Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gotthard Strecke

Gestart door de iris zondag 16 februari 2014, 17:04:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Van uit de bergen ook een gelukkige verjaardag.  Geniet ervan.
Re: Gotthard Strecke - 04 januari 2015 Stof eraf geblazen
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 04 januari 2015 Stof eraf geblazen
Hallo allemaal,
Ja, hoor hier zijn we dan weer met een update van mijn baan in wording. Ik ben de laatst tijd met veel dingen bezig geweest die niets met modelspoor te maken hadden, maar tussendoor toch nog wat dingetjes gedaan aan de baan. Zoals een heel nieuw station gebouwd, het perron aangepast die is langer geworden. Verder nog aan i-Train gewerkt, en omdat ik géén computerexpert ben duurt dit bij allemaal veel langer als zou moeten. Bekijk de volgende foto's en het commentaar wat ik er bij schrijf, heb je vragen dan zie ik ze vanzelf.



Dit is mijn nieuwe station, "Oberied" ik vind dit meer een zwitsers station als dat ik voorheen had, aanvankelijk wilde ik het station verbouwen, bodemplaat eronder uit e.d. maar dit mislukte, een paar keer uitgeschoten met mijn dremel en het einde was daar.

 

Ik heb het gebouw wat geweatherd maar dat komt op de foto er niet zo mooi uit als in werkelijkheid, ik gebruik een eenvoudige Sony instamatic. Zoals je ziet heb ik het op een plaatje hout gemaakt om het hoogte verschil met de bedding van C-rail te overbruggen, aan de voorzijde is het mooi afgeschuind want langs de voor zijde komt nog een smalspoor baantje te lopen zoals in Goschenen, de FO Bahn.



Hier het station met perron vanaf de bovenzijde, het perron is 1.50 mtr. lang, dus veel langer als het station maar dat is in Goschenen ook zo.



Ook heb ik nog een schakelstation van Sommerfeldt gebouwd en geplaatst op station Zindelstein, dat is een klein station op het hoogste niveau op mijn baan.



Zo dit was het weer voor even, ik kom nu weer wekelijks terug om te updaten.

Ik ga nu met i-Train verder, de bezetmelders e.d. maken en zorgen dat het goed gaat rijden, ook begin ik deze week met de tunnelingang van de Gotthard dit doe ik voor de afwisseling.

Groet Herman.
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Herman

Ziet er mooi uit.  Ben ook aan het experimenteren met iTrain.  Veel succes. :) :) :)
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Hallo Herman.

Het ziet er goed uit  :thumbup: Die perron overkapping van welk merk is die?

Harald & Alex
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
ziet er netjes uit.
id, welk merk is de overpaking?

Itrain, ik mag blij zijn dat mrdireckt aan de gang heb gekregen.
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Ha die Herman.
Fijn om na zoveel tijd weer zo'n mooie update te kunnen bewonderen! :thumbup:
Bijzonder mooi station in een prachtige omgeving.

Veel plezier en succes met de Gotthard Strecke.

Natuurlijk ook nog de beste wensen voor een gezond, gelukkig en goed sporend 2015.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Ziet er allemaal leuk uit Herman, de trein met Hupac wagons is geweldig  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Dank jullie wel voor jullie positieve reacties.

@ H&A en Johan; de perronoverkapping is van Faller, Bahnsteig cat.nr.120189 ik heb alleen de overkapping gebruikt de vloer heb ik van multiplex gemaakt, dit omdat hij 1.50 mtr. lang moest worden.

Groet Herman.
Re: Gotthard Strecke
Mooie vooruitgang, met plezier naar gekeken
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard Strecke
Ziet er goed uit, heb zelf ook dat station Oberied gekocht. Leuk om te zien hoe het op jouw baan staat.

Gr henk
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Gotthard Strecke
Dat ziet er allemaal heel mooi uit!
Groet, Marc
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

offline
Re: Gotthard Strecke
Ziet er mooi uit!
Veel plezier met de verdere bouw.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke
Gaat er mooi uitzien Herman. Nu de rest van de bovenleiding nog vervangen door die van Sommerfeldt ;-)
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard Strecke
 :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard Strecke

Zo word je vanzelf nieuwsgierig naar het vervolg  :P

Grtz Tony
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie leuke reacties.

@ Henk, ik ga alleen het station Goschenen uitvoeren in Sommerfeldt bovenleiding, want ik heb nog zo veel M* bovenleiding liggen en ik vind het ook niet zo storend.

Verder heb ik deze week niet zo veel kunnen doen aan mijn baan omdat de kerstspullen weer moest worden afgebroken en opgeruimd en daar ben ik altijd weer een hele tijd zoet mee. Moeders doet niet alles alleen, zij de boom en ik het kerstdorp.

