Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)

Gestart door martin maandag 22 augustus 2016, 18:09:30

Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)

BLIJ dat ik analoog RIJ

zo is dat: beter een ster in je voorruit dan op je motorkap :D !

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Persoonlijk vind ik de Holz und Pappe modellen
beter passen bij jouw modelbaan dan de plastic
modellen uit de periode die daarop volgde.
Het zal wel een bewuste keuze zijn ... :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 01 april 2026, 18:27:50Dag Martin.

Persoonlijk vind ik de Holz und Pappe modellen
beter passen bij jouw modelbaan dan de plastic
modellen uit de periode die daarop volgde.
Het zal wel een bewuste keuze zijn ... :roll:

Groeten,

Erik.

Dag Erik,
Het is inderdaad een bewuste keuze. De titel van dit draadje klopt eigenlijk niet meer. Het accent ligt nu meer in de jaren 60. Enkele gebouwen zijn nog van blik uit de jaren 50, de rails stamt nog uit die periode en veel van het rollend materieel ook. Voor de rest is alles zo'n beetje 10 jaar verder. Op zich een natuurlijk proces, iemand die in de jaren 50 begint met deze hobby rolt vanzelf in de jaren 60 (als hij of zij er tenminste mee door gaat) zo dat je toch een mix krijgt van stijl elementen.
De Holz und Pappe modellen zijn moeilijk te vinden, en om eerlijk te zijn vind ik ze ook niet zo heel erg mooi. Het ziet er allemaal nogal grofstoffelijk uit. Heeft ook zijn charme natuurlijk. En er is ook nog moeilijk aan te komen.

groet, Martin

M* en bezig te digitaliseren

Zo een Seuthe Tankautomat heb ik ook eens gescoord bij een open dag bij MSG in Den Bosch.
Ik heb wel eens foto's geplaatst, hier of bij Beneluxspoor, maar heb gezocht, echter niet terug gevonden.
Die Tankautomat is wel getest, maar het wordt gauw een knoeiboel, leuk als je 1 lok wil tanken maatregel gevoelig voor de hoogte & er mag niks anders in de weg zitten.
Leuk voor op een lokverzorgingsplek maar anders een mooie rariteit.
Ik ga jullie weer lastig vallen met een film.
Omdat ik op Catawiki een amerikaanse F7 van Texas & Pacific heb gescoord en een setje goederenwagens van Alaska Railroad, had ik besloten om mijn overige amerikaanse treinen te zoeken in de verhuisdozen die ik nog niet had uitgepakt. Het was even zoeken, maar ik heb de meeste wel gevonden geloof ik. Ik heb er een soort van Amerikaans / Canadees item van gemaakt in deze film. De Northlander mocht ook meedoen en de DL800 (fantasie model uit de jaren 50 in amerikaanse stijl)
20260406_181731.jpg
20260406_181806.jpg
Groet, Martin
Het wordt wel weer eens tijd voor een update. Foto's van bouwverslagen ben ik niet zo goed in. Ik ga pas foto's maken als het af is. Het laatste gedeelte, centrum oude stad, is nu ook volgebouwd.Foto's zeggen meer als woorden, dus kijk maar:
20260513_140107.jpg

20260513_140124.jpg

20260513_140144.jpg

20260513_140306.jpg

Binnenkort meer foto's en bewegende beelden. Ben nu nog druk met het aanleggen van de verlichtingen. Daarover later ook meer.
groetjes, Martin
Alles wat verlicht kan worden heeft nu wel een lampje. Gevolg is dat het 'stroomnet', net zoals in het echt, aardig tegen overbelast aan zit. Voor de treinen heb ik 4 30VA trafo's + een 50VA lichttrafo voor seinen en wissels beschikbaar. Dat is ruim bemeten en geen probleem. Verlichting van gebouwen en straatlantaarns heb ik 0ver 4 groepen verdeeld en aangesloten op een 50VA verlichtingstrafo. Dat was vroeger wel toereikend. Als ik nu alle 4 de groepen inschakel wordt de verlichting aardig gedimd. Ben toen eens gaan tellen hoeveel lampjes er in totaal branden. Bij 120 ben ik gestopt met tellen, het zijn er nog wel wat meer.Je kan er van uit gaan dat 1 lampje ongeveer 1 VA is. Die 50VA lichttrafo is dus al aardig overbelast. Daar kan nog wel een trafootje bij, als ik wil garanderen dat de Preisertjes niet in het donker komen te zitten.

