Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De eerste stappen naar een modelbaan, Veel info voor beginners

Gestart door wila woensdag 13 maart 2013, 22:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming
Hoi Tom,

Voorlopig begin ik met het maken van de bezetmelders, dan kan ik daarna altijd nog beslissen om de overige wel/niet te knippen.
Wat bedoel je , met een vergissing maken? Het isoleren of doel je op iets anders?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Voor de goede orde: Märklin heeft c-rails in het pakket waar een scheiding in zit (24995), dit is alleen niet te gebruiken voor lange melders, dan moet je de tussen liggende rail stukken binnenin wel weer knippen.

Groet, Anne W
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Goed bezig Wim. Ik denk dat 1 rail voor de bezetmelder wel gaat, maar het zal wel wat moeilijker worden om met 1 raillengte de stopmelder goed in te stellen. En omdat je in veel blokken twee richtingsverkeer hebt, geldt dat dus eigenlijk voor alle melders... Ik ben met Tom van mening dat een geknipte rails een volwaardige rails is. Maar ik heb alleen de rails in de melders geknipt. Nu heb ik wel weer meldsecties in het schaduwstation die het totale opstelspoor omvatten, dus ik heb aardig wat geknipt!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Een vergissing maken is menselijk, je bent lekker bezig met de bezetmelders en de rest van de baan.
1 railstuk wil niet goed passen als bezetmelder, pak je even een ander die er wel in past en later merk je de vergissing, die was niet geknipt.
Geloof me, ik heb het bij hobbyisten gezien en dan is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Maar iedereen moet zelf weten wat hij doet, ik probeer alleen maar goed advies te geven want het is natuurlijk verdraaid vervelend om er te laat achter te komen dat er iets fout is gegaan omdat niet alles is geknipt. De keuze van werken maakt iedereen zelf uit.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Goed punt Tom!
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,Tom, en Kees,

Luister, wij zijn afgelopen zaterdag bij HIP geweest, daar hebben we loud en clear te horen gekregen van Hans, hoe en wat te doen bij het knippen van de melders inzake de te maken blokken.
De begin en eindmelder knippen, de rest niet. Het tussenliggende blok wat dan wordt beschouwd als derde melder kan je knippen maar hoeft niet. Dit is alleen maar belangrijk dat er geen wagon blijft staan en het blok bezet houdt.
Dus als je de tussenliggende rail wel knipt verramppeneer je heel veel rail. Alles is kapot geknipt en nergens meer te gebruiken.
Bij HIP in werkendam liggen 234 melders in 117 blokken, en nergens is tussen de begin en eindmelder de rail geknipt. Dus als jullie je rail knippen voor die verdwaalde wagon die misschien een keer blijft staan, moeten jullie weten, ik doe dit niet.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heren,

Zoals ik al eerder aangaf, begin ik alleen met de bezetmelders. Daarna kijk ik wel verder. Moet toch lang en veel getest worden. Maar zoals altijd, ieder doet het op zijn eigen manier.

Waar ik wel wat mee moet, denk ik. Is de opmerking van Kees, betreffende het twee richtings verkeer.
Als ik het goed begrijp, is het beter om dan twee x twee bezetmelders te plaatsen. Dit betreft dan alleen het doorgaande spoor. Klopt dit?

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim

Wat ben jij goed bezig en dat in zo'n relatief korte tijd. Petje af. Ik heb wat prints gemaakt van je railplannen  :) kom er zelf nog niet goed uit.
Ziet er goed uit en ook je baan opbouw geweldig. Blijf het volgen.

Groet Robbert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Robbert,

Bedankt voor je reactie.
Railplan printen, ga je gang. Hoop dat je er wat aan hebt.
Je kunt ook in Baanontwerpen een topic openen, als je een beetje weet, wat je wilt.
Heeft mij ook geholpen. Zo ben ik ook aan dit plan gekomen.

Succes met keuzes maken.

