Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen DC naar AC analoog

Gestart door Lange trein maandag 29 oktober 2012, 13:27:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen DC naar AC analoog
Lange trein
gast

Ombouwen DC naar AC analoog
Hallo,
Na lang zoeken, helaas niet gevonden wat ik zocht :-(.
Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een Jouef loc. Zelf rij ik M-rails analoog en zou graag deze loc ombouwen, indien mogelijk.
Heeft iemand hier reeds ervaring mee, of is dit een 'don't' idee?
Binnen enkele weken komt er waarschijnlijk Flei** materiaal bij, en die zou ik ook op mijn baan willen krijgen. Dus terug dezelfde vraag: wie heeft hiermee ervaring en wil die delen?
Zijn er practische redenen, anders dan louter electrische, die maken dat dit geen goed plan is? Ik dacht aan compatibiliteit met M-rails, moeilijkheden bij wissels, ....
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
De mechanische problemen waar je mee te maken krijgt:
1 - Is er ruimte voor een sleepschoen?
2 - Kun je de wielen enigszins makkelijk wisselen? Omdat DC wielen er anders uitzien dan AC wielen (loopvlak en flensdikte/hoogte).
     En de afstand tussen de wielen op de as is anders. Afstand voor AC is 14mm tussen de flenzen. 
     Anders ontspoort de loc op het puntstuk van de wissels.
3- Kun je de koppelingen wisselen tegen Märklin kortkoppelingen?

    Hier hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Is het de moeite en kosten waard?

En dan nog de elektrische ombouw. Omdat er een DC motor inzit, is dat het eenvoudigst op te lossen door er een decoder in te zetten die ook analoog AC herkent. Ook dat heeft een prijs.

Dus: Kosten en moeite bij elkaar optellen en beslissen of dat 't waard is.

Hier een link die misschien van nut is ===> klik


Edit nobody: Link toegevoegd.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Gooi er eens een zoekterm tegenaan in dit forum en de verschillende andere...
B.v. "Ombouw".
Dan krijg je een berg info...... >:-D

Belangrijkste tip: hou het simpel bij de eerste projecten.
Ga niet gelijk voor het allerbeste.
Ik heb verschillende Lima's omgebouwd en dat gaat best wel, ook voor een beginner.
Wat je wel moet is solderen. Dus oefenen als dat nodig is en koop om te beginnen een kleiene simpele bout.

Succes! We gaan de resultaten vast wel zien.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Dag Denis.

Wellicht dat dit filmpje jouw verder op weg kan helpen . . .



Groeten,

Erik.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
@ Wim; ik heb eens een en ander nagekeken en je blijkt zeker gelijk te hebben betreffende de wielflensen en koppelingen!
   - de wielflensen komen amber onder de top van de rails, dus gemakkelijk ontsporen.
   - de koppeling zijn in 1 stuk gemaakt met de draaistellen, dus dit wordt high tech knutselen, maar gezien mijn hoge graad van ervaring :o), zeer riskant. Ik hou de loc dus liever in originele staat tot later. Met de loc zijn wat Jouef rail materiaal, 1 transfo en 3 wagonnetjes meegekomen, ik maak misschien een baan in de baan. Of kijk ik om een en ander om te ruilen.
@Erik: prachtig filmpje; ik sla het zeker op voor later. Is het niet voor dit project dan misschien wel voor een ander, voor als ik groot zal zijn.
Hartelijk dank aan allen voor jullie reactie.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Dag Denis.

Citaat van: Lange trein op maandag 29 oktober 2012, 23:00:55
   - de koppeling zijn in 1 stuk gemaakt met de draaistellen, dus dit wordt high tech knutselen,...

Met de loc zijn wat Jouef rail materiaal, 1 transfo en 3 wagonnetjes meegekomen, ...

