Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Z spoor baantje 135*75

Gestart door Z spoorder maandag 28 januari 2013, 16:56:29

Z spoor baantje 135*75
Z spoorder
gast

Z spoor baantje 135*75
Hoi ben nu begonnen met het ontwerpen van mijn eerste modelspoorbaan in z.
Heb weleens een baantje in z gehad maar ga het nu echt goed aanpakken met seinen en wat meer electrische schakelingen.

Het railplan volgt nog
Gr
Z spoordertje
Re: Z spoor baantje 135*75
hoi Z spoorder, veel succes en geduld en goeie ogen ,maar het blijft leuk.Ruud
Z spoorder
gast

Ja inderdaad het blijft leuk dankje
Hallo Z spoorder

Dit kun je doen door ze te hosten op het 3railforum, of door ze op een hostsite zoals Photobucket of Imageshack te hosten, een uitleg voor hosten met Photobucket vind je hier en een uitleg voor hosten met Imageshack vind je hier
Er zijn ook nog andere hostsites, zoals Tinypic en Mijnalbum ;)

Edit: Ik zie dat het je gelukt is, mooi railplan trouwens :thumbup:

Edit forumbeheer: link hoe foto's te plaatsen geüpdatet
Z spoorder
gast

Hoi het is gelukt via de ipad foto gemaakt en uploaden maar
Leuk plan, ga je ook met bovenleiding etc rijden?
Z spoorder
gast

Nee ik rij alleen met stoomloc's niet met elocs
Het is een plan van marklin zal nog wel een voorbeeld uploaden
Morgen komt eindelijk de rails binnen had het besteld in duitsland

De foto van de loc komt er ook aan

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Z-spoorder,

Gezien je vraag,snap je volgens mij iets niet :?

Van Z-spoor moeten de assen al geïsoleerd zijn,anders heb je meteen al kortsluiting.

Voor de keerlus (waar de problemen naar voren komen),zou ik dat standaard keerlus setje van Märklin gebruiken,dan hoef je niet te zagen/dremelen.

M.v.g.

Hans V200.0
Hoi Hans, ik denk toch dat jij het niet begrijpt  ;)
Bij schaal z heb je plastic railschoenen om 2 rails aan elkaar te koppelen, daarmee kan je een een stroomloze sectie maken. Denk aan de papiertjes die je gebruikt om m rails te isoleren.
Je kan natuurlijk ook een rail doorslijpen met een drempel of een 55 mm rail kopen waarvan 1 rail is onderbroken.
Ik heb zelf de plastic railschoenen gebruikt omdat ik geen liefhebber ben van het dremelen van rails.

Vrgr

Frank

Hoi Frank,

Ben me weldegelijk bewust,dat je ook geïsoleerde raillassen nodig hebt,voor stroomloze stukken.

Als elektriciën weet je zoiets wel Frank,en ik doelde eigenlijk iets meer op het keerlus verhaal ;)

M.v.g.

Hans V200.0
philippe_007
gast

Zo'n Z-baan blijft tof...
succes met de baan.
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 04 februari 2013, 10:03:43
Hoi Frank,

Ben me weldegelijk bewust,dat je ook geïsoleerde raillassen nodig hebt,voor stroomloze stukken.

Als elektriciën weet je zoiets wel Frank,en ik doelde eigenlijk iets meer op het keerlus verhaal ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Hoi Hans, mag ik dan hier opbiechten dat ik als marklin m-rijder bij mijn eerste schaal z spoorbaan een onverklaarbare storing had? Je kent dat wel: schroevendraaier erbij en de lok open schroeven, kijken waar de storing zit. En ik kan vertellen, dat valt niet mee met zo'n kleine z lok! En ik kon ook geen storing vinden! pas na lang kijken viel het op dat een 8 in een schaal z spoorbaan niet zomaar kan.....
Je begrijpt al dat ik niet in de elektronica zit, maar daar sinds dat leermoment wel erg alert op ben (het heeft vele uren gekost voor die z lok weer elkaar zat!) en ook alleen ovalen uitleg voor mijn z treinen.

Raillassen en keerluselektronica dus,  en standaard geïsoleerde wielassen!  ;)

Vriendelijke groet

Frank

philippe_007
gast

Frank,

bij problemen niet direct de loc open gooien, deze even op een testbaantje zetten (simpel ovaal) waar enkel een trafo op aangesloten is... Kan veel werk en gevloek besparen.

Philippe
Citaat van: philippe_007 op maandag 04 februari 2013, 19:14:12
Frank,

bij problemen niet direct de loc open gooien, deze even op een testbaantje zetten (simpel ovaal) waar enkel een trafo op aangesloten is... Kan veel werk en gevloek besparen.

Philippe

Hoi Philippe,

Ja, ik ben het helemaal met je eens, maar lang, heel lang geleden wilde ik wel graag zelf problemen met de spoorbaan oplossen en niet altijd meteen hulp inroepen, en dat ging niet altijd goed!
En dat gaat overigens nog niet altijd goed, maar dat zijn leermomenten!

Zijn de rails al binnen? Eigenlijk is het tijd voor een update!

