Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd bestand bijvoegen vermeld 3 of 4
Citeerwat baten kaars en bril,
als de uil niet zienen wil.

Jorg, wat een prachtige vlaamse uitdrukking, ik had hem nog nooit gehoord/gelezen.
-Herman:
Wat is onze taal toch rijk,  :thumbup:

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

je hoeft een handleiding echt niet uit je hoofd te leren, het enige wat je uit je hoofd moet leren is de plaats in de handleiding waar de oplossing voor je probleem (of uitdaging) staat en dat gaat redelijk vanzelf als je ook begrijpt wat er staat.

Groet, Anne W
zo heb ik het gedaan  :D, eerst de handleiding rustig in zijn geheel doorgelezen ,om zo de systematiek en logica van Xander een beetje te begrijpen.
en wat Anne W en velen anderen zeggen, de handleiding op pdf formaat is geweldig om op trefwoorden te zoeken en gericht te lezen. B)

van de 217 bladzijden, versie 4 is slechts 140 pagina's  :P echt leesvoer qua programma, de rest is appendix en overige zaken zoals netwerk en dat soort dingen.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Voor beginners en de FTM (fuck the manual) gebruikers verwijs ik nogmaals naar de Stap voor stap handleiding van 10 pagina's.
Meer heb je eigenlijk in het begin niet nodig.
Daar komen de volgende items in voor

Instellingen
Voorkeuren
Schakelbord editor
Blokken
Terugmelders
Seinen
Teksten en andere elementen
Locomotieven
Wagons
Treintypes
Treinen
Treinroutes

en dat alles in 10 pagina's, het is wel gericht nog op versie 3 maar dat maakt niet uit, het begin van iTrain is in 3 gelijk aan 4.

Ik kan het pdf helaas hier niet bijsluiten maar als iemand het wil, stuur me per Pb een bericht met E-mail adres en ik stuur het naar je toe.

Nu maar weer verder met de dingen waarvoor dit draadje was bedoeld, namelijk de vraagbaak voor iTrain starters.

Ik kan nu zonder problemen routes rijden  :D

Ik ben nu bezig om een aantal van mijn loks middels "Snelheidmetingen" in te regelen.  Dit doe ik als volgt:

Eerst test ik de maximale waarde (bij mij: 28 stappen bij DCC) indien nodig CV 5 aanpassen tot ik op de gewenst maximale snelheid zit, Daarna de minimale waarde. Deze pas ik eventueel aan in CV 2.

Daarna vanaf 28 naar 1 selecteren en starten.

Dit lukt allemaal goed.

3 loks geen probleem.

Mijn vierde lok wil niet automatisch inregelen. Van stap 28 tot stap 24 geen probleem.
Hierna blijft de lok bijna op de laatste bezet melder staan en na 2 seconden rijden stopt de snelheidsmeting.

Wat mij opviel was dat zodra de lok op het twee bezetmeldpunt komt Itrain de snelheid veranderd. Bij mijn vorige lok was dit stap 14 (gezien op mijn Ecos). Bij deze lok is dat slechts stap 5 of 6. Dat is te langzaam. Mij lok loopt niet ver genoeg door, waarna hij geen goede aanloopsnelheid krijgt voor de volgende meting.

In de handleiding is hier niks over te vinden.
Vraag: Hoe krijg ik deze waarde omhoog zodat de lok voldoende aanloop snelheid krijgt. (en dus langer doorloopt).

Gebruik richtingsafhankelijke metingen heb ik aangevinkt omdat de snelheid vooruit en achteruit nogal eens verschillen.

Meine

Versie 4.03 pro.

Tijdens de snelheidsmeting moet ook de directe regeling ingesteld staan.
Kijk eens of dat ook is ingesteld, anders denk ik dat Barry hier meer over kan vertellen of het iTrain forum.

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Controleer idd of alle functies wat met snelheid of rijgedrag te maken heeft uit staan.

In mijn draadje "iTrain 4 Tips, tricks en voorbeelden" staat redelijk uitgebreid hoe locs te ijken. KLIKKIE
In de handleiding staat dat de directe regeling door I train ingeschakeld wordt.

