Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Geïnspireerd door de BLS - Einde en een nieuw begin

Gestart door ArjanM donderdag 27 juni 2013, 21:54:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Een stukje BLS
Spoorman
gast

Re: Een stukje BLS
Citaat van: ArjanM op dinsdag 02 juli 2013, 20:23:51

Hierbij het vernieuwde schaduwstation niveau 0.Ik denk alleen wel dat ik nu een extra booster in moet zetten. Voor dit plaatje dus twee boosters ieder met een aanloopspoor en twee sporen in het schaduwstation. Ik weet niet precies hoeveel stroom er extra gebruikt gaat worden door de stroom detectie. Ik verwacht wel dat het meer is dan bij 3-rail.


Hoi Arjan,

Extra stroomverbruik door de detectie is er niet. Het maakt niet uit of de digitale stroom naar de rail rechtstreeks vanaf de booster komt of via de stroomdetectie printen. Redelijkerwijs zou één booster voldoende moeten zijn voor nivo 0. Het aantal tegelijk rijdende treinen is immers beperkt.

Als vergelijk: mijn schaduwstation wordt gevoed vanuit één DB2 booster met max. 2,5A. Er rijden maximaal 3 treinen tegelijk van de 12 treinen op de 6 sporen en het uitrijspoor. Dat zal bij jou niet anders zijn.



Met groet, Ben.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Ben,

Dat is goed te horen. Hoewel ik niet weet of ik het helemaal met je eens ben. Je mist wellicht nog wat info die ik nog niet gedeeld heb. Het maakt inderdaad niet uit of de stroom rechtstreeks of via een stroomdetectie wordt toegevoerd. Echter, wanneer er daadwerkelijk gedetecteerd wordt kost het wel stroom. Het is mijn bedoeling om de nodige wagons op één draaistel van een weerstand te voorzien, zodat ze gedetecteerd worden. Waarschijnlijk niet bij alle wagons in de trein, maar toch wel bij verschillende. Ik wil dat detectie secties altijd detecteren, zolang de trein aanwezig is.

Met TC is het mogelijk een detector vertraagd vrij te geven. Even geen detectie is dus geen probleem. Ik wil de vertraging echter niet te groot maken, want die werkt natuurlijk ook wanneer de trein het blok verlaten heeft en houdt dit dus langer vast. Zeker bij het zwitserse systeem dat het sein bij het passeren van de laatste wagon geschakeld wordt is dit nog een uitdaging. Waarschijnlijk ga ik dit oplossen door de stopsectie relatief lang te maken, zodat er altijd minstens één detecteerbare as in de sectie is.

De boosters die ik in wil zetten hebben 3,5A vermogen. Da's alweer 1A meer dan bij jou. Je mag inderdaad verwachten dat de treinbeweging hetzelfde is, dus als het goed gaat bij jou, zal het bij mij ook wel goed gaan.

Ik denk dat ik wel vast de nodige isolatoren aanbreng, zodat ik later altijd nog een extra booster kring kan aanbrengen, en me eerst tot 1 booster in het schaduwstation beperk.

Dankjewel!

En nu we toch aan het updaten zijn:

Signalmeister RABe 535: Bijna twee weken een mail gestuurd, maar nog steeds geen antwoord. Ze lijken niet veel belang te hechten aan interesse in hun producten. De recensies zijn ook niet onverdeeld positief (nergens iets over specifiek de RABe 535 kunnen vinden). Op hun eigen website schrijven ze :
Um diese Modelle auch einigermaßen erschwinglich im Preis zu gestallten, können wir diese Modelle natürlich nur in Kunststoff herstellen und nicht immer auf jede Kleinigkeit im Datail achten. Die Entwicklungskosten sind leider sehr hoch!
Daher sind die Drehgestelle, der Unterboden und eben Kleinigkeiten nicht immer so gestaltet wie so manch Kleinserienfreak es sich wünscht. Doch die Modellbahner die sich das Modell aber schon sehnlichst auf Ihre Anlage gewünscht haben, sind damit zufrieden.
Ist es unbedingt notwendig, Teile die man nicht sieht, wenn das Modell auf der Anlage steht und fährt,  auch bis ins Kleinste zu detailieren?
Wir meinen es geht auch so, wenn die Funktion stimmt und das Modell sehrgut läuft.


