Rijd zelf met Z, en heb hier periodiek veel last van. Bij mij is het probleem de rails. Ik ben vaak maanden van huis, en de baan ligt dan stil. De rails roesten of worden smerig in die periode. Als de baan regelmatig gebruikt wordt heeft het geen kans.
Mijn oplossing:
Tegen roest: Rails héél licht behandelen met Balistol geweerolie. Niet iedereen vindt dit een goede oplossing omdat bij te ruim gebruik de boel zo vet als modder wordt.
Tegen vuil: poetsen. ik gebruik hiervoor een stukje brilledoek op een steeltje, zodat moeilijk bereikbare delen beter te bereiken zijn.
Verder laat ik een aantal (meestal 3) loks in tandem rijden (digitaal, anders héél goed uitkijken dat ze dezelfde snelheid rijden) zonder wagons. De loks helpen elkaar de slechte stukken te overbruggen. Vuil en roest wordt zo door de wrijving van de wielen verwijderd. Werkt alleen als er niet te veel slechte punten zijn. Twintig rondjes later rijdt de boel meestal zonder haperen.
Andere mogelijkheden zijn er ook, maar die zijn hierboven al voldoende behandeld.
Lokje schoonmaken doe ik ultrasoon. Alles uit elkaar slopen (best te doen als je voorzichtig bent en goede ogen hebt), en alles wat kan lijden de plomp in. Goed drogen, eventueel met een föhn of verfdroger, héél lichtjes smeren met naaimachine olie, en weer in elkaar zetten.
Ultrasoonreinigers worden veel gebruikt door opticiens. Daar heb ik dan ook de tip vandaan. Volgens deze niet de goedkoopste nemen, dat loopt uit op een teleurstelling