Zoals in het filmpje te zien, kun jij dit ook toepassen: één wagon continue gekoppeld aan de
loc. Deze wagon voorzien aan één zijde van een Märklin-koppeling en alle benodigde elektronica.
Zodoende houdt je de loc zoveel mogelijk origineel (afgezien van wat draden leggen) en heb je
het koppelingsprobleem opgelost (één zijde dan wel).

Groeten,

Erik.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Dag Eric,
De ene wagon is een lange lage bakwagen en de 2 andere zijn tankwagens. Ik zal, maar dat zal later zijn, veel later, de lage bakwagen voorzien van een lading, waarin alle electronica zal verborgen zitten; ik denk aan een kist of zo.
Wat betreft de symbolen in het filmpje; er staan symbolen in de cirquits die aan de ene zijde een haaks op de leiding staande rechte hebben gevolgd door een driehoek. Zijn dit diodes of wat en hoe 'sterk' moeten ze zijn?
Lach niet te luid, want ik ben een nul, een grote hoen op het gebied van electronica. Zo erg dat als ze thuis horen dat ik wat ga doen aan de electriciteit er steevast een van de kinderen bij de zekeringkast gaat staan, want binnen de kortste keren zal papa weer voor vuurwerk zorgen, wel leuk met de feesten maar zeer slecht voor je reputatie. >:-D >:-D
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Dit is wel een leuk project met een creatieve oplossing :-)
Maar ook een voorbeeld hoe je iets moeilijk kan doen als het makkelijker kan.... :?
Nogmaals: hou het simpel met een goedkope decoder.

edit wakkie: quote met film verwijderd. staat 3 berichten eerder.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: Willem E op dinsdag 30 oktober 2012, 12:01:30
Nogmaals: hou het simpel met een goedkope decoder.

In die richting zat ik inderdaad ook te denken.  Ik heb een Thalys van Mehano omgebouwd van analoog gelijkstroom naar digitaal wisselstroom met een LokPilot 4 voor nog geen 25 euro. (een koopje gedaan op eBay voor de LoPi4 )
Die kan ook nog steeds op de analoge baan rijden, want de decoder detekteert dit zelf als er analoog wisselstroom op de baan zit en rijdt navenant.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Ik heb anders nog een delta loc staan, de blauw-zwarte Marklin n°? die uit een startset gekomen is.
Kan ik de er delta printplaat uithalen en in de Jouef inbouwen?
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
delta decoder veronderstelt een motor met veldwikkelingen.... dus geen gewone gelijkstroommotor
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Zo zie je maar hoeveel ik ervan ken.
Maar laat maar komen, ik leer bij en bij en zo heb ik het graag.
Ik heb ondertussen stiekem even gekeken naar wat ze inks en rechts aan te bieden  hebben van Lokpilots 4 en dat is direct heel wat.
Alleen dacht ik verschillende types gezien te hebben, met draad, zonder draad, met 6 draden, met 8 draden, ... . Eerlijk jongens als je der niks van kent is dit zo bangelijk om te weten dewelke eventueel in aanmerking kan komen voor de ombouw die ik in mijn hoofd zitten heb!
En als je dan al de juiste lokpilot correct kan inbouwen, heb je dan alles om van richting te veranderen of moet er no een schakelrealis komen ook?
Laat jullie raad maar komen, zoals ze bij ons zeggen: kjeune mij >:-D >:-D >:-D
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Dag Denis.

Citaat van: Lange trein op dinsdag 30 oktober 2012, 14:28:28
... Ik heb ondertussen stiekem even gekeken naar wat ze inks en rechts aan te bieden  hebben van Lokpilots 4 en dat is direct heel wat.
Alleen dacht ik verschillende types gezien te hebben, met draad, zonder draad, met 6 draden, met 8 draden, ... . Eerlijk jongens als je der niks van kent is dit zo bangelijk om te weten dewelke eventueel in aanmerking kan komen voor de ombouw die ik in mijn hoofd zitten heb!
Volgens sommigen is dat dus héél simpel . . .
Citaat van: Willem E op dinsdag 30 oktober 2012, 12:01:30
Nogmaals: hou het simpel met een goedkope decoder.