Ik denk dat ik dit maar even laat voor wat het is.....

Aanleg nieuwe baan: Ik ben druk aan het plannen hoe de ringleiding, de bezetmelders en servo's aan te leggen. Hierbij realiseerde ik me dat het waarschijnlijk niet nodig is de bezetmelddraden strikt gescheiden te houden van de digitale stroom draden. Doordat het stroom detectie is voeren beide draadtypen dezelfde stroom en zal interferentie minder zijn dan bij 3-rail. Wel in een aparte goot, maar niet zover mogelijk uit elkaar. Toch grappig te merken hoe jaren lang "3-rail" denken nog steeds van invloed is  8o

Uitbreiding rijdend materieel.
Voor het weekend nog twee locs gekocht. Een Re465 van Roco en een E185 Crossrail (de zwarte uitvoering) van Trix. Samen met de reeds eerder aangeschafte Re420 in BLS Nina kleurstelling kunnen de rijproeven straks onvertraagd beginnen.

Inkrimping materieel
Al het resterende 3-rail materiaal ondergaat nu een foto-sessie en wordt later (half augustus) op dit forum te koop gezet. Dan pas, zodat ik het mee kan nemen naar Houten voor overdracht en zo de gelukkige kopers verzendkosten kan besparen. Voor de geïnteresseerden: te koop komen een Re460 rood, Re460 RTI, Re465, Re420 Cargo, Re620 Cargo, Ae6/6 groen, Ae6/6 Rood (Roco), een VT96 met bijwagen en een BR194.
Bovendien zal ik dan verschillende digitale componenten,zoals LTD LS-DEC-DB seindecoders (5 stuks), LDT S-DEC-4 schakeldecoders (3 stuks) en ESU Switchpilot Servo (6 stuks) aanbieden.
Ook zal tegen die tijd een zwikkie k-rails te koop komen. dat wil ik echter eerst schoonmaken en selecteren op herbruikbaarheid. Een deel was al tweede hands en kan beter de klikko in.

Nog volop in de planning-fase, maar er zit vooruitgang in.

wordt vervolgd...
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,

Waarom rijden jou treinen bij het inrijden van het schaduwstation na het stoppen een stukje achteruit?

gr.
Frans
Re: Een stukje BLS
Spoorman
gast

Re: Een stukje BLS
Ah, helder. Daar had ik niet aan gedacht. :thumbup:

Da's ongeveer 2mA extra per asje bij een 10K weerstandje. Maar bij 100 draaistellen in één booster sectie hebben we het nog maar over 0,2A.

Het Zwitsers seinstelsel ken ik niet wat betreft het afvallen van het sein. Maar beperk je niet alleen tot bezetmelders in blokken. Juist ook door wissels in de melding op te nemen geeft je dit extra mogelijkheden.

Met groet, Ben.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Ben, ik had de berekeningen er nog niet op los gelaten. Dat valt allemaal inderdaad wel mee. En wissels voorzien van bezetmelders is inderdad in de planning opgenomen.

Frans,
Dit mooie filmpje is van de baan van Ben niet van mij. Ben gebruikt dynamische blokken. Dat is een voorziening in Koploper, waarbij Koploper treinen met verschillende lengte bij elkaar in één blok "propt". De uitrij bezetmelder is een lichtsluis. Die bedient dus alle uitrijblokken. Koploper moet weten wanneer de trein er is gearriveerd, maar zet 'm dan weer een eindje achteruit om de melder weer vrij te maken. Vandaar het korte stukje naar achteren.

In Traincontroller heb ik een dergelijk mechanisme ook geprogrammeerd. Ik kan dus ook met een lichtsluis meerdere sporen bewaken. Alleen ben ik nog niet zover dat ik met de lengte van treinen zo kan rekenen dat ik treinen bij elkaar in een blok kan zetten. Daar schiet TC tekort ten opzichte van Koploper.
Bij mijn schaduwstation wordt het zo dat er drie blokken achter elkaar komen te liggen. Stoppunt in de eerste ligt in begin van het blok en triggert op het einde van de trein. Het stoppunt in het tweede blok ligt in het midden en triggert op het midden van de trein. En in het derde blok  ligt het stoppunt helemaal aan het einde en wordt getriggerd door het begin van de trein. Zo staan ze zo ver mogelijk uit elkaar. Niet zo mooi als dynamische blokken, maar het werkt ook.
Re: Een stukje BLS
CH-FAN
gast