Gr.Wim

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Dank je wel voor het gebruik van je plannen. Zit ook met een een berperkte ruimte en min of meer jou maten. Hoe bevalt de Ecos jou heb hem ook aangeschaft en tot zover redelijk makkelijk. Ik zag bij jou al een wisselstraat, heb jij alleen een gedeelte ingetekend of de hele baan?

Groet Robbert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Robbert,

Ruimte is altijd lastig.
Beter iets dan niets, toch.

Ik heb de gehele baan in de Ecos gezet. Zie foto eerder in topic.
Dat is het voordeel van een kleine baan. Past in een scherm.
Hoef je niet met meerdere pagina's te werken.

Heb je wel al een tafel of nog niet vast?

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoy Wim
leuk baanplan voor een beperkte ruimte

MVG NIKO
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim

Ja tafel staat al dat is weer een pluspunt  :) een kleine L. 210x90 en 100x100 dus kan wel wat worden. Met de wisselstraat ga ik ff zitten puzzelen.

Dank je wel voor de reactie

Robbert
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,
om je vraag te beantwoorden.
Citaat van: wila op woensdag 24 april 2013, 09:01:47
Waar ik wel wat mee moet, denk ik. Is de opmerking van Kees, betreffende het twee richtings verkeer.
Als ik het goed begrijp, is het beter om dan twee x twee bezetmelders te plaatsen. Dit betreft dan alleen het doorgaande spoor. Klopt dit?
Ik plaats drie bezetmelders in een blok. Dan ben ik goed afgedekt voor twee richtingverkeer. Aan het begin en eind een kleiner stuk en een groot stuk  in het midden. Begin en eind zijn elk ongeveer 20 a 25 cm. Dat doe ik in elk blok. ook als het betreffende blok slechts in een richting wordt bereden.
Maar ook hier in dit topic lees ik weer "zoveel hoofden zoveel zinnen" dat de meningen verdeeld zijn, ik doel op het knippen. het een is niet verkeerd en het andere ook niet echt. Je moet ook de voor en nadelen afwegen.
Dus dit is slechts hoe ik het doe.

MvG Cees
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
De bezetmelders iets aangepast. Was een aantal isolatie vergeten bij kopspoortjes station voorzijde.
Tevens een aantal bezetmelders verdubbeld bij de rijsporen i.v.m tweerichtingsverkeer.
Kan iemand mij uitleggen, waarom dit beter is?

Aankomend weekend eerst draad halen (groen 0,14mm²), de Dremel is besteld.
Daarna de eerste bezetmelders maken :P.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Cees,

Bedankt voor je reactie.
Zoals je al zegt, "zoveel hoofden zoveel zinnen".
Probeer naar iedereen te luisteren en er wat mee te doen.
Maar uiteindelijk moet je doen wat jezelf voor ogen hebt.

Het voordeel is, je kan altijd van je fouten leren. (als je ze maakt natuurlijk :D)

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hallo Wim,

Even een reactie betreffende wel of niet alle rails knippen, het heeft voor en nadelen.

Voordeel, alles op je baan wordt gedetecteerd, dus ook een achtergebleven wagon.

Nadeel, wat extra knip werk maar je krijgt een dremel dus...... Ik doe gemiddeld 80 railzen per uur incl. Testen met de multimeter.

Dat de grote baan alleen de melders geknipt heeft is zo ooit begonnen, de demo baan voor koploper en Itrain zijn wel volledig geknipt, dit adviseren wij ook in onze cursus.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

In mijn antwoord vergat ik nog te vermelden dat ik zelf ook alles knip.

En dat "verramppeneerde " rails nergens meer voor te gebruiken is klopt natuurlijk ook niet (helemaal). Die is nog gewoon te gebruiken.

MvG Cees
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim, twee lengtes is beter zodat de trein echt op de melder stopt en niet zo snel doorschiet. Je kunt dat bij mij zien, ik zet ze echt op de centimeter stil, zelfs met Ă©Ă©n melder per blok. Kwestie van prutsen, zullen we maar zeggen.....
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Cees,

Zelf kan je het nog wel gebruiken, denk ik. Echter bij verkoop is het een heel ander verhaal.

