Ruim een maand niets gepost, maar ondertussen wel het een en ander gedaan:
- Alle foto's uitgezocht om een nieuwe website te maken;
- Eens de treinenkamer flink opgeruimd;
- De afdekplaat aan de voorzijde van de modelbaan scharnierbaar gemaakt;
- Het laatste scenery-deel van Monte Vecchio geplaatst;
- Een vangrails gemaakt voor de scherpe bocht van de Provinciale weg.
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 07 januari 2017, 19:26:25
Citaat van: Tony op vrijdag 06 januari 2017, 21:14:36
Er zijn trouwens een heel stel foto's niet meer zichtbaar in je draadje
Ik weet het Tony! Sinds gisteren missen een groot deel van mijn gehoste foto's van mijn website.
Er wordt aangegeven dat het een serverfout betreft Ik wacht nog wel even af voordat ik actie onderneem ...
Na enkele maanden tevergeefs gehoopt op en gezocht naar een oplossing heb ik de knoop maar doorgehakt:
er is een nieuwe provider gekozen, alle foto's zijn uit de archieven getrokken en gerangschikt
en de opzet van de nieuwe website is inmiddels in volle gang! (daar gaat veel tijd in zitten
)
Ter info: de oude website
nieuwenhuis.webs.com had geen koppelingen meer met de foto's,
vandaar dat er een groot aantal foto's, ook hier, niet meer zichtbaar zijn.
Als de nieuwe website
h0web.wordpress.com geheel up-to-date is, zal ik
de oude verwijzingen hier op het forum, zo veel mogelijk gaan aanpassen.
Voorts is de treinenkamer eens flink opgeruimd, met het oog op de aflopende scenery-werkzaamheden.
Niet dat de rest van de modelbaan geen scenery krijgt, maar voordat er verder gewerkt kan worden aan
de rest van de scenery, zal ik mij eerst moeten storten op het technisch in orde krijgen van de baan.
De analoge aansturing van bijvoorbeeld het schaduwstation en de blokbesturing zal van start gaan.
Uiteindelijk is de bouw van Monte Vecchio gestart als een test in scratch built en maken van scenery!
Al geruime tijd is de voorzijde van de modelbaan t.p.v. Monte Vecchio voorzien van een op maat
gezaagde afdekplaat die middels lijmklemmen op zijn plaats werd gehouden.
Deze is nu scharnierbaar gemaakt en ik heb er tevens een sluiting van een oude linnenkast verwerkt:
Duidelijk is te zien dat de bedrading van de verlichting van het laatste deel van Monte Vecchio nog los ligt.
In deze frontplaat zullen nog meerdere bedienpaneeltjes worden opgenomen, zoals van het schaduwstation.
Het laatste blok XPE-schuim voor de berg is vastgezet met
Hot Glue op de onderplaat.
Hierna is het ingesmeerd met onverdunde houtlijm en bekleed met een laagje papierprut.
Ditmaal bestaat de papierprut uit een combinatie van vermalen eierdozen en grijs karton.
Vandaag was de papiermassa mooi gedroogd en uitgehard, opdat ik hier een basiskleur op
aan kan brengen, terwijl er nog een ander modelbouw-klusje lag te wachten:
Dat klusje was, het in elkaar zetten van een vangrail voor de scherpe bocht in de Provinciale weg.
Al eerder had ik kunststof roerstokjes met DZ-tape op een latje gezet en deze in de grondverf gezet.
Op een mal van stucloper (melkpak-karton) is wederom met DZ-tape wat restanten foamplaat gelijmd.
Nadat een verdeling voor de paaltjes is uitgezet en de positie is gemarkeerd met eenzelfde roerstokje
waar een punt aan is geslepen, zijn alle paaltjes geplaatst waarna de ligger in korte delen de paaltjes
met elkaar verbindt. Met een heel dun houtje plaats ik kleine dotjes houtlijm op de paaltjes en plaats
de op maat gesneden vangrail deel voor deel met een pincet.
Die houtjes om lijm aan te brengen zijn trouwens overblijfsels van wierookstokjes
("Jij kan ook echt de meest vreemde dingen gebruiken", zegt mijn vrouw dan
)
Een Fiat 126 van Brekina ernaast toont aan dat de vangrail precies op de juiste hoogte zit.
Ook nog even passen in de scenery, de mal zal als zodanig ook nog als boormal worden toegepast!
Groeten,
Erik.