Re: Een stukje BLS
Hallo Arjan,
Van Signalmeister heb ik een GTW 2/6 van de RM, en ondanks alles wat in diverse Fori over de kwaliteit wordt gezegd, de mijne rijdt goed en had maar een paar lakverbeteringen nodig. Wat het meeste stoort aan deze fa. is de kommunikatie, je kan een model bestellen, wel even vooruit betalen en dan maar wachten............... bij mijn GTW bijna 18 maanden, kommunikatie nihil. Reakties in andere Fori spreken van misserabele bedrukking en lakfouten, ik heb daar waarschijnlijk "geluk" gehad.
Wellicht heb je gezien dat ik hier de bouw van 2 NINA's heb aangekondigd 1 als messingmodel en 1 als 3D druk.
Die 3D druk heb ik in huis en ziet er als basis zeer goed uit. Van dezelfde ontwerper komt ook de Lötschberger uit en is wellicht een punt van overweging (2 rechterhanden en een "beetje" aan werkplaats vooruitgezet).
groetjes,
Peter
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Peter,

Ik had jouw aankondiging van het RABe 535 project al gezien. 'k Heb ook de link van de CNC-nerd (of wat z'n naam ook is) gelijk even als bookmark opgeslagen. Het lijkt me een geweldig leuk project om het zelf te bouwen. Maar besefte tegelijkertijd dat ik waarschijnlijk beter eerst tijd en energie in de nieuwe baan kan stoppen, dus ik volg jou bouw met zeer veel belangstelling en doe het t.z.t. graag na.
Re: Een stukje BLS
jakeman
gast

Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan, mooi dat je weer begonnen bent. Ik ga ook dit draadje met veel interesse volgen. Succes!  :thumbup:

Groeten, Jake
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Zo de vakantie zit er bijna op. De tijd beschikbaar heb ik besteed aan een trip naar Zwitserland en het afbreken van mijn oude baan. Dat bleek nog een hele klus, die mede door het warme weer twee weken heeft gekost. Maar nu is alles dan ook klaar voor de aanleg van een op de BLS Nordrampe geïnspireerde baan.



Ik ben nu de nodige bestellingen aan het doen, zodat de bouw in September kan beginnen.

Een deel van de vakantie hebben de besteed aan een tripje naar Zwitserland. O.a. om de Nordrampe van de Lötschberg eens te lopen. Daarvan hier een verslag.
Onze uitvalsbasis was Frutigen. We zaten op loopafstand van het station en hebben alles lokaal met de trein gedaan. Voor deze wandeling de Regio Expres naar Kandersteg genomen. Bij het station begint of eindigt de route. Kwestie van de gele bordjes met de groene sticker volgen.


De route is niet het hele jaar te lopen


Het station van Kandersteg was aangekleed met kartonnen historische figuren om het 100 jarig bestaan te herdenken.


Hier waren al wat mooie plaatjes te maken.




Gelijk de draagmasten voor Henk vastgelegd.


Langs de route staan her en der bordjes met aanvullende info over de Lötschberg.


Zoals gezegd gaat een deel van de route vlak langs de baan.




Soms stelt het pad niet veel voor. Zorg dat je goede schoenen aan hebt.


Je komt wel langs heel mooie plekjes.


Uitzicht op het Kieswerk bij Blausee Mitholz.


En uitzicht op Mitholz. In het midden zie je de baan vanaf Frutigen. Stijgend gaat het dan naar links, langs het Kiewerk door de boog en dan weer terug langs Blausee Mitholz via de baan rechts. Hier zie je ook dat waar de baan door een tunnel gaat, je zelf er overheen wandelt.




Het blijkt dat ook het ook in het echt moeite kost de masten recht te plaatsen.


Blausee Mitholz. Het blijkt dat de kruiswissel is vervangen door een enkele.


Hier nog oude lantaarns.




Verder viel me op dat de inductie magneten bij de seinen zijn vervangen door gele vlakken op de biels. Een nieuw systeem?


De seinbrug die ook op mijn baan nagebouwd gaat worden.


