Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee

Gestart door hmmglaser maandag 29 augustus 2016, 23:39:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Waar kan ik ergens vinden hoe je een ESU decoder zo programmeert dat je het door marklin in modellen van na 2010 lichtschakeling kunt nabootsen F0 alles brand F0 + F6 alleen voorkant brand F0 + F8 alleen achterkant brand F0 + F6 + F8 rangerseinen branden.
ben zondag bijna de hele middag bezig geweest maar krijg het niet voor elkaar(of ik kijk ergens over heen of ik doe iets verkeerd)
Ben nog niet zo lang met de ESU programmer bezig.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Dat is een fluitje van een cent maar je zult ons even moeten vertellen welk licht er op welke uitgangen aangesloten zit:

Front light
Rear light
AUX1
AUX2
enz.

Gr, Ben.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
zoals Ben schrijft hebben we meer info nodig.Om dit te bekomen werk je best met de voorwaarden in eerste kolom.Als je daar op klikt opent zich een schermpje waar je toetsen (Fx) aan elkaar kan koppelen.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
meestal gebruik ik AUX 0f en AUX 0r aan de voorkant en AUX 1 en AUX 2 aan de achter kant dan voor de front en sluitseinen en ik sommige gevallen AUX 3 en AUX 4 voor de voor en achter rangerseinen naar nederlands model kun je hier iets mee?
ux
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
ux
zit je verkeerd.De standaadr licht auxen moeten juist gebruikt worden dus F0 front en rear juist aansluiten en niet op 1 zijde.Aux 1 en 2 dan respectievelijk de verschillende achetrzijden en 3 en 4 rangeerseinen.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Voor de werking maakt het niets uit,maar over hoe het hoort daar heb je dan gelijk in. Het mappen van uitgangen naar functietoetsen daar heb ik geen problemen mee maar meer het in schakelen met bvb F4 van AUX 1 en 2 en met F5 AUX 2 uitschakelen.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
daar is dan die eerste kolom voor.Klik daar eens op en experimenteer daar met ignore of on en off.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
maar als je off aanklikt dan werkt de functie toets toch niet meer?
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
je koppelt daar voorwaarden aan het werken.Als je bv op F7 aux 3 enkel aan wilt als F0 aanstaat dan kan je dat daar instellen.Bij F7 kies je dan die voorwaarde met on en off.FF experimenteren en je begrijpt al snel de werking.Je kan zelfs richtingsafhankelijk programmeren. Zo heb ik het bij enkele locs gedaan die cabineverlichting hebben of voor sluitlichten van de lok die bij een trek/duwstel horen.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Dan gaan we dat maar is proberen vanavond.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Citaat van: hmmglaser op woensdag 31 augustus 2016, 17:24:12

maar als je off aanklikt dan werkt de functie toets toch niet meer?


Mark,

Lees nog eens de handleiding na vanaf 8.6 anders kom je niet veel verder.

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/53451-NL.pdf

Afbeelding 28 geeft een voorbeeld: daar wordt AUX1 actief op de voorwaarde "achteruit" en F11 is "aan".

Gr, Ben.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
ik kan 100 x de gebruiksaanwijzing door lezen maar wat ik wil krijg ik niet voor elkaar heb voor de voorkant AUX0-f en AUX1 voor de achterkant AUX0-r en AUX2 nu wil ik de achterkant uitschakelen met F6 en de voorkant met F8 terwijl F0 aanstaat en ik zou graag graag ook met F0 + F6 + F8 de rangerseinen aan willen zetten.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Mark,

Dat kan dus ook, op de manier die in de link van Ben staat.
Je moet in de eerste kolom dus de F0/F6/F8 met vooruit en achteruit e.d. opties selecteren. en dan de aux'en daaraan hangen.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Een beginnetje......?

Citeer
voor de voorkant AUX0-f en AUX1...met F8 terwijl F0 aanstaat

Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Heb een m4 decoder weet niet of dat nog invloed heeft?
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Ik sta vrijwel altijd in de help stand maar het wordt wat vervelend als na elk gegeven antwoord een nieuwe vraag komt. ;)

Heb je nu al zelf iets geprobeerd en wat is het resultaat?

Gr, Ben.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Hallo ben,

Bij het stukje functie mapping wat je laat zien gaat in rijrichting vooruit front en sluitseinen alleen voorbranden als zowel F0 als F6 worden ingeschakeld.
ben net een uurtje bezig geweest maar heb nog niet het gewenste resultaat kunnen bereiken :(
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Misschien moet je dan die file met je resultaten posten. Of een screenshot van wat je hebt gedaan.
Dan kan iemand vast wel zeggen wat je verkeerd doet.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
ik kan niet echt een resultaat posten(want dan staat de hele pagina vol)omdat ik meerdere dingen heb uit geprobeerd met elke keer een andere uitkomst!
Maar ga het nu eerst eens proberen met een lok gebruikte tot nu toen een decodertester maar kan niet echt zeggen dat dat fijn werkt.
Maar is er iemand die deze schakeling ook heeft gemaakt?

