Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

"Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III

Gestart door Kappa vrijdag 06 juli 2007, 10:30:24

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi,

Ik zou graag willen dat M een nieuwe versie uitbrengt van het stuurstandrijtuig "Silberlinge", uit tijdperk III.
Hiermee doel ik op op de vroegere blikken versies 4046, 4081 en 4077.
Voor zover ik weet heeft M deze nog nooit in de modernere kunstof versie uitgebracht. :(
Deze zou ik graag achter mijn V160 met 3 "Silberlinge" hangen. :D

Hiermee bedoel ik dus NIET de tijdperk VI versie 4257, met omgebouwde stuurstand in beige/turkoise.

Het gaat dus om de versie met de drie raampjes en de rubberbalg achteraan.

Gr Ad
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ad , begrijp wat je bedoelt . Heb er zelf nog 4 blikken versie achter en dan als laatste de stuurstand incl sluitlichten die rood/geel om gaan bij voor cq achterruit rijden . Imposant gezicht en dan is de stam ook mooi afgesloten . Kijk eens op Marktplaats , daar heb ik de mijne toen ook gevonden . Evt kan ik die persoon ( als ik dat nog kan achterhalen in mijn E-mails ) benaderen want hij had er toen een paar die hij wegdeed ivm ander tijdperk gaan rijden .
Vrgr Riender en Max
Forum Moderator

Hoi Riender en max,

Die blikken versies heb ik zelf ook staan, inclusief stuurstand, waarvan alleen de sluitlichten niet wisselen, nr 4081.
Dit was een uitgeklede versie van de 4077 met wisselende sluitlichten en interieur. De 4046 was gelijk aan de 4077 maar zonder interieur.

Maar het gaat mij om zo'n stuurstand in de kunstof uitvoering en ik hoop dat M deze, in de toekomst, wel gaat produceren.

Gr Ad
Ad , duidelijk .
Wij hebben wel gewoon de oudere achter die nieuwe plastic hangen . Je ziet wat kleurverschil , maar dat zie in het echt bij treinstellen ook wel .
Hoop voor je dat de plastic stuurstand ooit komt . Heb je er bij een of andere winkelier al eens naar gevraagd ??
Vrgr Riender en Max
Forum Moderator

Ik vind die blikken stuurstand niet bij de nieuw modernere kunstof typen passen.
Ze zijn korter, de daken zijn platter, etc.
En met slepers voor de binnenverlichting lopen de blikken ook nog erg zwaar.

Nou ja, het wel afwachten zijn en veel geduld hebben.
Ad , dat zwaarder lopen vind ik wel meevallen . Bij mij is het in ieder geval geen probleem qua rijden . Wat mij nu opeens bevreemd is dat als Märklin H0 1:87 is dat dan de nieuwe en oude modellen net zo lang horen te zijn . Of waren er verschillende versies Silberling ??
Ben nu wel nieuwsgierig geworden . Vrgr Riender en Max
Forum Moderator

Hoi Riender,

Die blikken rijtuigen heeft Marklin vanaf eind jaren 50 geproduceerd en hadden een standaard lengte van 24 cm, wat overeenkomt met zo'n 21 meter in 1:1, dus veel te kort.
Dit ivm de oa krappe bogen van de oude M-rail.

De kunstof rijtuigen die Marklin vanf eind jaren 70 is gaan produceren waren zo'n 27 cm lang, ongeveer schaal 1:110, denk ik.
Vergelijk de oude blikken TEE rijtuigen maar eens met zijn eerste kunstof opvolger.

Tegenwoordig maakt M ook rijtuigen in schaal 1:100, dus zo'n 28 cm lang.
Zie de rijtuigen 43910 t/m43950.
In schaal 1:87 zouden de rijtuigen wel >30 cm, lang worden.
Dit staat niet erg mooi op een modelbaan met veel bochten erin.

Gr Ad
Ad , dan k , duidelijke uitleg . Ik had altijd het idee dat men zich aan de 1:87 hield maar daar wijkt men dus wel vanaf blijkbaar . Nogmaals dank .
Vrgr Riender en Max
CiteerDit staat niet erg mooi op een modelbaan met veel bochten erin.

