Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke stand lantaarns 7281 en 7282

Gestart door Georges zondag 08 januari 2017, 17:11:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke stand lantaarns 7281 en 7282
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Welke stand lantaarns 7281 en 7282
Ik ben bezig aan mijn treinbaan en wil het station optuigen met bovengenoemde lantaarns maar weet niet goed in welke stand ze moeten staan en welke afstand gehouden moet worden. Het betreft dubbele lantaarns.

Moeten ze in de lengte richting van de rails of dwars er op of mag beide standen?

Groeten Georges
Re: Welke stand lantaarns 7281 en 7282
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke stand lantaarns 7281 en 7282
Dag Georges,

De 7281 is perronverlichting en 97 mm hoog en de 7282 is straatverlichting en 120 mm hoog.
Heb je aan een zijde van het perron rails liggen dan zou ik ze in de lengterichting plaatsen en heb je aan beide zijden rails liggen dan in de breedterichting.
Dan moet je verder kijken naar hoe het licht valt. Het licht moet m.i. namelijk op het perron vallen en niet op de rails.
Dus bij een smal perron de 7281 en bij een breed perron de 7282.

Plaats een plankje hout als perron en probeer de beide lampen uit en kijk wat het beste bevalt.
De afstand tussen de lampen wordt bepaald door de hoogte van de mast en de lichtval. 

In het echt kijkt men ook of er minder lantaarnpalen geplaatst kunnen worden maar wel zodanig dat er toch voldoende licht is.

Henk
Re: Welke stand lantaarns 7281 en 7282
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Welke stand lantaarns 7281 en 7282
Hallo Henk,

Dus eigenlijk zeg je de lage op het perron bij het station te gebruiken en de hogere tussen de 2e en 3e rail. Begrijp ik dat goed?

Groeten Georges
Re: Welke stand lantaarns 7281 en 7282
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke stand lantaarns 7281 en 7282
Georges,

Dat heb je goed begrepen, maar nogmaals, probeer het uit en kijk wat jou het beste bevalt.
Neem hiervoor een plankje of een balkje ter hoogte van wat straks je perron moet worden en zet daar je lantaarns op.

Henk