Maar ik ben tussendoor alvast begonnen met de tunnelingang van de Gotthard, deze wordt gemaakt van 2 Noch tunnelingangen.



Hier moet de ingang komen, ze worden aangepast aan de ruimte tussen de sporen.



Van beide ingangen moet een stuk af, van de rechteringang heb ik de steunbeer afgesneden en deze wordt wat bijgewerkt en wordt dan op de naad van de 2 ingangen gezet, het geheel wordt later nog in de juiste kleur gebracht.



Hier heb ik beide delen tegen elkaar gelegd, en het ziet er al aardig uit.



De proef opstelling, en even een trein laten passeren of hij niet de ingang raakt.



Ook het binnenste spoor is uiteraard getest, de laatste foto is een overzichtje.



Zo dit was het weer voor deze keer, deze week heb ik iets meer tijd en ga ik verder met de bezetmelders. 

Groet Herman.
Re: Gotthard Strecke
Hallo Herman.

Als je er met een lang rijtuig door kan dan is het toch goed.Het ziet er al aardig uit.We zijn benieuwd hoe je verder gaat.Vooral de berg waar de tunnel in gaat.Dat is voor ons ook nog even afwachten namelijk.

Harald & Alex
Re: Gotthard Strecke
Herman

Zeker genoeg afstand nemen aan de bochten, want lange wagons komen redelijk ver naar binnen, natuurlijk afhankelijk welke radius.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard Strecke

Hoi Herman !

Misschien is het een idee, om het linker portaal wat naar voren en het rechter wat naar achter te plaatsen.
Met een stevige boom tussen de portalen, ziet het er waarschijnlijk beter uit.

Ik denk maar hardop mee...Grtz Tony
Re: Gotthard Strecke
Tony.

Die tunnels zijn origineel ook zo dus dat zal wel niet de bedoeling zijn  ;)

Harald & Alex
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard Strecke

Ik zie het, maar in zo'n bocht zie je dan alle sporen die in de tunnel zitten. De muur ertussen krijg je nooit goed.
Het origineel ligt ook niet in een bocht. Vandaar......Twas maar een idee  ;)

Grtz Tony
Re: Gotthard Strecke
Tony.

Ja dat heet nu woekeren met ruimte.Daar heeft elke modelspoorder last van.Bij ons is het ook zo dat het tunnelportaal in de bocht staat.Wij denken dus ook nog na over de oplossing om dit netjes voor elkaar te krijgen.

Daarom zou het leuk zijn als Herman nu even met de oplossing komt.Kunnen we naapen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard Strecke
Het origineel ligt inderdaad niet in een bocht  :D  Het is maar net hoe je kijkt... Bij een bocht en een beetje ongustige inkijkhoek moet je de tunnelwand gewoon wat langer maken. Het lijkt mij prima kunnen wat je daar bouwt.


Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo mannen,

Dank jullie wel voor jullie reacties, allemaal leuk en lekker meegedacht.

Het is inderdaad de bedoeling de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen, maar ik vind als de naad is weggewerkt met een steunbeer ik al genoeg concessies heb moeten doen.
Het is de bedoeling dat de 2 tunnelingangen ook 2 tunnels blijft, want in de berg gaat het linker dubbele spoor naar boven en het rechter dubbele spoor gaat naar onder naar een keerlus.

En hoe de berg verder wordt kan ik op dit moment nog niet zeggen, wel gaat die zo recht mogelijk naar boven. Dit alles is voor wat later, ik ga eerst nog even wat bezetmelders maken.

Nog suggesties, graag, ik zie ze dan wel.

Groet Herman
Re: Gotthard Strecke
Herman.

Komt er ook nog ergens een stuk smalspoor?

In het echt gaat het eerst een stukje bijna vlak en dan pas omhoog.Dacht dat er nog een weg overheen loopt.Dat kunnen de experts hier wel bevestigen denken we.

Harald & Alex
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
H&A,

Klopt helemaal, er loopt inderdaad een weg over de berg, ik ben er zelf overheen gegaan, dat is niet het probleem. Maar dan komt het, er is geen ruimte meer, ik kan de berg niet mooi naar achter laten glooien omdat waar de ingang van de tunnel komt een schuin dak is, het zij zo.
En in de tunnel gaat het ook eerst nog vlak om daarna te stijgen c.q. te dalen

En er komt ook nog een stukje smalspoor maar niet daar (ruimtegebrek) maar dat komt aan de andere kant op de andere berg van de grote spiraal, het spoortje moet dan van het station omhoog gaan om boven op de berg te eindigen bij een berg station.

Ik zal proberen een overzicht foto te maken om dit verder uit te leggen.