Het inkorten van de rijtuigen is, behalve optisch, ook belangrijk voor het rijden in bochten. De bak van de wagen komt dan naar binnen en "snijdt" als het ware de bocht af. Met lange rijtuigen raakt men de oude grote wissellantaarns die veel groter zijn als de huidige.

Behalve de lengtemaat wordt ook vaak de hoogte ingekort (kijk maar naar de meeste bomen 1:87). Deze komen amper boven een huis uit. In werkelijkheid is dat wel anders.

groetjes
Henk
Citaat van: Kappa op zaterdag 07 juli 2007, 09:49:14
Hoi Riender,

Die blikken rijtuigen heeft Marklin vanaf eind jaren 50 geproduceerd en hadden een standaard lengte van 24 cm, wat overeenkomt met zo'n 21 meter in 1:1, dus veel te kort.
Dit ivm de oa krappe bogen van de oude M-rail.

De kunstof rijtuigen die Marklin vanf eind jaren 70 is gaan produceren waren zo'n 27 cm lang, ongeveer schaal 1:110, denk ik.
Vergelijk de oude blikken TEE rijtuigen maar eens met zijn eerste kunstof opvolger.

Tegenwoordig maakt M ook rijtuigen in schaal 1:100, dus zo'n 28 cm lang.
Zie de rijtuigen 43910 t/m43950.
In schaal 1:87 zouden de rijtuigen wel >30 cm, lang worden.
Dit staat niet erg mooi op een modelbaan met veel bochten erin.

Gr Ad

Dit laatste ben ik niet helemaal met je eens Ad.
De standaardlengte van rijtuigen 1:1 is 26,4 m dit is in schaal 1: 100 26,4 cm.             Deze lengteschaal hebben tal van modelspoorfabrikanten jaren gevoerd.
Het merk Ade komt de eer toe om als eerste rijtuigen te produceren die volledig op de lengteschaal 1:87 waren en dus meer dan 30 cm. lang waren.
Bepaald goedkoop waren deze modellen niet: reken ca. 3-4 de prijs van een "standaard 1:100 rijtuig" van Märklin, Fleischmann enz.
Roco is er later ook begonnen met rijtuigen in de juiste lengtemaat. 
De pas onlangs geintroduceerde 28,2 cm. rijtuigen van Märklin moet je zien als compromis.
Deze kunnen nog door R1 en R2 (Of dat een mooi gezicht is beoordeelt ieder voor zich)

Als Märklin zich niet aan een lange variant van een Silberling stuurstand tp III waagt kun je als alternatief een Roco nemen??? 1:100 bij mijn weten.
Mss is een stammetje op een beurs scoren??

Forum Moderator

Citaat van: Baanloos op zondag 08 juli 2007, 18:30:57
Dit laatste ben ik niet helemaal met je eens Ad.
Dat mag Baanloos, ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet de lineaal en het rekenmachien erbij heb gehaald, dus ik ben blij als iemand het beter weet. :)

Citaat van: Baanloos op zondag 08 juli 2007, 18:30:57
Als Märklin zich niet aan een lange variant van een Silberling stuurstand tp III waagt kun je als alternatief een Roco nemen??? 1:100 bij mijn weten.
Mss is een stammetje op een beurs scoren??
Ik wacht eerst nog even op M, maar ik zal me zeker eens op Roco concentreren.
Alhoewel ik wel kleur en detailverschillen verwacht, maar in 1:1 had je ook vaak kleurverschillen.

Gr Ad
Trivia over de Roco 1:100 Silberlinge.
Die zijn oorspronkelijk ontwikkeld door Willy Ade in opdracht van Trix. Trix was de eerste die deze rijtuigen in 1:100 lengteschaal uitbracht en dat was toen een openbaring. Dat gold ook voor de mate van detaiilering. In 1968 begon Willy Ade voor zichzelf onder de naam Röwa. Röwa ging in 1975 failliet en Roco nam de mallen over. De huidige 1:100 Silberlinge van Roco vinden hun oorsprong in de rijtuigen die Trix in de jaren zestig op de markt bracht. Zo is het cirkeltje rond.