Als je dit echt simpeler vindt dan een omschakelrelais en wat dioden (ja, inderdaad die symbolen zijn dioden)
dan moet je het zeker niet laten. Qua solderingen zal het niet simpeler zijn en o ja: als je analoog rijdt met de
oude blauwe Märklin transformatoren is het al helemaal af te raden. Decoders kunnen niet tegen de hogere
omschakelpuls van deze trafo's (vroeger was 220V i.p.v. 230V vandaar dat de uitgangsspanning ook hoger kan
uitvallen). Desondanks zal er toch een sleper onder moeten en is het koppelingsprobleem ook niet opgelost.

Niet persoonlijk, maar toch:
Ik snap werkelijk niet dat als er een vraag gesteld wordt over analoog rijden dat men telkens toch weer met
decoders als oplossing aankomt, alsof diegene die analoog rijdt 'bekeerd' moet worden naar digitaal bedrijf . .  :(

Groeten,

Erik.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
ik denk dat dat weinig te maken heeft met bekeren, Erik.
Een goedkoop decodertje biedt vaak een hele simpele oplossing voor alles ineens.  En kan ook op analoge baan zijn metertjes afdraaien.

Voor mijn part mag iedereen aan de slag met omschakelrelais of al dan niet elektronische omschakelaars.  Ik heb er zelfs nog enkele in de kast liggen, en als Denis er daar eentje van wil, hoeft hij het maar te zeggen.  Maar met een gelijkstroommotortje is het niet altijd simpel.

@Denis : ik wil je zelfs nog helpen met de ombouw als je dat wil.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 30 oktober 2012, 16:02:41Niet persoonlijk, maar toch:
Ik snap werkelijk niet dat als er een vraag gesteld wordt over analoog rijden dat men telkens toch weer met
decoders als oplossing aankomt, alsof diegene die analoog rijdt 'bekeerd' moet worden naar digitaal bedrijf . .  :(

Groeten,

Erik.

Dan noem je het gewoon geen decoder maar een elektronisch omschakelrelais of zoiets.
Volgens mij ben je juist niet goed bezig als je iemand per se geen decoder voor analoog bedrijf wil aanraden, omdat een decoder ook iets digitaals is.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: henkv op dinsdag 30 oktober 2012, 20:58:40
Dan noem je het gewoon geen decoder maar een elektronisch omschakelrelais of zoiets.
Maar dan is er weer een verschil tussen een elektronisch omschakelrelais (dat is een klein printje met een aantal  componentjes , o.a. enkele diodes enook een mini relais) dat wel electronica gebruikt maar eigenlijk hetzelfde doet op de analoge baan als een mechanisch omschakelrelais, en een decoder die echt digitaal is maar toch ook op analoge baan kan rijden.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: henkv op dinsdag 30 oktober 2012, 20:58:40
Volgens mij ben je juist niet goed bezig als je iemand per se geen decoder voor analoog bedrijf wil aanraden, omdat een decoder ook iets digitaals is.
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 30 oktober 2012, 16:02:41
... en o ja: als je analoog rijdt met de
oude blauwe Märklin transformatoren is het al helemaal af te raden. Decoders kunnen niet tegen de hogere
omschakelpuls van deze trafo's (vroeger was 220V i.p.v. 230V vandaar dat de uitgangsspanning ook hoger kan
uitvallen).

