Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Cabineverlichting of grootlicht schakelen via f1 met rijrichting

Gestart door bekie zondag 01 februari 2015, 12:39:06

Cabineverlichting of grootlicht schakelen via f1 met rijrichting
Beste vrienden, hoe kan ik een grootlicht (derde licht) of cabineverlichting schakelen met als voorwaarde dat het meegaat met de rijrichting?
Met andere woorden: welke extra componenten of hoe moet ik de draden aansluiten, zodat ik die met een esu decoder kan schakelen?

Antoon
Re: Cabineverlichting of grootlicht schakelen via f1 met rijrichting
Je kan op een functie uitgang via een transistor de plus naar je grootlicht leds aan/uitschakelen.
De min zijde van je grootlicht zet je dan op de functie uitgangen van de lichtwissel (geel en wit) zodat steeds maar een kant het doet.

Optie twee is om twee aux uitgangen te gebruiken en die maar op een richting van F1 aan te laten gaan via de functie mapping van de decoder.
Aux1 doet het dan bij vooruit en Aux 2 zet het licht aan in de achteruit stand.
Hier moet je wel wat cv's voor om programmeren.

Robin
Hero, om mijn achterlichten uit te schakelen gebruik ik reeds een BS170 volgens onderstaand schema.
Alsik het goed begrijp, moet ik gewoon hetzelfde doen, maar nu de S verbinden met de groene draad van de decoder i.p.v. Met de paarse. Kan ik beide schakelingen terzelfder tijd gebruiken?
Zo zou het ook kunnen.
Het kan zijn dat je bij de andere cabine af moet takken van wit en geel.Maar dat zie je snel genoeg als de verkeerde lampen aan gaan.
Alvast bedankt voor de info, maar ik ben wel benieuwd naar jouw oplossing met een transistor. Toevallig geen schema ter beschikking? Hoe schakel je de +? Bij esu schakel je normaal gezien de -, als ik het juist heb?

Dat heb je juist. 
Daarom moet er ook een transistor tussen.
Die schakelt de plus voor de leds maar hangt met zijn eigen min aan de decoder om de bediening te regelen.
Ik zal straks even voor je kijken of ik een simpel schema heb liggen.

Robin
Bedankt voor het schema
Ere wie ere toekomt. Even de bron Voor het hoger geplaatste schema met Bs170 vermelden:
http://le.train.digital.free.fr

De eer gaat naar Fred in dit geval. Zie de link hieronder voor nog veel meer nuttige info.

Robin
Ziet er interessant uit om zo te schakelen. In ieder geval één transistor minder weg te bergen in de loc. Bedankt Hero, we zullen dat schema zeker ook eens gebruiken.
De schakeling met de Bs170, waarbij twee x twee bs170 worden gebruikt - een voor sluitverlichting schekelen en een voor schijnwerper of cabineverlichting met de rijrichting - werkt.
Gewoon het schema spiegelen, paarse draad wordt groene draad op de s van de bs 170 en loopt naar groene f1 aansluiting op de decoder.
De d van de bs170 op de min van de led aansluiten. Wel op iedere kring een afzonderlijke weerstand plaatsen bij de +, anders werkt het niet.

Nu nog eens de schakeling van fred via hero eens uitproberen. Bc557 besteld en in blijde ve rwachting.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik heb in mijn 1215 de sluitverlichting apart schakelbaar gemaakt, zie ==> Klik.