Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

esu 54400 voorzien van geluid.

Gestart door brutes vrijdag 25 januari 2013, 22:51:08

esu 54400 voorzien van geluid.
geachte forum leden, bezoekers

wat is de juiste manier: eerste de decoder inbouwen en daarna de geluiden erop zetten of doe je dit voor de montage?
alvast bedankt voor jullie reactie.

groet,
bert
Re: esu 54400 voorzien van geluid.
Hallo Bert,

Inbouwen en sound uploaden.

Mvg,
Peter
Blausee-Mitholz
gast

Hoi Bert,

Nou ik had hier nog een losse lok-sound liggen, had er nog een plannen mee.
Deze week mee aan het stoeien geweest met de lokprogrammer via de proefstand.
Beetje mee knoeien met geluid plakken en knippen

Ik was er zo over te vreden dat ik de lok-sound tijdelijk in een lok heb gestopt ik zie ineens het nut van een NEM stekker in  :D

Nu de lok-sound in de lok zit ben ik de timing van bepaalde geluiden nog aan het fijn-tunen op dit moment van tikken wordt de sound-daten weer geladen

Dus in mijn geval, eerst een doel zoeken voor de decoder buiten de lok om op de proefstand van ESU. Daarna na inbouw het geluid nog fijn-tunen

Dus beide opties mogelijk.

Mvg, Johan
Meestal sluit ik hem eerst aan op de proefstand , want ik wil graag eerst het geluid horen voor ik het in gaat bouwen.

Op de ESU site kun je uiteraard het geluid horen , maar klinkt toch vaak anders als je het geladen hebt.

Als ik een slachtoffer er voor heb , dan bouw ik hem in , en daarna word alles netjes nog is afgeregeld.

Het geluid aanpassen is nog niet helemaal onder de knie , moet daar zeker nog iets meer mee expirimenteren.

Mvg: Alex

Hoe pas je het geluid dan aan?
Citaat van: ice3 op zaterdag 26 januari 2013, 08:21:19
Hoe pas je het geluid dan aan?

Als je een ESU programmer hebt kun je het geluid aanpassen - toevoegen - verwijderen - mengen enzv enzv

Je kan dus het geluid van een diesel mengen met het geluid van een E-loc enzv enzv

Ook het geluid onderbrengen onder de F knoppen kun je makkelijk aanpassen .

Ik ben daar eerlijk in , denk dat ik de helft nog niet geheel onder de knie heb (weet het wel zeker) wat mogelijkheden aangaat.  :D

De mogelijkheden zijn zo veel , zodat het voor mij zelfs verstandig is om er is een klein cususje voor te volgen.

Mvg: Alex
Zo doe 'k 't ook. Eerst testen, grove decoderinstellingen en geluid erop zetten. Dan inbouwen & finetunen.
En als je (zoals ik) geen lokprogrammer hebt? Hoe krijg ik dan geluid in de decoder? (afgezien van het feit dat er altijd forumleden bereid zijn te helpen  :thumbup:)

Albert.
Vaak is de leverancier van de ESU Loksound genegen de door jou verlangde geluiden op de decoder te zetten.
@wim,
ik heb wel een leverancier die er een geluid op wil zetten voor mij (tegen betaling). maar als je denkt of vind dat het geluid aangepast moet worden "finetunen" dan heb ik een probleem.
dan kan ik loc en al opsturen. wat ik probeer te zeggen is: ik heb niet de ervaring/kennis om een decoder zelf in te bouwen. terwijl ik dat wel zou willen leren, ik heb teunis gemailt en gevraagd of hij geluiden kan overzetten, dat kan hij helaas niet. hij beschikt niet over een loc programmer.

groet,
bert
beste mensen,

ik ben laatst bij johan langs geweest. hij heeft een e-loc met een programmeerbare decoder, hij heef toen het desbetreffende geluid er op gezet om te horen of er verschil zit. (tussen het geluid van de esu site en het werkelijke geluid). het verschil was enorm! beide locomotief geluiden die esu aanbied, namelijk de BR 96 als de BR 53, kwamen niet over een. daar bedoel ik mee: ik hoorde geen vier cilinders.

het was wel een raar gezicht, een e-loc met stoomgeluiden. ik heb wel gezien dat de mogelijkheden met de loc programmeer bijna eindeloos zijn.

groet,
bert
Het geluid van stoomlocs met twee drijfwerkgroepen zal van loc tot loc verschillen.
Afhankelijk van de stand van de wielen en daarmee de stand van de stoomverdeling.
Zie het als twee gewone stoomlocs in tractie.