Hier zit enkel en alleen goede bedoeling achter, dus naar mijn mening is jouw uitval geheel onterecht.
Het elektronische omschakelrelais (zie Wiki) wat Dani refereert zou zeker een goed alternatief zijn. :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Hallo Heren Kemphanen,
Ik voel mij ietwat ongemakkelijk met de wending van dit draadje. :?
Mijn vraag was tweeërlei:
-1- Loont het de moeite om een Jouef loc om te bouwen van DC naar AC, wetende dat ik M-rails analoog rij?
-2- Zijn er practische redenen die eerder zouden afraden om deze ombouw te doen?
Er kwam snel een antwoord van Wim  :thumbup:die een paar belangrijke attentiepunten opnoemde. deze punten dienen eerst nagekeken te worden vooraleer de ombouw te doen. En inderdaad de wielflens hoogte is klein :(. DE koppelingen vervangen zal ook niet van de poes zijn, want ze zijn in 1 stuk gemaakt met de draaistellen :|.
Wat betreft punt 1, waardeer ik ten volle alle bijdragen die gemaakt zijn. Het antwoord van Dani vind ik hoegenaamd niet als een poging tot bekering. Hij legt gewoon uit hoe hij het zou doen en als je de vele antwoorden en reacties van Dani leest, denk ik dat hij zeker het digitaal gebeuren niet wil opdringen, hij deelt zijn kennis en ervaring, net als anderen. Ik heb aangegeven M-rails analoog te rijden, niet dat ik geen digitale oplossing weiger of uitsluit. Ik rij niet digitaal, maar heb voor mijn verzameling al eens een digitale loc gekocht; ik vond hem mooi (de prijs ook). Daarom ga ik nog niet digitaal!
Jouw oplossing Erik, vind ik prachtig om een kleine loc, waar geen plaats in is om een en ander toe te voegen, om te bouwen. Ik hou die zeker in gedachten, je weet nooit dat ik eens een sikje (zo noemen ze toch) op de kop kan tikken.
Dani's zou een digitaal component gebruiken als oplossing voor dit probleem. So what: de omgevormde loc zou op M-rails analoog kunnen rijden. Dit was tenslotte een deel van de vraag.
@Erik: welk type diodes heb ik nodig en waar kan ik ze vinden?
@Dani: Hartstikke bedankt voor de uitnodiging om de ombouw samen te doen. Als ik het doe, hou ik je zeker op je belofte.
Ik ga nu nog, op mijn gemak, een en ander nameten en checken vooraleer ik overga tot de ombouw. Ik denk eraan de motor van de loc los te koppelen en hem met een andere loc over mijn baan wat rondjes te laten maken. Waarom: de opmerkingen van Wim spelen me in het hoofd en ik zou het jammer vinden om een intacte loc om te vormen en dan te zien dat hij op de eerste de beste wissel of een snelle bocht of bij een te zware sleep direct ontspoord.
Als ik het doe, start ik er een draadje over, maar verwacht niet dat dit de in de eerste weken zal gebeuren; mijn baan is verre van af, vele van mijn loc's moeten nog grondig onderhouden worden en vrouwtje, kinderen, hond, werk, tuin , .... vragen ook nog wat tijd en attentie.

Nogmaals dank voor het delen van jullie ervaring en enthousiasme voor de hobby: een wijs man heeft ooit gezegd: alles wat je met een ander deelt, is voor altijd het jouwe. Alles wat je voor je eigen houdt, is voor iedereen verloren.

Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
ja, Denis... Soms wordt er hier wel een flink boompje opgezet, maar uiteindelijk blijven we allemaal "even goeie vrienden"  :-)
Daarvoor is het een forum, elk zegt zijn mening, en die worden soms ook wel eens in twijfel gesteld.

Maar het aanbod blijft inderdaad gelden.  Ik heb zelfs nog mechanische en elektronische omschakelrelais hier in het kastje liggen bij het  "recuperatiemateriaal" van ombouw projectjes van analoog naar  "het andere"  ;-)   :-)    Je hoeft er dus geen te gaan kopen !!  Een seintje en er komt er eentje gratis jouw richting uit of je mag op bezoek komen en we bouwen 'm samen om.

Maar inderdaad, best even testen op wissels en dergelijke, zeker als je een sleper gaat onder bouwen.  Daar is het bij mijn Mehano Thalys ook flink mis gegaan de eerste keer.  Hij ontspoorde op elke wissel.  Na het verplaatsen van de sleper en omschakelen naar een platter type is dat stukken verbeterd.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Dag Dennis,

Ik kan me best voorstellen dat je het wel leuk vindt een oud Jouef locomotiefje aan te passen aan je wensen, maar - zoals al eerder hierboven werd opgemerkt - is het wel de vraag of dat nou écht loont. Het oude Jouef spul is gewoonweg van inferieure kwaliteit zowel technisch als ook v.w.b. het uiterlijk. Ze dateren uit de tijd (nog vóór het ontstaan van de EU) dat in Frankrijk werd begonnen met "modelspoor voor de kleine beurs" omdat wat er verder op de Franse markt beschikbaar was bijzonder duur was vanwege hoge importtarieven dan wel omdat het om "hoogwaardiger" Franse produkten ging (die veelal nog niet konden tippen aan wat toen al uit Duitsland kwam).

Ik zou het niet doen. Koop gewoon een locomotiefje (of wat nog beter is een "beginnersdoos") van een degelijk merk, en heb plezier van een goed functionerend produkt. Niets is frustrerender om de modelspoorweghobby te beginnen met sowieso tamelijk gecompliceerde ombouw avonturen. Dat je de Jouef wagentjes achter de loc hangt kan ik me nog wel voorstellen, maar - zoals ook al gezegd - dat vereist in ieder geval bij puntcontact banen passende wisselstroomwielen (en de prijs daarvan is al meer dan de huidige waarde van zo'n hoe dan ook aftands Jouef produkt).

Gegroet,

Rob
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 30 oktober 2012, 22:45:13
Citaat van: henkv op dinsdag 30 oktober 2012, 20:58:40
Volgens mij ben je juist niet goed bezig als je iemand per se geen decoder voor analoog bedrijf wil aanraden, omdat een decoder ook iets digitaals is.
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 30 oktober 2012, 16:02:41
... en o ja: als je analoog rijdt met de
oude blauwe Märklin transformatoren is het al helemaal af te raden. Decoders kunnen niet tegen de hogere
omschakelpuls van deze trafo's (vroeger was 220V i.p.v. 230V vandaar dat de uitgangsspanning ook hoger kan
uitvallen).

Hier zit enkel en alleen goede bedoeling achter, dus naar mijn mening is jouw uitval geheel onterecht.
Het elektronische omschakelrelais (zie Wiki) wat Dani refereert zou zeker een goed alternatief zijn. :thumbup:

Groeten,

Erik.

Niet om het een of ander, maar Dani krijgt het verwijt dat hij digitaal promoot - wat heet, wil bekeren - als hij een decoder als analoge omschakelfaciliteit voorstelt. Dat is op zich een prima idee, zeker bij een gelijkstroommotor; Märklin doet zelf al een jaar of 20 niet anders. Een ESU LokPilot kan prima tegen de net iets hogere omschakelpuls van een oude blauwe trafo, zoals we in de specificaties kunnen lezen.

Maar los hiervan. Zo'n oude Jouef loc - welke is het eigenlijk? - lijkt me niet snel de moeite waard om aan te passen, tenzij Denis het als een oefenobject beschouwt. Daarvoor is zo'n oudere lok juist heel geschikt. Wel eerst even proberen of het model nu een beetje behoorlijk functioneert.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 30 oktober 2012, 16:02:41
als je analoog rijdt met de oude blauwe Märklin transformatoren is het al helemaal af te raden. Decoders kunnen niet tegen de hogere omschakelpuls van deze trafo's (vroeger was 220V i.p.v. 230V vandaar dat de uitgangsspanning ook hoger kan uitvallen).

Erik, het gevaar van een oude M*trafo heeft niets te maken met de verhoging van 220 Volt naar 230 Volt; dat geeft aan een 24 Volt-uitgang een verhoging van slechts 1,1 Volt.

Het gemene echter is dat de 24 Volt-uitgang (onbelast) helemaal geen 24 Volt uit geeft maar liefst 32,5 Volt !
Bij een onbelaste trafo - en dat heb je bij digitale treinen, die hebben geen relais meer - is dit fataal voor de meeste decoders.

