Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Afgebroken krukpen gedeelte bij het kunststof onderdeel van de schuifbeweging.

Gestart door J.v.H. zondag 11 augustus 2013, 13:20:53

Afgebroken krukpen gedeelte bij het kunststof onderdeel van de schuifbeweging.
Hallo allemaal,

Ik ben weer terug na lang niet meer actief te zijn geweest op dit forum.
Mijn vroegere bijdrage op dit forum kun je vinden onder mijn gebruikersnaam:
J.v.H.

Maar verder nu,

Ik heb ongeveer een week geleden een Marklin H0 stoomlocomotief BR 41 met artikelnummer 37927 aan een proefrit onderworpen.
Na nog geen minuut vooruit en achteruit rijden, kwam ik erachter dat zowel links als rechts het krukpen gedeelte bij het kunststof onderdeel van de schuifbeweging geheel was afgebroken!
Ik was zeer onaangenaam verrast.
Ik kwam hier achter nadat de lok zeer langzaam achteruit reed over de baan.
De hierbij los geraakte stalen stangen van de schuifbeweging bleven hierbij haken in de c-rail.
Even dacht ik dat de lok alleen ontspoort was maar dat was niet zo, de lok stond - nog wel - mooi met alle wielen correct op de rails.
De lok was aangekocht via ebay.de en betaald met Paypal, zodoende heb ik de stoomlocomotief terug gestuurd naar de leverancier.
Daar ik het recht heb om proef te rijden met de stoomlocomotief en deze hier bij mag testen op goed functioneren ga ik de aankoopsom in zijn geheel terug krijgen.

Bij iets oudere stoomlocomotief modellen van Marklin werden deze onderdelen voorheen van staal gemaakt, dat gaf bij mij tot op vandaag nooit problemen.
Maar goed we gaan vooruit met de tijd en zo probeert ook Marklin qua modellering dichter bij het voorbeeld te komen.
Qua vorm, is dat gelukt. Maar ik denk dat de materiaal keuze beter staal had kunnen zijn, zoals voorheen.
Maar misschien is het zo dat het produceren van zo'n kunststof onderdeel in de huidige vormgeving in staal niet eenvoudig te maken is of misschien is het wel te produceren maar is het te kostbaar.

Vervolgens heb ik weer een stoomlocomotief BR 41 met artikelnummer 37927 laten komen en deze heb ik gisteren ontvangen.
Uiteraard ging bijna al mijn aandacht uit naar het krukpen gedeelte van het kunststof onderdeel van de schuifbeweging.
Aan de linkerzijde van de stoomlocomotief was dit kunststof onderdeel gemonteerd zoals het hoort, het excentriek bijna wijzend naar het midden van de wielas en solide gemonteerd in drijfwiel paar - C.
Maar aan de rechterzijde van de stoomlocomotief was dit kunststof onderdeel helemaal niet solide gemonteerd aan het wiel.
Dit kunststof onderdeel zat los/vast verbonden aan drijfwiel paar - C en men kon met zeer weinig kracht het excentriek gedeelte van het kunststof onderdeel ongeveer 30 graden vooruit en achteruit bewegen!
Wat dan kan gebeuren is dat het excentriek van het kunststof onderdeel in een niet goede hoek komt te staan waardoor de schuifbeweging op een gegeven moment klem gaat lopen.
En daar het krukpen gedeelte van het kunststof onderdeel het zwakste onderdeel is van de schuifbeweging breekt deze af.

Toch besloot ik deze 2e lok te laten proefrijden en hup na nog geen minuut rijden brak het kunststof onderdeel in de omgeving van de krukpen in zijn geheel af.
Deze 2e lok had ik voor een goede prijs aangekocht zonder garantie.
Ik heb een halfuurtje zitten sleutelen en de krukpen terug vastgelijmd met superlijm.
En wel zo dat beide kunststof delen aan elkaar zitten in een " bad " van lijm.
Resultaat: Het kunststof krukje zit nu zeer solide verbonden aan drijfwiel paar- C.
Nu weer laten proefrijden en de lok heeft gisteravond meerdere uren gelopen zonder enig probleem.
Wel ga ik dit samengesteld onderdeel, de schuifbeweging binnenkort vervangen door een nieuw exemplaar.
Nadeel wel is dat ik dit kunststof onderdeel dat deel uit maakt van de schuifbeweging nummer 25 op de explosietekening, onderdeel nummer E160 942 in zijn geheel moet kopen.
( Inmiddels prijsnavraag gedaan bij G. Keuterman: 29,50 euro. voor 1 x E160 942. )
Verder moet ik waarschijnlijk de huidige kunststof krukpen uitboren omdat deze dus nu vastzit met superlijm, komt goed ;)