Ook viel me op dat er een ingewikkeld systeem van katrollen wordt gebruikt voor het spannen van de draden.








Detail van de draden bij een tunnelingang.


Onderweg blijf je verast worden met mooie uitzichten.


Maar als je wat dichterbij kijkt is er ook genoeg te beleven.


het spectaculaire deel van de baan ligt achter ons.


Maar zelf hebben we nog wel wat afdaling te doen. De trappen hangen deels boven de afgrond.




Hier is weer ruimte om stukken langs de baan te lopen.


Het viaduct bij Frutigen komt in zicht. Er is dan nog wel een paar kilometer te lopen.


En te klimmen.


En dan zijn we weer terug in Frutigen bij de ingang van de basistunnel


Hier trouwens nog wel inductiemagneten.


Een geweldige dag gehad. Ik verwacht dat we de route nog wel eens gaan lopen, want er is genoeg te zien.
Maar nu eerst de opgedane inspiratie maar eens op de eigen baan toe proberen te passen.

wordt vervolgd ?
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2023

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan.

Mooie inspirrende plaatjes  :thumbup:.

Harald & Alex
Re: Een stukje BLS
keeszondag
gast

Re: Een stukje BLS
Arjan, mooi verslag en inderdaad veel inspiratie voor de bovenleiding!
Ik zal eens aan mijn zoon vragen wat die gele kastjes zijn, hij werkt bij prorail als systeemspecialist treindetectie systemen en komt regelmatig bij z'n collega's in CH....
Re: Een stukje BLS
Dennis1984
gast

Re: Een stukje BLS
Leuke foto's Arjan!

De gele plaatjes zijn Eurobalises voor ERTMS. Zie Wikipedia (plaatje rechtsboven).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Een stukje BLS
Fantastisch Arjan,

Heel verhelderende foto's. Je wandeling komt mij overigens niet onbekend voor!
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een stukje BLS
Arjan,


Mooi en leerzaam verslag van je vakantie in het mooie zwitserland.
Ook nog succes met de verdere opbouw van je baan.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2012

offline
Re: Een stukje BLS
Mooie route, en zeker een mooi verslag.

groet Winno
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2009

offline
Re: Een stukje BLS
Arjan,

Schitterende foto's en een mooi verslag.
Traject komt mij erg bekend voor  :D

Groet Jos
Re: Een stukje BLS
Seinwezen
gast

Re: Een stukje BLS
Citaat van: ArjanM op zondag 18 augustus 2013, 16:11:32
Verder viel me op dat de inductie magneten bij de seinen zijn vervangen door gele vlakken op de biels. Een nieuw systeem?



Hoi Arjan,

erg mooie foto's.
Zelf wil ook nog weleens naar Zwitserland, en dan vooral om te treinen.

Voor wat betreft die gele vlakken, dat zijn ERMTS balises.
Zie onderstaand nieuwsbericht.

http://www.railjournal.com/index.php/signalling/sbb-marks-launch-of-national-ertms-programme.html

Groeten Sander
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Sander,

Bedankt voor de link. Dennis had al duidelijkheid verschaft over dat het ERMTS is, jouw link vult dit mooi aan. Maar eens nadenken of ik op mijn baan nog inductiemagneten of ook gelijk maar dit nieuwe systeem installeer. CHF 307 miljoen is nogal wat, maar dan kunnen ze wel doorrazen  >:-D

Een keer naar Zwitserland kan ik je van harte aanbevelen. ALS de zon schijnt is het echt schitterend. Helaas wil vocht zich ook graag ophopen tussen de bergen. Ik ben al een paar keer weg geregend en ook deze keer waren de eerste dagen erg nat.

Hier op het forum kun je genoeg tips ophalen van waarnaar toe en waar te verblijven.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Een stukje BLS
Ey Arjan,

Wat een prachtige foto's zeg! Moet inderdaad een prachtige dag zijn geweest, getuige de foto's.
Ben zelf nog niet erg bekend met dit stuk zwitserland, maar ziet er uit als de moeite waard.

Ik kreeg via youtube deze week een aanbeveling van een filmpje van een Führerstandsmitfahrt op het traject Brig - Lötschberg-Bergstrecke - Spiez - Bern. Weet voor 90% zeker dat je dit filmpje (1uur en 15 minuten...) wellicht al eens gezien hebt, maar voor die overige 10% wil ik je/jullie de link toch niet onthouden.


