mp1/mp5 wisselaandrijving
Oc32 is ook mogenlijk.
Gebruik hem zelf ook met cs2.
32 servo's mee aan te sturen.