Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Kermisattractie Move It 18 1:87 [eigenbouw]

Gestart door jeffrey woensdag 30 oktober 2013, 18:27:40

Kermisattractie Move It 18 1:87 [eigenbouw]

De KMG - Move It 18 van Leander in 2012 in Hoorn.

Een mooie uitdaging in schaal 1:87 door de vele bewegingen en technieken die in de kleine onderdelen verborgen zitten.
Mijn uitdaging was om alles te laten draaien met één motor, en dat is gelukt.

De start is altijd het maken van deco-bladen en bouwtekeningen zoals de foto's hieronder laten zien.

Gewoon lekker ouderwets.. bouwtekeningen met de hand gemaakt.

Enkele onderdelen op dit decoblad die als test zijn geprint; de kassa, achterwand en naamborden.

De bouw kan gestart worden! Als eerste onderdeel is de kleine mast gemaakt waar later de gondelarm en de gondels aan komen te hangen.

Even kijken of alles past... en ja dat doet het!

Ook de achterwand krijgt al vorm. Helaas zie je hier eigenlijk maar weinig van als de attractie op de module staat.

De gevorderde Faller-bouwer ziet gelijk waar deze tandwielen vandaan komen, uit de octopussy.
Een beetje hergebruik kan geen kwaad!

Hier een gedeelte van de vloer gemaakt en de geleiders die de achterwand in het echt begeleiden naar haar huidige positie. Aan het zwarte tandwieltje die boven de vloer uitsteekt komt de mast te zitten.

Zo dus..!

Nieuw voor mij zijn deze kleine LED's (PLC-LED's). Deze geven een realistisch kleurbeeld als het donker is en zijn precies op schaal. Op de Move It worden de kleuren oranje/geel en warm wit gebruikt.

Re: Kermisattractie Move It 18 1:87 [eigenbouw]
[Deel 2]

De techniek in de mast die gaat zorgen dat de gondelarm en de gondelmast bewegen.

Deze twee tandwielen worden aangedreven door een vaste tandwiel op de loopvloer.

De gondelarm en mast van boven.

En van de zijkant.

Ook de kleinste details zitten er op; zoals de stroomdraden en moeren.

Gelukkig is het gelukt om alles netjes roze te krijgen. Daarna konden de kleine details hun kleuren krijgen zoals de stroomdraden en stroomkasten.

De arm met de deco's geprint op zeer dun fotopapier.

Ook de loopvloer is in de juiste kleuren gespoten; geel, roze en zink. Ook zit de deco op de achterwand.

Deze vier rekken liggen op de echte Move It voor de achterwand en komen ook bij het schaalmodel te liggen. Bij transport worden hier de gondels op geplaatst.

[Deel3]

Het naambord nog zonder de letters.

Het naambord met de letters Move It.

De vierentwintig hekjes liggen hier klaar om oranje gespoten te worden.

Ook alle PLC LED's zijn aan elkaar gesoldeerd. In totaal zitten er twintig LED's op de attractie die gericht zijn op de bewegende onderdelen en de achterwand. 

En hier worden die LED's op de attractie gemonteerd. De weerstandjes zitten onder de loopvloer zodat die niet meer in het zicht zitten.

En dat ziet er dan zo uit. Later komt hier nog een ijzeren rek omheen.

Een test of alle LED's werken. en.. dat ze doen het allemaal en geven een realistisch beeld!

De rekken die om de LED's komen worden later zilver gespoten. Daarna kon gestart worden aan de gondels.

[Deel4]

Hier wordt getest of de gondels niks raken. Gelukkig raken ze niks en kunnen de gondels verder afgewerkt worden.

De ijzeren rekken zitten hier om de lampen heen en aan de voorkant met de naamborden.

Met het beplakken van de gondels is er een einde gekomen aan de bouw van de Move It. Zoals op deze foto goed is te zien liggen de gondelrekken die eerder in dit verslag te zien waren voor de achterwand.

En dit wordt voorlopig de standplaats van de Move It.
Net zoals alle voorgaande attracties heb ik hier weer veel van geleerd en zou ik nu ook weer bepaalde dingen anders doen.
Die ervaring gaat dus weer mee naar de volgende attracties!

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

Geen woorden voor.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Rob
Mijn complimenten :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Als het maar Zwitsers is.

Schitterend Jeffrey wat mooi gedaan. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Complimenten, wat een werk heb je er van gemaakt maar het resultaat is geweldig.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

8o
Topwerk, kan er niet veel anders van maken!

Heb je al misselijke Preisertjes gehad?
Netjes gemaakt  :thumbup: :thumbup:

Gr, John

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Wow dat ziet er echt geweldig uit

gzd

Gr Ed
Speciale Gast

Hoi Jeffrey.
Wat een prachtig stukje modelbouw! :thumbup:
Ook de aandrijftechniek is geweldig mooi verzorgd en zorgt voor een spectaculaire beweging.
Ik word al duizelig als ik dit in model zie, laat staan in het echt! :P

Het enige puntje van "kritiek" zijn de "dansende" hekjes maar voor de rest echt schitterend gebouwd! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Jeffrey,

"Prachtig"

groet
Harald

Supergaaf!!!

Gr.
Rob

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Jeffrey,

Je hebt het echt goed nagebootst  :thumbup:

Ben je liefhebber van dit soort attracties?

Voor dit soort attracties zit ik bijna ieder jaar steevast in Tilburg  :favorite:

Even een waarschuwing voor de mensen met een slecht evenwicht orgaan......klik de filmpjes maar NIET aan :warning:

Hier een filmpje van het voorbeeld wat je genomen hebt....

En dit is een variant daarop :thumbup:

Veel succes en vooral plezier bij het bouwen aan deze en volgende projecten :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 02 november 2013, 11:56:32
Hoi Jeffrey.
Wat een prachtig stukje modelbouw! :thumbup:
Ook de aandrijftechniek is geweldig mooi verzorgd en zorgt voor een spectaculaire beweging.
Ik word al duizelig als ik dit in model zie, laat staan in het echt! :P

Het enige puntje van "kritiek" zijn de "dansende" hekjes maar voor de rest echt schitterend gebouwd! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Helaas breken de hekjes al af als je er naar kijkt door een niet goed hechtende verf. (verf breekt snel af, helaas een miskoopje)
De laatste keer dat de hekjes aan de voorkant afbraken heb ik ze niet goed vastgeplakt, dat moet nog verbeterd worden.

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 01 december 2013, 13:54:24
Hoi Jeffrey,

Je hebt het echt goed nagebootst  :thumbup:

Ben je liefhebber van dit soort attracties?

Voor dit soort attracties zit ik bijna ieder jaar steevast in Tilburg  :favorite:

Even een waarschuwing voor de mensen met een slecht evenwicht orgaan......klik de filmpjes maar NIET aan :warning:

Hier een filmpje van het voorbeeld wat je genomen hebt....

film]

En dit is een variant daarop :thumbup:

[film]

Veel succes en vooral plezier bij het bouwen aan deze en volgende projecten :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Ik ben zelf een fan van kermisattracties om er naar te kijken, zelf ga(durf) ik er nooit in  :-) .

Mijn nieuwste aanwinst;

Ben vandaag op je topic gestuit en heb vol bewondering naar de foto's en filmpjes gekeken.
Prachtig hoe je zoiets hebt weten te bouwen!

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.