Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Dirty Stuff

Gestart door milocomarty vrijdag 01 april 2016, 01:55:37

Dirty Stuff
milocomarty
gast

Dirty Stuff
Topic over weatheren in elke schaal..

Laatste werk in uitvoering een DB boxcar 1:32..

Vale groene kleur door er een  Vallejo modelcolor white wash, 50 /50 verdund met de airbrush op aan te brengen, spuiten in meerdere dunne lagen. Ene paneel iets meer als het andere.
Vuil opgebracht met AK interactive paneliners for white and winter camouflage.
Stof AK interactive dust deposit brown earth deposit.
Dak is ook gedaan met paneliner for white and winter camouflage niet te zuinig opgebracht en het overtollige en niet gewenste weer verwijderd met een make up spons.
Streaking effecten met een kwast iets vochtig gemaakt met Ammo by Mig odourless thinner in een neergaande beweging, de enamel wash een 5 a 10 minuten laten drogen voor de streaking effecten..
Re: Dirty Stuff

Ik heb duidelijk een verklarende woordenlijst nodig, maar google is mijn vriend :-). Ziet er zeker fraai uit. Worden de bladveren e.d. wellicht nog wat meer aangezet?

Groeten,william
Jørg
gast

Prachtig resultaat,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
nobody
gast

Héél fraai :important: :thumbup:

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

Hij is weer prachtig!

Hartelijke groet,
Ragoem
peterke33
gast

Prachtig gedaan die wagon  ;)  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Railbusfan

Ziet er heel mooi uit. :arrow: :thumbup:
milocomarty
gast

Thanks ! Kost soms wat tijd, maar het resultaat vindt ik dan wel aardig..

Vandaag eens fijn verder kloten met die grote bak. Toch een aardig fijn schaaltje om in te werken. Meer viezigheid op het dak door nog een laag AK paneliner for winter camouflage. Onderstel maar eens compleet in de AMMO trackwash gezet met wat accenten op de veren en omliggende delen door crusted rust deposits dark en medium van AK...Her en der de klinknagels wat aangezet met streaking rust van Ammo en een dark brown wash for green vehicles..

Jørg
gast

-Martin:
Wanneer je de koppelhaken wegdenkt zie je een echte wagon staan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
milocomarty
gast

Die gaan er nog af Jörg, zijn nu effe te makkelijk om dat ding vast te pakken met draaien enzo. Komen schroef koppelingen op..

BR 103fan forever

Dat ziet er fraai uit Martin,

Hoe sneller, hoe mooier!

Echt heel mooi gedaan hoor Martin, maar we zijn ondertussen niet minder van je gewend, ouwe kunstenaar! ;)

Wat ik zat te denken, als een wagon zo vies (en oud?) is en dan nota bene zo'n rond metalen dak heeft, zou er dan in het echt niet meer roestsporen te zien zijn? Al dat water wat via dat ronde dakje naar beneden druppelt zal ongetwijfeld zijn sporen achterlaten.
milocomarty
gast

Dank u !!

Ptrick, het dak op dit soort wagens (GOS254) zal niet zo erg snel roesten omdat ze van aluminium zijn gemaakt. Ik doe af en toe wel wat onderzoek voordat ik aan zo'n project begin, het is wel erg vervelend als je na de tijd wordt gewezen op dingen waar jij van dacht dat ze van een ander materiaal waren..

Ga er hier dan ook van uit aangezien het een materiaal wagen is dat ie meer stilstaat als rijdt. Vandaar meer stof en regensporen en een wat bleek (door de zon) uiterlijk..

Hoe sneller, hoe mooier!

Ik had het kunnen weten dat je dat van tevoren al uitgeplozen had! Nooit bij stil gestaan dat het dak ook van aluminium zou kunnen zijn! In dat geval zal het wel meevallen met de roestsporen inderdaad.
milocomarty
gast

En het volgende slachtoffer staat al weer op m'n werkbank, wel een klein ding vergeleken bij die Duitse bak, wel weer een boxcar en in dit geval een Intermountain in HO. De eerste stappen zijn eigenlijk niet zo spannend, beetje prutsen en klussen met masking tape om wat stukken af te plakken. Letters wat vervagen met een glasvezelpotlood en daarna met de airbrush er een aantal laagjes Vallejo modelcolor white wash overheen blaffen om die verbleekte vage kleur te krijgen. Soms denk ik dat ik wel eens een beetje te ruig te keer ga maar denk de kleur weer wat naar boven te halen door er een algehele donkerbruine wash overheen te blaffen. Zo niet heb ik een test gedaan, probeerde de letters wat te vervagen, en de Vallejo airbrush cleaner tast de onderliggende originele verf niet aan maar verwijderd wel de white wash.

milocomarty
gast

Wat zitten denken over de bleke kleur die ik graag hebben wil. Om een zijde van de wagen weer helemaal schoon te maken, daar had ik eigenlijk niet veel zin in. Dan maar een mengsel aanmaken met wat Vallejo washes. Roest, bruin en wit..met wat spelwerk en tussenlagen met donkere roest / bruin en wit. Geloof dat dit me wel gaat bevallen. De ene kant ziet er nu anders uit als de andere, ook een leuke want ik geloof niet in 2 indentieke kanten en een model wordt interessanter door afwisseling..

