Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zelfbouw Spoor 1 locomotieven

Gestart door sn00zerman donderdag 12 november 2015, 09:39:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Hoi allemaal,


Door m'n gezondheidsproblemen ben ik nog snel moe, en kan voorlopig dus nog niet verder aan m'n H0 baan werken.
Daarom maar besloten om wat "lichtere dingen" te doen i.v.m. de hobby.
Aangezien mijn vrouw een Spoor 1 baan in de tuin heeft, en verzot is op Amerikaanse Diesel locomotieven, heb ik maar besloten
om wat locomotieven zelf te gaan bouwen, grotendeels door 3D printen ...

De eerste zelfbouw is bijna een feit, een EMD SW1500. (de loc is iets minder dan 50 cm in lengte)


Ondertussen zit er ook al 4 motors in (ééntje per wielas), en ben ik momenteel druk bezig met de electronica voor geluid/verlichting/rijden/servo (ont)koppelers enz ... (uiteraard ook zelfbouw allemaal)

Als hij klaar is, moet hij er net gaan uitzien zoals op onderstaande foto:


Hier moeten nog een 40-tal platteboordwagons voor geprint worden, waarop dan op elke wagon een zelfgeprinte container komt.
(nog in ontwikkeling, de eerste platteboordwagon wordt nu geprint as we speak - dus hopelijk ook hier binnenkort foto's van)

De volgende loc staat ook al in de planning, een DDA40X (véél groter, bijna 2x zo lang zelfs, met 8 assen !)


Die moet er dan zo komen uit te zien:



Binnenkort meer dus :-)
groeten,
Kris
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Dat ziet er zéér mooi uit. Veel genoegen bij het realiseren van dit project.
Vraagje: Welke schaalverhouding gebruik je?
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Hoi Kris,

Ik sluit me aan bij Wim, het ziet er zeer mooi uit! En dan 4 motoren erin, hoppa! Ik vraag me wel af: een loc van 1 m op een tuinbaan?? Welke boogstralen gebruiken jullie dan?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Hoi Wim & William,

Bedankt voor de complimenten :-) Spoor 1 is 1:32 qua schaal (en deze loc is ook echt 1:32 dus)
Qua boogstraal weet ik niet zo goed meer welke ik liggen heb, maar 1/4de van een cirkel neemt hier al gauw 4,5 meter in beslag.
Cirkel heeft dus diameter van 9 meter ...
En die liggen eigenlijk uit het zicht. Technisch gaan die er wel vlot door, die bogies bewegen echt ruim genoeg :-)

groeten,
Kris
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
 :thumbup:
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Hallo,

Wat een mooie lok zeg en dat in spoor 1.

Zelf ben ik net overgestapt naar spoor 1 en wist niet dat dit met zo'n printer te maken is.

Groeten en succes met het project.

Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Dat is een flinke klus Kris, maar het ziet er geweldig uit. Sucsez verder.  :arrow: :thumbup:
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
-Kris:
Prachtig gemaakt daar zal wel een hoop ontwerptijd in gegaan zijn om alles juist te printen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
wat fotootjes over de bouw van deze loc en hoe ik de wielen aandrijf enzo, op m'n site gezet ...
http://www.digitalplayground.be/?p=3276
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
 :thumbup:
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
-Kris:
Allemaal knap gemaakt, dat materiaal laat dat zich gemakkelijk schilderen?  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Jorg,

Thanks for the compliments :-)
wat is gemakkelijk schilderen hé ? :-)
De primer is de belangrijkste laag, die zet ik er met een airbrush op in héél dunne laagjes (tot wel 10 lagen, alvorens die helemaal gedekt is, en moet echt flinterdun zijn, anders "brush" je de details weg), tot alles echt gedekt is, en dan goed laten uitharden.
Daarna is alles mogelijk :-)


groeten,
Kris
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
-Kris:
Dank voor de uitleg, blijf het verhaal met aandacht volgen, ziet er zeer knap uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: heb opgemerkt dat het kunststof wielen zijn hoe ga je dat doen om spanning over te zetten op de wielen, met sleepschoenen?
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Nou Kris nogmaals petje af hoor. Dit is Kunst met een grote K. Die aandrijving is ook mooi gemaakt zeg.
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
De DDA40X staat ook wel bekend als de Big Boy 2 prachtige loc trouwens heb hem zelf in Ho schaal.
Succes met ontwerp en maken van deze loc.

Fred Vonk.
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Bedankt allemaal :-)

Jorg, de kans is groot dat ik de wielen nog vervang door metalen (heb hier ook een draaibank staan).
Maar bij mij zijn alle spoor 1 locs omgebouwd met een lipo batterij en zelfgemaakte stuur-electronica over wifi.
(het is anders zo'n heel gedoe om een baan van een beetje lengte, altijd de rails moeten te poetsen voor "goed contact" :-)

groeten,
Kris
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
CiteerDe DDA40X staat ook wel bekend als de Big Boy
neen , de serie UP4000 was de Big boy , de DDA40X staat bekent als "Centennial" en "Big Jack"
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Ondertussen begonnen met printen aan de EMD DDA40X :-) (niet "BigBoy" maar "Big Jack")
Grootste Dieselloc ooit gebouwd, in schaal 1:1 is die 30 meter lang, en heeft 6600 PK onder de kap zitten !
Schiet aardig op, na 5 dagen printen tot nu toe ...
In afwachting van verf en motortjes die nog moeten arriveren uit China voor de EMD SW1500


Ja, dit is nogsteeds Spoor 1 :-) Loc zal ongeveer 94 cm lang zijn na voltooiing !



Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
SCHITTEREND!!!!!!!!
Wat een vakmanschap.
Vind het altijd knap als je dit allemaal in de vingers hebt zitten en zelf kan maken
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Vandaag was zo één van die dagen ... De hele dag regen en donker buiten, en verder een lege agenda.
Ideaal moment dus voor een "lazy sunday" :-)

Lekker de hele dag in pyjama, muziekje op, lekker kleurige sfeer op de moodlights doorheen de living, en mijn schat dit bij mij, en niet aan de verleiding kunnen weerstaan ...
Om die EMD DDX40A te beginnen monteren :-) (onder groot jolijt van m'n vrouwtje, die dat allemaal fantastisch vind)

De cabine, en de helft van de generator/motor kap, staan in mekaar. (dus nog maar iets meer dan de helft van de lengte van de loc is gebouwd, en zelfs nu is die al langer dan die EMD SW1500)
Een paar sfeerbeeldjes van het resultaat na een paar paar uurtjes knutselen:








groeten,
Kris
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Zo'n lange loc zal nauwelijks door de "M" rail bogen van mijn baantje komen...
Doch ik ben afgunstig op jouw "skills". ;)
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
M-rail bogen ? lol :-) de smalste boog-radius in de tuin is 4,5 meter, dus dat lukt hier wel :-)

Ik ben anderzijds wel blij dat ik dit ondertussen stilaan onder de knie heb. 2 jaar geleden (nuja, nog anderhalve maand) mijn eerste 3D printer gekocht, en mezelf Solidworks aangeleerd. Al vele projecten gedaan, maar dit is toch momenteel echt wel mijn pronkstuk dat ik van A to Z volledig zelf doe. (opzoekingen, files van anderen bekijken, en dan besluiten om het zelf maar van scratch zelf te tekenen, opdelen in printbare delen, exporteren naar STL, slicen, printen ... en binnenkort nog schilderen en zelf electronica bouwen)

M'n vrouwtje is in elk geval reuzeblij, zij is diegene met een Spoor 1 baan in de tuin (ik hou het bij H0, 3 1/2" en 5"), en ze is dan ook nog helemaal verzot op die Amerikaanse locs. (nuja, dat komt ervan denk ik, als je 14 jaar op rij op vakantie gaat naar USA en altijd een stuk route 66 wil meepikken)


groeten,
Kris
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Hallo Kris,

Wat een gaaf project, petje af!  :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Vandaag waren de laatste stukken voor het chassis geprint, dus meteen in mekaar gekleefd bij thuiskomst van m'n werk.
Even laten drogen, en nadien even een dry-fit van het bovendeel op het chassis. Past allemaal goed :-)
We konden dus niet aan de verleiding weerstaan om wat foto's te nemen.
De spleten die je tussen het bovendeel en chassis ziet, komt doordat de onderdelen niet vast zitten op mekaar, nadat alles in mekaar gelijmd is, zie je daar uiteraard niks meer van :-)




Begint al stilaan op iets te lijken, maar er is nog veel werk :-)
Momenteel wat aan't vloeken op de bogie, wil maar niet vlotten. (die bogies worden elk zo'n 25 cm lang met elk 4 assen, ik wil motor-aandrijving op elke as)
Zal uiteindelijk wel goed komen, ik moet er gewoon rustig de tijd voor nemen ...

Daarna nog vele kleine zaken: ventilators, roosters, ladertjes, leuningen rondom enz ... enz ...
Daarna electronica, lichtjes zandstralen, primer, schilderen in definitieve kleuren, belettering enz ...


groeten,
Kris
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
 :thumbup:
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
 :thumbup:
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Kris, ik heb een nieuw toetsenbord nodig :-) ;)
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Bedankt allemaal voor de "duimpjes-omhoog" :-)

John, jammer, maar een toetsenbord krijg ik echt niet meer bij in die enveloppe :-)
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Gelukkig heb ik een lekbestendig-toetsenbord, dus het zit wel goed :D
Zolang de rest maar past in de envelop ;)
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Da's een grote jongen Kris! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
-Kris:
Prachtige creatie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Ha die Kris.
Wat een geweldig mooi en interessant project! :thumbup:
Als je dit voor elkaar krijgt (ik zou jou dit best voor elkaar krijgen) dan opent dit natuurlijk de deur voor nog véél meer moois! :D

Veel succes en plezier met dit prachtige project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Kris, helemaal top  :arrow: :thumbup:
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Zelfbouw Spoor 1 locomotieven
Héél erg fraai!! Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen vandaag de dag er voor staan!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten

PS: Ik denk dat ik een berichtje stuur om wat onderdelen voor mijn NS 1200 (52cm) te laten printen  ;)