Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!

Gestart door Treinofiel zondag 07 december 2014, 14:27:10

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Zo eindelijk is het wat mij betreft nu ook tijd om een draadje te starten over mijn nieuwe modelbaan waarmee in Q1/Q2 2015 gestart gaat worden.

Eerst maar even wat historie, over hoe het allemaal begon.
Het virus is mij met de paplepel ingegeven; mijn pa heeft mijn eerste twee M* treintjes gekocht in '66 of '67 (ter info: mijn geboortejaar is '65) en de eerste foto's stammen ook uit die tijd: een ovaaltje onder de kerstboom met een BR 89 (3000) en BR 260 (3065). Beide locs zijn nog steeds operationeel trouwens maar nu digitaal.
Het bewijs/deze foto's zal ik tijdens de Kerstvakantie een proberen in te scannen en plaatsen.

De volgende fase was een modelbaan van 2 x 1.4 mtr die door mijn vader altijd in de kerstvakantie & paasvakantie werd opgezet (en helaas na twee weken ook weer werd afgebroken) op de logeerkamer in mijn ouderlijk huis. Hier heb ik geen foto's van. Dit ritueel vond plaatst, ik schat: van mijn 4e tot 10e levensjaar. Zo rond die tijd ben ik naar de zolderkamer van mijn ouderlijk huis verhuist. Vanaf die tijd vond het opbouwen en afbreken plaats op mijn eigen zolderkamer.
Aangezien daar ook plaats was voor uitbreiding is er toen een stuk bijgebouwd en kreeg de baan een T-vorm. Hieronder het ontwerp van die baan, dat ik recentelijk opgetekend heb. Foto's hiervan volgen.



Met deze "speel"baan heb ik veel "gespeeld", ook met vrienden. Ook Bart van Lokpaint die een klasgenoot was van mij tijdens mijn middelbare schoolperiode heeft zich hierop wel eens uitgeleefd ;-) Een echte serieuze modelbaan was dat echter niet en is het ook nooit geworden.
Ooit is nog het plan ontstaan om aan de T-poot nog een stuk van 1 x 1 mtr. aan te plakken. Een nieuw railplan daarvoor heeft op papier ook bestaan, maar de baan is er nooit van gekomen omdat inmiddels mijn studententijd was aangebroken.

Tijdens mijn studentenfase en het op kamers wonen buitenshuis heeft de modelbaan hobby redelijk stil gelegen, alleen het bezoeken van beurzen bij onze Ooster buren is in die tijd doorgegaan. Waarom daar? Omdat mijn ouderlijk huis dat ik in de weekenden aandeed, in Venlo stond en mijn vader Duitser is en heel goed was in onderhandelen op die beurzen  :D :D

Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Inmiddels schrijven we het jaar 1999 en hebben mijn vrouw en ik ons gevestigd in Apeldoorn in een huis met 5 slaapkamers waaronder de zolderkamer natuurlijk vanaf moment een door mij geclaimd wordt voor de modelbaanhobby. Joehee, eindelijk een vaste kamer voor de hobby!

In 2000 komt er gezinsuitbreiding en in 2003 de tweede. Erg leuk!!! Helaas blijkt nu achteraf dat beide mannen het "treinenvirus" niet bezitten...mmmm.... waar is het fout gegaan.....
Maar tijdens die eerste jaren was er, ondanks de vaste kamer, weinig tijd voor de hobby, zoals jullie zullen begrijpen.

Op een gegeven moment (zo'n 6/7 jaar geleden) tref ik bij mijn werkgever  mede-hobbyist en mede-forumlid Leendert. Door de kennis & kunde en de ervaring van Leendert en het vele gezellige kletsen tijdens lunch en spaarzame koffiekwartiertjes, krijgt mijn hobby een boost. M-Rails worden verkocht aan een mede-forumlid, C-rails worden gekocht, ik word ingewijd in de geheimen van Koploper, concrete plannen ontstaan voor een serieuze baan, etc., etc......

Hieronder het railplan van het toen onstane plan van het schaduwstation.


Dit schaduwstation is ook daadwerkelijk gebouw en was volledig operationeel met Koploper gebruikmakende van dynamische blokken; dus de mogelijkheid voor het opstellen van 24 treinstellen.
Zie hier een der laatste foto's .... voordat het afgebroken werd.....