Gebleekt met een tintje oranje, dit was de white wash kant

rust/brown/white op de originele kleur voor een meer roodachtige gebleekte kleur..
Jørg
gast

-Martin:
Prachtig werk weer geleverd,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
milocomarty
gast

Effe blijven opletten Jorg, hij is nog niet "af"  ;)
Jørg
gast

-Martin:
Het geleverde werk van de tussenstand is mooi,   >:-D >:-D >:-D
milocomarty
gast

:D
milocomarty
gast

Dagje schilderen op een deurtje..nog wat filters, washes en andere zooi..

Railbusfan

Wat een vies vuil roestig deurtje is dat! :arrow: :thumbup: :thumbup:
Jørg
gast

-Martin:
Mooie verroesting,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
milocomarty
gast

Wat geknoei in de grotere schalen, Vallejo washes, Ammo en AK enamel meuk en leuk !! Panpastels...

milocomarty
gast

Maar eens een klein beetje over de gebruikte materialen.Dee eerste laag is de fade, poging om zo'n wagen wat fletser te laten ogen. gebruik hiervoor de Vallejo washes. Omdat puur wit niet werkt op een roodbruine ondergrond meng ik er altijd een beetje kleur doorheen en probeer wat in de buurt van de kleur van de wagen te komen..maar dan wat lichter..in dit geval dus wit met dark rust..

Het dak is volledig gedaan met een AK interactive paneliner in dit geval de kleur voor wintercamouflage vind dat vage groen grijze kleurtje wel wat hebben. Vol erop en en even laten drogen daarna met een make-up spons het teveel verwijderen..

Omdat dit gebakje door de Europ opdruk niet zolang in dienst is, ding is ergens in '60 gebouwd, en ergens rond eind '64 zijn die plakkaten alweer veranderd. Een van de redenen waarom de fade niet zo intensief is. Maar met wat diensttijd achter de rug zal er wel her en der wat smeer en vuil zich opbouwen.Gebruik hiervoor de  AK interactive straking grime for panzer grey, een wat meer bruinige tint. Gebruikelijke opbrengen en het teveel weer verwijderen.

Het verwijderen en streaken doe ik met een odourless thinner, van AK, Ammo, Abteilung 501 of wat dan ook. Duur denken velen, tsja zolang je dat spul niet als schoonmaakmiddel voor je penselen gebruikt doe je er aardig lang mee. Het is stukken zachter als de bouwmarkt rommel, dus tast het je onderlaag minder snel aan. Wat ook te gebruiken is zou de kunstenaars rommel zijn van bv Winsor & Newton....

Wat zijn nu de voordelen van dit enamel spul. Ze drogen redelijk snel , dit in tegenstelling tot olie verven maar zijn op dezelfde manier te bewerken. Zoals bv het deurtje, na de foto's was ik daar niet echt tevreden over en heb hem dus met een vochtige penseel nog maar eens gedaan. Verder geen product toegevoegd maar puur het gene er al op zit bewerken. Dit gaat je niet lukken met een acryl wash, daar is droog echt droog. Toch is de enamel ook na een minuut of 5 al tastbaar droog, dus je kunt aardig doorwerken. Voor een volgende laag houd ik wel een droogtijd van een 24 uur aan..
milocomarty
gast

Toch maar effe het deurtje gedaan wat me niet beviel, platte kwast in de odourless thinner, wat droogmaken op een vel keukenrol en aaien maar, bevalt me beter..

Gelijk de rest van het bakkie maar aangepakt met dezelfde AK rommel

Vanwege de Europ markeringen en het feit dat het ding in 1960 gebouwd is, dus maar 4 jaar maximaal dienst heeft gedaan voordat de UIC markeringen gemeengoed werden wil ik niet te heftig op deze gaan..
Samen met het andere bakkie uit '53

Met AK interactive interior streaking effects maar eens wat vuil en smeer op de aluminium luiken op de zijwand.

Tevens nog een  pinwashed op een aantal klinknagels met hetzelfde spul, er zitten wat subtiele kleur nuances in deze producten.

Daarna met AK's Shafts grease and Bearings wat vettigheid op de wieldingen gesmeert, ziet er wel aardig uit.