Gr.wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Citaat van: keeszondag op woensdag 24 april 2013, 22:38:50
ik zet ze echt op de centimeter stil, zelfs met Ă©Ă©n melder per blok. Kwestie van prutsen, zullen we maar zeggen.....

Dus een melder is ook goed :D?

Binnenkort maar eens afspreken, dan kan je het laten zien.
Dat werkt meestal beter.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Heb ik eerder aangegeven: in mijn schaduwstationnetje heb ik een melder, net zo lang als het opstelspoor. Idee hier achter is het detecteren van achtergebleven wagons.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees.
Zo bedoelde ik hem niet. Maar snap wat je bedoeld met 1 melder.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Voor de zekerheid. Wanneer je twee melders aan elkaar hebt zitten, dus binnen hetzelfde blok, dan hoef je deze toch niet onderling te isoleren? Beide moeten wel voorzien zijn van een aansluiting ( groene draad) naar de ESU Detector Standard (50096). Is dit ook het geval met twee richtingsverkeer, of moeten ze dan wel onderling gescheiden worden?

Hoor het graag.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ha Wim,
Ervan uitgaande dat het systeem van bezet melden bij een Ecos gelijk is aan andere systemen: het ging KeesZ om de lengte van het geisoleerde vak, dus daar waar de bezetmelding plaatsvindt en er een reactie moet komen. Kees bedoelde dat je een iets langer stukje in dit vak moet opnemen (2 lengtes bijv ipv 1) om een betere medling te krijgen en de trein ook binnen dit vak tot stilstand komt (anders krijg je alweer en volgende melding). Volgens mij is dan 1 melder ook genoeg, want een tweede melder voegt niets toe (zelf gebruik ik maar 1 S88 melder per vak van ongeveer 2 raillengten, maar niet in combi met een Ecos). Ook wanneer de trein uit de andere richting komt, kun je de zelfde melder gebruiken. Volgens mij kun je dus op alle plekken waar je nu dubbele melders hebt, volstaan met 1 melder, maar wel 2 raillengtes geisoleerd of ' geknipt'  . Ecos insiders kunnen dus misschien nog beter aanvullen.

groet, Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Gertjan,

Dus twee raillengtes, maar een melder. Maakt het dan uit aan welke rail de melddraad gesoldeerd wordt of moeten ze dan nog steeds beide een draad hebben?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zojuist de bestelde spulletjes gehaald en binnen gekregen, dus het echte werk kan beginnen :)
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Naar aanleiding van laatste opmerking, wederom iets aangepast. De isolatie tussen de dubbele bezetmelder weggehaald.
Hoop dat het zo goed is?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Wim,

Een bezetmelder van een rail is meer dan voldioende. Bij een bezetmelder gaat het erom: hij detecteerd iets, er zal dus iets moeten gebeuren.
Je kunt de melder vanuit binnenkomende en uitgaande treinen van info voorzien. Via de rijweg, feedback en constraints kun je de voorwaarden aangegeven.
Bv de melder mag geen wissel of sein vrijgeven als zo of zoiets geschakeld staat.
De ecos werkt anders dan de pc met koploper of i-train. Heel veel mensen halen dit door elkaar. Dit overigens te goeder trouw.
Ten overvloede je kan een dezelfde melder wel 20x keer gebruiken steeds in een andere rijweg.

Mvg
Arie

Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Arie,

Breng die arme man nou niet in de war. Het halve topic staat vol met adviezen en jij spreekt de helft weer tegen. Het is zijn baan en hij moet he zelf beslissen.

