Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

"Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III

Gestart door Kappa vrijdag 06 juli 2007, 10:30:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ad , ga de wagons per 2 met een sleper laten werken . Dus dan wordt het wel een stuk lichter . Weet alleen nog niet hoe .
vrgr Riender en Max
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Hallo, fans van de Silberlinge,

Het is maar een tip en misschien weten jullie het wel. Maar toch:

Bahnshop 1435 heeft een variant van de Silberlinge (reclame voor Deiner) in het assortiment....
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ik was vandaag bij wentink okkaassie en bij de roco gelijkstroom wagons lag voor 12,5 euri een zilverling kopstand TP3 27cm kunststof dus de marklin achtige uitvoering, alleen aan de nietkopkant waren de buffers eraf, voor een hobbyist dus een leuk object , het is dat ik er al een heb anderssss, maargoed voor degene die een tp3 kopstand zoeken is deze de beste optie.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Hans , las nu pas dit bericht van je , dank voor de tip maar ik heb al 2 stuurstands . Even voor de goede orde , ik ben ook van van andere series niet alleen de Silberling , maar dat wist je waarschijnlijk wel .
Vrgr Riender en Max
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Citaat van: Ron op vrijdag 02 november 2007, 12:14:20
Ik was vandaag bij wentink okkaassie en bij de roco gelijkstroom wagons lag voor 12,5 euri een zilverling kopstand TP3 27cm kunststof dus de marklin achtige uitvoering, alleen aan de nietkopkant waren de buffers eraf, voor een hobbyist dus een leuk object , het is dat ik er al een heb anderssss, maargoed voor degene die een tp3 kopstand zoeken is deze de beste optie.

maar een mooie 27cm groene mitteleinsteig 1e/2e klasse was er niet.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Een Mitteleinstieg is toch een andere wagen dan een Silberling.
Genoemd in dit topic wordt een Roco van 27 cm. (volgens mij 26,4 maar goed wat scheelt die 0,6 cm.)
Deze zal je in ieder geval moeten voorzien van een sleepcontact en andere aanpassingen om hem van licht te laten wisselen; dit rijtuig staat in voorgaande postings beschreven.
Ik vind het jammer dat Märklin maar weinig varianten op de markt zet of dit uitsluitend als eenmalig model doet.
Er zijn zoveel tijdperkIII locs verkrijgbaar van Märklin en andere merken dat een Silberling met stuurstand (tijdperk III dus!!) een welkome aanvulling zou zijn.
Of zie ik dit verkeerd???

Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ik heb al 2 ROWA mitteleinsteig 2e klas en wil er een 1e/2e klas bij hebben, deze wagens rijden heel mooi tussen de zilverlingen, zie de foto;s op baantje van Ron bij scenerybouw.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Nee baanloos dat zie je niet verkeerd.

Ik rij met 30 cm wagons en het was Lima die me jaren geleden uit de brand hielp met de zilverlingen. Lima bracht keurig netjes  prachtige modellen met periode III, IV met zwarte stelbalk en PeriodeIV met blauwe stelbalk. Moderne stuurstand Ocean blau / beige en zeer mooi de S bahn variant moderne kop met oranje vleugel. Ook heb ik een model van een oude stuurstand met rode Keks. Ook dat kwam nog voor

Dat heeft nog geen enkele fabrikant geëvenaard. Het roco model 30 cm is er nu 10 jaar later pas en nog maar in een enkele variant leverbaar.

Onbegrijpelijk voor een zo wijd verbreid  wagen type. Deze wagens kwamen echt overal voor in duitsland. Zelfs in Nederland hebben ze gereden.

Ik heb eens een rit meegemaakt van Venlo naar Den Haag in een Intercity in de 70 er jaren.

DE mitteleinstiegwagens laten zich wel combineren met de zilverlingen, maar dat doet elk wagen type. Treinsamenstellingen met zilverlingen heb ik gezien met Umbauwagens, D-treinwagens ( vaak doorgaande wagens die in een d-trein werden bij geplaatst ). Oom bauart 38, 28 enzovoort latens zich combineren.

Het mooist vind ik toch een trekduwstam. Toch werd die stuurstand niet altijd gebruikt. Ik vaak genoeg gezien dat een lok omliep ondanks dat de lok geschikt was voor trekduwverkeer en een stuurstand aanwezig was.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
CiteerDeze wagens kwamen echt overal voor in duitsland. Zelfs in Nederland hebben ze gereden.

Ik heb eens een rit meegemaakt van Venlo naar Den Haag in een Intercity in de 70 er jaren.
In de jaren '60 reden ze ook op het traject Koblenz - Arnhem - Utrecht - Amsterdam.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ze reden idd op elk traject:
Kleve-Nijmegen een 212 met slechts 1 Silberling.
Heb ook wel eens een verdwaalde gezien in de toenmalige verbinding Den Haag-Keulen.
Zelf had ik het "genoegen" vanaf Berlin. Midden in de winter.
De 1 op 1 variant was echter tochtig, koud en rammelde behoorlijk.
Halverwege maar verkast naar een rijtuig met iets meer comfort.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ja klopt de mitteleinsteig en stuurstand zilverlingen zowel tp3 als later tp4 kwamen dagelijks in nijmegen, na 1965 mocht er van de gemeente groesbeek ivm vele bosbrandjes geen stoom uit duitsland meer rijden en zag je dagelijks een bruine 2200 met bagage en 2 of 3 mitteleinsteig rijden voordat de br216 het overnam.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Die mitteleinstieg wagens waren dan zeker niet in eerste instantie voor het nahverkehr gemaakt?
Meestal hebben nahverkers rijtuigen zoveel mogelijk in- en uitstapgelegenheden, om een vlotte stop te garanderen.
Waar werden die mitteleinstieg rijtuigen dan het eerste ingezet?
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ron , leuke foto site .
Vrgr Riender en Max
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Mij hebben een foto gestuurd zal zo wel geplaatst worden met een ns 2200 een oude db bagage en 2 mitteleinsteig op de lijn nijmegen kleve, de foto is niet scherp even snel met de telefoon gemaakt. Het was de D huppelepup nijmegen-frankfurt.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Citaat van: Riender op zondag 04 november 2007, 14:11:42
Ron , leuke foto site .
Vrgr Riender en Max
Kun je zien hoevaak mitteleinsteigjes voor kwamen, ook mooie treincombinaties zijn uit deze site te halen zag ergens een stam ziverlingen met een dsgspeisewagen ertussen.
Het blijven toch wagentypes die ik bij marklin mis.




edit wakkie: foto geplaatst.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Citaat van: Kappa op zondag 04 november 2007, 12:56:36
Die mitteleinstieg wagens waren dan zeker niet in eerste instantie voor het nahverkehr gemaakt?
Meestal hebben nahverkers rijtuigen zoveel mogelijk in- en uitstapgelegenheden, om een vlotte stop te garanderen.
Waar werden die mitteleinstieg rijtuigen dan het eerste ingezet?

De mitteleinstieg wagen behoren tot het nieuwbouw programma uit de 50 er jaren. Tot die tijd was er in Duitsland alleen vooroorlogsmateriaal te vinden zoals uit de landerbahn tijd.

Na de oorlog was de Duistland beperkt in het bouwen van nieuw materiaal en werd terug gegrepen op het ombouwen van landerbahn materiaal tot de bekende umbauwagens 3 en 4 assers.

In de 50er jaren starte het bouwen van nieuw materiaal. D-trein rijtuigen en ...... wagens voor het voorstadverkeer zoals het ruhrgebiet en Hamburg. Deze mitteleinstiegwagens waren aan te treffen in sneltreinen, maar ook in het buurtverkeer. Trek/duwtreinen met een P8 met gesloten cabine of een 23 er waren normaal in het ruhrgebiet. De mitteleinstieg had ook nog een stuurstandvariant zonder begageruimte.

Pas later werden de zilverlingen ontwikkeld. Twee wagens werden gebouwd en groen geschilderd. Volgens mij is er ook nog een A/B versie gebouwd.

De serie levering was zilver met pauwenaugen geborstelde plaat.

Tot de einde 80 er jaren hebben ze rond gereden. Overal in Duitsland waren ze aan te treffen. Een trein met 5 a 6 zilverlingen en een A/B middeninstapper heeft mijzelf een keer vervoerd van Memmingen naar Freiburg. Een 6 uur durende treinrit.

Er zijn er heel wat van gebouwd. Door dat de zilverlingen zo'n succes waren en Duitsland er mee overspoeld werd leek het rijtuig zelden te zijn. Dit was echter niet zo. Modelfabrikanten hebben er ook niet te veel aandacht aan besteed.



Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Dus hoop ik dat marklin ooit met mitteleinsteigjes en een stuurstandzilverling tp3 komt, alhoewel roco ze wel uitbrengt
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
en set 26511 wat voor rijtuigen zitten hierin dan? Die zijn toch van kunststof met een prachtige verlichting erin. Koppelingen zijn alleen een gruwel. Wat teer, maar wel heel mooi.
Weet iemand overigens hoe je de loc van dit set ook kan laten rijden zonder rijtuigen, want dat doet hij dus echt niet!

Bedankt,

Maarten
(een mens is pas tevreden als hij niet meer weet wat het woord ontevreden betekent en als hij het niet meer weet, zoekt hij het op in het woorden boek)
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Citaat van: Maarten1975 op woensdag 14 november 2007, 18:05:52
en set 26511 wat voor rijtuigen zitten hierin dan? Die zijn toch van kunststof met een prachtige verlichting erin. Koppelingen zijn alleen een gruwel. Wat teer, maar wel heel mooi.
Weet iemand overigens hoe je de loc van dit set ook kan laten rijden zonder rijtuigen, want dat doet hij dus echt niet!

Bedankt,

Maarten
(een mens is pas tevreden als hij niet meer weet wat het woord ontevreden betekent en als hij het niet meer weet, zoekt hij het op in het woorden boek)

GEEN stuurstand zilverling tp3 maar tp4 is een heel verschil , en ook geen groene mitteleinsteigjes, maar in die set zitten gewone zilverlingetjes en stuurstandje tp4
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
En daar draait het hele topic om.:
Een (Märklin?) Silberling van minimaal 26,4 cm tp III met sleepcontact en correcte lichtwisseling voor 3-rail.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ja zal mij binnekort eens verdiepen in de verlichting, nu er marklinwielen onder zitten zit de massa aan beide zijde van de lampies omdat de onder gelijkstroomslepers op de wielassen er nog zitten, dus een pukko sleeper eronder wat expirimenteren met wat weerstandjes om de verlichting niet te fel te maken en kijken hoe de onschakeling te maken misschien pas het uit mijn tp4 draaistel wel anders kijk ik nog wel een 1-0-1 mini schakelaartje of een functiedecodertje. eerst andere dingen wat niet met marklin te maken heeft.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
er schijnt ook nog een versie bagage "stuurstand" tp3 geweest te zijn zonder stuurstand, dus alleen bagage gedeelte.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ja dat klopt

Dat waren van oorsprong stuur wagens die bij lichte aanrijdingen betrokken zijn geweest. Je moet dan denken aan botsingen op overgangen en te hard tegen ander materiaal aanrijden met rangeren.

Na de reparatie werd dan meestal geen besturing meer ingebouwd.

