Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  Stichting 3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  ABCD baan van Fokko
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: ABCD baan van Fokko  (gelezen 15472 keer)

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
  • Altijd met tram of trein
Re: ABCD baan van Fokko
« Reactie #100 Gepost op: zondag 28 februari 2021, 13:32:46 »

Nu eens even iets heel anders: er was een locomotief van een collega van mij op bezoek! Een Zwitserse krokodil, een analoge 3056, van meer dan 40 jaar oud. Daarvoor moest een fotosessie komen met de 194, de Duitse krokodil die hier thuishoort. Een heus reptielenhuis op deze manier.
Fokko
--
Wil er nu ook eentje…

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 04 maart 2021, 12:44:01 »

Mooi, 2 van die groene jongens naast elkaar  :thumbup:
Ik vind de Duitse nog steeds het stoerst en de meeste kracht uitstralen  :P

Ps. ik zou de witte steentjes om de stroompalen weghalen of grijs verven, die trekken nogal de aandacht  O:-D

Grtz Tony
66-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 04 maart 2021, 17:36:24 »

Spijker recht op de kop Tony! Die witte steentjes daar hebben iets met slechtziendheid te maken waardoor ik in de gaten heb dat daar iets kwetsbaars staat net aan/over de rand van de baan.

De forsere voorkant van de 194 in vergelijking met de Zwitser viel mij ook gelijk op toen ik ze tegen elkaar plaatste om een dubbeltractie te simuleren. De Zwitser is al een wat verfijndere 3056 uit middan jaren 70. Mijn 194, een 3022, is uit 1980 en is nog zo'n volledig metalen gegoten model zoals uit de jaren 60. Eigenlijk zou ik ze eens moeten vergelijken met een moderne uitvoering van de 193/194. Of ik zou zo'n oude 3015 Krokodil met zo'n stofzuigermotor erin bij mijn 194 houden.

Mijn 194 was mijn allereerste aankoop op een treinenbeurs in 1994 nog in Amersfoort voor de verplaatsing van de beurs naar Houten.

Eén van de redenen dat ik soms Houten, Rijswijk of de Jaarbeurs bezoek is dan ook het bewonderen van al die spullen uit de catalogussen van eeuwen geleden maar dan in het echt. De volgende keer dus maar eens een 3015 bekijken.
F.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 maart 2021, 18:21:49 door FokkoKPD »

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #103 Gepost op: zaterdag 06 maart 2021, 16:53:27 »

Afscheidsrit van de krokodil op deze baan met een gezelschap genodigden in een stel Umbauwagens. Na het weekend gaat deze machine weer naar huis.
F.

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
Re: ABCD baan van Fokko - Bezoek
« Reactie #104 Gepost op: zondag 12 december 2021, 19:59:27 »

Hoewel het vanwege werk en de corona situatie een beetje rustig lijkt hier zijn er toch wat vermeldenswaardige zaken. Om te beginnen heb ik nu eindelijk al mijn Preisertjes afgeschilderd. Inmiddels zullen het er tegen de 400 zijn. Nu nog plaatsjes geven.

Dit jaar is het al een paar keer gebeurd dat er materiaal te gast was op de baan, een gedigitaliseerde V200, een nieuwe en een oude Zwitser, een BR74 die wat rijtijd moest naken. Van de week kreeg ik het verzoek om een Eierkopf VT52 kennis te laten maken met het spul uit depot Holzkisten am Dachboden alhier.
Is gebeurd! Eerst op het proefstuk gekeken wat er allemaal voor licht en geluid inzit met de MS2/3. Daarna op de baan en met een stel Umbau wagens erachter.

Ik vind het een mooi apparaat! Oogt glad en gestroomlijnd, leuk dieselgeluid en m.i. erg realistisch met het remgeluid. Hij mag nog een maandagje hier zijn maar moet dinsdagochtend heel vroeg al weer de thuisreis aanvaarden.

Groeten,

Fokko

1200Blauw

• Wiki Redactie
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
« Reactie #105 Gepost op: maandag 13 december 2021, 21:49:22 »

Leuk dat je af en toe wat materieel mag lenen. Dat is prettig voor jou om je er lekker mee uit te leven en het levert voor ons fraaie plaatjes op.

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #106 Gepost op: dinsdag 14 december 2021, 17:42:05 »

Men hoort mij dan ook niet klagen!  :)

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
Re: ABCD baan van Fokko, weer een logé over de vloer
« Reactie #107 Gepost op: vrijdag 14 januari 2022, 16:56:44 »

En weer een bezoeker deze week. Een M* 3027 uit 1958, een 44er. Deze machine heeft niet op de ABCD baan kunnen rijden want nog analoog. Fotogeniek poseren voor een stel ertswagens kan natuurlijk wel.

Als gezelschap heb ik mijn eigen analoge 41er uit 1985 er achter gezet met de zandwagens erachter.

Op mijn M-baan heeft de 44er wel een beetje heen en weer geschoven. De motor loopt mooi, schakelrelais staat goed afgesteld, niet het minste sprongetje. Eigenlijk zonde om te digitaliseren...

Tjoekedoris

• Stamgast
  • Eigenlijk klooi ik maar wat an
« Reactie #108 Gepost op: vrijdag 14 januari 2022, 21:47:18 »

Leuk, die krokodillen.  :-) Dat zijn toch echt wel zware machines hoor en op die foto's komt dat ook wel duidelijk naar voren.
Zonder trein spoor je niet.