Frontverlichting                    Functie f0
Frontverlichting Cabine 2 uit  Functie f6   terwijl f0 aanstaat
Frontverlichting Cabine 1 uit  Functie f8   terwijl f0 aanstaat
Rangeerlicht dubbel A           Functie f0 + F6 + F8

ik zet dit er nu neer omdat ik het er eerder misschien niet duidelijk genoeg heb gedaan ;)
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Hoi Mark,

Je probeert nu een ESU-decoder de eigenschappen mee te geven, die Märklin is sommige gevallen behaald met een combinatie van Fx-functies.
Houdt je er ook rekening mee dat sommige schakelmogelijkheden ontstaan door aan te sturen van een signaal naar een transistor, (bijvoorbeeld F1 op Aux 1) welke weer wordt beïnvloed door de combinatie van een andere functie? (bijvoorbeeld F0 v/a)
Dit wordt in de praktijk gedaan door de decoder op een aangepaste print te plaatsen, welke dan weer nieuwe mogelijkheden geeft.

M.v.g.
Marcel
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
je combineert ,denk ik , een marklin print met een esu decoder.Dan is de lichtfunctie al door marklin bepaalt op de print dat de front en eventuele sluitlichten op de lichtuitgang ( F0 ) zitten.Heb identiek bij een Ls models model.Dan moet je daaraan vasthouden en eerst alles uitzoeken op welke uitgang de lichten of leds zijn aangesloten.Ik ben er achtergekomen door alle uitgangen eerst off te zetten .Dan lichtuitgang voor aan en zien wat er brand.Dan licht andere kant en idem.Dan sluitlicht enzovoort.Maak een tabelletje en dan pas kan je verder programmeren.Zo combineer je F toetsen met aux uitgangen en weet je wat er mogelijk is.Anders is het gewoon met de pet gooien.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Hoi Johnnny,

Mark heeft een M4 decoder van ESU, met de F0 v/a op de frontseinen en de Aux1/2 op de sluitseinen.

Maar hij wil met F0: licht voor, en sluitseinen achter in één handeling aan schakelen;
en door ook een F6 te bekrachtigen, cabine 1 van de loc qua verlichting (front/sluitseinen) uit te zetten.
Dit ook met F8 voor cabine 2.
Daarbij ook als F0, F6 en F8 tezamen actief zijn, weer alleen F0v EN F0a alleen tegelijk geschakeld zijn, zodat Duits rangeer sein beeld wordt gevoerd.

Gr.
Marcel
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Hallo,

dat is een samenvatting waar wat mee te doen is, ik wil vanavond wel een locprogrammer filetje hiervoor maken, als voorbeeld, neem ik gelijk de sluitlichten mee als apart schakelbaar.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Ik had eerst het idee om met een dragerprint te maken maar looney tunes zei dat het ook met een esu decoder via functie mapping ik weet wel dat dit bij de nieuwste marklin mLD/3 decoders dit mogelijk is.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Hallo,

net een bestandje van de locprogrammer doorgestuurd, met de volgende instellingen,


Met f0 wordt het frontsein geschakeld
Met f1 wordt het tegenoverliggende sluitsein geschakeld, maar alleen als f0 aanstaat, dus geen sluitseinen zonder frontsein
Met f2 worden beide frontseinen ingeschakeld, en f0 en f1 overruled

Met f6 wordt verlichting aan de 1e kant uitgeschakeld, en overruled f0 en f1
Met f8 wordt verlichting aan de 2e kant uitgeschakeld, idem

F3 Rangeergang
F4 lastregeling uit

Met vriendelijke groet,

Walter Wissels


Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Hallo,

kleine afwijking in de functietoetsen door invoegen nieuwe rij is verbeterd, en het aangepaste bestand is verstuurd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
ik heb het eindelijk zoals ik het graag zou willen maar als iemand nog een idee heeft of als het beter kan hoor ik het graag ;)
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Wow,

Dat ziet er heel uitgebreid ingewikkeld uit zo op het eerste gezicht.

Als je het bestand ter beschikking stelt kunnen we er mogelijk iets mee stoeien en zien wat beter kan.

Gr. Fred.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Ik zal zo even kijken of dat gaat lukken heb het bestand op mij pc staan ben nu even vanaf mij S6 bezig
Ik vermoed dat het misschien wel iets simpeler kan heb tot nu toe pas een uurtje of 10 met de esu programmer zitten spelen ;)
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Hoi zit hier lekker te lezen op zoek naar info van de M programmer 60971.
Deze kan DCC programeren (trix) en ook losse draden zijn aan te sluiten.
Mijn vraag, kan ik ook een ingebouwde ESU LoPi4 (met vaste aansluiting )op de rails programeren/instellen.
Zo ja wat zijn de voordelen tov Esu programmer. meerdere protocollen? Heb wat Roco en Marklin met sound en lopi4

Mvg Andre
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Beste André, wat heeft jouw vraag te maken met bovengenoemd onderwerp? Deze vraag kun je beter stellen in een ander topic..
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
inderdaad mijn fout. Vind het soms zo'n doolhof.
Re: ESU decoder lichtschakeling programmeren naar marklin idee
Antwoord op je vraag is simpel met de marklin  programmer kun je alleen mld3/msd3 decoders programmeren ;)