Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

DIY CNC bouwen + CNC 6040? Like I promised!

Gestart door minitreintje woensdag 24 oktober 2012, 19:13:23

Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de MantisCNC 2!

There is no place like 127.0.0.1

Citaat van: minitreintje op zondag 14 juli 2013, 20:35:23
...
Wanneer begint er nog iemand op dit forum aan zo'n project  >:-D

groeten Dylan

Lol, ik heb met 3 machines wel genoeg :-)
- Elektor Profiler, kan 30 x 40 cm (10 cm diep), ideaal voor printplaten enzo ...
- M'n Laser C02 machine, ideaal voor plexi, karton & hout
- M'n nieuwste: BF25, zelf omgebouwd naar CNC - kan 70 cm x 25 cm, (45 cm diep)
  voor het "grotere" werk (metaal enzo, zie m'n Köf 5")

succes nog,
Kris
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dat is voldoende :O Wanneer komt de 3D-printer?
Kan je uitfrezen met je BF25.

groeten Dylan

Normaliter had ik al een 3D printer gekocht, ware het niet, dat de interessante modellen nog op de markt moeten komen.
Ik kijk nog even de kat uit de boom, tot er een model op de markt komt, dat ik kan vullen met "ijzer-vijlsel". Jaja, inderdaad, metalen objecten printen !
dat wordt in mijn geval het wachten waard, met al dat live-steam gedoe hier :-)

allée, zorg jij nu maar eerst dat je aan de slag kan met die mantis, maar dat komt zo te zien wel goed :-)

volhouden & succes,
Kris
Tot nu toe heb ik er nog vertrouwen in de CNC 8o
De eerste keer dat ik zoveel werk in iets heb gestoken om het zo goed mogelijk te doen.
Je bedoeld een soort van soldeersel dat je dan in de extruder gooit.

groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de MantisCNC DEEL 3 & Arduino Fan Control!
13. De bouw van de MantisCNC DEEL 3 & Arduino Fan Control

We zijn weer eens 2 weken verder... Maar ondertussen hebben we toch al een groot deel van de machine gebouwd.
De X-as is verder afgewerkt. Met bouten en een paar moeren wordt het geheel vastgehouden zodat het niet kan bewegen.
De stappenmotoren heb ik ook al gemonteerd met de bijhorende koppelingen. Deze koppelingen komen van Ebay. Deze zijn echt LOW-cost en dat merk je wel...
Je mag nooit te ver gaan met je as anders draait de koppeling uitéén doordat in het midden een spiraal heeft. Dat spiraal dient om de koppelingen een beetje te kunnen bewegen als de krachten die erop werken niet mooi 'recht' zijn.
Volgende keer dus vastere duurdere koppelingen bestellen. Maar zolang ze mee gaan, geen probleem. Het probleem is eigenlijk makkelijk op te lossen door limit switches te installeren (microswitches).
Hiermee weet LinuxCNC wanneer hij de stappenmotoren meteen moet afschakelen. De softwarematige limit switches stoppen helaas niet wanneer de gebruiker de stappenmotoren zelf bediend/homed.

Ook heb ik nog een stopcontact toegevoegd voor de stofzuiger. Het eerste stopcontact dient voor de dremel in/uit te schakelen. om geen domino te moeten plaatsen heb ik gewoon er een 2de bijgekocht.
Voor de prijs hoef je het echt niet laten (2 euro). De onderdelen voor de Z-as zijn in de maak. Ze zijn al gezaagd en de gaten zijn deels geboord. De gaten die precisie vereisen moeten nog worden geboord met de kolomboor.
In de tussentijd heb ik wel al de stappenmotoren aangesloten op de drivers met DIN-4 connectoren. Nu is het juist alleen maar inpluggen, PC opstarten en frezen maar  :-)

Ook omdat alles nu was aangesloten heb ik de X-as en de Y-as meteen ook eens aan een test onderworpen. Maar toen ging het mis  :-(.
De stappenmotoren bewogen niet volgens de afstanden die LinuxCNC had ingesteld. Na mijn instellingen te hebben overlopen was het heel makkelijk de oorzaak te vinden.

In StepConf Wizard was er namelijk bij elke as een paar zaken fout ingesteld:

• Microstepping was 256 moest slechts 8 zijn.
    Dat verklaart al een groot deel het verschil. Alles werd 32 groter.
    Hij geeft dan 256 pulsen voor 1 omwenteling i.p.v. 8.

• Pitch screw was 30 mm/omwenteling terwijl het 3mm/ontwenteling moest zijn.
    Dit ving dan weer een deel van de eerste fout op. De factor werd dan weer 10 keer kleiner.
    In LinuxCNC ging hij 30mm verder terwijl hij slechts 3 mm bewoog.

• Table distance t.o.v. de home location was fout.
    Als de homelocation 0 is vertrekt je tafel van 0 tot de maximale afstand vanaf de linkerkant!
Meteen ook maar de snelheid en de versnelling wat afgeregeld. En ja hoor het werkte  :mrgreen:
LinuxCNC demo G-code opgestart, balpen erin, start geklikt ... De Mantis CNC 9.1 begon met zijn opdracht!

