Hallo allemaal, bedankt voor alle leuke reacties!
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 20 september 2015, 16:46:34
En ik neem aan dat het witte kastje met de schakelaars helemaal zelfbouw is?
Maar natuurlijk Dirk-Jan!
Ik zal in deze post wat meer informatie geven.
Citaat van: Hanzi op zondag 20 september 2015, 17:40:19
En als ik naar die laatste foto kijk is het net of je restaurant al af is Ik weet, het is een proefmodel, maar de verhoudingen zijn goed!
Bedankt Hans
Da's een fijn compliment en ja, het proefmodel moet nog wel verwezenlijkt worden ...
Citaat van: Einte op zondag 20 september 2015, 17:43:22
Mooie afwerking, zit ook bij jou een hoop kabel en draad in verwerkt
Tja Einte, jij weet als geen ander als paneelbouwer dat wanneer je overzichtelijk een installatie
maakt (of dat nu industrieel is of hobbymatig) er een hoop draad en kabel bij te pas komt.
En als elektrotechnisch werkvoorbereider zit ik dicht bij de bron: een afvalstuk op de bouw
is al gauw meer dan genoeg voor onze hobby
Goed, dan nu weer een update, mede naar aanleiding van Dir-Jan's opmerking, over het bedienpaneeltje.
Ik ben van plan om elk deel van de modelbaan te kunnen bedienen middels een klein paneeltje.
Ik heb gekozen voor een HAF 3611 doos die gebruikt wordt in de installatiewereld voor o.a. zwakstroom.
Een mooi compact doosje met klikbare deksel, bevestigingsgaten en meerdere invoermogelijkheden.
Zo'n lasdoos kost geen drol (nog geen twee Euro), dus als het niet goed is: opnieuw met een ander exemplaar!
Het begint met een AutoCAD-tekening van het bewuste deel van het sporenplan, waaraan toegevoegd de
posities van de schakelaars, LEDjes, maar ook de tunnelportalen - zij het ietwat vereenvoudigd.
Dit wordt op het juiste formaat van de deksel van de HAF 3611 geprojecteerd en geprint.
Vervolgens wordt het papier geplastificeerd, met dubbelzijdig tape op de deksel geplakt en worden de benodigde
gaten van het juiste formaat er in geboord. Hierbij is rekening gehouden met het formaat van alle elementen.
Hierna worden alle elementen in de deksel gemonteerd: de verschillende LED's en de diverse schakelaars.
En daarna volgt nog een bedradingsklusje: alles wordt netjes uitbedraad op mini-steeklasdopjes van Wago.
Deze zijn speciaal geschikt voor zwakstroom en aan elkaar koppelbaar tot miniklemmenstrookjes.
Op deze wijze ontstaat een overzichtelijk geheel en op de 5-voudige klemmenstrookjes word de bekabeling
aangesloten: hiervoor pas ik de 'ouderwetse' Norm88 kabel toe, beter bekend als PTT-kabel
Deze bestaat uit 4 draden met verschillende isolatiekleur: rood, blauw, wit en oranje en een blanco aarddraad.
Tot slot nog een mooie foto van mijn laatste aanwinst, vandaag gescoord op een kleine beurs in Bornerbroek:
Een Rivarossi Bagagewagon (2514) Epoche III uit 1962 voorzien van nog werkend elektrisch stoomfluit-geluid!
Groeten,
Erik.