Willy Ade ging ondertussen verder in 1:87. Het oudste 30 cm rijtuig dat ik ken werd overigens geproduceerd door Jouef, net voor Ade op de markt kwam.   :o

Gezien de kwaliteit die Röwa nastreefde, kun je er vanuit gaan dat de Roco Silberlinge, afgezien van de lengte, exact in 1:87 zijn.

ps Krappe bogen zijn vaak onvermijdelijk, maar zien er nu eenmaal niet mooi uit. Rijtuigen accentueren dat alleen maar. Daarbij maakt het volgens mij weinig uit of de rijutigen nu 27 of 30 cm lang zijn.
Bedankt voor je aanvulling HenkV.
Herinner me nu ook het Trix/Rowa verhaal weer.
Zo klopt het hele verhaaltje en is't cirkeltje idd rOnd.

@Ad - Kappa: moet ik uit je postings begrijpen dat je al een paar normale Silberlingen hebt van Marklin en deze aan wil vullen met het "oude TpIII stuurstandrijtuig?
Forum Moderator

Citaat van: Baanloos op donderdag 12 juli 2007, 16:16:47
@Ad - Kappa: moet ik uit je postings begrijpen dat je al een paar normale Silberlingen hebt van Marklin en deze aan wil vullen met het "oude TpIII stuurstandrijtuig?

Klopt, Baanloos, deze komen uit de startset 29825.
En een stuurstandje doet het leuk achter deze combinatie.  :D
Dan wordt het een "moeilijker" verhaal.
De oude 24 cm. versie van Märklin past hier niet bij.

Je zou een Roco kunnen proberen... neem een Märklin-Silberling mee naar winkel of beurs en vergelijk of het niet te veel afwijkt.
Moet mogelijk zijn om daar een sleper onder te frotten.

In het grootbedrijf zijn ook niet alle Silberlingen exact hetzelfde: vuil heeft ook zo zijn invloed, dus zag je in een stam Silberlingen ook afwijkingen...
Forum Moderator

Ik heb een Roco stuurstand op Ebay zien staan, maar het interieur is veel roder.
Klik hier.
En het lijkt of ze donkerder grijs zijn dan de Marklin silberlinge.
Ik weet alleen niet of die van Roco ook wisselende sluitverlichting heeft.
Forum Moderator

Citaat van: Ron op vrijdag 03 augustus 2007, 22:32:02
Ga morgen snel even bij wentink kijken bij roco, wie weet hept ie er een, maar die zoek ik, bedankt

He Ron, als Wentink er een heeft en je koopt die, doe dan aub ff een verslagje over de compatibiliteit van de Marklin en Roco Silberlinge.  8)
Forum Moderator

Citaat van: Ron op vrijdag 03 augustus 2007, 23:27:39
Tussen de marklin zilverlingen los verkrijgbaar en die uit de digitale set zit ook verschil, tp3 en tp4 dus andere kleur chasiebalk en dak maar onderling in het echt zat ook veel verschil tussen deze in het echt.

Ja dat is grappig, want ik heb nog een paar oude blikken silberlinge, waarvan er drie een zwarte chassisbalk hebben TP3 en een een blauwe of turkooise TP4. Met het blauw worden van de chassisbalk zijn volgens mij ook de stuurstandrijtuigen omgebouwd tot volwaardige stuurstandrijtuigen in de beige/turkooise kleuren.

Maar ik moet wel een oude stuurstand met zwarte chassisbalk hebben.

Forum Moderator

Ik rijd ze als nahverkehrzug met een Br216.

