Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

ESU Detector - defect ???

Gestart door elma5482 woensdag 27 maart 2013, 20:32:52

ESU Detector - defect ???
Goedenavond,

Bij het testen van een anologe loc heb ik ongelukkigerwijs verzuimd de aansluitpunten "B" en "O" van een ESU Detector Standard los te koppelen van de baanspanning. Hierdoor heeft de Detector enige tijd blootgestaan aan een wisselspanning van circa 16 Volt wisselstroom en enige keren aan een overspanning van 24 Volt wisselstroom, beiden afkomstig van de bekende blauwe Märklin transformater.
De ECOS meldt nog de aansluiting/aanwezigheid van de Detector en de groene controle-led flikkert (afbeelding 11 en 12 van de handleiding). Aansluiting van reed-contacten, volgens afbeelding 4 van de handleiding heeft echter geen effect op de melding van de status van de aansluitpunten; de controle vakjes (afbeelding 12 van de gebruiksaanwijzing).
Moet ik hieruit de onvermijdelijke conclusie trekken dat ik de Detector door het voeden met wisselspanning figuurlijk gesproken "opgeblazen" heb en deze dus defect is ?
Mijn dank voor uw reactie op deze vraag van een digibeet.

Met vriendelijke groet
Cees van Steen
Re: ESU Detector - defect ???
Hoi Cees,

Ik heb zelf ook een Esu detector standaard, en als ik zo jou verhaal lees, zal ik moeten concluderen dat je hem inderdaad hebt opgeblazen.
Dit is idd dikke pech. Tegen 24 volt wisselstroom is het beestje niet bestand.

Mvg
Arie
Goedemiddag Arie,

Dank voor je reactie.
Ik had me in stilte al neergelegd bij de onvermijdbare begrafenis van mijn Detector
Rest mij slechts de gang naar de vuilbak en daarna naar de winkel.

Groeten
Cees
@Cees, door eigen schuld heb ik ook een defecte decoder naar ESU gestuurd ,met een kleine bijbetaling kreeg ik een nieuwe toegestuurd.
Laatste bladzijde invullen en meesturen van je gebruiksaanwijzing.
Perfecte service ,betreft hier een sound decoder.

wil.
Goedemorgen Wil,

Dank voor de tip; zal ik doen.
Hopelijk maakt men er geen punt van er geen bewijs van aankoop (kassabon) bijzit.
Ik heb de Detector namelijk op de beurs in Houten gekocht.
Kwitanties of dergelijke blijven daar meestal achterwege.

Groeten
Cees