Grtz.   MARTIN

station "Engental" tijdperk III (K-rails,U-vorm 245x249x330), iTrain, Tams Redbox, Rosoft, Digikeijs

[img]http://files.3rail.nl/br50-

Hanzi

• Vaste Inboedel
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #109 Gepost op: zaterdag 15 januari 2022, 09:19:09 »

Het verschil in uiterlijk tussen beide kroko's is reëel hoor, datzelfde zou je in het echt zien. De oude 3015 is een stuk lomper en breder maar totaal niet op schaal.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #110 Gepost op: zaterdag 05 februari 2022, 18:30:55 »

Omdat de 151 van de week een schone motor - en nieuwe borstels h eft opgelopen. Met de zijlossers en met de ‘eigen’ epoche IV goederencombinatie.

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #111 Gepost op: zaterdag 28 mei 2022, 12:05:54 »

Ook nu weer een gastmachine, een Deense Litra E zelfs! 175 jaar Deense spoorwegen gaan hier niet ongemerkt voorbij. Na een uurtje wennen heeft de E991 wat ritten gemaakt met een sleepje Muldenkipperwagens (4635s). Na het zand kwamen de reizigers in een combinatie 4-assige Umbauwagens aan de beurt. Na het weekend zijn er misschien een paar verrassingsritten. Komende week keert de Litra E weer naar huis terug. Met de wat cameraschuwe 065 001 die met de E991 onder stoom wat rondscharrelde klinkt het best wel gezellig op de baan.

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #112 Gepost op: zaterdag 10 september 2022, 20:18:24 »

Een nieuwigheid, dit keer van mijn kant. De wagenset voor achter de BR65 bleek vandaag af te halen. De 65er heeft nu zijn eigen set met wagens in de vorm van een trek-duw combinatie met Umbau rijtuigen. Het aanmelden van de stuurstandwagen op mijn MS1 duurde en duurde maar, even geprobeerd met het MS2. Dat ging goed, toen ging er mij een lichtje op en heb ik in de loclijst van het MS1 een plaatsje vrijgemaakt. Toen ging het aanmelden goed en was de stuurstand zichtbaar. Dit is ook mijn eerste stam met stroomgeleidende koppelingen. Eén van de 3assertjes moest ik de geleidende koppeling vervangen door de bijgevoegde geïsoleerde variant. Even met de pincet knijpen en de eerste gleed uit de NEMschacht en de ander zat er zo in. Een stam wagen met licht aan of uit Handleidngen lezen loont!

Groeten,
Fokko

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #113 Gepost op: zaterdag 10 september 2022, 20:36:39 »

Terugkijkend zie ik ineens dat er van de 65 op de ABCD baan nog geen melding gemaakt was. Daarmee zou ik wachten tot de set compleet was en dat was ik dus vergeten. Bij deze dus, met een stel Silberlingen.

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #114 Gepost op: dinsdag 13 september 2022, 21:49:37 »

En met een duwende machine erachter, machinist in het konijnenhok, stuurstand netjes met een driepuntfrontsein. De 65 heeft voor mij hetzelfde kenmerk als bijvoorbeeld de DHG500: achteruit rijdend trekkend vind ik ze er mooier uitzien dan vooruit trekkend of vooruit duwend. Mijn 41er of mijn v100 mogen wel schoorsteen voor of motor voor rijden.

Munin

• Toffe Gast
  • *
  • Glueck auf
« Reactie #115 Gepost op: woensdag 14 september 2022, 14:29:16 »

Beste Fokko,

Vroeg mij af, is je huidige baan nog de baan, waarvan je in het eerste gedeelte, het overzicht liet zien?
Wat zijn de afmetingen van je 'carrera-baan'?
Hoor graag, vast dank.

Peter 

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #116 Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 11:34:00 »

@Peter, en natuurlijk ook alle anderen:

Ja het is nog steeds dezelfde baan waar ik nu al meer dan 10 jaar mee doe. De afmetingen zijn 2.40m breed en 1m diep. Aan de buitenrand twee halve cirkels 24230 verbonden door 4x(24188+24172) in C-rail termen. Hier en daar is een kwart boogje 24230n vervangen door een meegebogen wissel met 24130 en 24077 aangevuld, je weet hoe dat in elkaar zit.

Opmerkelijk, grappig zelfs een beetje, dat de plaatjes die ik plaats de baan van kennelijk steeds andere gezichten laat zien. Meestal staat het te portretteren materiaal op ongeveer dezelfde plaats en varieert de achtergrond een beetje door het spul dat ik erachter zet. Daar let ik altijd wel een beetje op.

Ondertussen ben ik een onregelmatig bezoeker geworden van de NVBS afdeling modelbouw in Den Haag. Scenery is wat beperkt daar natuurlijk maar de rijbanen zijn daar keurig netjes en bedrijfszeker aangelegd. Het is mooi om daar wat groter combinaties te zien die de ruimte een beetje krijgen. Van mij reed er onlangs een staaltrein wat ronden. Een analoge 3072 met twee met staalplaten gelaten platte wagens. Je kan zien dat alle spoowijdten (en bedifsystemen) daar welkom zijn.

Fokko

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #117 Gepost op: vrijdag 23 september 2022, 19:35:46 »

Een beetje modelbouw in de tijd, op het voorste spoor is het 1982, een 194 komt net langs met een passende goederentrein. Er direct achter een Baureihe 65 met de trekduwcombinatie, daar is het 1969. Erachter wat het modernste lijkt, maar ondertussen… Een V 100 dieseltje met 4-assige Umbauwagens die ik zo rond 1964 schat. Het is allemaal materieel dat hier in depot is. Het moge bekend zijn dat er wel eens gastmachines en logees hier op de baan opduiken.
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog