13. De bouw van de MantisCNC DEEL 3 & Arduino Fan ControlWe zijn weer eens 2 weken verder... Maar ondertussen hebben we toch al een groot deel van de machine gebouwd.
De X-as is verder afgewerkt. Met bouten en een paar moeren wordt het geheel vastgehouden zodat het niet kan bewegen.
De stappenmotoren heb ik ook al gemonteerd met de bijhorende koppelingen. Deze koppelingen komen van Ebay. Deze zijn echt LOW-cost en dat merk je wel...
Je mag nooit te ver gaan met je as anders draait de koppeling uitéén doordat in het midden een spiraal heeft. Dat spiraal dient om de koppelingen een beetje te kunnen bewegen als de krachten die erop werken niet mooi 'recht' zijn.
Volgende keer dus vastere duurdere koppelingen bestellen. Maar zolang ze mee gaan, geen probleem. Het probleem is eigenlijk makkelijk op te lossen door limit switches te installeren (microswitches).
Hiermee weet LinuxCNC wanneer hij de stappenmotoren meteen moet afschakelen. De softwarematige limit switches stoppen helaas niet wanneer de gebruiker de stappenmotoren zelf bediend/homed.
Ook heb ik nog een stopcontact toegevoegd voor de stofzuiger. Het eerste stopcontact dient voor de dremel in/uit te schakelen. om geen domino te moeten plaatsen heb ik gewoon er een 2de bijgekocht.
Voor de prijs hoef je het echt niet laten (2 euro). De onderdelen voor de Z-as zijn in de maak. Ze zijn al gezaagd en de gaten zijn deels geboord. De gaten die precisie vereisen moeten nog worden geboord met de kolomboor.
In de tussentijd heb ik wel al de stappenmotoren aangesloten op de drivers met DIN-4 connectoren. Nu is het juist alleen maar inpluggen, PC opstarten en frezen maar

Ook omdat alles nu was aangesloten heb ik de X-as en de Y-as meteen ook eens aan een test onderworpen. Maar toen ging het mis

.
De stappenmotoren bewogen niet volgens de afstanden die LinuxCNC had ingesteld. Na mijn instellingen te hebben overlopen was het heel makkelijk de oorzaak te vinden.
In StepConf Wizard was er namelijk bij elke as een paar zaken fout ingesteld:
- Microstepping was 256 moest slechts 8 zijn.
Dat verklaart al een groot deel het verschil. Alles werd 32 groter.
Hij geeft dan 256 pulsen voor 1 omwenteling i.p.v. 8.
- Pitch screw was 30 mm/omwenteling terwijl het 3mm/ontwenteling moest zijn.
Dit ving dan weer een deel van de eerste fout op. De factor werd dan weer 10 keer kleiner.
In LinuxCNC ging hij 30mm verder terwijl hij slechts 3 mm bewoog.
- Table distance t.o.v. de home location was fout.
Als de homelocation 0 is vertrekt je tafel van 0 tot de maximale afstand vanaf de linkerkant!
Meteen ook maar de snelheid en de versnelling wat afgeregeld. En ja hoor het werkte

LinuxCNC demo G-code opgestart, balpen erin, start geklikt ... De Mantis CNC 9.1 begon met zijn opdracht!
Ook heb ik gisteren nog de sketch herschreven voor de Arduino. De code werkt compleet nu. Eerst leest de Arduino de LM35 temperatuur sensor uit, converteert het naar °C. Dan zet hij deze informatie elke 250 ms update hij de informatie. Deze informatie is niet zo kritiek daarom moet hij het niet sneller updaten. Ook zorgt dit ervoor dat de temperatuur 'stabiel' op het LCD wordt weergeven. Het blijft tenslotte een analoge temperatuursensor... Bij de setup zal de Arduino de omgevingstemperatuur meten om zo te kunnen vergelijken of er een stijging van de temperatuur is. Wanneer de temperatuur 2 - 3 °C stijgt start hij met de fan aan te sturen over PWM. Er is een vaste waarde waarmee de Arduino begint en aan de hangt van de temperatuur stijging komt er daar nog een beetje bij. Dus hoe groter het temperatuurverschil des te sneller de fan moet draaien.
Maar nu genoeg uitleg gegeven, de foto's en een filmpje!BTW: Ik heb een Index toegevoegd aan dit draadje is wat handiger...groeten Dylan