Omdat dit dus 2 keer achter elkaar gebeurde bij beide Marklin's BR 41 / 37927 lok's vraag ik mij af of er meer gedupeerden zijn.
Verder wil ik iedereen waarschuwen voor stoom locomotieven met een schuifbeweging waarin krukpennen van kunststof worden toegepast en geef het advies om de kunststof krukpenen goed te controleren of deze solide en correct bevestigd zijn. Want als deze tijdens een rit afbreken zou het uitgelegd kunnen worden als het niet voorzichtig omgaan met de stoomlocomotief met als gevolg dat dit niet onder de garantie valt!

Groet,

Jos

Re: Afgebroken kunststof krukasje bij Marklin's BR 41/ 37927
Een fotootje doet wonderen denk ik zo.....krukas????????

Mvg: Alex
Re: Afgebroken kunststof krukjes bij Marklin's BR 41/ 37927
Hallo Alex,

Ik heb de benaming van het betreffende onderdeel aangepast van misschien dat het nu wel duidelijk is wat ik bedoel.

Groet,

Jos
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi Jos, bedoel je de krukas waar die grote groen pijl naast wijst?
Ik heb deze lok ook (foto is van mijzelf), maar geen problemen mee gehad.
Marklin past deze kunststof krukas nu toe op alle nieuwe stomers (lees stomers met nieuwe constructie).
Misschien is bij jouw lok Heusinger stangenstelsel verdraaid/verschoven/verbogen?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Bij mijn 94.5 was dezelfde kruktap afgebroken.

Groet, Anne W
Hallo Kappa,

Ja dat is 'm! :)

Jij had er geen problemen mee? Ja dat kan, dan zijn de kunststof onderdelen van de schuifbeweging bij jou waarschijnlijk wel correct en solide gemonteerd.
En nee, ik heb bij mij geen verdraaid/verbogen/verschoven Heusinger stangenstelsel geconstateerd.
Ik heb sterk de indruk dat er bij Marklin tijdens de montage van deze kunststof onderdelen hier en daar iets mis is gegaan.

Verder noem jij dit onderdeel: krukas, zo had ik dit onderdeel in eerste instantie ook genoemd, en nu lees ik dat Anne W. in zijn bijdrage voor dit topic het kruktap noemt, ook geen slechte, misschien wel de meest correcte benaming tot nou toe :)

Groet,

Jos

P.s. leuk jullie hier weer te zien, het is een hele poos geleden maar ik was jullie niet vergeten!
Hallo Anne,

Ja, ik had een paar dagen terug gelezen dat bij jou BR 94.5 de krukpen van het kunststof onderdeel van de schuifbeweging aan een zijde was afgebroken,

Ik had deze lok nog niet en is nu onderweg naar mij.
Ik ben gewaarschuwd, dus ik ga opletten.
Deze lok is wel met garantie aangekocht dus als deze niet oké is en ik kan er geen verbetering in aanbrengen met een simpele ingreep, dan gaat ie terug.
Misschien kun je hier wel meedelen hoe dat jou avontuur verder is verlopen, inzake de reparatie en de eventuele garantie.

Groet,

Jos
Forum Moderator

Citaat van: J.v.H. op dinsdag 13 augustus 2013, 08:37:53
Verder noem jij dit onderdeel: krukas, zo had ik dit onderdeel in eerste instantie ook genoemd, en nu lees ik dat Anne in haar bijdrage voor dit topic het kruktap noemt, ook geen slechte, misschien wel de meest correcte benaming tot nou toe :)
Jos, ik wist zelf ook niet de goede benaming, maar kruktap, zoals Anne aangeeft, zal een betere benaming voor dit onderdeel zijn.
Re: Afgebroken kunststof krukje / krukas / kruktap bij recente Marklin's loks.

Beste Ad,

Ik ben niet één van de weinige dames met een modelspoorhobby, ik ben gewoon een mannetje, tenminste een uurtje of twee geleden nog wel......

Groet, Anne W
Forum Moderator

Beste Anne, je moet Jos hierop aanspreken, niet mij. :D
Lees maar in het citaat van Jos in mijn vorige bijdrage.

Hallo Kappa en Anne W.,

Ik heb de tekst aangepast. :error:
Mijn excuus...
Ik dacht echt dat...