Succes met de voorbereidingen voor de nieuwe baan.

Gr. Joachim
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Een stukje BLS
Hehehe Joachim,

Waar zou je die nu vandaan hebben???
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Een stukje BLS
Citaat van: Has-bls op zondag 18 augustus 2013, 21:18:30
Hehehe Joachim,
Waar zou je die nu vandaan hebben???

euuuh, joetoebe???
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Een stukje BLS
Kijk eens onder een mijn topic van eergisteren http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43942.msg814529#msg814529

Dit is dus wel heel stom toeval?!
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Joachim,

Inderdaad ken ik het filmpje (ik kreeg via Henk de tip) en heb 'm eerder deze week nog zitten bekijken met de Apple TV op het grote scherm.
Leuk dat het landschap nu bekende plekjes aan het worden is. Ook het stuk naar Spiez hebben we met de trein gedaan, dus ook daar herkenning.
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Een stukje BLS
@Henk: Inderdaad stom toeval... Was nog niet aan je topic toe gekomen. Ik verkeerde overigens niet in de veronderstelling dat ik de enige was die deze aanbeveling had gekregen van Youtube.... :D

@Arjan: Heb gister de hele film ook in grootbeeld via de TV bekeken. Mooie film.(zat ik toch goed met die 90%... ;))
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Een stukje BLS
Joachim: ik ontdekte de film bij stom toeval: was aan het surfen binnen Youtube.

Daarom probeer ik de CH-rijders bij elkaar te brengen in de hoop en veronderstelling dat je van elkaar een abonnement neemt op hun topic(s). De enige manier om wetenswaardigheden van elkaar te lezen.

Maar hoe staat het met jouw Sommerfeldt vorderingen eigenlijk??
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een stukje BLS
Hi Arjan,

Superverslag van de Nord Rampe. Ik denk dat ik dat pad ook maar eens moet gaan lopen! Succes met de opbouw van de baan dit najaar!

Groeten,
Marc
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,

een leuk verslag met mooie foto's.  :arrow: :thumbup:

Jaren geleden hebben we deze prachtige wandelroute ook gelopen.


Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan

Geweldige foto s heb je weer gemaakt :thumbup: :thumbup:
Lekkere bramen trouwens. :P

Tony
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een stukje BLS
Bramen? Frambozen bedoel je toch?
Re: Een stukje BLS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Een stukje BLS
Klopt: frambozen. Maar bramen hebben we ook geplukt. Alleen was dat een andere route :D
Re: Een stukje BLS
C-Brian
gast

Re: Een stukje BLS
Hoi Arjan,

Erg leuk verslag :thumbup:.
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
Spoorvrienden,

Na een dolle week van verkopen en kopen heb ik nu voldoende materiaal in huis om met de bouw van de nieuwe baan te beginnen.
Bedoeling is eerst het schaduwstation te bouwen en dit uitgebreid te testen. Dit om twee redenen: het zijn mijn eerste stappen op het 2-rail gebed en ik zal vast hier en daar een fout maken. En ten tweede wil ik dat het absoluut feilloos functioneert en ik er nooit meer naar hoef om te kijken.

Omdat het de allereerste rails zijn, heb ik geen referentie waar ze neer te leggen. Daarom eerst eens goed het ontwerp nagemeten en de posities van de verschillende railstukken ten opzichte van de rand bepaald. Ik probeer hierbij millimeter precies te werken. met het rekenen ben ik gisteren bezig geweest en vanochtend kon ik de eerste wissels positioneren. De in- en uitgang van het schaduwstation. De ingang loopt over de kruiswissel. Ik rij Zwitsers en dus links.
Alles wordt opgebouwd op een plaat multiplex (12mm) die voor de bouw in de garage ligt. Dan heb ik al het gereedschap bij de hand en hoef niet steeds heen en weer te lopen.


