Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.

Gestart door AlbertJan zondag 31 mei 2015, 14:47:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Beste mede "rokers".
Vrijwel altijd heb ik de grootste lol met een prachtig rokende schoorsteen van een mooie stomerd en soms van een diesel.
Ook heb ik een aantal schoorstenen of andere attributen waar rook uitkomt, b.v. brandend huis, rook spuwende draak enz.
Helaas gaat er nog weleens een rookgenerator stuk en nog nooit is het mij gelukt om een niet rokende generator weer rokend te krijgen ondanks de reparatie setjes die Märklin er vaak bijlevert! 8o
Wel lukt het nog weleens om een slecht rokende beter rokend te krijgen maar repareren, nee dat is nog nooit gelukt.

Dus meestal dan maar een nieuwe er in en alles rookt weer als een "schoorsteen"! O:-D
Maar nu heb ik er dus ook een aantal grotere (lees duurdere) met vaste draadjes die ook af en toe sneuvelen.
Zo na controle is er helemaal niets mis mee maar toch doen ze niks, worden niet warm (waar blijft de stroom?) en natuurlijk dan ook helemaal geen rook.

Mijn vraag is dan ook, zit er ergens tussen de + en - een soort van weerstandsdraad of iets anders?
Of heeft (of weet) iemand een doorsnede van een rook generator?
Is dit wel te repareren of dan gewoon een nieuwe? :idea:

Dit vraag ik mij al jaren af en wil toch graag hier eens het antwoord op weten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Als het verwarmingselementje versleten is, zit er niets anders op dan een nieuwe aan te schaffen.
Net als met lampen, gloeidraad stuk: Vervangen die lamp. :idea:
Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Ha die Wim.
Dat lijkt mij inderdaad ook het geval maar omdat dit nergens te vinden is, wilde ik dit weleens bevestigd hebben! O:-D
Normaal heb ik rook generators zo tussen 18-30 Euro maar nu had ik er 1 uit een spoor 1 BR58 die bij vervanging (Keuterman) maar liefst ?65,- kostte en dacht (ten onrechte dus!) misschien is reparatie toch wel mogelijk, maar niet dus en gewoon weggooien en een nieuwe kopen!? :idea:
Ik heb (geschat) een kleine 100 rook generatoren en 10 stuks op voorraad, zal zeker dan regelmatig een defecte gewoon vervangen door een nieuwe en de oude niet meer bewaren om eventueel te kunnen repareren.

Bedankt voor jouw reactie en prachtige vergelijking met een gloeilamp, dat maakt vervanging bijzonder duidelijk! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Hoi Albert-Jan,

Reparatiesetje?

Lijkt me meer een onderhoudssetje en een reserve rookbuis voor het geval degene die erin zat verstopt raakt.
Dat komt meestal door aanslag en dient ook met enige regelmaat (bij gebruik ) gereinigd te worden.

Alleen de rookgeneratoren vervangen die niet meer warm worden, en de andere gewoon proberen te reinigen met de dunne draad die in de set zit.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Hoi Albert-Jan

je zou met een universeel metertje even kunnen meten of er nog weerstand is tussen de 2 aansluitingen van de rookgenerator. Is er helemaal niets meer, dan is de rookgenerator waarschijnliijk uitgerookt. Als er nog enige weerstand te meten is dan moet het wel lukken om met het onderhoudsetje de verstopping (want dat is het meestal) op te heffen.

groet, Martin
Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Hoe gaat dat reinigen in zijn werk als ik vragen mag want dat is mij niet helemaal duidelijk
Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Hi AlbertJAn,

Heb je al naar het kleine buisje gekeken, als die verstopt zit dan.... noppes.
Zelf weleens eentje, uit een loc gehaald, laten weken in de benzine, goed drogen en jawel hij deed het weer.
De benzine moet er goed in zitten (met pipetje er goed in gespoten) tijdens het weken maar er zeer zeker goed uit zijn na het weken anders boemmm.

groet
Harald
Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Citaat van: Gino op zondag 31 mei 2015, 19:31:33
Hoe gaat dat reinigen in zijn werk als ik vragen mag want dat is mij niet helemaal duidelijk
Hoi Gino,

Gebruikte er zelf die bus voor in de vorm van dat lokje, wat je behalve als rookvloeistof ook als reinigingsmiddel kan gebruiken.
Wasbenzine kan ook maar zorg dan wel dat je wacht tot het vervlogen is.

Met het draadje uit de set prikte ik dan eerst de rookbuis door en wel toen ik hem uit de rookgenerator had gehaald.
Daarna liet ik de vloeistof erdoor lopen, en dan ook weken in datzelfde goedje.

Na het badje even de buitenkant afdrogen, en hopla weer in de rookgenerator gedaan en laten warm worden.
Dit alles lukte fantastisch, en de lok die voor de verkoop ging rookte er zelfs bij de nieuwe eigenaar erop los ;)
Kreeg van hem nog een mailtje dat ie loks had die minder rookten, dus de reiniging moest bij meerdere loks van hem gebeuren.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
OK, bedankt voor de uitvoerige uitleg Hans.
Gaat zeker van pas komen als ik voor de eerste keer dit zal moeten doen.
Voorlopig rookt alles nog prima maar heb ze er dan ook nog niet zo lang geleden ingezet.
Maar je kan maar alvast weten hoe je het moet doen nietwaar  :|
Re: Hoe kun je een defecte rook generator controleren en eventueel repareren.
Beste Hans en andere reageerders.
Hartelijk dank voor alle tips en trucs! :thumbup:

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 31 mei 2015, 18:48:40
Reparatiesetje?

Lijkt me meer een onderhoudssetje en een reserve rookbuis voor het geval degene die erin zat verstopt raakt.
Dat komt meestal door aanslag en dient ook met enige regelmaat (bij gebruik ) gereinigd te worden.

Alleen de rookgeneratoren vervangen die niet meer warm worden, en de andere gewoon proberen te reinigen met de dunne draad die in de set zit.

Ik was inderdaad in de veronderstelling dat dit een reparatie setje was maar onderhouds setje is de juiste benaming.
Ook weet ik nu dat de rook generator gewoon "op" is als hij niet meer warm wordt en vervangen moet worden door een nieuwe.
Alleen bij slecht of onregelmatig roken kun je hier iets aan doen in alle andere gevallen -----kliko!

Natuurlijk altijd wel even los (buiten de loc) testen (of doormeten) om slecht contact (massa) uit te sluiten.

Bedankt voor alle informatie en nu..............................weer lekker roken!! 8) :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.