Jos
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Citaat van: Kappa op vrijdag 06 juli 2007, 10:30:24
Hoi,

Ik zou graag willen dat M een nieuwe versie uitbrengt van het stuurstandrijtuig "Silberlinge", uit tijdperk III.
Hiermee doel ik op op de vroegere blikken versies 4046, 4081 en 4077.
Voor zover ik weet heeft M deze nog nooit in de modernere kunstof versie uitgebracht. :(
Deze zou ik graag achter mijn V160 met 3 "Silberlinge" hangen. :D

Hiermee bedoel ik dus NIET de tijdperk VI versie 4257, met omgebouwde stuurstand in beige/turkoise.

Het gaat dus om de versie met de drie raampjes en de rubberbalg achteraan.

Gr Ad

Sja Ad, Marklin heeft aan je verzoek voldaan.

Stuurstand 43820
2e klasse 43800.
1e/2e klasse 43810

Foto's van Lokshop.

Charlie
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Citaat van: BR 41 op donderdag 24 januari 2008, 12:01:19
Citaat van: Kappa op vrijdag 06 juli 2007, 10:30:24
Hoi,

Ik zou graag willen dat M een nieuwe versie uitbrengt van het stuurstandrijtuig "Silberlinge", uit tijdperk III.
Hiermee doel ik op op de vroegere blikken versies 4046, 4081 en 4077.
Voor zover ik weet heeft M deze nog nooit in de modernere kunstof versie uitgebracht. :(
Deze zou ik graag achter mijn V160 met 3 "Silberlinge" hangen. :D

Hiermee bedoel ik dus NIET de tijdperk VI versie 4257, met omgebouwde stuurstand in beige/turkoise.

Het gaat dus om de versie met de drie raampjes en de rubberbalg achteraan.

Gr Ad

Sja Ad, Marklin heeft aan je verzoek voldaan.

Stuurstand 43820
2e klasse 43800.
1e/2e klasse 43810

Foto's van Lokshop.

Charlie

tja niet helemaal die nieuwe zilverlingen zijn ca 30cm en de zilverlingen uit de startpakketten en de oudere zijn 27cm
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ik dacht 28cm volgens de omschrijving? Dus dat zou amper mogen opvallen?

Mvg Kristof
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Ik ben bang dat de tijdperk-III Silberlingen 24 cm. lang waren.....
Enkele jaren geleden was er een set met een rode BR216/18 met 3 Silberlingen.
En die zijn wel 26,4  cm; en volgens mij was dit een tpIII set.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Hallo,
zet de oude metalen
en nieuwere kunstof en dan
deze nieuwe van 2008 maar naast elkaar...

de verschillen zijn echt zo groot
dat je ze bijna niet door elkaar kan gebruiken,
maar ja, wat let je ?  8)

zilvergroeten
van
Wim
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
is er toevallig iemand die zelf een interieur in z'n silberling heeft gemaakt?
Willem-Jan
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Citaat van: BR 41 op donderdag 24 januari 2008, 12:01:19

Sja Ad, Marklin heeft aan je verzoek voldaan.

Stuurstand 43820
2e klasse 43800.
1e/2e klasse 43810

Foto's van Lokshop.

Charlie

Hoi Charlie,

Ja goed he, alleen die prijs hè, ?74,- voor één stuurstandje, M weet wel weer de hoofdprijs te vragen.
Hij is ook + 1,5 cm langer dan de Silberlinge uit de startset 29825.
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Heb je wel eens gekeken naar de stuurstand rijtuigen van de andere merken. Als je daar de OVP prijs ziet dan is Marklin steeds vaker de goedkoopste.

Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: "Silberlinge" stuurstandrijtuig tijdperk III
Citaat van: Davy op vrijdag 29 februari 2008, 16:43:41
Heb je wel eens gekeken naar de stuurstand rijtuigen van de andere merken. Als je daar de OVP prijs ziet dan is Marklin steeds vaker de goedkoopste.

Zal ik eens doen Davy.