Dan nu mijn ervaringen met het aanbrengen van binnen- en sluitverlichting in IC rijtuigen.
Om te beginen moet je drie dingen doen:
- Lees de inbouwhandleiding
- Bekijk de bijgevoegde informatiefolders
- Bestudeer de inhoud van de documenten met aandacht
Er zijn desondanks toch wat aspecten bij het inbouwen waar je desondanks tegenaan loopt en daar wil ik hier wat van vermelden, ter leering ende vermaak:
Het interieur zit vast met een viertal klemmetjes die zich met een iets bredere dunne schroevendraaier laten lossen. Doe dit voorzichtig! Het lukt echt zonder heel veel moeite
Het opsteken van de kabeltjes op de contactplaat van de stroomgeleidende koppeling kan je het best doen buiten de wagen voor inbouw. Het kabeltje met de stekker kan makkelijk door het gaatje in de interieur bodem.

De wagenkap heeft een oriëntatie ten opzichte van de wagenboden. Het rechtopstaande plaatje waar de tand van de balgen in steekt is aan beide kanten verschillend. Er is een smallere en een bredere. De breedte van van de plaatjes komt overeen met de afstand tussen de richels aan de binnenkant van de wagenbak.

Let op de afstand van de richeltjes

Reizigers erin. Deze zet ik vast met een veegje witte boekbinderslijm. Deze watergedragen lijm dampt niet met kunststof oplossende middelen, geen matte vensters. Niettemin laat ik het allemaal lekker drogen in de open lucht en ondertussen ga ik even de was strijken of alvast pudding koken voor het avondeten.
Er komt latervandaa nog een plaatje van de complete verlichte trein, daarvoor is het nu te licht op de baan om de verlichting goed tot zijn recht te laten komen.
Tot zo,
Fokko