Vr gr

Frank

Citaat van: frank-103 op maandag 04 februari 2013, 19:10:16
Hoi Hans, mag ik dan hier opbiechten dat ik als marklin m-rijder bij mijn eerste schaal z spoorbaan een onverklaarbare storing had? Je kent dat wel: schroevendraaier erbij en de lok open schroeven, kijken waar de storing zit. En ik kan vertellen, dat valt niet mee met zo'n kleine z lok! En ik kon ook geen storing vinden! pas na lang kijken viel het op dat een 8 in een schaal z spoorbaan niet zomaar kan.....
Je begrijpt al dat ik niet in de elektronica zit, maar daar sinds dat leermoment wel erg alert op ben (het heeft vele uren gekost voor die z lok weer elkaar zat!) en ook alleen ovalen uitleg voor mijn z treinen.

Raillassen en keerluselektronica dus,  en standaard geïsoleerde wielassen!  ;)

Vriendelijke groet

Frank
Hoi Frank,

Zelf heb ik ook wat gerepareed van Z-spoor,want ik was de eerste kerstdag bij een vriend,en daar heb ik de lakdraad in de wisselspoel opnieuw gesoldeerd,want die was weg.
Gepriegel van de bovenste plank,maar toch die spoel weer aan de praat gekregen.

Als die-hard wisselstroomrijder,heb je wellicht weinig sjoegen van gelijkstroom,en dat kan ik me best indenken ;)
Heb ook een maatje geholpen met de keerlussen en polarisatie van hartstukken,maar dan van zijn N-spoorbaan.

Dat is al iets groter,maar het was wel gelijkstroom,nu alleen is alles digitaal met selectrix.
Je lok's kan je ook nog van een decoder voorzien,zelfs in Z-spoor,en je zal zien,dat zelfs de rijeigenschappen vele malen beter worden.

Poetsen van de rails blijft een terugkomende zaak,soms bijna elke keer voordat je gaat rijden.
Want ook die decoders zijn gevoelig voor onderbrekingen.

En als je hulp nodig hebt Frank,stuur me dan maar een PB.
Wil je best helpen zoeken naar de storing,en raad eens je mag het ook zelf verhelpen,maar dan onder een toeziend oog :P ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Z spoorder
gast

Hoi hier zoals gevraagd een update
bedankt voor de antwoorden ik heb inmiddels de rails binnen en ben begonnen met het frame te bouwen
Voor de keerlus gebruik ik een schakelrails met schakelrelais voordeel is dat het lokje door rijdt inplaats van met dat standaard setje waarbij hij stil blijft staan   
Plaats nog wel wat foto's
Gr z spoorder

Hoi Z-spoorder,

Je kan de foto's ook omdraaien hoor ;)

Had je kunnen doen voor het plaatsen,anders kun je ze eerst draaien,de reeds geplaatste foto's weghalen,en dan de gedraaide foto's er weer op zetten.

Het makkelijkste doe je dat met een programma,of van je camera,of van iets anders,en dan opslaan (800x600 pixels).

Je topic of verwijderen,of veranderen door de bijlagen te wissen,en de aangepaste bijlages plaatsen.

Het klinkt moeilijker dan het is ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Z spoorder
gast

Hoi ben nu inmiddels verder met bouwen en heb zelfs al de stroken voor de rails uitgezaagd
Foto,s volgen gr z spoor
P.s weet iemand waar ik demarklin 81560 nog zou kunnen kopen is helaas bij marklin uitverkocht
raymond mansfelt
gast

Beste z spoorder.

De 81560 staat op marktplaats te koop.

mvg

Raymond
Z spoorder
gast

Oke bedankt
En een vraagje wat is het beste om ballast onder de rails te lijmen houtlijm of iets anders
Z spoorder
gast

Hoi ik zit met een probleem over het beveiligen tegen kortsluiting van de trafo en mijn lokje
Het idee met een autolmap beschermt alleen de lok en niet de rest heeft iemand een idee?..
philippe_007
gast

Balast kan je best lijmen met een mengsel van houtlijm/water en een druppel zeep, dit om de oppervakte spanning van het mengsel te verlagen zodat het mooi tussen de balast vloeit.

succes
raymond mansfelt
gast

beste z spoorder.

kortsluiting kun je voorkomen door een keerlus setje te plaatsen in je keerlus.
Ook belanrijk is om te kijken of je de juiste trafo gebruikt.

mvg

Raymond
Z spoorder
gast

Beste Raymond volgens mij begrijp je het niet helemaal ik bedoelde net zoals in je huis de beveiliging voor kortsluiting met de aardlekschakelaar maar dan voor als er bijvoorbeeld iets verkeerd zit of als er sluiting ontstaat want dat gebeurd en het is dan natuurlijk zonde als je lok of trafo door brandt
hoi,

ik gebruik een auto lamp truc, begint hij te branden dan heb ik ergens kortsluiting!!!
er zullen vast andere methodes zijn, maar die zijn niet bekend bij mij.

Mvgr Henri
Z spoorder
gast

Oke ja die truc kende ik al bedankt
Z spoorder
gast

Hoi heb nu eindelijk weer tijd gehad voor de baan 
Zit er aan te denken om eindelijk een dremel 4000  te kopen heeft iemand hier ervaring mee