In eerste instantie was ik niet van plan om met geluiddemping te werken. Ik heb verschillende banen gezien waar het niet wordt toegepast en ik vind het rijgeluid absoluut acceptabel. En dan mis ik ook nog het zachte ratelen van de sleper over de puko's  >:-D. Echter, ik wil ook mijn servo's in de verborgen delen boven aanbrengen. Dit vanwege het gemak. Daarvoor moet ik dan wel kanalen fabriceren voor de steldraden. Die kanalen verzinken mooi in de geluidsdemping, da's makkelijker dan frezen. Dus toch het blauwe isolatie materiaal aangebracht.

Doordat de wissels redelijk dicht bij elkaar zitten en parallel lopen zitten ook de stelbalken van de wissels dicht bij elkaar. Gelukkig kan ik de steldraad naar de servo in een bocht leggen, waardoor het na wat puzzelen er zo uit komt te zien:


Ongeveer in het midden, waar de twee kanalen samenkomen, zie je twee puntjes. Dat is de links-rechts uitslag van de wisselbalk. Het loopt allemaal vlak langs elkaar, maar het past. Die blauwe plaat netjes snijden blijft trouwens een crime....

Alle kanalen zijn uitgesneden en  de positie van de servo's is bepaald:


Je ziet dat de rails er gewoon overheen liggen. De styreen buisjes die ik gebruik zijn minder dik dan de blauwe plaat en ze vallen dus helemaal in de uitsparing.


De volgende stap wordt het aanbrengen/lijmen van de styreen buisjes. Daar moet ik er eerst nog een zwikkie van halen. Het aanbrengen van de steldraad en het definitief fixeren van de wissels. Dan de servo's aan sluiten. Dan, voordat er proefgereden kan worden, moet ik de polarisatie van de wissels regelen. Hiervoor moet per wissel een relais worden aangebracht (voor de DKW 2). De wissels worden allemaal afzonderlijk van bezetdetectie voorzien. Dat wordt dus een dradenbrei. Die draden gaan trouwens wel onder de plaat door.
Maar daarover later meer...
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
Hoi Arjan.

Mooi dat je begonnen bent.Plannen is leuk maar rails uitleggen toch wel mooier om te doen.Waarmee je nu begonnen bent is het schaduwstation als we dat goed begrijpen.Je kan de servos dan nog "bovengronds" aanbrengen maar op de baan zelf moet je die dan toch ergens mee camoufleren of komen ze dan wel weer onder de plaat?

We zitten toch ook wel te denken om hier eens een proef mee te doen.Ondanks dat een C-rail wissel heel anders is als een 2 railsysteem zal er straks bij jou ook wel een situatie voordoen waar je de servo dusdanig zou moeten plaatsen dat ie dan niet meer bereikbaar is?

Harald & Alex
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
H&A,

De hele plaat van het schaduwstation komt uit het zicht. Vandaar dat de servo's er gewoon bovenop geplaatst kunnen worden.
Het leuke van het gebruik van steldraden en kokers is dat je de servo een "heel eind" van de wissel kunt zetten. Het werkt dan net als in het echt met en trekdraad.
Mogelijk dat er ergens een servo persé op een onmogelijke plaats moet, maar dat is niet de bedoeling. Ik wil juist proberen alles zo goed mogelijk bereikbaar te houden voor eventueel onderhoud. Daarom gaan deze nu ook bovenop de plaat in plaats van direct onder de wissel.

En ja, het is leuk weer met mijn handen bezig te zijn ;)
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
Bij een start past slechts een opmerking: veel succes!!! :D
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
Ah, begonnen. Hebben we weer iets te volgen. :thumbup:

Met groet, Ben.
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de styreen buisjes
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de styreen buisjes
CiteerDe styreen buisjes die ik gebruik

Het zijn holle buisjes: daarin loopt de steldraad?
Of het zijn massieve buisjes, die door de steldraad aan het ene uiteinde heen en weer getrokken worden, en aan de andere kant vastzitten aan de wissel?
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
Jan,

Het zijn holle buisjes. Evergreen 223. 2,4 mm buiten,  1 mm binnen. Daar doorheen loopt de steldraad. Dat is 0,8 mm verenstaal.