Zo, dat was het weer......voor nu..
milocomarty
gast

Sneak peak...spoor 0.

testbakkie, met de volgende een artikel denk ik zo..
milocomarty
gast

Ben eigenlijk wel een keer klaar met de twee spoor 1 wagens. Soms kun je beter stoppen dan dat je maar verder en verder gaat..

Nog effe wat t op de buffers, AK burned jet engine pigment in combinatie met shafts and bearings grease..

Op het andere bakkie een nieuw Vallejo product oor vettigheden..

Ziet er in mijn ogen ook ok uit, ook maar eens combineren met burned jet engine pigment en op de buffers smeren als vetresten..

Voor de rest heb ik het stalen frame op deze wat zwaarder aangezet, ding draait al iets meer jaren mee als de andere, en heb hiervoor Panpastel raw umber extra dark gebruikt, een leuk medium om snel resultaat te behalen. Soort an pastel of pigment maar met een iets betere hechting.

Zo dat was het voor dit project, heb er nog 4 liggen waar ik er 2 binnenkort eens aanpak.
Tussen door wat knoeien aan schaal 0 wagentjes, van Brawa, lekker gedetailleerd en de schroefkoppelingen worden meegeleverd.Zou alleen ik niet zijn als dan ook de andere op de Lenz gebaseerde er compleet uit moet..stoort me als er zoals bij de MBW er van die blokjes op de foto te zien zijn.

Basis laag met de airbrush met  AK and Ammo trackrust primers.
En nu de geilste, dat ding is zo geel dat het zeer doet aan je ogen.

Nog wat te zien aan de binnenkant maar eerst eens een fade met een Vallejo white wash

Daarna een basic pin wash met Ammo wash for DAK..beetje bruin stoffig kleurtje..

That's it for today folks !!
milocomarty
gast

Elke avond effe een uurtje soppen met verf en er gebeurt ook nog wat. Langzaam gaat het erder met deze kanarie wagen. Als privé wagen zal deze smerig maar zeker goed onderhouden zijn. Dus niet te ver doordraven eg ik dan maar. Zijkantjes moeten nog wat laatste details hebben, dak moet nog gebeuren..nu zit daar de vraag, wat is het materiaal wat ze gebruikten op een Duitse  G30?

milocomarty
gast

Simpele weathering met pinwashes, heb een Athearn RtoR boxcar fgebruikt die ik laatst in Houten voor een prikkie heb gekocht.
Ondanks dat dat ding een mooi groen kleurtje had gellof ik ster in het verbleken van verf, ook wel faden genoemd. So let's start to fade.
Stap 1: Gebruik een mix van Vallejo wash white and olive greenom een vaag licht groen kleurtje te mixen die ik met de airbrush in dunne lagen opbreng. Blaas tussendoor de verf droog met de lucht uit de spuit wat kan als je een double action spuit hebt.
Step 2: Een aantal dunne laagjes satin varnish (ook Vallejo in dit geval)
Step 3: Start de pinwash op alle gleuven, kieren, naden en klinknagels met een Ammo wash for Nato camouflage in dit geval.
Step 4: Verwijderen van de overtollige wash met een vochtig penseel. Doop het ding in de odourless thinner en strijk hem wat droger op een stuk keukenrol. De kwast blijft vochtig genoeg om de wash weer te activeren, te verplaatsen en te verwijderen. Tussendoor schoonmaken op het stukkie keukenrol
Step 5: Streaks, maar dan met een bredere platte kwast, zelfde handeling om hem vochtig te maken. Beweging van boven naar beneden.
Dat zijn de eerste, bakkie is klaar voor meer weathering stappen..

milocomarty
gast

En dan nu roest,roest en meer roest. De eerste keer dat ik de echte artist oilpaints voor dit werk gebruik. Stippen en streaken met dit als resultaat. Verf is nog wat nat en glimmend en ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee hoe lang die zooi moet drogen. Vroeger op de academie wel eens mee liggen knoeien en dat duurde soms meer als 2 weken..maar dat waren ook echte klodders. Wat bevalt me eraan is dat het eigenlijk net zo vergevingsgezind is als de enamels en dat je er wel erg subtiele patroontjes mee kunt maken. Heb hier alleen burned umber and burned sienna gebruikt maar zit er aan te denken ook wat raw umber wat een tint donkerder bruin is en het gele raw sienna erbij te gebruiken om wat meer roest tonen te krijgen. Wie weet, we gaan het zien..

milocomarty
gast

Ben hier nu wel klaar mee, paar pigmenten meer op het roestige dakkie, mix van  Ammo, AK, Vallejo en wat rommel uit de kunstenmakerswinkel. Beetje stof uit een potje Panpastel op de trucks en het onderstel en nog wat streak met een dark brown wash for green vehicles van Ammo. Toch wel leuk als je uit veeeeel kleurtjes kan kiezen.

