Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Voeding Spoor 1

Gestart door Laenderbahn027 dinsdag 21 mei 2013, 16:47:58

Voeding Spoor 1

Voeding Spoor 1
Hallo,

En een nieuwe Spoor 1 vraag: kan ik voor de voeding een normale M-trafo (en eventueel delta control) gebruiken welke ik ook voor h0 gebruik? Wellicht een zeer triviale vraag, met als voordeel dat er ook een zeer triviaal antwoord op kan komen...

Alvast bedankt!

Groet,
William
Re: Voeding Spoor 1
willem twee
gast

Neen  :).

Spoor 1 verbruikt iets meer dan een H0 baan dus zal je ook een bijbehorende centrale hebben om alles te kunnen laten functioneren.

Mijn tip zou zijn: De centrale van KM 1. Deze centrale heeft 7 ampère aan boord en spreekt de meeste protocollen.

Succes.

Hoi Kees-Jan,

Dank voor je antwoord! Echter, wanneer we het hebben over een startset uit het Maxi-gamma: kan het dan wel?

Groet,
William
nobody
gast

Ja.
Bron afbeelding: internet
willem twee
gast

Met de voeding van de startset kun je de startset bedienen maar geen serieuze spoor 1 lok met een ESU XL decoder (sound en rook). Zelfs een Marklin V100 kan voor problemen zorgen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste William,

Je kunt natuurlijk een Spoor I baan aansturen middels een digitale centrale (als de loks een decoder hebben natuurlijk), mits je tussen de centrale en de baan maar een booster zet met voldoende vermogen.

Groet, Anne W
nobody
gast

William vraagt naar voeding voor Maxi, dus niet naar dikke Märklin spoor 1 modellen... 8o
willem twee
gast

De KM 1 centrale is een IB met een ingebouwde Power 7. Veilig dus.

Een Ecos of IB is ook prima te gebruiken met bijbehorende booster(s).

Gaan klooien en dingen aan elkaar gaan knopen is eigenlijk not done met spoor 1 (ook ietsje te duur....).

Oh ja en die Power 7 niet bij H0 of kleiner gebruiken mits je wilt solderen zonder soldeerbout.
willem twee
gast

Dikke spoor 1 Marklin? welke zijn dat  ;). Zonder oneerbiedig te zijn: Marklin spoor 1 vind ik de "Low End" in de schaal 1:32.
nobody
gast

Tja..., Kissssssss  :)

Inderdaad Wim, en op basis van de verschillende foto's van startsets kon ik niet helemaal de conclusie trekken dat het om een "standaard" M-trafo ging, laat staan of ik de "standaard" delta control kan gebruiken mits de loc van een dergelijke decoder is voorzien.

Het gaat maar op het spelen mensen: voor Laenderbahn Jr. vind ik mijn h0 collectie de komende jaren nog veel te fragiel :-).

Groet,
William
nobody
gast

Het betreft de "normale" trafo.

Citaat van: nobody op dinsdag 21 mei 2013, 17:25:35
Tja..., Kissssssss  :)

Jeetje, daar koop je een ontzettend mooie MTB/ racefiets voor, en ook een tweedehands auto komt binnen bereik...
willem twee
gast

willem twee
gast

Voor een stuk of 8 H0 stomers koop je het zelfde  :D.
nobody
gast

Maxi lok: Eingebaute Elektronik zum wahlweisen Betrieb mit Wechselstrom, Gleichstrom oder Märklin DELTA/Digital. Die Betriebsart wird manuell auf der Elektronikplatine eingestellt.
Bron: Märklin productsuche.
willem twee
gast

Alle "digitale" Marklin loks in spoor 1 kunnen dat idd. Soms mis je wat functies bij analoog rijden.

Tip: TZT als je van wisselstroom naar digitaal gaat: Die decoder er uit en een ESU er in. Wereld van verschil.
Freak
gast

Hallo William,

Een KM1 is gewoon te duur, neem een oude IB 1.
De SC7 van KM1 wijkt op enkele punten af van de IBII.

En als je een keer een SC7 werkend wilt zien.

Mvg,
Peter

Heren,

Bedankt voor al deze input! Ik heb in eerste instantie de maxi-startset 5440 via MP gekocht, vergelijkbaar aan het setje dat Wim liet zien. Daar gaan we eens mee aan de slag, waarschijnlijk blokken door de woonkamer transporteren, dat soort dingen :-).

Wanneer de set binnen is, ga ik zeker wat foto's laten zien (ook al is het natuurlijk absoluut geen KISS-model...).

Groet,
William

De set is binnen! Foto's volgen, maar wow, wat is dit groot en zwaar spul. Ik ben serieus onder de indruk, ongeacht de eenvoud van het gebeuren...

Aansluiten is inderdaad geen enkel probleem: draadjes aan de trafo, loc op de rails, draaien aan de knop en rijden! Net zoals vroeger :-)...

Wellicht op MP/ eBay nog wat extra rails kopen en dan moet dit ophouden. Zoveel plaats is hier simpelweg niet, en dan ga ik ieder gesteld doel aan de hobby met 7-mijlslaarzen voorbij...

Groet,
William