Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

help!, draaischijf 7286 in storing.

Gestart door modeltreinverzamelaar woensdag 09 juli 2014, 13:25:08

help!, draaischijf 7286 in storing.
Beste forumleden,
Onlangs draaischijf 7286 in het banenplan opgenomen. Dit na hulp van leden van dit forum. Uiteindelijk werkte de draaischijf zoals bedoeld, bestuurd vanuit het blauwe kastje en railvoeding vanuit het CS naar volle tevredenheid.
Tot gisteren de schijf niet meer bewoog na het drukknop commando uit het blauwe kastje. Ik hoorde nog wel het relais klappen. Na nog enkele vruchteloze pogingen, zowel de ene kant als de andere kant op, heb ik de handel bedient onder het bestuurdershuisje van de draaischijf; de zg. noodhandel. En ja hoor, de schijf bewoog weer in de gekozen richting, zolang ik maar de handel bediende; loslaten betekende onmiddellijk stoppen van de draaischijf; de schijf maakte dus zijn beweging naar het volgende spoor niet af.

Wat kan er aan de hand zijn? Alles werkt, behalve het automatisme van draaien en beweging afmaken. Heeft iemand een suggestie? Ik ben benieuwd.

Groet Nico

Re: help!, draaischijf 7286 in storing.
Klink als een slechte draadverbinding naar het motortje. Heb je de brug er al uit gehad?

Gr, Ben.
Hallo Ben,
het motortje loopt prima, zoals ik al aangaf in mijn verhaal met het bedienen van de noodhandel.

Ik heb ook niet stilgezeten.  Ik heb de draaibrug losgemaakt, vervolgens de aandrijfunit losgemaakt en vervolgens het deksel van de aandrijfunit, waar 4 schroefjes op zitten ook verwijderd.  Ik heb hierbij gebruik gemaakt van de gegevens, tekeningen en foto's van de site: www.ollismodellbahnseite.de
Wat M niet vertelt staat daar netjes beschreven en gefotografeerd.
Toen alles open was nogmaals het motortje getest, loopt prima. Zie nu ook de werking van de twee wormwielen in de aandrijving en heel verborgen het veertje dat zorgt dat de noodhandel terugveert. Ook het contact, dat zorg draagt dat de motor door het bedienen van de noodhandel gaat lopen laat zich nu zien.
Alle contacten van de draaischijf getest, geen problemen.

Gelijk een beetje speciaal vet in de aandrijving aangebracht (was gortdroog) en alles weer in elkaar gezet. Gelukkig hield ik niets over.

Hierna opnieuw getest, hetzelfde als toen ik begon. Bij bediening vanuit het blauwe kastje kies ik een richting, daarna druk ik op de schakelaar en zou de draaischijf moeten draaien. Helaas, ik hoor alleen het relais als ik de knop indruk, maar geen draaibeweging. Pas wanneer ik de noodhandel bedien, gaat de schijf draaien en blijft draaien totdat ik de handel loslaat. De schijf staat dan ook meteen stil. Ergens zit in de constructie een overname contact verborgen, dat de werking van de startknop overneemt. Ik heb deze nog niet kunnen vinden.
Ik moet zeggen dat die hele draaischijf toch wel iets speciaals is. Elke keer denk ik, hoe kom je er op om zo iets te verzinnen en ook nog te maken.
Maar wellicht heb je nog aanknopingspunten Ben?

groet Nico
Beste forumleden,
de response op mijn probleem is echt overweldigend. Dit noopte mij ertoe om eens echt in de materie te duiken. En voilá de oplossing is er.

Zoals ik al dacht moest er een mechanisme zijn wat de startpuls verlengt tot de eerst volgende afslag. En dat is het kleine contactje midden bovenin op de foto. Dit contact wordt bedient door de noodhandel of door de relaisspoel. Als het door het relais bedient wordt, dan is dit het overname contact. Het contact wordt weer teruggezet als het metalen balkje door een veer teruggetrokken wordt in het aandrijfwiel. Dit balkje verbreekt het overname contact.

Wat er gebeurt is, is dat de handel wat te fors bediend is geworden, waardoor het contactveertje iets verbogen is en bij bediening van de relaisspoel dan net geen contact maakt; bediening met de hand dan druk je wat verder en maakt hij wel contact.
Het wordt uitgelokt om wat kracht op de noodhandel te zetten, omdat naar de ene kant moet je tegen de veerdruk in, de schijf verplaatsen en de handel naar de andere kant heeft maar een heel licht beweging nodig om het overname contact te bedienen. Een foutje met het inzetten van je kracht op het noodhandeltje is hierbij zo gemaakt.

Voor mij is het probleem opgelost; heeft enkel dagen gekost maar de overwinning smaakt zoet. Ik hoop dat andere forumleden hier iets aan hebben; er zijn volgens mij vele draaischijven werkzaam waar dit ook zo maar kan bij gebeuren.

Groet Nico
Nico,
Hartelijk bedankt om dit toch met ons te delen. :)

bedoel je het veertje van dit contact ? Goed om weten voor panne opsporing als mijn draaischijf operationeel wordt.

Grts

Johan
Hallo Johan,

het middencontact, dat aan het lange veertje zit, is de boosdoener. Die kan, door de noodhandel met te grote kracht te bedienen, verbogen worden, waardoor het relais het contact niet meer tegen elkaar aankrijgt.

PS, hoe krijg je dat cirkeltje zo mooi getekend op de foto?

Groet Nico
Je moet het maar weten waar het zit Johan.
Maar gelukkig is het weer voor elkaar.... :thumbup:

Noco , dat cirkeltje doe je met het Windows standaard programma Paint. oa te vinden in de map burea accessoires.
Je laat je tekening daar in je zoekt het object waar je wilt zijn.
Je klik op een kleur die je wilt hebben , en daarna op het cirkeltje boven aan.
Je klikt hem vlak naast het object en als je daarna de linkermuis knop gelijk ingedrukt houd , en je verschuift je muis , kun je hem groter/kleiner maken.

Ik hoop dat ik je een stukje op weg heb geholpen.

Mvg: Alex
Hallo Alex,

Wel even off-topic, maar wellicht toegelaten. Bedankt voor je suggestie van MS-Paint. Werkt meteen, moest wel even in de computer zoeken of ik het geïnstalleerd had. In de toekomst dus foto's met aanduidingen er op. Maakt de beschrijving wel duidelijker.

Groet Nico
Ik heb hetzelfde euvel meegemaakt wel de klik van de schakelaar maar geen beweging. Beetje de de schakelaar verbogen en hopa werkt weer.. Een en ander ontstaan door in en uitbouw motor waarvan het wormwieltje aan de as was losgekomen van de as. Wat secondelijm en motortje draait als zonnetje.