20260520_094753.jpg

20260520_094730.jpg 

groetjes, Martin

Het lijkt ons werkelijke leven wel, Martin. :eek:
Tja een tweede voeding parallel is voor
dit probleem de eenvoudigste oplossing  :thumbup:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik zou de trafo's liever niet parallel zetten; de verlichting is toch al verdeeld over 4 groepen dus 2 groepen op de bestaande trafo en 2 groepen op een nieuwe.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 20 mei 2026, 12:22:39Tja een tweede voeding parallel is voor
dit probleem de eenvoudigste oplossing
Wisselstroomtrafo's parallel schakelen kan voor problemen zorgen. Elke trafo heeft een zogeheten faseverschuiving. Dit is een eigenschap die elke transformator heeft en is afhankelijk van de constructie van het ding (uitleg). Twee verschillende trafo's hebben een verschillende faseverschuiving waardoor de één stroom kan gaan leveren aan de andere en een halve fase later andersom. In extreme gevallen (verschil is 180°) krijg je op die manier een 100% kortsluiting. Gewoonlijk komt het neer op vermogensverlies en het (meer dan gebruikelijk) warm worden van de trafo's met het mogelijk doorbranden (of afschakelen van de thermische veiligheid) als resultaat.
Bij gebruik van trafo's van verschillend vermogen (@Martin heeft het over 30 VA en 50 VA) wordt het nog complexer. Bij belasting worden de verschillende trafo's ongelijk belast waardoor de zwaardere stroom gaat leveren aan de lichtere. Ook dan zullen de trafo's warmer worden dan gebruikelijk en de lichtere kan doorbranden (vrij technische uitleg)

Citaat van: Hanzi op woensdag 20 mei 2026, 16:54:05Ik zou de trafo's liever niet parallel zetten; de verlichting is toch al verdeeld over 4 groepen dus 2 groepen op de bestaande trafo en 2 groepen op een nieuwe.

Het risico van het parallel schakelen van 2 trafo's is een elektro-shock.
Indien er 1 in werking is en een andere aan de secundaire kant parallel is gekoppeld, kan de netsteker van die 2e onder spanning komen en dat is gevaarlijk. Zo'n trafo werkt 2 kanten op. Niet alleen van hoog >> laag, maar ook andersom !

Citaat van: martin op woensdag 20 mei 2026, 11:55:3820260520_094730.jpg 

Martin, ik zie op de foto, naast de lokloods ook een Seuthe vulstation op je baan. En ja er brandt ook een lampje in.
Heb je dat ook echt als vuller van rookgenerators in gebruik?
Zoja, hoe zijn je ervaringen met dat systeem?
Ik vind het leuk gevonden van Seuthe, maar bij mij werd de ketel ook vet van de rookvloeistof.

Dag Martin.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 20 mei 2026, 12:22:39... een tweede voeding parallel is voor
dit probleem de eenvoudigste oplossing 
Excuus, ik redeneerde hier vanuit mijn
eigen elektrotechnische perspectief.
Ik had het beter er naast kunnen
noemen, in plaats van parallel  :wink:

Citaat van: Hanzi op woensdag 20 mei 2026, 16:54:05.... de verlichting is toch al verdeeld over 4 groepen dus 2 groepen op de bestaande trafo en 2 groepen op een nieuwe.

Dat is een veel betere bewoording  :thumbup:
en ook uitermate logisch!