Groet Herman.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke
Het gaat er steeds mooier op worden Herman! Tijd voor een filmpje ;-)  :idea:
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Als de treinen met i-Train rijden dan maak ik een filmpje, ik ben hard aan het werk om de bezetmelders te maken, maar het schiet al lekker op.

Groet Herman.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo mede forumleden,

Deze week ben ik met de bezetmelders bezig geweest, ik heb ze nu allemaal klaar en aangesloten. Dit is niets anders dan onder de baan liggen voor de draad te trekken en om de boel een beetje netjes te organiseren.



Dit zijn de 5 AJ S88 decoders waar alles op is aangesloten, morgen ga ik kijken of alles naar behoren wil werken. Op de voorgrond zie je mijn programmeerspoortje



Zo ziet het er aan de achterzijde van decoders eruit, 2 dikke kabelbomen die zich vanzelf opsplitsen in aftakkingen.



een van de dikkere aftakkingen achter de berg langs, en zoals jullie allang hebben gezien maak ook ik gebruik van de bekende boekbinders.



En zo wordt alles netjes verdeeld onder de baan.

Zo dit was het voor even weer, de komende week ga ik alles verder uitvogelen met i-Train en ga ik proberen de zaak aan het rijden te krijgen. Maar hier zal nog wel het e.e.a. aan moeten gebeuren wat betreft de instellingen in i-Train, maar dat komt ook wel weer in orde.

Groet Herman.
Re: Gotthard Strecke
Herman
Proper afgewerkt met die boekbinders.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke
Netjes afgewerkt Herman  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard Strecke
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard Strecke
Een voorbeeld voor ons allen.  Mooi.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard Strecke
Prachtige opzet van een bekend stukje CH. Trekt nog steeds meer liefhebbers zo lees ik bij alle op(be)merkingen. Het zal heel mooi worden; ik geniet ervan! Het einddoel is - gelukkig voor ons - nog niet in zicht. Geweldig resultaat en goed stukje werk geleverd. Ik blijf je volgen!

Gerard W. Steenhoek
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo allemaal,

Ja hoor, hier zijn we weer. Ik heb heel wat werk gehad met i-Train om de treinen volledig automatisch te laten rijden maar uit eindelijk is het toch gelukt.

Ik ga nu alles zo afstellen en regelen dat ze op de juiste plaats stoppen, de loks heb ik allemaal geijkt dus nu moet het een fluitje van een cent zijn om het nu goed te krijgen, maar dat komt goed met soms een klein beetje hulp van i-Tom.

Nu ga ik nog even een kabeltje zoeken voor tussen mijn videocamera en de laptop, en als ik dat heb bemachtigd dan zal ik proberen een filmpje te plaatsen van mijn baan in werking.

Tot zover mijn berichtgeving van mijn baan.

Groet Herman.
Re: Gotthard Strecke
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gotthard Strecke
Ha die Herman.
Helemaal geweldig om te horen dat je al zover bent dat de treinen kunnen rijden! :thumbup:
Nu maar hopen dat het een prachtig filmpje met mooi treinverkeer wordt zodat wij lekker kunnen genieten!

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw en het maken van de film! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo medeforummers,

De laatst tijd wat technische zaken aan de baan gedaan o.a de verlichting op de BW, ik ben daar ook nog even aan het slopen geweest.
En dat komt n.a.v. een bezoekje aan de iTrain stand op de beurs, ik zag daar een stoomlok leuk pendelen van het ene naar het andere blok en dat leek mij ook wel wat voor op mijn BW, ik heb daar toch wel wat ruimte om zoiets te realiseren. Dus hier ben ik mee aan de slag gegaan om tot mijn verbazing erachter te komen dat ik daar géén blokken met melders had gemaakt dus dan is het slopen geblazen, maar dat is ook weer klaar. Verder ben ik in het middendeel aan scenery begonnen om daar verder alles af te maken. Zie de volgende foto's.


Het rechter spoor is hier inmiddels verwijderd, het linker spoor wat onder
het seinhuis doorloopt moet ook nog weg.


Het linker spoor is hier ook verwijderd en een nieuw spoor met melder is
hier in de maak, er komt een wissel in te liggen om in het laatst stukje spoor
een lok of zo neer te zetten en het afbuigende deel komt de pendellok te rijden.


Hier zijn beide sporen klaar voor gebruik.


En alles bij elkaar ben ik er zeer tevreden over. Nu kan de boel weer afgewerkt
worden maar dat komt later, alleen de preisertjes zet ik weer overeind en vast.


Het middendeel heb ik hier in het gaas gezet om later gipsverband aan te brengen.


Boven de klimspiraal komt een steengroeve, daar ga ik komende week mee aan de slag.