In dit draadje kun je nog wat meer lezen over de bouw ervan en tevens een filmpje.

Waarom afgebroken?
1. Omdat dit ontwerp toch wat nadelen kende (er niet bij kunnen in de hoeken);
2. Omdat ik inmiddels teveel treinstellen heb / te weinig opstelsporen heb;
3. Leendert een briljant sporenplan voor een schaduwstation heeft dat in mijn ruimte ook realiseerbaar bleek;
4. Er kunststof kozijnen geplaatst gaan worden op de zolderkamer;
5. Er een extra vloertje boven de ramen geplaatst gaat worden voor extra opslagruimte.
Maw: 3 vliegen in 1 klap !

Inmiddels staat de zolderkamer er zo bij....



Wachtend op fase 1: de kunststof kozijnen.

Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Inmiddels is het ontwerp voor het nieuwe schaduwstation er al. Reeds een jaar ben ik bezig met het aankopen van het benodigde railmateriaal. Rest op dit moment alleen nog een aantal lichtsluizen (voor bezetmelding in de schaduwstations) die nog gemaakt moeten worden.
Daarna alleen nog hout & ijzerwaren en het bouwen kan beginnen!

Zie hier het railplan & een 3D weergave uit WinTrack 11.
Oh ja, om het goed te kunnen weergeven in 3D heb ik op het bovenste niveau even een verbinding gemaakt tussen in- en uitrit van het schaduwstation. Hoe het er boven de grond uit gaat zien weet ik nog niet; daar ga ik binnenkort hoogstwaarschijnlijk jullie hulp bij inschakelen ;)
Boven de grond zal wellicht iets van een U-vorm krijgen, maar niets is nog in beton gegoten.





Dit plan bestaat dus uit 7 lagen van 4 sporen (=56 treinstellen met dynamische blokken mbv Koploper) waarbij het onderste spoor zo'n 20/30 van de grond ligt. Gelukkig kan ik bij beide spiralen goed bij. De bovenkant & rechterkant van het plan liggen pal tegen de muur; voor de rest kan ik er omheen vrij bij.
De fysieke ruimte is dus nog niet ingetekend; moet ik nog 'n keer doen, maar is geen "must have".

Tot zover; ben benieuwd naar jullie reacties op mijn gehele relaas in dit nieuwe draadje tot nu toe ;)
Re: Baan Rolf
Jorg
gast

Re: Baan Rolf
Rolf

Welkom op het forum.
Je hebt je twee zonen niet genoeg treinvirus in hun papfles gestopt.
Maar wat niet is kan nog komen.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
De bedoeling is om het geheel modulair te maken bestaande uit 5 modules:
- 2 klimspiralen
- 1 hoekmodule
- 2 rechte modules
De modules wil ik met elkaar verbinden dmv alu strips van 50x2 mm aan de onderzijde van de houten platen.
Aan de uiteinden twee gaatjes met kleine boutjes, en daarmee zou het dan toch vast moeten zitten.
Is alleen nog even de vraag of ik op elk niveau een alu strip ga plaatsen of alleen op 3 niveau's: hoogste, laagste en middelste.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Van de Sint alvast wat vastgoed gekregen voor de nieuwe baan ;)
De uitdaging zit 'm nu om ook Fabriekshal II (Trix 66133) tegen een acceptabele prijs te pakken zien te krijgen.
Bedoeling is namelijk om een Opel Autofabriek te maken op mijn nieuwe baan.



Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan Rolf
Leuk ontwerp je schaduwstation. Daar kun je veel materieel op kwijt.

Dankzij de Sint heb je nog meer bouwwerkzaamheden :)
Re: Baan Rolf
Fredi
gast

Re: Baan Rolf
Los van het feit dat de spiralen wel wat voor problemen zullen zorgen wat betreft toegankelijkheid (zie draadje Peter) lijkt het mij een enorm slecht idee overal boogwissels te gebruiken.
Dat zijn dus overal R1 bogen. Ik kan mij niet voorstellen dat je nog geen of op termijn geen loks/wagons/treinstellen zult bezitten die niet door R1 geraken.
En dan kun je die zoals het nu voor ligt nergens kwijt.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Inmiddels kan ik weer wat melden over de verbouwing/aanpassing van mijn modelbaan zolder.