Groeten,

Erik.
Citaat van: ermindewinkel op woensdag 20 mei 2026, 18:47:23Bij gebruik van trafo's van verschillend vermogen (@Martin heeft het over 30 VA en 50 VA) wordt het nog complexer. Bij belasting worden de verschillende trafo's ongelijk belast waardoor de zwaardere stroom gaat leveren aan de lichtere. Ook dan zullen de trafo's warmer worden dan gebruikelijk en de lichtere kan doorbranden (vrij technische uitleg)

Klopt helemaal. Maar voor de duidelijkheid 30VA en 50VA trafo's staan bij mij niet parallel. De 30VA trafo's leveren alleen stroom aan de baanvakken en bovenleiding, de 50 VA alleen aan de wissels en seinen. Omdat de verlichting in 4 groepen verdeeld is, ga ik deze nu over 2 trafo's verdelen. Ik gebruik daar nu voor een blauwe 50VA en een witte 52VA. Die moet je dus sowieso niet parallel zetten, vermogens zijn niet gelijk, en de blauwe geeft een iets hogere spanning als de witte.
Als je meerdere trafo's gebruikt (en dat doe je al gauw) dan moet je ze ook wel in fase zetten, zie onderstaand schema:
trafo.jpg

groeten, Martin

Citaat van: robkop op woensdag 20 mei 2026, 18:58:10Martin, ik zie op de foto, naast de lokloods ook een Seuthe vulstation op je baan. En ja er brandt ook een lampje in.
Heb je dat ook echt als vuller van rookgenerators in gebruik?
Zoja, hoe zijn je ervaringen met dat systeem?
Ik vind het leuk gevonden van Seuthe, maar bij mij werd de ketel ook vet van de rookvloeistof.

Hoi, nee ik heb hem nog nooit gebruikt waar hij voor bedoeld is. En ik ben ook niet van plan om dat te gaan doen. Ik heb hem nog niet zo lang (zie bericht #144 in dit draadje). Het is inderdaad leuk gevonden van Seuthe, maar volgens mij wordt het gegarandeerd een natte kliederboel als je hem werkelijk gaat gebruiken. Maar het lampje doet het wel leuk achter die groene ruitjes.

Groet Martin
Geachte forumleden,
hier weer een kleine update. Zoals ik van plan was heb ik een 2e lichttrafo geplaatst voor de stadsverlichting, zodat het stroomnet minder belast is. Deze actie was succesvol afgesloten, dus wilde ik dat vieren met het maken van een filmpje van 4x1200 in actie met personen en goederentreinen. Toen ik na 3:14 minuut vond dat het wel genoeg was stopte ik met filmen, en toen.....werd het donker en de treinen stonden abrupt stil :O Groepenkast opengemaakt, ..alle schakelaars en aardlekschakelaars stonden goed, maar het hele huis was stroomloos. Om een lang verhaal kort te maken: de hele straat zat zonder stroom, er was een kabel doorgehakt door een graafmachine. Was toch wel opgelucht dat het niet mijn schuld was, door dat gedoe met die trafo's  :)
Groet, Martin

zonder fantasie ook geen creativiteit

Dat is wat je noemt ' een kink in de kabel'

Waar een wil is, is een spoor

@citaat Nee, een breuk in de kabel toch :?
Gelukkig kunnen wij nu genieten van de laatste minuten en seconden rijdende treinen, WOSA waardig :thumbup:
Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 01 juni 2026, 16:27:07Gelukkig kunnen wij nu genieten van de laatste minuten en seconden rijdende treinen, WOSA waardig :thumbup:

nou, nou, Adriaan, niet zo somber. De netbeheerder heeft een nieuw stukje kabel gelegd, dus ik verwacht dat de WOSA treinen in het vervolg weer ongestoord hun rondjes kunnen rijden. Maar je beseft tijdens zo'n stroomstoring wel hoeveel er opeens niet meer kan. Het duurde 'maar' 3 uren. en het was nog overdag ook, anders hadden we mooi in het donker gezeten ook. Gelukkig gaat het toilet doorspoelen niet elektrisch, anders was het leed niet te overzien  :( .

groet, Martin
Leuk filmpje ! Zoiets aan de hand hebben is meteen paniek inderdaad, gelukkig was alles inorde bij je thuis & de baan!
Stress momentje achter de rug 😃
Martin
wauw wat een baan heb je daar dat is echt old skool en alles nog zo mooi