Ook het gipsverband zit erop, nu heb ik een goede ondergrond om het roodband er
op te smeren en om tot "echte" rotsen te maken.


De tunnelingang naar de Gotthard heb ik bewerkt, maar ik ben er totaal niet tevreden over
en dat wordt komende week veranderd.


Hier liggen de tunnelwanden na hun eerste schilder beurt te drogen.


En uiteraard worden er ook nog muurtjes en rotsen geplaatst, ze liggen hier te drogen.

Ik ga komende week verder met de bouw, zaterdag ga ik ook nog even naar de HIP in Werkendam om als het goed is zondag weer een update te maken.

Groet Herman.



Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard Strecke

Dat is zeker goed, om zondag een update te maken, Herman  :P

Deze smaakte naar meer !!!

Grtz Tony
Re: Gotthard Strecke
Herman

Dank voor de boeiende update.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Gotthard Strecke
Beste Herman,

Mag ik vragen waar jij die fraaie achterwand vandaan hebt?
Re: Gotthard Strecke
Herman.

Die tunnelpoort kan je nog wel redden hoor  ;) We denken dat je iets teveel verf gebruikt hebt om te drybrushen of de onderste laag was nog niet helemaal droog?Komt vast wel goed.

Harald & Alex
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke
Dat gaat er steeds meer en meer gekleed uitzien Herman!!  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard Strecke
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard Strecke
Mooi en indrukwekkend.  Blijf het volgen
Re: Gotthard Strecke
Mooi, mooi, mooi  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard Strecke
 :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard Strecke
Bedankt voor weer een leuke update.
Sucsez  :arrow: :thumbup:
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo mensen,

Dank je wel voor de complimenten, ik doe mijn best.

@ Jos die achtergrond heb ik gemaakt van een "Faller" achtergrond, het hooggebergte er van afgeknipt daarna de beide lange stroken "bergen" op board geplakt en vervolgens als 3D voor elkaar geplakt, de afstand voorgrond-achtergrond is ongeveer 1cm. Ik hoop dat dit je verder helpt, anders hoor ik het wel.

Groet Herman.   
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Gotthard Strecke
Bedankt Herman. Is helemaal duidelijk. Verrassend effect!
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo mede treinfanaten,

Afgelopen week heb ik mij bezig gehouden met de scenery aan het middenstuk en de rechterhoek waar een berg gaat komen met steengroeve. Het gebouw wat daar bij komt te staan is van Faller en had ik al klaar staan. Verder maak ik aan het lange stuk waar de trein uit de tunnel komt nog een stuk ruwe rots waar de trein onder door rijd.
We gaan naar de foto's die zeggen veel meer.



Hier heb ik de binnen wanden van de tunnel op hun plaats gezet, maar omdat ze in een bocht liggen heb ik ze een klein beetje schuin gemaakt, dus als het ware in verstek, ik gebruik hier een houtrasp voor. Wel voorzichtig want het is allemaal  broos dat gips.



Deze foto laat duidelijk zien dat de wanden te laag zijn, om dit op te lossen lijm ik er een laagje tempex op en schuin dit aan de onderzijde mooi af, gelijk met de zijwanden, daarna zwart maken en het grijs/wit wat bijwerken.



Hier moet nog wat wit/grijs over heen.



En zie hier het resultaat, geen bovenranden van de binnenwand meer te zien alleen moet er nog wat verf overheen. Ook kun je zien dat ik de tunnelportalen overnieuw bewerkt heb, hier ben ik best tevreden over.



Links heb ik een gat in de bergwand gemaakt dit is bedoeld om er een ruw stuk rots te plaatsen waar de trein onder door rijd.



Dit is het stuk rots, natuurlijk moet het nog verder worden afgemaakt, ik heb de binnenzijde al ingesmeerd met gips, dit maak ik ook alvast zover op kleur zodat ik later daar minder aan hoef te doen. 



Hier staat het al op zijn plaats, het lijkt mij best mooi als ik er later een mooi stuk rots van heb gemaakt. Rechts boven zie je het gebouw voor de steengroeve al klaar staan.



Hier in close up, de komende week ga ik hier mee verder, maar dat zien we volgende week zondag wel weer.

Veel plezier deze week met de hobby, tot de volgende week.

Groet Herman.



Re: Gotthard Strecke
Herman

Mooie update, de tunnelportalen zien er nogal donker uit, of worden die nog lichter gemaakt?
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo Jorg,

Kijk even naar de 2e foto in de update, daar zie dat ze echt wat lichter zijn, deze kleur komt door het fotograferen.
Ik sta hier een meter of 3 van de tunnelportalen af maar ik moet inzomen en daar komt het donkere effect van.
Het is maar een eenvoudige instamatic camera.

Groet Herman