Wim,

Je gaat hard. Vooral zo doorgaan. Top!  Ik heb zelf 2 rail lengtes per blok gebruikt en Dat beviel prima. Om nog even op je vraag terug te komen.  Als je 2 raillengtes gebruikt dan heb je een draad nodig. Zelf doe ik deze in het midden solderen.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Het begint inderdaad wel verwarrend te worden voor Wim op deze manier. Dus de hamvraag: hoe werkt de Ecos samen met de melders? Ziet hij de melders als aangever van schakelmomenten of wordt de meldsectie gebruikt om de trein te remmen en/of te laten stoppen? PC programma's gebruiken melders voor allebei de functies. Mijn opmerkingen en die van anderen zien toe op de rem en stopfunctie van melders, Arie heeft het over de schakelfunctie.
Dus voordat we het volkomen onbegrijpelijk maken, graag antwoord op mijn vraag door ecos-ologen! (ik kan me niet voorstellen dat een Ecos slechts de schakelfunctie gebruikt. Of verklaart dat waarom Arie secties stroomloos moest maken om een trein te laten stoppen?)

O ja Wim, ik heb de railsen geknipt met een kleine kniptang en het lipje met een electra schroevendraaier naar beneden gebogen, werkt ook.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
De tijd zal het leren.

Mvg
Arie
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Arie en KeesZ,
In de vraag van Kees zit precies de vraag naar het voorkomen van de verwarring. Zelf denk ik idd vanuit het melden via een melder, gevolgd door een actie (afremmen), maar dat is mogelijk geen juiste gedachte in combi met de Ecos?
@Arie: je zegt ' de tijd zal het leren', betekent dit, dat het nog niet bekend is hoe het met een Ecos en het afremmen gaat, of bedoel je iets anders?

groet, Gertjan
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Na een paar dagen van afwezigheid (kijkje genomen in Hamburg bij MiWuLa) schrik ik dan toch wel even van sommige reactie's.

Ik heb het advies gegeven altijd knippen, waarom ik dat heb gedaan komt vanwege de reactie's van modeltreinbouwers die later hun halve tot soms hun hele baan hebben afgebroken om de rail toch maar overal te knippen en te voorzien van de nodige bezetmelders of bedrading daarvoor.



Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Allemaal,

Aangezien dit alle kanten opgaat. En er twee zaken door elkaar zijn gaan lopen, het volgende.

Er zijn forumleden, zoals Arie, die het op hun eigen manier willen doen. Een soort van pionier, aangezien er niet veel kennis is betreffende alles met enkel de ecos te doen. Moet zeggen, dat gaat hem heel goed af.
Andere hebben veel ervaring met bijv. Koploper, iTrain  om er maar twee te noemen.

Iedereen maakt zijn punt, gebaseerd op zijn systeem. En als we dan appels met peren gaan vergelijken, kunnen we op iemand zijn tenen trappen.

Zelf heb ik een lange tijd getwijfeld , welke kant ik op wilde. Misschien moest ik duidelijker zijn.
Om nu duidelijkheid te creeren, heb ik besloten om met de Ecos en daaraan gekoppeld met iTrain te gaan rijden. Alle tips en hulp kan dan eenduidig daar aan gerelateerd zijn.

Dus eerder gestelde vragen over waar en hoe bezetmelders ect. Gaarne dus via Ecos en iTrain.

Hoop dat jullie hier wat mee kunnen en sorry dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik heb de discussie eens een poosje gevolgd zonder ergens te reageren.
Soms heeft het ervan weg dat hier een soort van wed-ren wordt gedaan met facebook kenmerken.
Ieder zal met toepassen van een systeem zijn gelijk hebben; en alles heeft zijn voor en zijn na. 

Forum is bedoeld om van elkaar te leren, maar soms komt het hier en daar belerend over.
Laat elkaar in de waarde mensen en probeer, wat Wim nu schetst, te voorzien in ZIJN behoefte.

Het is nog altijd een - leuke - hobby:: so let it be!

Groetjes
Henk
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Zo, we gaan weer verder.

De eerste bezetmelder gemaakt(dubbele rails met een draad). Viel niet mee. Bij de eerste rails teveel rails afgeslepen. De loc hinkte een beetje. Die rails is dus verziekt. Hopelijk zijn ze nu goed. Solderen ging, maar ook hier, het is de eerste.

