Bij het bouwen en rijden kom je automatisch zaken tegen die anders en/of beter kunnen. In Grobbentals is dat niet anders
Op nivo 75 had ik eerst een inrij-mogelijkheid voorzien, die tegen de richting in het opstelspoor bereikt (blok 129). Op zich werkte dit OK, maar gaf als resultaat dat de trein omgekeerd stond, en dus in principe in z'n achteruit terug op het inrij-gedeelte moest geraken (blok 103), want uiteraard allemaal kan, maar niet echt praktisch is, en niet vlot overkomt.
Ik heb dan bij het uitkomen van de helix een wissel toegevoegd, die de trein in de juiste richting naar het opstelspoor brengt (vaste route in koploper), en eenmaal alles klaar is z'n weg kan vervolgen zonder extra bewegingen.

Waar ik nog wel een probleempje heb, is dat bij het opstellen van een nieuwe trein ik deze niet automatisch kan laten rijden (blauwe pijl voor de kenners), omdat koploper teveel keuzemogeijkheden heeft. Moet ik dus nog iets voor verzinnen (extra blok misschien). Tips & trics van hoe jullie die oplossen zijn altijd welkom.
Op nivo 100 had ik eerst ruimte voorzien voor een testopstelling voor het Faller Car System. Echter blijkt in de praktijk dat 20 cm nuttige hoogte niet echt handig werkt. Daarbij kwam nog dat ik weliswaar in het station op nivo 100 kopsporen voorzie voor treinstellen, maar dat de opstelsporen voor deze op nivo 75 zijn - ook niet echt handig.
Daar heb ik dus de ruimte van het FCS-gedeelte gebruikt om een aanstel opstelsporen bij te creeeren.

O ja - en het programmeer-/ijk-/test-spoor op nivo 100 is ook verdwenen. Programmeer-spoor is nu het opstelspoor op nivo 75 geworden, en ijken doe ik in m'n schaduwstation (waar 1 spoor altijd vrij blijft), omdat je met koploper niet kan rijden en ijken tegelijkertijd (bij mijn weten).
En hoe het er in het echt uit ziet, kan je zien op mijn bouw-draadje