Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389

Gestart door mark-lin vrijdag 01 januari 2016, 14:43:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Beste trein liefhebbers.
Ik heb heel het forum al afgezocht naar het volgende.

Ik wil graag een motor post trein 3389 analoog ombouwen naar digitaal.
Hierbij heb ik al veel gevonden om de front en sluit verlichting (de bekende printjes met de led's erop spoortjes weg krassen en solderen) al gevonden.
Dit is mij tot zo ver wel duidelijk.
Echter vraag ik me nu af welke weerstand (waarde)  moet er nu voor geschakeld zijn voor deze led's??
Ik kom op internet een vaag schema tegen waarbij er 1Kilo Ohm gebruikt is voor led's voor de binnen verlichting.
Is dit dezelfde waarde dat ik ook kan gebruiken voor de front en sluitverlichting? :( :(
Ik hoop dat iemand een antwoord weet dan kan ik weer verder.

Groetjes Mark(-lin)



Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
begin met 1K en desnoods zet je er een 2de bij om meer te dimmen.Dat kan je trouwens meestal ook doen met de decoder.
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Hi Mark,

Kijk eens hier:
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Je moet wel eerst de technische gegevens weten van de LED's anders gewoon proberen.

groet
Harald
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
in een ander draadje op internet gevondend at 3K3 nog beter zou zijn.Voor rode gebruik ik meestal 3K3 en de witte 1K5
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Voor de berekening van de juiste voorschakelweerstand, moet je een aantal gegevens kennen:
- Voedingsspanning.
- doorlaat- of werkspanning van de led.
- Aantal leds in serie.

Ik pak voor het berekenen van de voorschakelweerstand altijd 18 Volt als voedingsspanning.
Dat mag dan misschien iets te hoog zijn, maar het zal hooguit resulteren dat de weerstanden een waarde hoger zijn.
En aangezien de leds vaak te fel branden is dit niet erg.
En later kun je ze met de dim functie nog verder dimmen.

Op http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html kun je de weerstand berekenen, zoals Harald ook al aangaf.
Neem voor warm witte leds een leds spanning van 3,3 Volt, voor gele kun je 2 Volt nemen en voor rode 1,5 Volt, zie hieronder.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Led

Met deze gegevens en het aantal leds in serie, kun je de juiste weerstand waarden berekenen.
Maar houdt met warm witte leds rekening met het feit dat deze vaak veel te fel branden.
Ik verhoog dan ook vaak de weerstand voor warm witte leds, met een factor 2 of zelfs 3.
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Vanaf je decoder (ESU: witte, gele draad, functiedraden; Märklin grijze, gele draad, functiedraden) een 1,5 K.ohm weerstand plaatsen PER frontseinaansluiting. Bij gebruik van 4 afzonderlijk schakelbare 4 aansluitdraden zijn dan alle leds voorzien, en zijn de front/sluitseinen door functiemapping ook per cabine uitschakelbaar.
Als je ook schakelbare binnenverlichting wil, dan zal je afhankelijk van decodertype aux 3 moeten versterken.

M.v.g. Marcel
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
standard(analoog)is de motorpost voorzien van 1k weerstanden deze zitten op de print van de schakelaar(om te kunnen wisselen tussen sleper en panto)ik heb zelf een printje gemaakt om front en sluitseinen apart te kunnen bedienen via de ESU 51968 zodat je 6 uitgangen in totaal hebt
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Iedereen bedankt zover voor de bruikbare informatie.
Ik ga het proberen met een 1.5 k ohm weerstand.
Dit moet wel gaan denk ik.
groetjes Mark(lin)
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Ben een beetje gaan experimenteren m.b.v een regelbare voeding.
De led's gaan licht branden bij een spanning van ongeveer 1.5 volt.
bij 3.5 volt branden ze op volle sterkte.
Als ik er een weerstand van 1 K ohm in serie er tussen zet kan de spanning opgevoerd worden tot zo'n 16 volt.
Ik meet dan over de led's een spanning van 3.5 volt en branden op volle sterkte.
Ik hoop met deze informatie meer mensen te kunnen helpen bij een ombouw van een motorpost trein.
Verder bedank ik ieder die heeft meegedacht.

gr Mark(lin) :offtopic:
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Volle sterkte is bij deze leds niet echt nodig.
Een decoder levert ca 19 volt over de functie uitgang, dus 1,5 K.ohm is een goede keuze en bespaart je een teleurstelling.

M.v.g. Marcel
Re: welke weerstand gebruiken voor leds aan te sluiten motorpost 3389
Handig draadje, vooral de verschillende led karakteristieken had ik niet zo duidelijk.
Ik gebruik meestal deze site 
Klik
Daar staat de theorie ook

Groet Hans