Fase 1: Plaatsen van kunststof kozijnen gereed @ 9-jan.
Op onderstaande foto zie je slechts 1 van de 2 kozijnen/ramen.



En terwijl een aantal van jullie op Rail vertoefden heb ik afgelopen zaterdag (samen met mijn buurman) wat extra opslagruimte gecreëerd, voor oa modelbaan dozen ;-)




Rest nog wat afwerking her en der maar dan kan ik verder met fase 3: de wanden verven
En als dat gereed is kan ik eindelijk beginnen met de opbouw van mijn nieuwe modelbaan :-)
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Rolf
Kamer ziet er goed uit Rolf. :thumbup:
Mooie kunststof ramen en een prachtige stevige opbergruimte. :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan Rolf
Indrukwekkend schaduwstation plan.

Al nagedacht over de voeding?

MvG,

Timaximus
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Rolf

Hallo Rolf !

Dat is een mooie ruimte die je daar aan het creëren bent.
De plannen zijn groots en dus ben ik benieuwd hoe het verder gaat  :P
Succes met verder klussen !

Grtz Tony
Re: Baan Rolf
Piwie
gast

Re: Baan Rolf
Hallo Rolf,

Dat is een mooie ruimte, prachtige oplossing met die extra vloer voor het opslaan van de dozen.

Gr.
Piwie.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Bedankt voor jullie reacties/complimenten !

Nog even terug in de tijd:
Van het vorige schaduwstation bediend met Koploper had ik 'n tijd geleden dit filmpje geupload op YouTube.


Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Al weer 120 dagen sinds mijn laatste update van de bouw van het nieuwe schaduwstation.

Maar inmiddels sta ik kort voor de daadwerkelijke bouw van het schaduwstation; alle materialen zijn in huis en bijna alles is gezaagd, waarvoor overigens 4 zagen gebruikt zijn:
- De zaag van de bouwmarkt die mij stroken op de juiste breedte gezaagd heeft;
- Een afkortzaag om de stroken netjes in de juiste hoek en lengte te zagen;
- Een decoupeerzaag om de overgangsmodules uit te zagen;
- Een handcirkelzaag (van de buurman) voor de hoekmodules.
Dus weet waar je aan begint!!!

Waar vakantie en goed weer niet al goed voor is ;-)

Hieronder een paar foto's.

Alle gezaagde stroken voor de klimspiralen
84 x S
14 x M
28 x L
14 x XL


De overgangsstukken naar de rechte stukken/modules.
Deze stukken zijn ook van 4 mm MDF die dus ook, net als de stroken, op elkaar gelijmd gaan worden.
De rechte modules evenals de hoekmodule zijn van 8 mm MDF.


De hoek modules.


Hiervan moet ik er nog 5 uitzagen.



Het "ijzerwerk" voor de opbouw.
De alu strips gaan gebruikt worden om de modules met elkaar te verbinden. Strips zullen met M5 zeskantboutjes met vleugelmoeren vastgemaakt worden.
Hoop wel dat ik genoeg M6 draadeinden heb ;-)


Een impressie
Hier ligt het onderste niveau (-7) en het overgangsstuk van het een na onderste niveau (-6).
Onder de rechte rails die niet ondersteund zijn komen straks de rechte 8 mm MDF platen, die nog op de juiste lengte gezaagd moeten worden. Het rechte stuk wordt ook (veel) langer als hier afgebeeld; hier heb ik voor het idee maar een paar rechte rails uitgelegd.


Next:
- resterende 5 hoekmodules zagen
- verlijmen van de klimspiralen
- opbouwen van de modules

Mbt deze laatste stap heb ik een vraag.
Heeft iemand van jullie een praktische tip hoe ik alle 14 m6 moertjes makkelijk op de draadeinden gedraaid krijg als ik de draadeinden uiteindelijk door de modules heb gestoken ?
Zal vast niet de eerste zijn die tegen deze "uitdaging" aan loop ?
Re: Baan Rolf
Jørg
gast

Re: Baan Rolf
Rolf

Dat wordt een hele constructie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Om de moertjes over de draadeinden zijn al verschillende oplossingen gepasseerd, kijk maar eens in de Wiki van het forum.
Re: Baan Rolf
Piwie
gast

Re: Baan Rolf
Hallo Rolf,

De gezaagde plankjes zien er al goed uit, veel succes met het construeren van de klimspiraal.