Pagina 71:De functie ?Directe regeling? zal aangezet worden tijdens de metingen. Dit zal zowel
de traagheidssimulatie in iTrain als die in de decoder uitzetten. Daardoor zal de
locomotief sneller op de ingestelde snelheid komen en zal deze ook sneller remmen
na de meting, zodat de meting preciezer wordt en minder baanlengte inneemt. Zorg
ervoor dat de functie ?Directe regeling? niet de snelheid verlaagt. Indien dat wel het
geval is moet het type van de functie veranderd worden in ?Langzaam?.

Blijft mij vraag staan: Wat bepaald de snelheid zodra de tweede melder bereikt is.
Ik zal de vraag ook bij het Itrain forum gaan stellen.

Meine.

Ik heb even geen idee wat het kan zijn, omdat het bij de eerste 3 locs wel goed gaat.
Bij de eerste drie ging de snelheid naar stap 14 ipv stap 5. Ergens zal deze snelheid vast gelegd zijn. Maar waar??  :? :?

Ik heb de vraag ondertussen op het Itrain Forum gesteld. Als ik antwoordt heb, post ik het hier ook.

Meine

als ik vraag goed begrijp;'
de motor heeft een bepaalde max snelheid en die wordt gekoppeld aan de afgelegde afstand gedeeld door de (systeem)tijd en dat resulteert in een z.g. geijkte snelheid.

Idd, iTrain rekent de snelheid uit met tijd en afstand.

snelheid x tijd = afstand
afstand / snelheid = tijd
afstand / tijd = snelheid

Citaat van: Meine op woensdag 11 januari 2017, 21:53:36

Ik heb de vraag ondertussen op het Itrain Forum gesteld. Als ik antwoordt heb, post ik het hier ook.

Meine

Zet daar ook je tcd.zip bestand bij, ze hebben graag het bestand er bij zodat ze alles kunnen nakijken.
Let wel op dat het een tcd.zip is.

Wat mij opvalt in de locomotief eigenschappen is dat in functies de directe regeling, meestal bij Märklin F4 niet is geselecteerd.
Ik heb er even een film van gemaakt. Bij 4.45 gaat het mis.

https://youtu.be/1dSrdgKfukU

Meine
Op het Itrain forum kwam een oplossing naar voren:

Ik moest eerst alles LEEG maken voordat ik de rest ijk.

Ik selecteerde stap 27 tm 2 (28 en 1 had ik immers al gedaan) hierbij gaat het fout.

Ik heb vanochtend mijn Geneve lok wederom geijkt en zie dat nu de snelheid niet aangepast wordt bij de tweede bezetmelder.
Ik heb nu eerst op LEEG gedrukt en van 28 naar 1 geselecteerd. (waarom stap 0 erbij staat is mij onduidelijk ;) )

Blijkbaar haalt iTrain ergens een waarde vandaan als ik het anders doe.

Meine

Oké mooi dat het opgelost is.

Als we hadden geweten dat je niet de eerder geijkte rijstappen mee selecteerde dan hadden we je de oplossing ook kunnen geven Haha. Dus altijd een volledige ijking doen.

Rijstap 0 is gewoon 0km/h. ITrain gaat er vanuit dat de loc vanaf stap 1 in beweging komt. Is dat niet het geval dan cv 2 verhogen totdat de loc op stap 1 gaat rijden.
Kan iemand mij aangeven waar ik nog fouten heb zitten zodat ik ze kan oplossen.

wiebrand
-Wiebrand:
Je baan even door de diagnose geduwd, en ziehier het resultaat.
W:Locomotief   Locomotief '798 716-7 H' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'BR 01 128 DRG' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'BR 50' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'BR 89 010' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'E 186 009-4' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'ELD4 ICM-4' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'KÖF II DSB' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'MOTORPOST' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'NS 2400' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'S. 1800' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'S. 482' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'SERIE 1215' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'THALYS PBKA' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'TUNES' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'blokkendoos' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'krokodil' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'ns 1100' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'shortines' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'sik' heeft geen snelheidsmetingen.
W:Locomotief   Locomotief 'v200 db' heeft geen snelheidsmetingen.
I:Treintype   Treintype 'Goederen diesel' wordt niet gebruikt.
I:Treintype   Treintype 'Goederen elektrisch' wordt niet gebruikt.
I:Treintype   Treintype 'Personen diesel' wordt niet gebruikt.
I:Treintype   Treintype 'Personen elektrisch' wordt niet gebruikt.
I:Treintype   Treintype 'Personen stoom' wordt niet gebruikt.
I:Treintype   Treintype 'goederen stoom' wordt niet gebruikt.
maar het snelheids meten lukt niet de loc blijft gewoon door rijden kan het te maken hebben dat de baan vuil is
Goede morgen allen,

