Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Combinatie oude trafo met nieuwe in Z-baan.

Gestart door PaulPeer vrijdag 16 november 2012, 23:00:32

Combinatie oude trafo met nieuwe in Z-baan.
Ik heb een recente Z-baan met de transformator uit de startdoos, de 67011. Om 2 extra stroomkringen te kunnen creƫren, kocht ik onlangs tweedehands twee oudere tranformatoren met catalogusnummer 37670. Op het plaatje staat "sec 1 2-8 V / sec 2 10 V". Ik vermoed dus 2 tot 8 volt voor de rijspanning, wat me OK leek in vergelijking met de moderne trafo die tot 10 volt levert. Nu merk ik vandaag bij toeval bij het uittesten van enkele sporen, dat die 2 oude transformatoren geen 8 volt leveren bij maximun rijsnelheid, maar 15 volt.

Ik kan natuurlijk slechts twee derden van de rijstroom gebruiken en zo 10 volt bereiken, maar ik vind dat alles toch vreemd. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank!
Re: Combinatie oude trafo met nieuwe in Z-baan.
Ben niet zo'n electronica man , maar dit soort hogere spanning komt wel is vaker voor.
En ploft vaak in elkaar als er een gebruiker , in jou geval een locje opstaat.
Hou je ook wel de gelijk/wisselstroom op je meter in de gaten?

Mvg: Alex
Bedankt, Alex, voor het antwoord. Ik kan het wel nog eens testen met een locje op het spoor. Ik had alleen angst dat ik door de hoge spanning mijn locjes om zeep zou kunnen helpen. Ik had trouwens al gemerkt dat die na een tijdje rijden gloeiend heet zijn, zo heet dat je ze nauwelijks kunt vasthouden. Is dat normaal?

Paul
Zo heet moeten ze niet worden hoor, klinkt alsof het zwaar loopt. Zijn ze wel eens gereinigd? Hebben ze lang stilgestaan??
Hoi Paul,

ik heb die oudere trafo's (37670) ook, die zijn geleverd door Marklin voor schaal Z, dan zullen ze dus wel goed zijn? Ik heb ook zo'n bruine trafo met gele draaiknop, daarmee zijn de loks beter de besturen. Die trafo zal weer opgevolgd zijn door de trafo in de startset (67011). Mijn schaal Z loks (3 polig) willen ook warm worden als je ze zwaarder belast, ik heb daar verder geen nadelige gevolgen van gemerkt.

Met andere woorden: het zou goed moeten gaan!

Vrgr

Frank

Citaat van: Wasmi op zaterdag 17 november 2012, 16:02:23
Zo heet moeten ze niet worden hoor, klinkt alsof het zwaar loopt. Zijn ze wel eens gereinigd? Hebben ze lang stilgestaan??
De locomotiefjes die warm lopen heb ik inderdaad 2dehands gekocht en hebben waarschijnlijk lang stilgestaan. Ik zal dus eerst daar eens naar kijken. Bedankt!