Aber was meinst du mit "mitteleinstig"
Forum Moderator

Citaat van: Ron op zaterdag 04 augustus 2007, 00:32:09
Soort zilverling maar met enkele deuren aan het eind en 1 dubbele deur in het midden en dan in het groen

Lijkt ie op iets uit de set 42756 Wagen-Set ´Nahverkehr´zoals hier ?
Ben nog even in en om het huis wat klusjes aan het doen . Als dat gereed is gaan we de zolder weer op . Zal dan een foto maken van de Silberlingen die wij hebben . De 3 uit de startset en een stuk of 5 ( incl een stuurstand met geschakelde verlichting rood/wit-geel ) blikken . Maar gaat nog heel even duren . Kan zijn dat ik er eerder tijd voor heb , maar ik moet ze ook even zoeken in de dozen .
Max heeft de treinen gevonden . Ik stuur zo een mail naar forum beheerders om de gemaakte foto's hier te plaatsen . ( alvast dank moderators/beheerders ) . Ik heb wel te veel 1ste/2de klasse en wil eigenlijk 2 1ste/2de klasse rijtuigen ruilen voor 2de klasse wagens . Liefst Stuttgart/Ulm
Tevens de Silberling uit de startset er even bij gelegd voor de verschillen . En 1 met de lok erbij .
Bij deze :)

Forum Moderator

Citaat van: Ron op zaterdag 04 augustus 2007, 08:38:09
Citaat van: Kappa op zaterdag 04 augustus 2007, 05:06:47
Citaat van: Ron op zaterdag 04 augustus 2007, 00:32:09
Soort zilverling maar met enkele deuren aan het eind en 1 dubbele deur in het midden en dan in het groen

Lijkt ie op iets uit de set 42756 Wagen-Set ´Nahverkehr´zoals hier ?

nee marklin brengt hem niet uit roco wel, rowa heeft hem ook 1:100 uitgebracht dus de zelfde lengte als de huidige marklin zilverlingen

http://www.roco.cc/content.php?id=1966&kat_id=&pd=3200&typ_1=&land=&epoche=&page_cp=

Zo'n groene wagon zal zeker niet misstaan tussen een paar Silberlingen, ik kende deze wagon niet, interessant, Ron !

Citaat van: Riender op zaterdag 04 augustus 2007, 14:57:45
Max heeft de treinen gevonden . Ik stuur zo een mail naar forum beheerders om de gemaakte foto's hier te plaatsen . ( alvast dank moderators/beheerders ) . Ik heb wel te veel 1ste/2de klasse en wil eigenlijk 2 1ste/2de klasse rijtuigen ruilen voor 2de klasse wagens . Liefst Stuttgart/Ulm
Tevens de Silberling uit de startset er even bij gelegd voor de verschillen . En 1 met de lok erbij .

Riender, die ouwe koekblikken heb ik dus ook, ooit van Sinterklaas gehad, aardig hè.
Ik heb twee 2de klasse, één 1/2de klasse en 1 stuurstand, met binnenverlichting en alles nog met OVP's erbij. :)
Sommige hebben wel wat kleine roestplekjes, komt van vroeger, toen ik mijn baan op zolder had en die was wat vochtig. :(
Maar met al die slepers eronder, voor de verlichting, loopt zo'n trein behoorlijk zwaar. :|
Mijn 3029 kwam er niet mee weg, maar mijn oude vertrouwde 3075 natuurlijk wel.

Ad , heb deze hele blikken set in 1 koop(je) gekocht . Heb nu wat teveel 1ste/2de en wil die ruilen . De stuurstand heeft verlichting en schakelbare achterlichten . De meesten hebben al verlichting ingebouwd , maar nog geen slepers . Ik ga nog nadenken over een oplossing want ik wil inderdaad niet overal een sleper onder . In het echt zijn er ook luchtslangen , dus een draadje trekken ( zwart ) . Aarde heb je niet nodig in die metalen dingen want dat is al geregeld . Zit alleen nog even wat als de koppeling een keer losschiet .
Rook , dank voor plaatsen van de foto's
Forum Moderator

De blikken stuurstand van mij heeft geen wisselende sluitverlichting, dit heeft Marklin in de laatste series geschrapt, wel jammer.