Tijdens de vakantie druk bezig geweest mijn baanplan in iTrain 4 te verwerken, wat naar mijn idee ook aardig gelukt is. Echter voordat ik het op de echte baan aansluit wilde ik eerste een-en-ander testen met het virtueel rijden en hier kwam het tot een kleine uitdaging:

Mijn TGV LYRIA welke met eventueel met alle uitbreidingen tot een lengte van 230cm zou kunnen komen, wordt door iTrain naar een stationsspoor van 172cm Spoor 1A + 26,6cm Spoor 1B = 198,6 cm van het kopstation Interlaken Ostgestuurd. Hierdoor wordt het blok voor het station niet vrijgegeven en kan de trein ook niet meer terug.....

Zou er misschien iemand eens kunnen kijken wat ik hier verkeerd gedaan heb, want voor zover ik begrepen heb uit de manual, zou dit eigenlijk niet moeten gebeuren toch?

Alvast bedankt!
Anton
Wiebrand:
Wissels hebben geen adres, lengte en naam.
Sommige melders hebben geen adres
Waarom maak je 3 stations aan terwijl 1 voldoende is, er zitten geen treintypes in.
Een station i s een verzameling van één of meerdere blokken.
Tussen het blokelemennt en de melder 1 railelement tussenlaten zodat je naam van de loc de melder niet bedekt.
Dit moet je in alle blokken toepassen.
Probeer de namen van de loc's zo kort mogelijk te houden.
Daar kan je al mee voort, veel suc6
hier snap ik niks meer van heb de wissels al aangepast weer weg.
verander de eigenschappen sla ze op even later aanklikken staat weer helemaal niks aangegeven.
Ga weer opnieuw beginnen.
ik werk op laptop en pc maar als ik bestand overzet mag dat toch geen problemen geven
-Wiebrand:
Zet je wel het juiste bestand over naar de andere computer.
Het beste is om als je een bestand aanpast het ook een ander naam te geven of zet er gewoon een datum achter je bestandsnaam dan is de kans klein dat je het verkeerde bestand overzet.
En kijk ook naar de tijd van opslaan op die dag.!!!

Mvg: Alex

Citaat van: anton_79 op zaterdag 14 januari 2017, 11:33:10
Mijn TGV LYRIA welke met eventueel met alle uitbreidingen tot een lengte van 230cm zou kunnen komen, wordt door iTrain naar een stationsspoor van 172cm Spoor 1A + 26,6cm Spoor 1B = 198,6 cm van het kopstation Interlaken Ostgestuurd. Hierdoor wordt het blok voor het station niet vrijgegeven en kan de trein ook niet meer terug.....

Zou er misschien iemand eens kunnen kijken wat ik hier verkeerd gedaan heb, want voor zover ik begrepen heb uit de manual, zou dit eigenlijk niet moeten gebeuren toch?

Alvast bedankt!
Anton

Heb er even naar gekeken en al wat probleempjes gezien, kom er vanavond of morgen op terug.

[/quote]

Heb er even naar gekeken en al wat probleempjes gezien, kom er vanavond of morgen op terug.
[/quote]

Dan nu alvast bedankt  :) :thumbup:

Anton
Citaat van: wiebrand op zaterdag 14 januari 2017, 11:04:35
Kan iemand mij aangeven waar ik nog fouten heb zitten zodat ik ze kan oplossen.

wiebrand
Wiebrand, jij hebt toch versie 4?

