Voordat ik verder ga:
De gedachte om Aalsmeer Centraal te maken komt voort uit de wens om een bestaand emplacement na te bouwen uit de buurt met een historisch tintje en dat te combineren met mijn voorliefde voor het moderne NS materieel.
We gaan verder met de ontwikkeling.
In Aalsmeer zijn we heel blij met de nieuwe aannemer. Dit bedrijf weet heel goed wat zij moeten doen en laten er geen gras over groeien. Nou ja, hier en daar wel maar wat groen mag ook best wel.
Het eerste reclamebord is geplaatst. Totaal ongeloofwaardig
maar op Aalsmeer Centraal kan een heleboel. In de toekomst vertrekt er dagelijks een OBB Railjet van Aalsmeer naar Wenen.
Nadat de klimspiraal en de omgeving klaar zijn voor gebruik gaat de aannemer verder met de rest van het emplacement. Alle rails worden verwijderd. Oude en kapotte rails worden meteen afgevoerd en herbruikbare rails wordt ter plekke gereinigd en opnieuw neergelegd.
Oud en nieuw naast elkaar. De rails knappen in ieder geval heel erg op van hun schoonmaakbeurt.
Het eerste nieuwe stuk van groen en ballast voorzien. Groen is van Martin Welberg en ballast van Spurenwelten. Voor dit stukje heb ik verschillende soorten en type mat door elkaar heen gebruikt en de overgangen voorzien van struiken, ballast, aarde en allerlei anders bruikbaar.
Het hele emplacement schoongemaakt en alle rails weer netjes in elkaar. Groen en ballast zijn ook verdwenen. Deze komen ter zijner tijd terug. De jaren dat het emplacement er verlaten heeft bij gelegen heeft geen goed gedaan voor de al aangelegde perrons. Deze zijn in de tijd weg gezakt en versleten waardoor ze opnieuw moeten worden gebouwd. Er zijn al plannen en de tekeningen worden nu gemaakt voor een iets minder moderne overkapping.
Bij spoor 1 hebben de abri's die kenmerkend zijn voor de Haarlemmermeerlijnen gek genoeg de tijd wel overleefd. Bij spoor 2 en 3 is de eerste trap met onder doorgang al ingegraven. Bij spoor 4 en 5 staat deze klaar om ingegraven te worden. Dit wordt een snelle doorgang waardoor spoor 2/3 en 4/5 met elkaar verbonden zijn en er een kortere overstaptijd kan worden gerealiseerd. In de toekomst worden alle perrons met elkaar verbonden door midden van Markenburg's Pasarelle.
Spoor 6 blijft zo en wordt het perron voor de internationale treinen. Ook kunnen hier goederentreinen op worden gestald die gerangeerd worden.
Aalsmeer is ondertussen ook uitgebreid met een extra spoor aan de andere kant van spoor 6. Waar deze naartoe gaat zien jullie zo. Ook zijn de onnodige bochten en wissels eruit gehaald en dat moet zorgen voor vloeiend rijdende treinen.
Het extra spoor leidt hier naartoe. Ik vermoed dat de twee wagons op het voetstuk al genoeg verklappen over wat hier gebouwd gaat worden.
De tankplaats is verplaatst naar naast het onderstation. Gevaarlijk? Een beetje, maar alle risico's zijn van tevoren vastgelegd in een RI&E.
Dit was het voor nu. We bouwen lekker door. Nu net begonnen met het seinhuis van Aalsmeer.
Wordt vervolgd.....