Dit is trouwens gemeten bij een ouderwetse 16 VA trafo van M*

Je hebt dus gelijk om het af te raden alleen de reden klopt niet, maar een kniesoor die er op let  :)

grv Huub
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: huub op woensdag 31 oktober 2012, 18:02:09
Je hebt dus gelijk om het af te raden alleen de reden klopt niet, maar een kniesoor die er op let  :)
Dank voor jouw verduidelijking Huub! :thumbup:

Citaat van: Lange trein op dinsdag 30 oktober 2012, 23:29:35
@Erik: welk type diodes heb ik nodig en waar kan ik ze vinden?
De 'standaard' 1N4001 is hier al geschikt voor en iedere elektronica-boer
zowel in-store als on-line, heeft deze wel op voorraad.
Mocht deze Jouef-loc nu niet 'de moeite waard zijn' dan is het toch een
prima probeer projekt? Als je alle benodigdheden in (de sleper eronder
natuurlijk :wink:) het wagonnetje bouwt, kun je deze altijd nog gebruiken
voor een gelijkstroomloc die wél de moeite waard zou zijn. :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: huub op woensdag 31 oktober 2012, 18:02:09
Het gemene echter is dat de 24 Volt-uitgang (onbelast) helemaal geen 24 Volt uit geeft maar liefst 32,5 Volt !
Bij een onbelaste trafo - en dat heb je bij digitale treinen, die hebben geen relais meer - is dit fataal voor de meeste decoders.

Je hebt dus gelijk om het af te raden alleen de reden klopt niet, maar een kniesoor die er op let  :)

grv Huub

Maar de maximale bedrijfsspanning voor de LokPilot v4.0 is een ruige 40 volt Huub. Ruim voldoende. Dat is geen toeval. ESU schenkt veel aandacht aan de eigenschappen bij analoog gebruik en heeft de decoder zo gedimensioneerd dat het probleem van de blauwe trafo's niet meer aan de orde is. Voordeel van deze decoder is nog dat de rijeigenschappen ook bij analoog gebruik een stuk beter worden, de lampjes hoef je niet te vervangen (die kunnen écht niet tegen de overspanningspuls) en zo verder. Dat is juist bij zo'n oude Jouef zeker geen luxe. Voor die Fleischmann loks geldt dat evenzeer.

Kijk, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat de voorkeur heeft, maar ik vind wel dat Denis de juiste informatie moet krijgen om ook zelf de keuze te kunnen maken. Ik durf de stelling aan dat de ESU LokPilot v4.0 de beste analoge rijrichtingschakelaar van dit moment is.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Dag Henk.

Da's interessante informatie! Blijkbaar ben ik 'op het verkeerde spoor' gezet
door wat topics over de oude trafo's (nog even opgezocht: o.a. deze).

Citaat van: henkv op woensdag 31 oktober 2012, 20:33:00
[Ik durf de stelling aan dat de ESU LokPilot v4.0 de beste analoge rijrichtingschakelaar van dit moment is.
Mooie stelling, maar durf (of kan) je dit dan ook te testen c.q. bewijzen?
Toch nieuwsgierig geworden door jouw stelling. Want zo'n decoder is wel
wat duurder dan een ompoolrelais, maar dus met betere prestaties.

Groeten,

Erik.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 31 oktober 2012, 21:32:57

Want zo'n decoder is wel wat duurder dan een ompoolrelais, maar dus met betere prestaties.