Citaat van: wiebrand op zaterdag 14 januari 2017, 11:22:45
maar het snelheids meten lukt niet de loc blijft gewoon door rijden kan het te maken hebben dat de baan vuil is

Nee dat komt omdat je de afstand van begin melder 1 tot begin melder 2 niet juist hebt gemeten en ingevuld.

In de bijlage een werkend bestand.

De wissels niet opslaan komt omdat je niet werkt volgende (verkorte) handleiding.
Als je de wissels hebt aangemaakt moet je wel in de schakelbord-editor klikken op bewaar en past toe.

Verder zie ik dat je al met dingen bezig bent waar je nog niet mee bezig moet zijn zoals rangeren.
Ga nu eerst maar eens kijken wat het verschil is met mijn bestand en dat van jou, wellicht ga je er nu wat meer van begrijpen.

Verder de zaak aan je uitleggen heeft naar mijn gevoel niet veel zin want je doet toch niet wat we aangeven, ik noem dat OIE (Oost-Indisch-Eigenwijs).
Ja ben opnieuw begonnen zag dat ik een fout had gemaakt met het ingeven van de wissel lengte.
bij de lengte van de snelheids meting moet je ook de wissels mee rekenen.
Heb een nieuwe gemaakt alleen nog probleem met snelheids meting.
wat je zegt deed ik ook maar in de editor wilde ik ze invoeren maar dat gaat niet
-Wiebrand:
Dat je de wissels moet meereken bij de snelheidsmeting staat niet in de handleiding.
Waar heb je dat vandaan?

Beste Wiebrand,

wat maak je er een puinhoop van, nu heb je van 3 stations 2 stations gemaakt maar je vergeet om de stationseigenschappen goed te vullen.
Station perron 1 heeft 2 blokken maar jij zet er maar 1 blok in, dat gaat zo niet werken.
Vervolgens kies je voor treintype alle treintypes, dat is ook niet de bedoeling want dan gaan alle treinen hetzelfde doen.
Verder staat er in je database (linker rijtje schakelbord-editor) dat er nog een station perron2 is maar die bestaat niet in het schakelbord, iTrain gaat dan echter wel zoeken naar het blok wat daar in staat en dan heb je een probleem.
Perron2 moet je deleten en 1 aanpassen.
Station Opstelspoor geeft in de datanbase aan dat het om blok3 gaat, dat is een pendelblok maar in de eigenschappen van het station staat bij pendel geen vinkje dus een trein die daar komt zal er NOOIT meer vandaan vertrekken.

Dan de snelheidsmeting, ja ook de wissels die in dat meetblok liggen moet je meerekenen, het gaat om de hele lengte gemeten van het begin van de eerste bezetmelder tot aan het begin van de tweede en visa versa.
De lengte heb je nu juist, tenminste als de maten in je schakelbord kloppen met de baan.
Maar je geeft niet aan welke bezetmelders het zijn dus zal er geen snelheidsmeting plaatsvinden.

Ik begin me nu toch echt wel zorgen te maken want wat je de ene keer goed doet doe je de volgende keer verkeerd.
Kijk nu eens heel goed, en dan herhaal ik het nog een keer, heel goed naar het tcd bestand wat ik heb gemaakt met eindnummer 5 en vergelijk dat met wat jezelf hebt gemaakt.

Citaat van: Jørg op zaterdag 14 januari 2017, 21:18:50
-Wiebrand:
Dat je de wissels moet meereken bij de snelheidsmeting staat niet in de handleiding.
Waar heb je dat vandaan?

Jørg, als in het blok waar je een meting doet een wissel ligt dan moet je die uiteraard ook meenemen in de lengte, dat zal niet in de handleiding staan want in principe meet je niet in een baanvak met een wissel. iTrain berekend de snelheid zoals Barry ook al heeft aangegeven door tijd en afstand, dus alle afstanden heb je nodig.
ja dat zal ik doen heb het station al aangepast.
nog een fout aangepast was vergeten de bezetmelders op adres te zetten vandaar dat het ijken niet lukte
-Tom:
Dat dacht ik ook dat een meting nooit werd gedaan op een traject waar wissels in liggen, vandaar mijn vraag aan Wiebrand.

