Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen

Gestart door AlbertG donderdag 08 december 2016, 20:42:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen
Mijn Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen, en dan met name in de klimspiraal ondanks dat de route omhoog met R3 gelegd is en de helling niet groter dan 2 à 3 procent is.
Als hij in 1 keer omhoog rijdt is er niets aan de hand maar als hij onderweg stopt omdat het volgende blok nog bezet is komt hij daarna niet meer op gang. De wielen slippen niet maar de motor krijgt ze niet meer rond. De slipbandjes zijn net nieuw.

De originele decoder (Uhlenbrock) zit er in en ik zie zo geen mogelijkheid om met CV's de motor bij de start meer vermogen te geven.

Wat kan ik doen om de motor bij de start meer vermogen te geven?

Albert.
Re: Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen
Ik heb de piko ice3 ook met de decoder ik regel deze in met locdecoder pro van jmri misschien een optie? Is een gratis programma en daar kan ik wel de opstart een boost geven
Re: Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen
of je geeft aan dat deze trein niet mag rijden als de blokken van je spiraal niet vrij zijn.In koploper kan dat makkelijk maar weet niet of rocrail dat ook kan.
Re: Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen
Het model van onze club is behandeld met 'bullfrog snot'.  Rijdt nu weer als een tierelier alle hellingen op zonder problemen.
Re: Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen
Maarten.
Dit gebruik je als de helling te glad is , maar hier is er geen sprake van , de wielen slippen namelijk niet.

Bellejt
Ik denk dat dit de betere oplossing is , of de loc krijgt te weinig spanning om de motor meer power te geven.....dan kan Marcel gelijk hebben.

Albert.
Als hij stil staat op de helling , en je geeft hem handmatig meer stroom , gaat hij dan wel verder?
Zo ja , moeten de decoder stappen aangepast worden zoals Marcel aangaf.
Zo nee , dan kan je het alleen zo doen als Bellejt het heeft gezegd.
Dan heeft de de motor te weinig kracht voor dit treinstel.
Vind dit wel raar , ik heb een berg Piko materiaal en heb nog bij geen 1 dit probleem gehad.
Het is wel zo , dat het ene model het andere niet is....er zijn best verschillen.

Mvg: Alex
Re: Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen
Bedankt voor de reacties.

@Maarten
De helling is niet te glad, alle andere treinen rijden er moeiteloos overheen

@Johnny
Rocrail kent die mogelijkheid wel, maar die geldt dan meteen voor alle treinen. Ik zal dit op het Rocrail forum zetten hoe ik dat op kan lossen voor 1 trein. Misschien met virtuele blokken maar daar heb ik geen ervaring mee.

@Marcel,
Ik gebruik JMRI soms ook om locs in te regelen. Ik kan dit zeker proberen.

@Alex,
Zelf bij maximale rijstap komt de trein niet meer op gang. Ik hoor de motor wel brommen maar er gebeurt niets. De trein heeft maar een heel klein zetje nodig om verder te rijden.

Weer genoeg te doen dit weekend  :thumbup:

Albert.
Re: Piko ICE 3 heeft moeite met hellingen
@Johnny
Bedankt voor de tip, het werkt. Ik heb in Rocrail een zogenaamd virtueel blok aangemaakt. De rijwegen via dit blok zijn alleen toegankelijk voor de ICE3. Daardoor kan de ICE 3 alleen de klimspiraal in als de beide 'slave' blokken vrij zijn (in de afbeelding de 2 blokken rechts van het virtuele blok). De rijwegen via deze 'slave' blokken zijn geblokkeerd voor de ICE3. Ik kan het virtuele blok onzichtbaar maken in de layout.

Albert.