Meestal gebruikte ik messing buisjes, maar die laten zich wat lastiger buigen. Deze styreen variant blijkt het ook goed te doen.
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
Even een correctie:

Nadat ik de twee verre wissels met een styreenbuisje (ik bleek toch nog wat voorraad te hebben) had voorzien van een steldraad, bleek deze toch wel erg stroef te lopen. Mogelijk is styreen iets minder glad dan messing. Ik heb daarom alle gebogen buisjes vervangen door een messing exemplaar. Ook om mogelijke slijtage voor te zijn. Ik verwacht dat dat wel meevalt, maar liever het zekere voor het onzekere. Voor alle duidelijkheid, de rechte buisjes zijn nog steeds styreen.

Ik heb de messing buisjes met de hand in de juiste boog gebogen. Wel een verenstaaldraad erin tegen het knikken. Het bleek bijna nog makkelijker dan het aanbrengen van het styreen. Dat veert steeds weer terug.

Heb ik alles zo goed overdacht, gaat het eerste het beste gelijk al onverwacht. Dat belooft wat voor de rest van de baan  :O

EDIT: die d's en t's ook altijd...
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
Citaat van: ArjanM op zondag 25 augustus 2013, 21:10:33
Heb ik alles zo goed overdacht, gaat het eerste het beste gelijk al onverwacht. Dat beloofd wat voor de rest van de baan  :O

Net als in het "echte leven"........ :)
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
Leuk Arjan! Ben benieuwd hoe dit servo-avontuur bij jou afloopt en volg het met grote interesse. Als je alles goed hebt toegepast kopieer ik het gewoon 1:1 :-).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
Arjan.

je kan ook koper buis pakken een dunne diameter wat zacht is en dus goed buigbaar.messing is wat lastiger te verwerken denken we.

Harald & Alex
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
In de vliegtuig modelbouw gebruikt men bowdenkabel om de bewegingen van servo's over te brengen.
De buitenmantel is ook los verkrijgbaar.

http://www.conrad.nl/content/search/Modelbouw/bowdenkabel
Re: Een stukje BLS - 2013-8-25: de bouw begint!
De messing buis bleek zeer eenvoudig met de hand te buigen. Het zijn mooie ruime bogen. Viel me 100% mee.

Alles zit nu. De steldraad is aangebracht en zelfs voordat ik er een beetje vet op gesmeerd had liep ie redelijk soepel. Daar gaat een servo geen enkele moeite mee hebben.

Gisteravond begonnen met het solderen van draden aan de wissels. Elke wissel krijgt een polarisatie en een voeding/terugmelddraad (is hetzelfde), massa breng ik om de wissel aan.

Nu moet eigenlijk eerst het centrale paneel voor de terugmelders aangebracht worden. Hierop komen ook de OC32's voor de servo/relais aansturing. Hopelijk kan ik komend weekend daar nog iets aan doen.

Jaap, bedankt voor de bowdenkabel tip. Ik maak eigenlijk mijn eigen versie, maar mogelijk dat die uit jouw link nog ergens van pas komen. Met name als er echt grote afstanden overbrugt moeten worden.

[EDIT]typo's verbeterd. Typen op een iPhone in een rijdende trein blijkt toch lastig ;)
Re: Een stukje BLS - 2013-9-1: En er was prik...
Zo, er is weer voortgang.

De spaarzame uurtjes dat k tijd en zin had de afgelopen week gebruikt om de wisselstraten helemaal af te maken. De servo's zijn (mechanisch) aangesloten en alle draden zijn gesoldeerd.


Om nu verder de boel af te maken heb ik stroom nodig. Voor de centrale om stuuropdrachten te geven en voor de OC32 om die te vertalen in servo commando's en het aansturen van polarisatie relais.
Daarom heb ik het tweede deel van de week in de spaarzame uurtjes en dit weekend aan een tweetal panelen gewerkt. Eén paneel is mijn powerhouse. Hierop komen alle trafo's en voedingen alsmede alle boosters. Verder is hierop plats voorzien voor terugmelders voor het rechter deel van de baan, en OC32'2 voor aansturing van servo's, relais en seinen.
Dit paneel wordt verbonden met een tweede. Hierop komen terugmelders en OC32's voor het linkerdeel van de baan. Ook hierop de HSI en LocProgrammer. Dit paneel is direct naast de computer aangebracht.
Inspiratie voor deze opbouw vond ik bij Tilly en Dolphin, en in dit draadje.