Gr.
Piwie.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Rolf
Hallo Rolf,

Dat is nogal wat ( goede ) voorbereiding zeg !

Die moertjes doen ze wel eens met een zachte verfrol op de boormachine, die houd je er tegenaan en dan gaat het razendsnel.

Knutsel ze, grtz Tony
Re: Baan Rolf
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan Rolf
 :) Het voorbereidende werk ziet er keurig uit. :thumbup:
Suc6 met het in elkaar bouwen, het is net een Ikea bouwpakket, maar dan zonder handleiding. :D
Je laat ons het resultaat maar zien, dat moet een mooie spiraal worden als ik het zo inschat.

Dirk-Jan
Re: Baan Rolf
Pjedro
gast

Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Jammer dat je alleen maar aandacht hebt voor de positieve reacties en niet reageert op de meer kritische opmerkingen, zoals die van Fredi in post nr. 7.
Dat zijn de vragen die ik ook heb. Ze zijn niet bedoeld om je af te zeiken maar om je te helpen, zodat je erover gaat nadenken en uitproberen.

De meeste zeggen Oh en Ah wat mooi, goed en prachtig, maar een helix met 24130 bochten is vragen om moeilijkheden. 
Zeker als daarop geklommen moet worden. Ook bochtwissels in je schaduwstations is niet erg handig.
Die gaan je nog problemen opleveren is het niet vroeg dan wel later.
Of je moet alleen met Marklinspul rijden, dan heb ik niets gezegd.
Maar.....heb je ook Locs en Wagons van andere merken, dan zou ik het schaduwstation uitvoeren,
met minstens de 24230 bochten en gewone wissels gebruiken en geen bochtwissels.

Ook heb je nu een lengte van 4,40 meter tot het buitenste spoor 5 meter op 3 cm na.
Dat zijn mooie lengtes, maar mochten er 2 treinstellen op een spoor terecht komen. bv een plan V en een Hondekop.
Dan is het zonde van de verloren lengte, beide zijn korter dan een meter, dan hou je nog ruim 2,5 meter over op dat spoor.

Ik zou hem niet dynamisch maken maar semi dynamisch. Meer blokken achter elkaar een stuk of 4. Dat scheelt enorm.
Zelf heb ik dat ook, met dan 5 of 6 blokken van ongeveer 1,10 m achter elkaar.
Als een trein te lang is houdt hij het blok waar zijn staart nog instaat gewoon bezet.
En de volgende trein sluit gewoon achter hem aan in het voorafgaande blok. Dat scheelt enorm veel ruimte.

Ook je spiralen zou ik de 24130 eruit gooien en de 24230 gebruiken. Scheelt straks veel ergenis.

Met vriendelijke groet,
Peter


Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan Rolf
CiteerIk zou hem niet dynamisch maken maar semi dynamisch. Meer blokken achter elkaar een stuk of 4. Dat scheelt enorm.
Zelf heb ik dat ook, met dan 5 of 6 blokken van ongeveer 1,10 m achter elkaar.
Als een trein te lang is houdt hij het blok waar zijn staart nog instaat gewoon bezet.
En de volgende trein sluit gewoon achter hem aan in het voorafgaande blok. Dat scheelt enorm veel ruimte.

Had ik dat maar eerder geweten, dat is een geweldig idee waardoor je veel meer treinen kunt rangeren in een schaduwstation!

thx Peter
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie en meedenken!

Maar het is nu voor mij te laat om alles om te gooien...
- Op de gezaagde stroken past geen 24230
- Ik heb alle rails ( bochtwissels en 24130 ) inmiddels op voorraad liggen.

Overigens komt dit ontwerp van een mede forumlid die totaal geen problemen heeft met de bochtwissels een R1 boog.
Dat zou dan kunnen doordat zowel hij als ik voornamelijk ( > 95% ) met Märklin materiaal rijdt.
Ik heb 3 Roco postwagons voor achter een Marklin motorpost.
En daarnaast 1 Mehano loc ( Class 66 ), 3 Piko locs en 1 Roco loc; thats it.