Groet,

Jos

Sorry Ad, verder is het een vaak voorkomende fout, vooral vanuit het buitenland, om eerlijk te zeggen maak ik daar ook weleens "misbruik" van bij mijn taak voor de club om banen te "verhuren" in het buitenland, een vrouw in deze hobby wordt wel eens vriendelijker "behandeld".

Groet, Anne W
Forum Moderator

Maakt niet uit Anne, ik lig er niet wakker van, vandaar ook de :D achter mijn opmerking. ;)
Lijkt me als man overigens wel handig als je je "vrouwelijke charmes" in de strijd kan gooien om je doel te bereiken. :-)
Ls

Misschien dat onderstaande tekening wat meer duidelijkheid verschaft omtrent de benamingen van de aandrijfdelen van een stoomlocomotief.

Verder ben ik zo vrij op te merken dat als je iets nieuws koopt in de winkel, je 2 jaar wettelijke garantie geniet en treedt er een defect/gebrek op binnen 6 nmd, gerekend vanaf de aankoopdd , er wordt verondersteld dat het gebrek al aanwezig was en dient de verkopende partij aan te tonen dat dit niet zo is. De verkopende partij ,dat is meestal de winkelier, is aansprakelijk voor de uitvoering van de garantieclaim. Immers heb je daarmee een verkoopovereenkomst gesloten.  De meeste winkeliers willen zich nog wel eens verschuilen achter de fabrikant,  maar daar hoef je geen genoegen mee te nemen.

Het uitgangspunt is wel dat er normaal is omgegaan met het gekochte product. Bewaar daarom altijd de verpakking ed

hier een link naar consuwijzer   http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

gr Koos

PS
in het cafe (ben geen drinker) ben ik een topic gestart om dit soort zaken over het voetlicht te krijgen.
====================================================================================
OFF TOPIC Whats a name

Anna is een meisjesnaam. Het is de Griekse vorm van het Hebreeuwse Hanna wat "lieflijke, genadige" betekent.

De naam Anne komt in Nederland en met name in het Friese taalgebied ook als jongensnaam voor. Deze naam kan uitgesproken worden als Anne en als Oane.

het Nederlandse woord voor moeder is trouwens in het Turks,  Anne en moet je dus niet gebruiken bij onze Turkse railvrienden :P

Disclaimer  ;)

Alle inzendingen en reacties door mij gedaan zijn met grote zorgvuldigheid tot stand gekomen ,echter wijs ik elke verantwoording af voor eventuele fouten en/of niet juist weergegeven feiten.

Bron foto: http://www.stoommachine.info/stoomtrein.html

EDIT Ad: Bron foto toegevoegd.

Bedankt Aad
ik was idd de bron vergeten te melden gr KOos

Aha, het is dus de krukpen, ik gebruikte het woord kruktap omdat ik die ken vanuit mijn opleiding als scheepswerktuigkundige, alleen die zit dan echt in een krukas tussen twee krukwangen in.

Ik ben genoemd naar de vrijgezelle zus van mijn moeder, Anneke, dus niets Fries, onze familie is al een jaar of 700 Gelders.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Anne, als ik naar het plaatje kijk zie ik dat het eigenlijk een excentriek heet.
Deze zit dan met een krukpen aan het wiel vast.
Re: Afgebroken kunststof krukpen van de schuifbeweging bij recente Marklin loks.
Hallo allemaal,

Hoofdzakelijk afgaande op de tekening in de bijdrage van Koos concludeer ik volgende:

Een eenduidige benaming voor het kunststof Marklin onderdeel bestaat niet.
Dit omdat het kunststof Marklin onderdeel in werkelijkheid een samengesteld onderdeel is dat waarschijnlijk is geproduceerd door een spuitgietmatrijs en bestaat uit naar het voorbeeld volgende stalen onderdelen:
- krukpen.
- excentriek.
- 2 bouten.
- en waarschijnlijk nog meer onderdelen.

Daar dit topic gaat over een gebroken onderdeel dat herhaaldelijk afbreekt bij recente stoomlocomotieven van Marklin en we de wens hebben om het afgebroken onderdeel bij naam te kunnen noemen heb ik volgende beschrijving in elkaar geknutseld:

Het herhaaldelijk afbrekende onderdeel is volgens mij dus bij:

- Marklin H0 modellen: Het krukpen gedeelte bij het kunststof onderdeel van de schuifbeweging.
- Het voorbeeld: De krukpen.

Deze benaming ga ik nu ook in de topic regel en in mijn daarop volgende bijdragen verwerken.

Groet,

Jos

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.