Riender, kun jij mij misschien wat detailfoto's van dat binnenwerk van die sluitverlichting mailen.
Dus van de binnenkant en onderkant, misschien kan ik het nabouwen, met wat foto's als hulpmiddel?
Ad , stuur me een PB tje met je E-mail adres en ik ga ervoor zorgen . Denkelijk dit weekend nog . Zit nu even lekker in de zon , mijn  dochter bakt een broodje en een kroket en vervolgens denk ik dat de flesopener maar het schuim moet gaan loslaten . Maar komt zeker je kant op .
Ad , foto's gestuurd naar je E-mail . Hoop dat het zo afdoende is . Succes ermee , hoor graag of het "nabouwen" gelukt is .
Forum Moderator

Hoi Riender, bedankt voor je foto's. :)
Ik zie dat die as met met de "piston" eentje is met antislipbandjes.
Die piston die duwt/trekt zeker een asje heen en weer, die op zijn beurt een schakelaartje bedient.
Maar ik kan niet goed zien waar dat asje doorheen loopt.
Misschien kun je het binnenwerk eruitlichten, zodat het schakelmechanisme goed te zien is, want dat zit eronder!
Zo van de bovenkant ziet het er hetzelfde uit als bij mijn stuurstand, alleen bij mij zit er één lampje bovenin de unit.
Maar maak je niet druk Riender, met dit mooie weer kun je beter eerst een pintje pakken. :D

Foto's van Riender bijgevoegd:

Ad , om de as zit een soort wrijfings cylinder . Als de trein de ene kant op rijdt dan gaat de lichter naar beneden en de andere kant op omhoog . Je kunt op de foto zien dat de lichter in een rondje zit dat is de piston die de trein in gaat , omhoog cq naar beneden . Daar zit een stroom lipje aan waar de stroomdraad van de sleper aan vast zit . Dat maakt dan kontakt met het bovenste kontaktje of het onderste .
Zal heet voorzichtig openen , maar ga nu voetbal kijken , dus wordt morgen vervolgd .

Voor anderen , als men er behoefte aan heeft zal ik de foto's hier morgen plaatsen ( als de moderators weer zo vriendelijk willen zijn om dat voor me te doen ) .
Hallo Kappa,

Is een functiedecoder misschien iets??

m.vr.gr.

JohnnyB
Forum Moderator

Citaat van: loc-driver op maandag 06 augustus 2007, 08:13:40
Hallo Kappa,

Is een functiedecoder misschien iets??

m.vr.gr.

JohnnyB
Hé John, het gaat mij er eigenlijk om, om het op de manier zoals vroeger te realiseren, dus met mechanische schakelaar.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

Citaat van: Riender op zaterdag 04 augustus 2007, 14:57:45
Ik heb wel te veel 1ste/2de klasse en wil eigenlijk 2 1ste/2de klasse rijtuigen ruilen voor 2de klasse wagens . Liefst Stuttgart/Ulm

Ik heb hier 2 van die 'dingen' staan. Stuttgart/Ulm (Ulm staat groot) zonder OVP.
Allebei zijn ze 2e klasse. Als je intreresse hebt hoor ik dat wel via een PB'tje. Ik vind ze persoonlijk niet mooi  :shock:
Ad , net thuis , maar ik zal zeer binnenkort eens slopen en foto schieten . Gun me even tijd
Forum Moderator

Citaat van: Ron op maandag 06 augustus 2007, 20:50:33
Mooi zou zijn als marklin als uitbreiding van die digi set met ms of cs een stuurstand periode 3 zou uitbrengen
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ad , zojuist open gesloopt ( en ja ook weer werkend in elkaar gekregen ) . Je ziet een metalen kontakt wat verend naar beneden staat en door het "pieleke" omhoog wordt gebogen . Daardoor maakt het kontakt met verschillende plaatjes die het onderste cq bovenste lampje laten branden . Zie ook het blikwerk , wat doorstraling van de lampjes op elkaar beperkt waardoor het effect echt goed te noemen is .
vrgr Riender en Max

Hieronder de foto :

EDIT Marcel: Foto geplaatst ;).

Hoi,

De foto staat er hoor ;).