Je tip om meerdere blokken per optelspoor te gebruiken is een goeie! Alleen zou ik nu ff zo snel niet weten hoe ik dat moet inregelen in Koploper, maar zo ver ben ik momenteel ook nog niet. Tzt meld ik me wel bij jou als ik hierover vragen heb ;-)
Wel is het zo dat ik momenteel niet meer treinstellen heb dan ruimte in dit schaduwstation. Maar voor de toekomst sluit ik niets uit natuurlijk :-)

Nogmaals bedankt voor het meedenken; hou me aanbevolen!

Re: Baan Rolf
stafmarklin
gast

Re: Baan Rolf
Uiteraard zou het met zo'n Helix beter zijn om 24230 bochten te gebruiken maar.... welk rollend materiaal ga je gebruiken? Ik rij op een nevenbaantje met enkel wat donderbussen (groene en rode) van het Märklin"spul" en heb geen problemen met de 24130 en de bochtwissels.
Trouwens... waarom maken ze die anders? Märklin zal ze ook wel eerst uitvoerig getest hebben, denk ik. Toegegeven ook Märklin is feilbaar, dat heb je ook met auto's zoals Mercedes, BMW etc... Bij Märklin heb je oa bij de C-rails veel problemen met de wisselaandrijving. Daarom gebruik ik Servo's.
Rolf het is in ieder geval een mooi plan en de uitvoering lijkt mij ook top. Ben vooral benieuwd naar de constructie van de Opel fabriek.
Ik zit ook met zoiets in mijn hoofd en ik heb reeds een heleboel "Opel P1" van het merk Brekina.
Succes met je baan.
Re: Baan Rolf
Pjedro
gast

Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Top reactie.  :thumbup:

Die Roco postwagons daarmee kun je de proef op de som nemen.
Die zijn vrij lang voor 2 assers.
Ik rij Marklin K-rail maar zelfs in mijn 2231 (r2) bochten lopen die een beetje stroef.
Als je ze een zetje geeft vanaf het rechte gedeelte en laat ze de bocht in rijden dan zieje dat ze heel snel afremmen,
dus veel weerstand hebben. De r1 bochten 24130 en 2221 hebben dezelfde straal.

Nu is 3 van die wagons denk ik geen probleem, dat gaat wel lukken.  ;)

Ik til alvast een tipje van de sluier op.
Het laatste blok vanaf de inrij kant wordt een Dynamisch stop blok.
De andere blokken worden gewoon vrije baan met een restrictie van 40 kmh.

Ik heb nog ergens een filmpje van mijn schaduwstation. Die zou ik naar je op kunnen sturen of hier neerzetten als voorbeeld.
In miijn eigen draadje staat het filmpje nog niet, want ik loop een beetje achter met de realiteit.

Ik hoor wel van je geen probleem. Uiteraard wil ik mijn kennis ook delen met het forum en indereen die geinteresseerd is.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Even een kleine update.

De eerste rechte module is klaar. Weliswaar liggen alle rails er nog niet op omdat klimspiraal module nog niet klaar is.
Module staat op 8 Ikea (keuken)pootjes van 8/9 cm en inmiddels zijn aan de achterzijde twee draadkruizen (ook van Ikea) gemonteerd om het geheel wat stijver/stabieler te maken.




En de hoekmodule in wording. Hier moeten nog alle moertjes gedraaid worden....



Nog 4 modules, 60 draadeinden, 840 moertjes te gaan.....

Re: Baan Rolf
Jørg
gast

Re: Baan Rolf
Rolf

Knappe constructie die twee modules, veel suc6 bij de verdere bouw,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Jij bent er helemaal klaar voor, ik blijf het op de voet volgen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Rolf
Ziet er erg goed uit  :thumbup: Ook dat oude immense schaduwstation vraagt om een bewonderend oog maar ik snap je argumenten voor het veranderen van het plan!
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Klimspiraal 1 bijna klaar; nog:
- max. 3 draadeinden van moertjes voorzien;
- fijn tunen van de bovenste laag zodat stijgings percentage niet boven de 4% komt;
- Overig lagen vast draaien;
- Koppelen aan rechte module.







Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Baan Rolf
Zo, dat is een serieuze klimspiraal en ook flink wat opstelsporen. Erg mooi gemaakt ook. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Baan Rolf
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan Rolf
 B) Indrukwekkend kunstwerk. Ziet er heel strak uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Baan Rolf
Jørg
gast

Re: Baan Rolf
Rolf

Prachtig strak werk dat ge geleverd hebt, kijk al uit naar het vervolg,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Rolf
 WOW !!!

Grtz Tony
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Wat een bouwwerk Rolf  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het ziet er allemaal strak uit  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
peterke33
gast

Re: Baan Rolf
Dat is zeker niet mis, dat beloofd iets te worden bij jou.


Groeten

Peter
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Bedankt voor de leuke reacties en complimenten! Ik zal proberen het strakke werk voort te zetten  ;)
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Rolf
Prachtig klimspiraal. :thumbup:
Blijf dit met plezier volgen. :) :)
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan Rolf
Rolf,

bedankt voor je modeltreinbiografie. Een verhaal dat bij een ieder wel voorkomt.
Ik vind het een prachtconstructie.

Misschien kan je wel latjes aan de zijkanten maken als val beveiliging.

groet

Wim
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf

Allereerst de complimenten voor je strakke modulebouw.
Mag ik je wat tips geven
Plak kurk als geluid demping, deze constructie gaat een hoop herrie geven.
Maak je plan voor bezetmelding en voeding in Wintrack, zodat wanneer de rails neerlegt gelijk de bedrading meeneemt hoef je naderhand het weer niet los te maken, voorbeeld onderstaande link
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33305795/Koploper%20station.jpg
Net zoals Peter (pjedro) zegt maak gebruik van korte dynamische blokken, een voorbeeld filmpje en database zie onderstaande link
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46114.msg825361#msg825361
geheel aan jou wat je ermee doet
Ik blijf dit met plezier volgen
Veel bouwplezier en succes

Mvg
Koos
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan Rolf
Rolf, dat ziet er allemaal wel heel strak en professioneel uit zeg :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Wat een mega-klus. En tja, als je toch alleen met Marklin materieel rijdt (what else  >:-D) gaat het gewoon goedkomen met de railradius en bochtwissels.
Maar oeioeioei, je hebt ook nog wel wat te bedraden zeg! Neem dit gelijk mee met het leggen van de rails, dan verdeel je het werk een beetje. Weet je al wat je voor geluidsisolatie gaat gebruiken?
Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen en wens je veel succes en op z'n tijd ook het benodigde doorzettingsvermogen!
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Heren,

Bedankt voor de tips/linkjes en het meedenken!

Even in volgorde de tips.

1. Valbescherming. Terecht punt; idd al vanaf het begin in mijn gedachten. Denk dat ik 4 mm mdf stroken verticaal aan de binnenzijde van de bochten ga bevestigen. Daarmee wordt de spiraal op die plekken wel helemaal dicht. Maar nadelen daarvan zie ik niet; behoudens het gewicht van de module.

2. Kurk voor geluidsdemping: neem ik in overweging. Ligt ook 'n beetje aan de prijs. Weet iemand waar ik kurkplaten (in grote oppervlakte) kan krijgen? Heb ooit hier op het forum wel eens een link voorbij zien komen.
Alternatief dat ik in gedachte had, is een gordijn aan de voorzijde rondom; a. tegen het stof en b. voor de geluidsdemping.

3. Goeie tip om bezetmelders en voeding in het Wintrack plan op te nemen.
Aangezien ik nu al weet waar de bezetmelders en voeding aansluitingen gaan komen, heb ik op de meeste plekken al gaatjes voor de kabels in de mdf platen geboord. Dus daar is rekening mee gehouden ;-)

4. Korte dynamische blokken.
Daar heb ik wel een vraag over. Zoals ik het nu gepland had (1 dynamisch blok), zou ik alleen aan begin en einde van het blok een fysieke bezetmelder nodig hebben. Stel ik wil meerdere dynamische blokken per optelspoor, moet ik dan ook per blok een begin- en eindbezetmelder aanbrengen? Of zijn de tussenliggende bezetmelders zogenaamde virtuele bezetmelders?

Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Rolf
Wat betreft het kurk Rolf misschien heb je hier wat aan ?

Kurk
Re: Baan Rolf
Jørg
gast

Re: Baan Rolf
Rolf

Je kan ook ondervloer platen voor laminaat gebruiken als isolatie, verkrijgbaar in all DHZ zaken, wordt in verschillende draadjes gebruikt om sporen te isoleren tegen geluidsoverdacht.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf

voor kurk;
http://www.tholeholland.nl/index.php/producten/perskurk
of
http://www.kurkspecialist.nl/webshop/kurk-op-rol
Zelf heb ik gekozen voor 4mm dik en ik vond de kwaliteit van de kurkspecialist iets beter dan van kurk24
Kurk is wel duurder maar veel duurzamer dan bv ondervloer platen.

Bezetmelders;
Virtuele melders werken nooit zo betrouwbaar als fysieke bezetmelders.
Je hebt inderdaad 2 melders per blok nodig, voordeel je hebt minder ruimte verlies op je sporen
In jouw geval zou ik het combineren, je hebt meerdere niveau's per niveau bepalen dynamische bloklengte met 2 melders per groep en een ander niveau met korte blokken en 2 melders per blok.
In Koploper kan je bv lange (goederen)treinen middels richtingsverboden niveau's met korte blokken voor deze treinen blokkeren. Zo heb ik dat ongeveer ook gedaan.

Ik zou nooit besparen op kosten bezetmelders, de decoders van Rosoft zijn uitstekend en in verhouding redelijk goedkoop.

Mvg
Koos

Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
'n Tijdje alweer geen update geplaatst maar niet stil gezeten ;-)

Voordat ik begonnen ben met aansluiten heb ik eerst de onderlinge afstand tussen de lagen verkleind van 10,2 naar 9,5 cm.
9,5 cm is mijns inzien een mooie hoogte waarbij een toevallig opengesprongen pantograaf niet blijft haken achter het een of ander.
En door de verlaging is de helling in de klimspiraal natuurlijk wat minder steil.

Inmiddels liggen alle rails & wissels in de eerste klimspiraal en getest & aangesloten ...
Ben nog wel aan denken om de K83 wisseldecoders te modificeren zodat ik ze apart kan voeden met een Viesmaan 5215 powermodule.


Elke laag krijgt een extra stroomtoevoer:


En tot slot alle terugmeldcontacten aangesloten (op S88-N modules van Huub Maaskant) en getest. En niet onbelangrijk: ze doen het allemaal en geen valse meldingen!


Tot de volgende update!
Re: Baan Rolf
stafmarklin
gast

Re: Baan Rolf
Strak werk Rolf. De plaatsing van decoders en terugmelders vind ik ook goed bekeken. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
peterke33
gast

Re: Baan Rolf
Rolf,

Dat ziet er al deftig uit, mooi en fijn gewerkt zie ik.  :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: Baan Rolf
Jørg
gast

Re: Baan Rolf
-Rolf:
Wat een indrukwekkende spiraal heb je daar, overzichtelijke plaatsing van je decoders en goed bereikbaar,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Hier weer update(je):

Klimspiraal & rechte stuk zijn zo goed als gereed.



Zaken die hier nog aan moeten gebeuren zijn:
- valbescherming aanbrengen, maar moet nog eerst gekocht worden.
- Lichtsluizen testen
- Draaden van LED verlichting fatsoeneren (niet te zien op de foto)

Momenteel bezig met de hoekmodule: extra stroomtoevoer in elk spoor op elke laag aanbrengen.



En daarna is koppelen maar, op z'n plek zetten en verder met klimspiraal 2.
Hopelijk gaat dat wat sneller als de eerste door de opgebouwde ervaring ;-)

Re: Baan Rolf
Martijn
gast

Re: Baan Rolf
Dag Rolf,

het ziet er allemaal goed uit! Interessante opzet van het schaduwstation wel, ziet er gaaf uit. Jammer dat je kinderen niet dezelfde interesse delen, ik ken het want mijn kinderen hebben er ook niet veel mee wat wel jammer is.

Ik ben benieuwd hoe de baan gaat worden, het ziet er wel indrukwekkend uit.