Citaat van: martin op maandag 01 juni 2026, 14:44:26Geachte forumleden,
hier weer een kleine update. Zoals ik van plan was heb ik een 2e lichttrafo geplaatst voor de stadsverlichting, zodat het stroomnet minder belast is. Deze actie was succesvol afgesloten, dus wilde ik dat vieren met het maken van een filmpje van 4x1200 in actie met personen en goederentreinen. Toen ik na 3:14 minuut vond dat het wel genoeg was stopte ik met filmen, en toen.....werd het donker en de treinen stonden abrupt stil :O Groepenkast opengemaakt, ..alle schakelaars en aardlekschakelaars stonden goed, maar het hele huis was stroomloos. Om een lang verhaal kort te maken: de hele straat zat zonder stroom, er was een kabel doorgehakt door een graafmachine. Was toch wel opgelucht dat het niet mijn schuld was, door dat gedoe
Groet, Martin

Iets dergelijks heb ik ooit meegemaakt in Suriname,
Ik was samen met m'n neefje electrische leidingen aan t leggen bij familie en precies toen we klaar waren en de stroom er weer op hadden gezet....................alles uit
Wat was er fout gegaan vroegen we ons af ?
Dit had ik nog nooit meegemaakt!
Bij navraag in de buurt bleek dat de hele straat zonder stroom zat. Dat hadden wij toch niet op ons geweten ?
Uiteindelijk bleek dat op een hoofdweg precies op het moment dat wij de stroom hadden aangezet, een vrachtwagen tegen een stroompaal was gereden, waardoor bij de hele buurt de stroom was uitgevallen.  Voor mij wel een soort van opluchting.
Toen alles naderhand was gerepareerd functioneerde onze installatie feilloos !
Hoi Rob,
kan me voorstellen dat je je even ongemakkelijk voelde toen alles uitviel na het werken aan elektrische leidingen.
Toen het hier gebeurde was mijn eerste gedachte: het zullen toch niet die 'nostalgische' trafo's van mij zijn die dit veroorzaken.
20260513_140331.jpg
Dan zou ik wat uit te leggen hebben aan de buren  :(
Maar gelukkig was ik niet de schuldige.
Ik zou wel iedereen de tip willen geven: zorg dat je smartphone of iphone altijd goed opgeladen is. Dan ben je er snel achter wat er aan de hand is. En je kan hem ook nog als zaklantaarn gebruiken mocht het donker zijn.
groet, Martin
Hoi allemaal,
aan de baan zelf weinig gedaan deze week. Wel zijn er een paar zweedse wagonnetjes binnengekomen:
20260607_142805.jpg
en er is weer een oude 1100 (3013) bij gekomen. Ik kon hem voor weinig overnemen. Hij ziet er nog strak uit en (bijna) onbeschadigd. Prijs was laag omdat hij niet meer reed. De wielen zaten muurvast, bekend probleem, gewoon verharst dus. Verder had een of andere onverlaat er een decoder ingebouwd. Na een paar uurtjes prutsen draaide alles weer soepel, aangedreven door een gewone analoge motor en rijrichtingsschakelaar. Daar heb ik gelukkig nog een aardig voorraadje van.
20260607_142942.jpg
Hier staat hij gezellig tussen zijn soortgenoten
20260607_143218.jpg
groet, Martin

Dag Martin.

Bijzondere wagonnetjes, erg leuk!  :thumbup:  :thumbup:
Gefeliciteerd met alle nieuwe oude aanwinsten!

Citaat van: martin op Vandaag om 14:56:43Verder had een of andere onverlaat er een decoder ingebouwd.
Het zou verboden moeten worden!  :lol:  :lol:  :lol:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuke ketelwagons, de Esso versie zie je wel vaker, maar die van Koppartrans had ik nog nooit gezien.
De 1100 ziet er inderdaad nog heel mooi uit en goed dat je hem weer in ere hersteld hebt met een oldskool omschakelrelais :thumbup: .