Citaat van: Kappa op zaterdag 07 juli 2007, 09:49:14
Hoi Riender,
Die blikken rijtuigen heeft Marklin vanaf eind jaren 50 geproduceerd en hadden een standaard lengte van 24 cm, wat overeenkomt met zo'n 21 meter in 1:1, dus veel te kort.
Dit ivm de oa krappe bogen van de oude M-rail.
De kunstof rijtuigen die Marklin vanf eind jaren 70 is gaan produceren waren zo'n 27 cm lang, ongeveer schaal 1:110, denk ik.
Vergelijk de oude blikken TEE rijtuigen maar eens met zijn eerste kunstof opvolger.
Tegenwoordig maakt M ook rijtuigen in schaal 1:100, dus zo'n 28 cm lang.
Zie de rijtuigen 43910 t/m43950.
In schaal 1:87 zouden de rijtuigen wel >30 cm, lang worden.
Dit staat niet erg mooi op een modelbaan met veel bochten erin.
Gr Ad
Dit laatste ben ik niet helemaal met je eens Ad.
De standaardlengte van rijtuigen 1:1 is 26,4 m dit is in schaal 1: 100 26,4 cm. Deze lengteschaal hebben tal van modelspoorfabrikanten jaren gevoerd.
Het merk Ade komt de eer toe om als eerste rijtuigen te produceren die volledig op de lengteschaal 1:87 waren en dus meer dan 30 cm. lang waren.
Bepaald goedkoop waren deze modellen niet: reken ca. 3-4 de prijs van een "standaard 1:100 rijtuig" van Märklin, Fleischmann enz.
Roco is er later ook begonnen met rijtuigen in de juiste lengtemaat.
De pas onlangs geintroduceerde 28,2 cm. rijtuigen van Märklin moet je zien als compromis.
Deze kunnen nog door R1 en R2 (Of dat een mooi gezicht is beoordeelt ieder voor zich)
Als Märklin zich niet aan een lange variant van een Silberling stuurstand tp III waagt kun je als alternatief een Roco nemen??? 1:100 bij mijn weten.
Mss is een stammetje op een beurs scoren??