Citaat van: Kappa op zondag 04 november 2007, 12:56:36
Die mitteleinstieg wagens waren dan zeker niet in eerste instantie voor het nahverkehr gemaakt?
Meestal hebben nahverkers rijtuigen zoveel mogelijk in- en uitstapgelegenheden, om een vlotte stop te garanderen.
Waar werden die mitteleinstieg rijtuigen dan het eerste ingezet?
De mitteleinstieg wagen behoren tot het nieuwbouw programma uit de 50 er jaren. Tot die tijd was er in Duitsland alleen vooroorlogsmateriaal te vinden zoals uit de landerbahn tijd.
Na de oorlog was de Duistland beperkt in het bouwen van nieuw materiaal en werd terug gegrepen op het ombouwen van landerbahn materiaal tot de bekende umbauwagens 3 en 4 assers.
In de 50er jaren starte het bouwen van nieuw materiaal. D-trein rijtuigen en ...... wagens voor het voorstadverkeer zoals het ruhrgebiet en Hamburg. Deze mitteleinstiegwagens waren aan te treffen in sneltreinen, maar ook in het buurtverkeer. Trek/duwtreinen met een P8 met gesloten cabine of een 23 er waren normaal in het ruhrgebiet. De mitteleinstieg had ook nog een stuurstandvariant zonder begageruimte.
Pas later werden de zilverlingen ontwikkeld. Twee wagens werden gebouwd en groen geschilderd. Volgens mij is er ook nog een A/B versie gebouwd.
De serie levering was zilver met pauwenaugen geborstelde plaat.
Tot de einde 80 er jaren hebben ze rond gereden. Overal in Duitsland waren ze aan te treffen. Een trein met 5 a 6 zilverlingen en een A/B middeninstapper heeft mijzelf een keer vervoerd van Memmingen naar Freiburg. Een 6 uur durende treinrit.
Er zijn er heel wat van gebouwd. Door dat de zilverlingen zo'n succes waren en Duitsland er mee overspoeld werd leek het rijtuig zelden te zijn. Dit was echter niet zo. Modelfabrikanten hebben er ook niet te veel aandacht aan besteed.