Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Ik wil eerst iets simpels opgezet kunnen hebben. Daarna pas overweeg ik of het de moeite waard is om de financiële stap te nemen.

Maar daar loop ik al een paar jaar tegenaan en heb het altijd voor mij uit geschoven door gewoon lekker 'analoog' met digitale treinen te werken.

dus de 2 draaiknoppen van mijn central station staat hier in centraal, samen met mijn RemoteCs3 app op de smartphone.
Maar je wilt toch graag eens een stap verder gaan.
Citaat van: Meine op zondag 16 juni 2024, 19:21:52Gebruikt u nog versie 3 of ouder en wilt u upgraden naar versie 5, stuur ons dan een e-mail zodat we een aanbod kunnen doen. Geef daarbij aan welke editie u dan wilt gebruiken. Dit upgrade-aanbod geldt alleen nog tot eind 2024.
Dat houdt in dat gebruikers met licentie 3 vanaf 2025 niet meer naar versie 5 kunnen upgraden. "Licentie 3"-houders moeten dan de volle prijs voor versie 6 gaan betalen.
Citaat van: i_m_johny op zondag 16 juni 2024, 18:34:36Maar zijn er zoveel mogelijkheden erbij gekomen in versie 5.x.x (standaard-editie), dat het voor mij iets oplevert.
Vanaf versie 4 / 5:

a) De diagnose (= melding van fouten en/of onjuiste instellingen).

b) De "Magneet" die de onjuiste blokkoppelingen vermeldt. Die zijn dan met één druk op de knop (OK) op te lossen.

c) Een extra Modus: Gebruik posities (in plaats van Klassiek, met meerdere melders per blok). Met Gebruik posities heb je maar één melder per blok nodig.
Aan de kant waar je wil aankoppelen heb je een extra (korte) melder aan de inrijkant nodig. Die extra melder mag dan niet bezet zijn.

d) Aanpassingen van het NL-, BE- en FR-seinsysteem waardoor een "Kort blok" al twee blokken eerder een lagere snelheidsaanduiding laat zien (als er gestopt moet worden). Dus b.v. Geel + (knipper) 8 / Geel / Rood. Eerder was dat: Groen / Geel / Rood.

e) Bezetmelders in een wissel laten het voorafgaande sein eerder op Rood springen. Dit geldt niet voor Zwitserse seinen en armseinen.

f) Treinen gaan pas snelheid verhogen nadat de wisselstraat (met een beperkte snelheid) verlaten is.
Goedemiddag,

Ik ben, weer, met een iTrain demo baantje bezig om het automatisch rijden onder de knie te krijgen.
Maar nu stuit ik op een probleem en kan er niet uitkomen wat er aan de hand is. Bij het starten lijkt het goed te gaan, maar dan stopt de loc net in het volgende blok met de melding: geen actief blok aanwezig.
Eerder kreeg ik al meldingen dat er geen reserveringen meer waren.

Ik heb het idee dat ik in de blokinstellingen iets niet goed heb staan, maar weet niet wat.

Wie kan mij helpen?

Groet,
Jan

Bestand toegevoegd.

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Blok 5 staat op inactief.
Beste, net nagekeken. Je blok 5 stond niet in de lijst met blokken. Teven kloppen je afstanden in je blokken niet. Ook nooit vergeten het rode magneetje aan te klikken nadat je blokken ge- of vermaakt hebt. Zie bijlage. Als er nog vragen zijn help ik je graag hoor. Een tip: videos van Bob Fuller op youtube bekijken en manuel lezen.

@citaat  Wimpietje, welke afstanden in de blokken kloppen niet.

Jan maakt geen gebruik van volledige detectie en gebruikt daarvoor bezetmelders van 18cm.
Dat kan best prima hoor.

Wat nog een ander probleem is staat ook in de diagnose.
Zijn Locs hebben nog geen snelheidsmeting gedaan.
Persoonlijk voor mij altijd iets wat ik als eerste handeling doe.

Zoals ik al aangaf was blok 5 niet actief, dat zie je gelijk in het schakelbord, de kleur is dan iets anders van het hele blok.
Blok met de muis aanklikken en dan op Actief zetten.

Jan, verder de handleiding nog eens doorlezen over Automatisch rijden zonder route (blz 159 en 160)

Blok 6 is een kopspoor en kan derhalve niet op 1 richting staan.
Daarom zal je of gebruik moeten maken van Rangeren als de Trein achteruit terug moet of in de blokeigenschappen aangeven dat het om beide richtingen gaat. Daarna zal ook blok 3 ook niet op 1 richting kunnen maar of op voorkeur of beide richtingen.

iTom:
-de som van de melders is niet gelijk aan de totale lengte van het blok
-het is een testbaantje, om off-line alles uit te proberen :dus geen snelheidsmetingen nodig

Beste Wim, je maakt nu een denk fout.

Als de lengte van de bezetmelders gelijk is aan de lengte van het blok dan vult iTrain zelf de lengte in bij Gebruik Posities.
Bij de baan van Jan is dat niet het geval dus moet de lengte van het blok handmatig worden ingemeten.
Lees nog eens na op blz. 108 & 109 van de handleiding.

Als er geen snelheidmetingen zijn gedaan kunnen we ook niet bepalen of een Loc of Trein op de juiste positie zal stoppen ook al doen we dat virtueel of zoals jij dat noemt off-line.
Virtueel moet een overeenkomst zijn met de situaties zoals die ook zullen zijn als we de baan in real time rijden.
Inderdaad, echter gebruik ik liefst de correcte afstanden, dus de som van de afstanden van de terugmelders in een blok is bij mij altijd de totale lengte van het blok.
But tx voor de opm zo lees ik nog eens iets na.
Tom en Wim, bedankt voor jullie reacties en uitleg!
Ik ga er vandaag weer mee bezig en zal verder testen.
Vwb de snelheidsmeting, dat ga ik ook doen (hoewel ik daar een vorige keer lang mee bezig ben geweest, maar ga ik nazoeken hoe dat anders/beter kan)

Groet,
Jan

Jan, sla in de snelheidsmeting 4 stappen over zoals ook in de handleiding wordt aanbevolen voor de traagheidsimulatie.
Lees blz 46.

Jan, je hebt de snelheidsmeting ingesteld Centrale melder met zijmelders.
In dit geval kan je beter twee terugmelders gebruiken.
Dan is de afstand van begin melder 1 naar begin melder 2 35cm en van begin melder 2 naar begin melder 1 ook 35cm (mits allen correct zijn gemeten)
Met 3 melders heb je bij melder 1 te maken met een melder die aangrenzend aan een wissel ligt waar je dan weer de lengte van het wissel mee moet nemen wat het nu beetje ingewikkeld gaat maken.
Met 2 melders gaat het ook prima.