Hallo allemaal,
Ik ben weer terug na lang niet meer actief te zijn geweest op dit forum.
Mijn vroegere bijdrage op dit forum kun je vinden onder mijn gebruikersnaam:
J.v.H.
Maar verder nu,
Ik heb ongeveer een week geleden een Marklin H0 stoomlocomotief BR 41 met artikelnummer 37927 aan een proefrit onderworpen.
Na nog geen minuut vooruit en achteruit rijden, kwam ik erachter dat zowel links als rechts het krukpen gedeelte bij het kunststof onderdeel van de schuifbeweging geheel was afgebroken!
Ik was zeer onaangenaam verrast.
Ik kwam hier achter nadat de lok zeer langzaam achteruit reed over de baan.
De hierbij los geraakte stalen stangen van de schuifbeweging bleven hierbij haken in de c-rail.
Even dacht ik dat de lok alleen ontspoort was maar dat was niet zo, de lok stond - nog wel - mooi met alle wielen correct op de rails.
De lok was aangekocht via
ebay.de en betaald met Paypal, zodoende heb ik de stoomlocomotief terug gestuurd naar de leverancier.
Daar ik het recht heb om proef te rijden met de stoomlocomotief en deze hier bij mag testen op goed functioneren ga ik de aankoopsom in zijn geheel terug krijgen.
Bij iets oudere stoomlocomotief modellen van Marklin werden deze onderdelen voorheen van staal gemaakt, dat gaf bij mij tot op vandaag nooit problemen.
Maar goed we gaan vooruit met de tijd en zo probeert ook Marklin qua modellering dichter bij het voorbeeld te komen.
Qua vorm, is dat gelukt. Maar ik denk dat de materiaal keuze beter staal had kunnen zijn, zoals voorheen.
Maar misschien is het zo dat het produceren van zo'n kunststof onderdeel in de huidige vormgeving in staal niet eenvoudig te maken is of misschien is het wel te produceren maar is het te kostbaar.
Vervolgens heb ik weer een stoomlocomotief BR 41 met artikelnummer 37927 laten komen en deze heb ik gisteren ontvangen.
Uiteraard ging bijna al mijn aandacht uit naar het krukpen gedeelte van het kunststof onderdeel van de schuifbeweging.
Aan de linkerzijde van de stoomlocomotief was dit kunststof onderdeel gemonteerd zoals het hoort, het excentriek bijna wijzend naar het midden van de wielas en solide gemonteerd in drijfwiel paar - C.
Maar aan de rechterzijde van de stoomlocomotief was dit kunststof onderdeel helemaal niet solide gemonteerd aan het wiel.
Dit kunststof onderdeel zat los/vast verbonden aan drijfwiel paar - C en men kon met zeer weinig kracht het excentriek gedeelte van het kunststof onderdeel ongeveer 30 graden vooruit en achteruit bewegen!
Wat dan kan gebeuren is dat het excentriek van het kunststof onderdeel in een niet goede hoek komt te staan waardoor de schuifbeweging op een gegeven moment klem gaat lopen.
En daar het krukpen gedeelte van het kunststof onderdeel het zwakste onderdeel is van de schuifbeweging breekt deze af.
Toch besloot ik deze 2e lok te laten proefrijden en hup na nog geen minuut rijden brak het kunststof onderdeel in de omgeving van de krukpen in zijn geheel af.
Deze 2e lok had ik voor een goede prijs aangekocht zonder garantie.
Ik heb een halfuurtje zitten sleutelen en de krukpen terug vastgelijmd met superlijm.
En wel zo dat beide kunststof delen aan elkaar zitten in een " bad " van lijm.
Resultaat: Het kunststof krukje zit nu zeer solide verbonden aan drijfwiel paar- C.
Nu weer laten proefrijden en de lok heeft gisteravond meerdere uren gelopen zonder enig probleem.
Wel ga ik dit samengesteld onderdeel, de schuifbeweging binnenkort vervangen door een nieuw exemplaar.
Nadeel wel is dat ik dit kunststof onderdeel dat deel uit maakt van de schuifbeweging nummer 25 op de explosietekening, onderdeel nummer E160 942 in zijn geheel moet kopen.
( Inmiddels prijsnavraag gedaan bij G. Keuterman: 29,50 euro. voor 1 x E160 942. )
Verder moet ik waarschijnlijk de huidige kunststof krukpen uitboren omdat deze dus nu vastzit met superlijm, komt goed

Omdat dit dus 2 keer achter elkaar gebeurde bij beide Marklin's BR 41 / 37927 lok's vraag ik mij af of er meer gedupeerden zijn.
Verder wil ik iedereen waarschuwen voor stoom locomotieven met een schuifbeweging waarin krukpennen van kunststof worden toegepast en geef het advies om de kunststof krukpenen goed te controleren of deze solide en correct bevestigd zijn. Want als deze tijdens een rit afbreken zou het uitgelegd kunnen worden als het niet voorzichtig omgaan met de stoomlocomotief met als gevolg dat dit niet onder de garantie valt!
Groet,
Jos