Grappig dat de camera de kleur verandert als de achtergrond anders is, gebruik dezelfde studio lampen.

Hoe sneller, hoe mooier!

Het is weer prachtig geworden Martin.  We zijn uiteraard niet anders van je gewend.
Jørg
gast

-Martin:
Weer een grote bijdrage geleverd van prachtige verwering van al dat rollend materieel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
peterke33
gast

Martin,

Heb even al je foto's gezien, wauw heel mooi gedaan allemaal.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dacht dat ik kon weatheren maar als ik dit zie, dan ben ik maar een simpele jongen.  O:-D

Groeten

Peter
nobody
gast

Héél netjes vervuild, Martin :important:
Voor wat betreft de kleurweergave (witbalans), zie hier onder voor raad.
Bron van de afbeelding ===> klik
Alex 0850
gast

Martin

Weer een hele mooie update waar ook weer een hele boel ideetjes heb opgedaan   :thumbup:

Gr Alex 0850

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Martin,

Héél netjes gedaan, weer ideeën opgedaan en mooie foto's.

groet
Harald
m-re
gast

Hallo Martin,
Ziet er prachtig uit. :O
Je zou bijna zeggen dat het 1:1 wagons zijn. :D

Groeten,

Remco
milocomarty
gast

ThnX !

Volgend project op de bank, Marklin USA

Jørg
gast

-Martin:
Weer super spektakel dat hier voorbij komt rollen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ziet er allemaal weer mooi uit, Martin.

Citaat van: milocomarty op woensdag 13 juli 2016, 01:43:58
Grappig dat de camera de kleur verandert als de achtergrond anders is, gebruik dezelfde studio lampen.
De studio lampen hebben een vaste Kelvin waarde (kijk hier voor in de handleiding dit kan verschillend zijn per merk of type), stel de witbalans van jouw camera handmatig in op deze kelvin waarde.
Dan weet jou camera wat de kleur van jou studiolampen is.
Nu probeert de camera op de automaat aan de hand van het beeld de kleur te bepalen en dat gaat niet altijd goed.

Hartelijke groet,
Ragoem
milocomarty
gast

Witbalans is ingesteld op de waarde van mijn foto bench, die is wit..fotografeer nooit op autostand, daar heb ik een iPhone voor  ;)

Bij twijfel kan je ook 1 foto maken met een grijskaart in beeld. Dan kan je achteraf in een fotobewerkingsprogramma de witbalans nog corrigeren.

Martin,

Als de camera op een vaste Kelvin waarde/witbalans staat kan het door je nabewerking komen.
Maak je de foto in RAW formaat?
Zo nee, probeer dat eens, bij het omzetten door camera's naar JPG gebeuren soms gekke dingen.
Zo ja, kijk de kelvin waarde/witbalans eens na als de foto's klaar zijn, deze moeten hetzelfde zijn.
Dit gelijk trekken kan ook met een grijskaart maar met studio flitsers hebt heb je de waarde in de handleiding staan en kan je deze zo in de camera of fotobewerkprogramma invoeren.
Je zou ook de kelvin waarde van een goede foto uit de serie kunnen invoeren bij de foto('s) met de verkeerde kleur.
Voorwaarde van dit alles is wel dat alle verlichting hetzelfde is op alle foto's, voor ons oog zijn de meeste lampen wit voor de camera niet.

Hartelijke groet,
Ragoem
milocomarty
gast

Bewerk voor fora niet na Ragoum, gaat zo hop de Flickr doos in. Fotografeer zowel in RAW als JPEG. Maar ben daar te lui voor..De lampen zijn softboxen met 4 daglichtlampen van 105W per stuk. Het heeft hier meer met de reflectie van de achtergrond te maken ..
milocomarty
gast

Zo, gaat langzaam vooruit met de coal hoppers. Droogtijden dat zijn toch wel de ergste nachtmerries van een modelbouwer. Hier en daar wat roestige vlekken op de grijze die eens zwart is geweest. Allerlei potjes van AK, Ammo, Vallejo en wat olieverf. De roodbruine heeft een basis fade gekregen met wat andere smerigheden door middel van Panpastels. Wou dit medium toch eens wat meer proberen en bevalt best ok, alhoewel de nauwkeurigheid er wat minder mee is. De lagen tussendoor geseald met AK interactive ultra matte varnish. Super rommel die mega mat is...

Jørg
gast

-Martin:
Dat ziet er weer onwijs goed uit, net echt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
peterke33
gast

Martin,

Ik dacht dat ik lekker bezig was, maar als ik jou werk zie vervalt het mijne in diep water hoor.
Echt top gedaan  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten

Peter
milocomarty
gast

Thanks !!

Peter, het is niet meer als geduld en wat verf..daarom werk ik meestal aan meerdere objecten.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.