Met nog wel wat meer "voordeeltjes": ook in analoogbedrijf instelbare optrek- en afremvertraging en cruisecontrol. :)

Gr, Ben.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Erik, ik kan je voorzichtigheid best volgen. De meeste locdecoders, zeker de niet-Märklin decoders, presteren niet al te best als rijrichtingomschakelaar. Maar ESU positioneert de LokPilot welbewust niet alleen als decoder, maar ook als analoge rijrichtingomschakelaar en al vanaf de eerste versie functioneren ze wat dat betreft heel betrouwbaar. Het voordeel ten opzichte van een traditioneel relais zit hem bijvoorbeeld in de instelmogelijkheden. Daarvoor heb je dan weer iemand met een digitale centrale nodig (sorry) maar het hoeft maar één keer. Je kunt de rijeigenschappen optimaliseren (soepele loop, maximum snelheid, tikkie optrekvertraging misschien) en dat functioneert vervolgens ook analoog. Verder natuurlijk geen bokkesprong, geen plotselinge lichtflits en andere dingen die vroeger door een elektronisch relais werden opgelost.

Groot voordeel bij de ombouw van een moderne tweerailloc is natuurlijk dat je een decoder zo in de zogenaamde nem-stekker prikt. Dat lukt met een relais niet.

Of je dat allemaal interessant vindt is wat anders. Lekker aan een mechanisch relais knutselen is ook leuk. Maar de LokPilot biedt als analoge omschakelaar zeker meer waar voor de hogere prijs.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 31 oktober 2012, 21:32:57
Mooie stelling, maar durf (of kan) je dit dan ook te testen c.q. bewijzen?

Erik, het bewijs staat bij mij op de baan.  Lokpilot 4 in een Jouef  Thalys ingebouwd en die doet het prima op zowel analoog stuk als digitaal stuk van de baan (mijn vorige baan was nog deels analoog, vooral het stuk op de brug waar net die Thalys zijn rondjes reed).
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Tjee . . .

Oké, nog steeds nieuwsgierig: is dat dan mogelijk met alle versies van de ESU lokpilot?
Citaat van: henkv op woensdag 31 oktober 2012, 21:59:46
Het voordeel ten opzichte van een traditioneel relais zit hem bijvoorbeeld in de instelmogelijkheden.
Daarvoor heb je dan weer iemand met een digitale centrale nodig (sorry) maar het hoeft maar één keer.
Moet dit per sé met loc gebeuren of kan een decoder ook 'los' ingesteld worden?

Citaat van: dani op woensdag 31 oktober 2012, 22:45:34
... op zowel analoog stuk als digitaal stuk van de baan ...
Oké Dani. Nu de hamvraag: wat voor trafo gebruik je hiervoor?
En ook niet onbelangrijk: welke spanningen (in; uit; maar vooral ompool)?

Trouwens, Denis: zijn we wat jou betreft nog steeds on topic?

Groeten,

Erik.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
ik gebruikte een 16VA oude blauwe trafo voor dat baangedeelte.  maar die ompoolspanning ben ik nooit gaan meten, dat werkte gewoon.  Ik weet wel dat als ik er een analoge lok met relais op zette, deze een flinke sprong maakte bij het omschakelen.

Ach, laten we de discussie sluiten, iedereen heeft wel voor een deel gelijk, en we schieten er niet mee op om verder te bomen.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Waaeom? Het is eerder informatieuitwisseling dan discussie. Kan iedereen vervolgens zelf bepalen wat de voorkeur verdient.
Erik, een decoder is buiten een loc te programmeren, maar voor een exacte afstemming is programmeren in de loc toch wel handig. Momenteel is de LokPilot v4.0 de meest voor de hand liggende om te gebruiken als rijrichtingschakelaar, geschikt voor drie digitale protocollen en twee analoge stroomsystemen. Die is er dan weer met verschillende bedrading en stekkers, maar nummer 54610 ligt het meest voor de hand.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Heb hele draadje proberen te volgen, wat niet mee valt met al die krachttermen als loki digidingus en zo. Maar ben weer wijzer geworden en weet nu lekker helemaal nie maar waar ik mee moet beginnen hahaha. Kortom tijd voor nieuwe overdenkingen en zo LOL......
Toch binnenkort eens draadje over op zetten ....pfff na ut ziekenhuis(wat niet opschiet), dan krijg ik hoop ik zeeën van tijd hahaha. Wens is meer de moeder en vader van de gedachte grinzzz....
What ever... Ga allemaal lekker door zo en dat mag best eens wat pittig wezen dat hoort erbij ;)

tot horens weer,
Ton
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: henkv op woensdag 31 oktober 2012, 20:33:00
Maar de maximale bedrijfsspanning voor de LokPilot v4.0 is een ruige 40 volt Huub. Ruim voldoende.