@citaat Anton_79

Paar dingen die niet goed zijn,

de blokken IW-SP1B, IW-SP2B en TH-BH hebben geen richtingspijlen.

Het stationsgebied van Interlaken-Ost betrekt niet het hele station, de opstelsporen vallen er buiten.
Ik heb het er bij getrokken en van de opstelsporen stations gemaakt.
Daarna de blokken VA (vul automatisch) gedaan en nu gaat de Lyra alleen nog maar naar blok IO-SP4, IO-SP5 of IO-SP6
Blok IO-SP4 heb ik de marge op 0 gezet anders past er geen trein in van 230cm.

Van die Verbingsbrücke begrijp ik eigenlijk niet veel of is dat een uitneembaar deel.
Citaat van: iTom op zondag 15 januari 2017, 11:00:37

Van die Verbingsbrücke begrijp ik eigenlijk niet veel of is dat een uitneembaar deel.

Dit moet inderdaad een uitneembaar deel worden. Dank voor de hulp en de uitleg zal de verschillen zelf ook een proberen uit te vogelen :)

Dank
Anton
@iTom

Toch nog een vraagje! Hoe pas je zo gemakkelijk het stations gebied aan? Bij verschijnt er telkens een soort van "2e" station om het orginele station heen. Kan in de handleiding ook niet een snelkoppeling vinden om het orginele stationsgebied te verwijderen, of kijk ik hier overheen?

Nogmaals dank!
Anton

@citaat Anton-79

Klik een willekeurig blokje aan in het reeds geselecteerde gedeelte en dan met de Shift/Altknoppen en pijltjesknop rechts of links, afhankelijk waarheen je het groter wil maken.
Zo kan je met de Shift/Ctrlknoppen het gebied in zijn geheel verplaatsen.
Hoop dat het zo duidelijk is.

Citaat van: anton_79 op zondag 15 januari 2017, 11:13:55
@iTom

Kan in de handleiding ook niet een snelkoppeling vinden om het orginele stationsgebied te verwijderen, of kijk ik hier overheen?

Nogmaals dank!
Anton

Op blz 77 van de handleiding staan enkele van dit soort sneltoetsen.
kan iemand mijn bestand na kijken krijg iedere keer een botsing, vermoed dat bij blok 1 en 2 aanmoet geven om te keren dat dat de oorzaak is.
het gaat mis als hij van het opstel spoor af komt.

De wissels 2 en 3 hebben hetzelfde adres, dat zal de reden zijn.
ja niet bij na gedacht had wissel 1 vervangen omdat deze niet werkte dat is het.
Een slordige foutje.
Trouwens het is wissel 1 en 2

@citaat ook goed  >:-D

Citaat van: wiebrand op woensdag 18 januari 2017, 18:11:26
ja niet bij na gedacht had wissel 1 vervangen omdat deze niet werkte dat is het.
Een slordige foutje.
Trouwens het is wissel 1 en 2

Maar die hebben wel adres 2 en 3, dan is het voor mij wissel 2 en 3 want ik adviseer altijd om een wissel dezelfde naam te geven als het adres, dat is wat makkelijker terug te zoeken later. Anders wordt het op den duur een puinhoop.
toch nog het laatste woord hihi
maar je hebt wel gelijk dat de nummers in volgorde van wissels moet zijn werkt overzichtelijker.
Als de locs iets te ver rijden moet je dan de lengte aanpassen?.
Ze blijven wel binnen het blok.

Als alle lengtes van blokken, melders en locs/treinen goed ingevuld zijn en ook de locs geijkt zijn dan zou een loc niet te ver door kunnen rijden. Te hoge waardes van reactievertraging in de loc eigenschappen kan er wel voor zorgen dat de trein te ver door rijdt.
zal alles nog een keer op meten het gaat om de station sporen

wiebrand

Ik zie in de Diagnose nog een hoop locs die niet geijkt zijn.
Ja dat klopt alles is nog niet geijkt ,degene die te ver doorreed opnieuw  geijkt is nu goed.
mijn ijk spoor een stuk ingekort maar voor de ijktijd gaat dat niet veel sneller.
ijk maar een richting uit.
wiebrand