Groetjes,
Marcel
Marcel , dank je . Vrgr Riender en Max
Ronald , plaats eens een foto voor de vergelijking ?? vrgr Riender en Max
Op verzoek van Ron geplaatst:

Vriendelijke groeten,

Rolf 8)

Ron , mooie set . Zo zie je maar , soms loop je zo maar tegen iets moois aan . Veel plezier ermee en dank voor het delen van de foto's . vrgr Riender en Max
Mooie set inderdaad. Dat is dan wel weer jammer van de oude blikken rijtuigen, daar is geen kortkoppeling onder te fröbelen (toch?).
Forum Moderator

Citaat van: Riender op zaterdag 11 augustus 2007, 16:17:21
Ad , zojuist open gesloopt ( en ja ook weer werkend in elkaar gekregen ) . Je ziet een metalen kontakt wat verend naar beneden staat en door het "pieleke" omhoog wordt gebogen . Daardoor maakt het kontakt met verschillende plaatjes die het onderste cq bovenste lampje laten branden . Zie ook het blikwerk , wat doorstraling van de lampjes op elkaar beperkt waardoor het effect echt goed te noemen is .
vrgr Riender en Max

Hoi Riender,
Eindelijk zie ik nu hoe dat schakelmechanisme in elkaar zit en degelijk hé!
Bedankt voor de foto. :D
Maar of dit nu zo simpel is na te maken weet ik nog niet, daar moet ik nog wat nachtjes over piekeren  :roll:
Dat Marklin deze schakeling in de latere versies heeft weggelaten vind ik maar raar, het zal wel prijstechnisch zijn.
Marklin heeft in het verleden wel vaker modellen in gestripte versies uitgebracht.

@Ron

Ik ben verschrikkelijk jaloers op jouw Ron, maar ik kan nu misschien ook naar zo'n model zoeken. Veel plezier met je "nieuwe" stuurstand.
Waarom is marklin bij de zilverlingen eigenlijk gestopt met een 1e/2e klas wagen en hebben ze nog alleen meer 2e klas?
Ronald , ik zou het echt niet weten . Zal zeker met geld te maken hebben lijkt me ??
Vrgr Riender en Max
Forum Moderator

Misschien hebben ze destijds een hoeveelheid gemaakt vaan 1/2de, 2de en stuurstand en is de 1/2de klasse al op en wachten ze nog met het maken van nieuwe rijtuigen tot alles op is.

Misschien gaan ze eindelijk die stuurstand tp III maken. :D
Citaat van: Kappa op woensdag 19 september 2007, 16:09:52
Misschien hebben ze destijds een hoeveelheid gemaakt vaan 1/2de, 2de en stuurstand en is de 1/2de klasse al op en wachten ze nog met het maken van nieuwe rijtuigen tot alles op is.

Misschien gaan ze eindelijk die stuurstand tp III maken. :D

jaaaaaaaaa ,maar ik heb er al een van rowa
Heb de stam verlicht en er wat foto's van gemaakt . Heb er nu 3 nog over die hier niet tussen passen ( andere plaatsnamen ) en het wordt bovendien toch te zwaar . Misschien verkopen of nog een lok extra kopen . Vrgr Riender en Max

Edit by Sascha : Foto's geplaatst.
Fantatische mooie combinatie met die verlichting, die moet ik in mijn rowa ook nog maken, ooit in de toekomst als ik eens tijd heb, heb het nu te druk met behangen witten en dat andere gedoe bahhh
Forum Moderator

Citaat van: Ron op dinsdag 02 oktober 2007, 18:08:45
Fantatische mooie combinatie met die verlichting, die moet ik in mijn rowa ook nog maken, ooit in de toekomst als ik eens tijd heb, heb het nu te druk met behangen witten en dat andere gedoe bahhh

Maar met elk een sleper lopen ze wel heel zwaar, vind ik.
Ik heb er nog vier oude blikken Silberlinge met binnenverlichting en daar moet een lok flink aantrekken.
Mijn nieuwe kunstof Silberlinge lopen daarentegen hééééél soepeltjes, maar daar zitten geen slepers onder, moet ook nog gebeuren, maar dan wel met stroomvoerende koppelingen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.