Eerder was al draad en draadgoten besteld. Gisteren in Houten een HSI (USB) opgehaald. Vandaag besteed om alles aan elkaar te knopen. Het enige dat tegen zat, was de loconet verbinding tussen de booster en de IB. Het blijkt dat mijn tang maar 4 draden goed aanknijpt. En ik heb er 6 nodig :?. Binnenkort maar eens even rondvragen wie me hiermee kan helpen.

Desondanks ben ik best tevreden met het resultaat:

Onderin de trafo's. Links losse voedingen voor 12v. Boven de trafo's nu één, straks twee en misschien drie uhlenbrock power4 boosters. Daarboven komen de terugmelders. En daar weer boven is plek voor de OC32.  Linksboven een lasdoos met daarin een soldeer strip. Hierin wordt alle massa aan elkaar geknoopt en wordt de verschillende 12v doorverbonden. Het paneel staat op de plint tegen de muur geschroefd.

Het tweede paneel (ik lag op de grond de foto te nemen om het er helemaal op te krijgen, vergeef me dat ie een beetje scheef is  O:-D)


Hier bovenin de terugmelders, links de OC32 en rechts de HSI en LocProgrammer. Het paneeltjes in het midden is distributie van de verschillende spanningen.

Komende week hoop ik de eerste relais en servo's aan te sluiten en de besturen met de OC32.

Daarover later meer...
Re: Een stukje BLS - 2013-9-1: En er was prik...
Zo, het begin is er. Ziet er netjes uit allemaal. :thumbup:

Over de OC32 en afschakelen servo's uit het andere topic: volgens mij kan het nog niet met de beta versie's. Zo als ik het begrijp is het "voorbereid". Weet jij wat meer?

Met groet, Ben.
Re: Een stukje BLS - 2013-9-1: En er was prik...
Hoi Ben,

Nee ik weet nog niets meer. Ben van plan om de nieuwe firmware te laden en eens uit te proberen. Wat ik uit de Wiki opmaak is dat er nu een suspend commando zou zijn dat de servo afschakelt.
Hopelijk kom ik er deze week aan toe. Ik hou je op de hoogte.
Re: Een stukje BLS - 2013-9-1: En er was prik...
Ey Arjan,

Had even je updates over het hoofd gezien. Je oplossing met de styreen en messing buisjes heb je mooi gemaakt.

Een goede basis is het halve werk. Ook de "powerhouse" en aansturingspanelen zien er netjes uit. Daar ga je met deze opbouw qua bedraden en bereikbaarheid een hoop plezier van hebben.

Citaat van: ArjanM op zondag 01 september 2013, 22:11:13
Het blijkt dat mijn tang maar 4 draden goed aanknijpt. En ik heb er 6 nodig :?. Binnenkort maar eens even rondvragen wie me hiermee kan helpen.
Volgens mij heb ik hier nog zo'n tang liggen. Zal wel even voor je zoeken van de week.

Succes met je verdere vorderingen.

Gr. Joachim



Re: Een stukje BLS - 2013-9-1: En er was prik...
Citaat van: ArjanM op maandag 02 september 2013, 14:22:42

Ik hou je op de hoogte.


Graag. Ik heb nog geen RS485 interface ding dus kan het zelf niet proberen. Koop er wel een bij Leon op Eurospoor, moet dan toch nog een 4e decoder hebben voor het seinwerk.

Ben verder ook benieuwd of je de dubbele tongen van je DKW goed genoeg om krijgt met de kleine servo, mij lukt het niet al te best. Heb nu 4 standaard servo's toegepast. Met geweld krijg je een wissel wel om.

Met groet, Ben.
Re: Een stukje BLS - 2013-9-1: En er was prik...
Ben,

De DKW die nu is ingebouwd is van Roco. Ook door de buisjes loopt de steldraad lekker soepel. Ik heb er geen enkele twijfel over of een servo die tot een kilo kracht kan zetten de wissel om krijgt.

ik heb bij thuiskomst een extra USB kaartje in mijn trein-pc gebouwd om de RS485 te bergen. Maar nu is de batterij die de config vast houdt weer leeg. Dus die moet ik vanavond eerst vervangen (gelukkig had Appie Hein 'm nog, nadat ik bij de Praxis, zoals gewoonlijk, weer had moeten constateren dat ze die nou net niet hebben).

Je hoort het wel