Hoi allen,
Sinds kort heb ik mijn jeugd liefde van Marklin nieuw leven in geblazen.
Ben bezig met het digitaliseren van mijn loks. Eerste slachtoffer in mijn 3075 BR216.
Ooit een Tams decoder gekocht, maar dat was geen blijvend succes. Die discussie wordt overal al genoeg gevoerd, dus nu niet relevant
Dus begonnen aan de ESU Lokpilot v4.0 decoder sets. Meteen ombouwen naar vaste magneet.
Nu heb ik een HTS Elektrotechniek opleiding mogen afronden, elektronica en solderen zijn mij zeker niet onbekend.
Maar wel de techniek Marklin wel enigzins.
Heb veel gelezen afgelopen weken, mezelf verdiept in de LFCM, SFCM en DCM technieken, hoe dat werkt en dergelijke.
Meteen was duidelijk dat de 3075 een LFCM motor heeft. De juiste ESU 64630 besteld.
Magneet past perfect, inbouw was een eitje. Goed gelezen dat de grijze draad links moest, oranje rechts.
Maar dan kom ik bij de verlichting. De handleiding laat dit zien:
Wat ik in de handleiding mis, is een echt elektronica schema. Als ik bovenstaand schema bekijk, snap ik logisch dat de rode draad de sleper is, en de zwarte de wiel as. Dat is bij Marklin dus de lok massa. Als ik dat door piep met mijn multimeter bevestig ik dat.
De voor en achter lichten kunnen ook op die massa, volgens dit schema. Maar daar gaat het dus fout.
De decoder begon een zeer hoog geluid te maken, de lamp was heeeel zwak aan. En lok reageerde op gene enkel signaal (ik gebruik een 6021).
Ik had ook op dit forum gelezen dat men vaak een geisoleerde lamp socket gebruikt. Dit om flikkeren van de lamp te voorkomen.
Maar dat betekend wat dat ondanks het flikkeren, het wel zo zou moeten kunnen werken.
Dit is mijn ombouw tot nu toe. Moeilijk te zien, is die zwakke lamp aan de linker kant.
Ik heb de handleiding gevolgd, dus wit en geel aan de lampen vast gesoldeerd.
Als laatste heb ik de zwarte draad niet aan de lok massa vast gemaakt, maar buiten om, direct aan de rails aangesloten.
En dat werkt wel! Lok rijdt meteen, nog niet optimaal natuurlijk zonder juiste CV's, maar hij werkt in ieder geval.
Moet die zwarte draad wel aan de lok massa? kan ik ook anders hem aan de assen verbinden?
Ik ga de lampen isoleren, dan heb ik de blauwe draad erbij nodig.
Ook dat is behoorlijk verwarrend in de handleiding. Ze noemen alles Outputs. Dus ik verwacht dat daar de V+ uit komt en via een common terug gaat naar de rails of decoder.
Maar dat blijkt dus niet zo te werken, de blauwe is juiste de V+ draad. De Outputs zijn de retour draden.
Ik vermoed dat de Output wellicht geschakeld naar massa zijn, door een transistor.
Maar ondanks mijn zoek acties, heb ik dat nergens kunnen teruglezen.
Lees van veel mensen dat ze hem "gewoon" hebben ingebouwd. Maar niet welke draden waaraan zitten.
En als beginnenr ben ik juist op zoek naar die informatie