Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9

Gestart door Rockerbox2 dinsdag 12 november 2013, 12:37:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Hoi,

Ik heb een Fleischmann V42 O&K lokje, daar zou ik graag een sleper onder monteren maar er is nogal weinig ruimte.
Nu heeft de firma Fleischmann een setje voor Märklin  gemaakt, set 28541, met zo'n V42 lokje.
Om te voorkomen dat ik het wiel opnieuw uitvind of nog erger de zaak verkloot ;) zou ik eigenaren van bovenstaande set willen uitnodigen om hier, mij en andere geïnteresseerden, van duidelijke foto's en info van de sleper montage te voorzien. Mij gaat het vooral om de veranderingen aan het onderstel t.o.v. het Fleischmann model en welke sleper er gebruikt is.

Alvast bedankt.

Rino

Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Hi Rino,

Zelf heb ik dit locje niet omgebouwd maar wel veel andere ook kleine (en Fleischmann) loc's.
Eigenlijk moet je dan zoiets zien om advies te kunnen geven.
Kijk eens bij mijn ombouw projecten misschien heb je er wat aan, of via "zoeken" hier op de site.

groet
Harald
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Hallo Rino,

Je zou ook kunnen proberen, op de explosie tekening van de 28541, de onderkant waar de sleper invalt proberen te bekijken.

Mocht dit een los inzetstukje zijn, dan kan het zijn dat je de Fleischmann variant daarmee kan uit rusten.
De set die je overigens bedoeld is de Struktonset.

Als het een oud exemplaar betreft, kom je waarschijnlijk hier op uit.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
@ Harald

Ik heb al een paar Hamo's, Roco's, Piko"s en Lima's van slepers voorzien dus ik zit niet helemaal zonder ervaring, ik heb al een paar toppic's van je bezocht maar het zijn d'r veeeeel.... :P
Ik kijk dus nog ff verder op je topics, bedank.

@ Hans

Als ik het artikel nr. op de Märklin site intik krijg ik "Zu diesem Artikel enthält die Datenbank keine Angaben" en "hier" is een oud artikel van mijzelve :D



De foto is van Jan-Peter Blacquière  hij heeft een leuk stuk geschreven over het wisselen van een decoder in zo'n O&K lokje http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ombouw_M%C3%A4rklin_Strukton_O%26K
Ik kan op zijn foto's helaas niet zien hoe de sleper is geplaatst, wel kan ik zien dat er een asymmetrische sleper is gebruikt.

Vroeger kon ik met copy en paste een foto van Flickr hier op de site plaatsen via het size menu, dat moet nu met het share menu maar at is mergens te vinden volgens de FAQ zou het aan de linkerkant moeten staan?



Groet

Rino


Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Hoi Rino,

Foto's kun je ook plaatsen als bijlage, en dan staan ze ergens op jouw pc.

Die van het net plaatsen betekend dat je een link moet hebben, en soms krijg je die er speciaal bij.

Maar ook dit geld voor eigen album, en voor foto's van anderen, zal dit mogelijk anders liggen.

Terug komende op jouw lokje, heb dezelfde set ook, en als ik morgen toch aan het opruimen ben, zal ik eens kijken of ik hem vindt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Zo te zien heeft die loc uit de Struktonset een aangepaste bodemplaat. Zit een vlakje in waar de sleper contact mee maakt, en een gat waarin de sleper is vastgeschroeft.

Bijgaand wat foto's.
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Bedankt Johan "Super"

Dit is precies wat ik nodig heb, je heb er zelfs je lok half voor gesloopt :D
Nog één verzoek, is de sleper i.d.d. asymmetrisch ? En hoe lang istie dan?
De rest kan ik er wel bij fantaseren ;)

Ride On

Rino
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Ik heb helaas weinig geduld dus ik heb alvast uitgezocht welke sleper er onder de V42 zou moeten


7185

Het is de 7185 geworden deze is asymmetrisch en 60mm lang, hiervoor zal er in het onderstel en het kunststof beschermkapje, een aantal uitsparingen moeten worden gefreesd.



De rode rechthoeken zullen moeten worden weg gefreesd



Ik het kunststof kapje zullen 3 delen moeten worden uitgefreesd de zijkanten zullen door en door gefreesd worden. In het midden alleen een uitsparing voor de slepervoet. Zit ik mij opeens te bedenken dat ik ook het plaatje van de voet kan verwijderen en alleen 4 gaatjes boor voor de lipjes :)

Zo, nu snel naar de dealer voor een 7185

Groeten

Rino
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Hoi Rino,

Let ook erop bij decoder inbouw, dat je motor aansluitingen los van de massa zijn :warning:
Vooral bij de oudere modellen van Fleischmann zit die massa verbinding er wel in.

Wees ook voorzichtig met frezen, en als je in het frame plaats wil maken, verwijder dan zoveel mogelijk je tandwielen en contacten.

Om het slijpsel niet daar in te laten belanden, zou ik dat er allemaal uit halen.
En de voetplaat weg laten lijkt me onverstandig, want dan kunnen je assen eruit vallen.

Het massa contact wat je tegen kwam , toen je de onderkant (voetplaat) verwijderde, zou ik gewoon voor de massa laten zitten.

Deze lok heeft die contacten gewoon nodig, om zoveel mogelijk massa te krijgen, dus kijk uit met hoe diep je freest.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Maak je geen zorgen Hans Ik heb het onderstel bevrijd van motor, tandwielen en assen.