Wat vinden jullie van mijn eerste?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Nog een vraagje. Heb de meter, zoals op de foto. Hoe en in welke stand kan ik nu de bezetmeldertesten?

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Volgens mij ziet het er goed uit,

Je zou de krimkous weg kunnen laten als je de draad niet te lang stript ;)

Mvg
Edwin
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Wim,

Rechts onderin dat rode tekentje o)))
Dat is de continuiteitstest als je de 2 pennen tegen elkaar houd hoor je een pieptoon, dat betekend verbinding.

Er mag geen verbinding zijn tussen de rail met de draad eraan en de rest (buiten de melder).

Ik hoop dat je hier een beetje verder mee komt?
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Als ik de rode contactpunt ( rechts in de meter gestoken) op de draadaansluiting, dan hoor je binnen de bezetmelder een pieptoon bij het plaatsen van de zwarte (midden in de meter gestoken).
Als je het zwarte contactpunt buiten de melder zet, hoor je niets.
Dan lijkt me deze oke :smile:

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
OK Wim duidelijk. iTrain en Ecos. Dan snijden mijn opmerkingen over de melders hout... Je bezoekje hier wordt nu belangrijk. mijn baan besturing wordt door iTrain gedaan. Naast HIP kan ik je dan laten zien hoe het werkt...
Je eerste melder ziet er volgens mij goed uit. Mijn meter heeft niet zo'n piepjes aansluiting, ik meet de weerstand op de stand 20K in het Ohm kwadrant. Tussen sectie en de rest van de massa een oneindige weerstand (aangegeven door 1,00) en anders een verwaarloosbaar kleine weerstand.

PM me als je een afspraak wilt maken, ik ben van 20 tot en met 29 mei op vakantie.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
De tweede melder, bestaande uit twee railsen zijn ook gemaakt.
De rode isolatie van Marklin, plaats je die met het lipje naar beneden( zoals Marklin zegt) of naar boven?
Hoor daar verschillende geluiden.
Hoe plaatsen jullie deze?

@kees. De afspraak word waarschijnlijk na je vakantie. Je hoort nog van me.

Gr. Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lipjes naar boven, verminderd de kans op doorverbinden van de railstaven.
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Ik doe de lipjes ook omhoog, volgens mij moet dat ook zo...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Tom, Kees,

Dat was ook mijn gevoel, echter de bijsluiter van Marklin zegt anders. Vandaar de vraag.

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
op die manier gaan die krengen er volgens mij niet op...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Lukt wel, maar moeilijker. Heb ze maar weer omgedraaid, dus niet volgens tekening ;).

Gr.Wim
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
OK, dat werkt prima hier. Overigens nog ff over de bruikbaarheid van de geknipte rails: alle tweerailers rijden met 1 spoorstaaf voor de massa, dus zo vreemd is dat niet. En als de trein over de sectie rijdt, wordt de tweede spoorstaaf door 1 as alweer in de stroomkring opgenomen. Ben je al van plan een proeflicentie van iTrain aan te vragen? Gaat simpel met een mailtje en dan kan je de Ecos lekker aan iTrain hangen. Heb je al een idee welke terugmelders en magneet artikelen modules je wilt gaan gebruiken? Daar kan ik je ook nog wel wat over vertellen...
Re: De eerste stappen naar een modelbaan, een hele onderneming.
Hoi Kees,

Heb nog geen proeflicentie aangevraagd. Om de simpele reden, dat ik voorlopig nog bezig ben met het maken van de bezetmelders. Denk dat ik deze ga aansluiten aan een Esu detector standard (ESU50096).
Wil toch alles ESU houden. Is erg mooi en goed spul, volgens mij. En ten derde zijn nog niet alle wissels voorzien van de aandrijving en decoder.( op dit moment een viertal)
Deze heb ik van Marklin (74445) en dit bevalt prima. En ja, daar hoor je van alles over, maar zijn niet zo duur en makkelijk te plaatsen. Servo's wil ik niet aan beginnen.
Dus , volgens mij, heb ik nog niks aan iTrain op dit moment.

Gr.Wim