Tja, dat laatste ben ik het niet mee eens deze keer  :)
De gemeten spanning is wisselspanning en is dus de effectieve spanning.
Helaas is de topwaarde ruim 45 Volt en ik zou het echt niet op de decoders willen zetten.......

Dit geldt uiteraard alleen in het geval van die oude trafo, maar deze dingen bestaan helaas en er staat Märklin op, vandaar de waarschuwing.

Verder ben ik het heel vaak wel met jou eens, trouwens  :)

grv Huub
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Dat hoeft niet Huub, maar je moet ook geen verwarring zaaien. ESU bedoelt met die 40 volt ook wisselspanning. 40 volt digitale spanning of gelijkspanning komt op de modelbaan ook niet voor hè? Zullen ze zelf wel weten hoe de decoder dat verwerkt.
Dani schrijft een paar berichten terug ook dat hij een blauwe trafo gebruikt.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Gelukkig gaat het over wisselspanning en niet over wisselende contacten grinzz

Ton
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: henkv op donderdag 01 november 2012, 20:05:54
Dat hoeft niet Huub, maar je moet ook geen verwarring zaaien. ESU bedoelt met die 40 volt ook wisselspanning. 40 volt digitale spanning of gelijkspanning komt op de modelbaan ook niet voor hè? Zullen ze zelf wel weten hoe de decoder dat verwerkt.
Dani schrijft een paar berichten terug ook dat hij een blauwe trafo gebruikt.

Als je het zeker weet dan valt het mee met ESU.
Ik heb het zelf nooit gelezen, maar ja, ik zoek er ook niet naar  :)
En jawel, ESU is zowiezo de beste decoder die ik ken.

grv Huub
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Het staat ook op een gekke plaats ergens achterin de handleiding, in een aparte lijst met technische specificaties. Ik vind die lijst zelf ook nooit in één keer. Maar mijn zekerheid komt van een gesprek dat ik in Keulen met mensen van ESU heb gehad, zo rond het uitbrengen van de LP4. Daar benadrukten ze dat de multiprotocolvariant heel bewust ook als rijrichtingschakelaar is bedoeld zonder enige beperking. De DCC-variant heeft ook andere specificaties.
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Henk,

Er staat op pag. 48: Betriebsspannung 5 - 40 Volt en dat geldt alleen voor de multiprotocolversie.
Er staat niks bij van wissel- of gelijkspanning ?

Het is trouwens niet zo erg belangrijk voor mij, ik gebruik het toch niet, maar om een goed advies af te geven.
Ik zou het erg vinden als door mijn gezwam hier diverse decoders de geest geven :D

Ik ben het trouwens helemaal eens met jou dat dit prima rijrichtingsschakelaars zijn.
Je bent in een één klap helemaal klaar, ook als je later digitaal wil en je lok heeft prima rijeigenschappen.
Je koopt zo'n ding voor 24 Euro of eventueel het setje met de permanente magneet en klaar is kees (sorry kees :P).

grv Huub
Re: Ombouwen DC naar AC analoog
Citaat van: huub op zaterdag 03 november 2012, 12:10:21
Henk,

Er staat op pag. 48: Betriebsspannung 5 - 40 Volt en dat geldt alleen voor de multiprotocolversie.
Er staat niks bij van wissel- of gelijkspanning ?


Nee, en dus doet dat er kennelijk niet toe Huub. En nogmaals, op een modelbaan komen normaal hooguit dergelijk hoge wisselspanningen voor. Er is voor ESU geen enkele reden om een decoder dergelijke specificaties te geven als het om 14 volt gelijkstroomregeltrafo's of een digitale spanning zou gaan.