Onderstel gefreesd


Kapje ook gewoon gebruikt


Bij de sleper het plaatje verwijderd en er een strookje vanaf geknipt

Later meer


Rino
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Ja, helaas moet er ook gewerkt worden, dus nog geen tijd gehad om het te controleren.
Maar volgens mij klopt het nummer van de sleper wel (gezien de lengte en plaats van de gaten), zoveel verschillende slepers heeft Marklin er nu ook weer niet.
En ze zullen nu ook niet speciaal voor één locomotief een sleper gemaakt hebben.
En als het past, dan past het  ;).
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Hoi Rino,

Nee maak me geen zorgen, maar je doet het aardig ;)

Volgens mij is dit ook niet je eerste lokje wat je van een sleper voor ziet, gezien het inzicht wat je toont :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Hallo Rino,

Ik ben zelf ook bezig met een Fleischmann BR64

Daar heb ik een "kliksleper" van M onder gebouwd, deze sleper is heel dun en neemt minder ruimte in beslag.
Ik heb 'm handmatig over wissels geduwd en doorgepiept, dat ging allemaal goed, hij liep niet vast en er ontstond ook geen sluiting.
Nu wacht ik op de decoder, een lopi v3 micro, want de ruimte is zeer beperkt.

Zie ook mijn topic
Fleischmann BR64

Succes met je ombouw

Frans
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Bedankt voor al jullie positieve reacties.

@ Fraco

Lijkt mij een fijne sleper heb je daar een onderdeel nummer van?



Uitlijning

Goed we gaan verder, om de sleper ongeveer in het midden te krijgen, uitgelijnd op de koppelingsgaatjes, er zit namelijk een verdikking op het beschermplaatje.


Verdikking


Hier afknippen :D

Hier voor heb ik aan een kant een strookje koper van ± 1mm van de sleper geknipt met een nagelschaartje


Hier boren

Om hoogte te sparen heb ik besloten de sleper direct op het beschermplaatje te monteren. Na uitlijning heb ik afgetekend waar de sleufjes moeten komen. Hiervoor heb ik met een handboor per sleuf 3 gaatjes geboord en daarna met een scherp mesje de tussenstukjes weggesneden.



Na passing bleken de uitsparingen niet breed genoeg nog ff aan het werk dus.



De sleper geplaatst en de lipjes aan de achterkant voorzichtig omgebogen.



Past niet onaardig







Wielen er onder en proefpassen op de rails, ik heb voor de zekerheid ook maar een wissel in het parkoers opgenomen omdat de puko's in een wissel wat hoger zijn. Alles loopt er lekker overheen, ik weet nog niet of ik sluiting heb, maar dat gaan we de volgende keer meten.
Volgende keer: motorschild massa vrij maken, doormeten en decoder plaatsen.

Ride On

Rino
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Hoi Rino,

Het moet deze zijn (kliksleper/fluistersleper) :help:

KLIK

Gr
Frans
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Dank je Fraco :thumbup:
Heb jij trouwens enig idee welk vet Fleischmann en Co gebruiken om de tandwielen te smeren?

Groet

Rino
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Nee, zou ik niet weten.

Volgens mij hetzelfde als bij het Marklin materieel.
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Roco 10905 vet
Trix 66626 vet

Mooi projectje trouwens. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Vandaag goed door gewerkt, alles weer gemonteerd en een decoder geplaatst.
En het werkt. :D
De lok heeft net een uurtje ingelopen. Ze loopt mooi rond niet al te veel lawaai en ook mooi langzaam zelfs met 10 tankwagons en niet schokkerig en dat voor een 3 ankerig motortje :P
Morgen zal ik een wat uitgebreider verslag maken.
Nu weer genieten van het inrijden en maar eens kijken of ik het C.v. menu weer kan vinden op de ole MS1 nu de MS2 bij Fa Keuterman ligt.

Ride On

Rino
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Hoi Rino,

Wil niet vervelend zijn, maar het is een 3 polig anker :P ;)

Welke decoder gaat erin?

Want via de MS 1 kan je soms beperkt erbij komen, en voor multiprotocol decoders kan je dat wel vergeten.

Het DCC gedeelte ervan zal je nooit bereiken, dus wacht anders op je MS 2 ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Hoe krijg je een sleper onder een Fleischmann O&K MV9
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 16 november 2013, 10:00:50
Hoi Rino,

Wil niet vervelend zijn, maar het is een 3 polig anker :P ;)

Hans V200.0

Ja Hans hééél vervelend  :D

Omdat ik graag een zo goed mogelijk elektrisch contact wil, heb ik alle originele contacten behouden zodat ik met beide spoorstaven contact heb. De sleper heb ik met secondelijm vast gelijmd aan de kunststof beschermkap en daarna de lipjes omgebogen. Over de lipjes heb ik een strookje gaffer tape geplakt om ze te isoleren van het onderstel. Aan de sleper heb ik een dun litze draadje van Brawa gesoldeerd en deze door het onderstel geleid.



Het motorschild moest worden aangepast aan de nieuwe omstandigheden. Eerst massa vrij maken, dat heb ik gedaan door bij "verbinding verbreken" het print baantje weg te krabben. Doordat het as contact op de massa zit moest er een doorverbinding (groen) gemaakt worden op het motorschild zodat de wielen links en rechts met elkaar verbonden zijn.




Als decoder heb ik een Keuhn N025 gebruikt, voor de montage van deze kleine decoder verwijs ik graag naar het uitstekende stuk van Jan-Peter Blacquière  http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ombouw_M%C3%A4rklin_Strukton_O%26K



Klaar!



Omdat de oude Fleischmann 1306 de zelfde as afstand heeft als V42 ga ik die ook maar gelijk aan pakken, gelukkig heb ik deze week bij de Fa Keuterman 2 slepers aangeschaft :D



Het ronde gevalletje aan de linker onderzijde moet worden weg gefreesd  en dan kan alles er zo onder, hoop ik. :P

Daar over de volgende keer meer

Ride On

Rino