Ook heb ik gisteren nog de sketch herschreven voor de Arduino. De code werkt compleet nu. Eerst leest de Arduino de LM35 temperatuur sensor uit, converteert het naar °C. Dan zet hij deze informatie elke 250 ms update hij de informatie. Deze informatie is niet zo kritiek daarom moet hij het niet sneller updaten. Ook zorgt dit ervoor dat de temperatuur 'stabiel' op het LCD wordt weergeven. Het blijft tenslotte een analoge temperatuursensor... Bij de setup zal de Arduino de omgevingstemperatuur meten om zo te kunnen vergelijken of er een stijging van de temperatuur is. Wanneer de temperatuur 2 - 3 °C stijgt start hij met de fan aan te sturen over PWM. Er is een vaste waarde waarmee de Arduino begint en aan de hangt van de temperatuur stijging komt er daar nog een beetje bij. Dus hoe groter het temperatuurverschil des te sneller de fan moet draaien.

Maar nu genoeg uitleg gegeven, de foto's en een filmpje!

De X-as verder afwerken. Het metalen blok dient om de kast te bouwen die rond de trapeziummoer komt.

De CNC koppelingen van Ebay.

En de 2 stappenmotoren gemonteerd op de X-as en de Y-as.

Het 2de stopcontact voor de stofzuiger. Ik heb ze gewoon doorverbonden parallel.

De onderdelen voor de Z-as te kunnen monteren, zoals ik al gezegd had,
moeten er nog enkele gaten worden geboord met de kolomboor.

De bekabeling van de stappenmotoren...

De DIN-4 connectoren. Ik heb met tape de letter van elke as op de connector gekleefd, zodat ik steeds welke as in welke connector moet.
De letters moeten nog op de Elektronica Box worden gekleefd. De laatste foto is een beetje slecht door de flits maar er was toen maar weinig licht in de garage.

Overzicht van alle elektronica, ook is de 2de PC-fan toegevoegd.

De LinuxCNC test met een balpen. De lijn die door de letters gaat is de beweging wanneer de Z-as omhoog is.
Dan zou er normaal niks mogen worden geschreven maar zolang de Z-as niet is gebouwd...  8o

De Arduino elektronica met de LM35 analoge temperatuur sensor, TIP-122 voor de PWM fan en het LCD.

De Arduino sketch in actie :)

De MantisCNC 9.1 in actie met LinuxCNC

[/b][/i]

BTW: Ik heb een Index toegevoegd aan dit draadje is wat handiger...

groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de MantisCNC DEEL 3 & Arduino Fan control!
Dylan,

Dat zijn prachtige resultaten, mooie filmpje :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Dankje :-)

groeten Dylan
Hoi Dylan,

Onderstaande vraag kreeg ik van een ex forumlid die je bouwsel met belangstelling volgt en mee leest.

Met groet, Ben.

Hoi Dylan

Filmpje bekeken, mooi werk. Pluim, echt klasse zoals jij dat fabriceert.
Echter ik zie dat je de omloopspil zowel bij de x als de y as de uiteinden los hebt hangen.
Ga je dat nog lageren? Raad ik je wel aan.

Mvg, Johan

Hoi Ben en Johan,

Dankje :)
Die as moet nog worden gelagerd. Eerst ga ik wat testjes doen met een stukje betonmultiplex met een gat van 12mm.
Dan ga ik in de toekomst eens uitzien naar deftige lagers... Eerst ff testen met een goedkoop stukje betonmultiplex.
Maar daarvoor moet de kolomboormachine boven worden gehaald en dan boor ik meteen de andere stukken ook.
Voor de Z-as geldt hetzelfde.

BTW: De tekening die telkens werd geplot is niet 100% goed want de balpen hangt er maar half aan toen. Was maar een probeersel.

groeten Dylan
Hier heb ik maar één woord voor: Goe bezig ! (alhoewel, dat zijn er 2, lol)
(is meteen ook voor mij de allereerste topic waar ik de "waardeer" knop bij heb gebruikt, maarja, ben nog niet zo lang terug op het forum, en die knop bestond vroeger niet hé)

Mag inderdaad wel gezegd worden, je hebt al een hele weg afgelegd, en zeker veel geleerd op zo'n korte tijd.
Doe zo verder, je komt er wel :-)
Ik kijk al uit naar wanneer je Z-as klaar is, en je echt aan de slag kan !
Voelt goed aan hé, als je zo lang aan iets gewerkt hebt, en het dan ook nog eens ineens allemaal begint te werken zoals je in gedachten had :-)

Nog één tip: koop maar ineens lagers, die dingen kosten geen drol. (minder dan een euro per stuk, incl. verzending)
Die betonplex is meteen "uitgesleten" hoor, daar frees je geen hele printplaat mee, alvorens er speling op komt :-)

succes nog,
Kris
Dankje :)
Z-as is ondertussen al bijna af... Maar nog geen foto's.
Alé eigenlijk is hij af maar doet nog niet wat ik verwacht dat hij doet. Mijn eigen schuld ook een beetje.

Op elke as heb ik 4 geleiders gezet behalve op de ... Z-as. Dus die heb ik besteld (LM10UU).
Ook heb ik direct bearings 12 mm x 28 mm x 8 mm ook besteld:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=310328088327

Dus er gaat nog een kleine bestelling de deur uit.

groeten Dylan
Dit is echt een topic waar ik altijd naar uit kijk, en dat is niet zonder reden :thumbup: :thumbup:.
Echt geweldig hoe je dit hebt weten te fabriceren Dylan, daar mag je heel trots op zijn! :thumbup:
Normaal zou ik al verder gegaan zijn met de CNC maar de Chinees gooit roet in de wok ...
Normaal waren de lagers verzonden vanuit UK zoals op Ebay was vermeld maar zonder te verwittigen werden ze verzonden vanuit China. Dan betaal je net wat meer voor de verzending vanuit de UK en hebben ze je zo liggen.

Die krijgt een slechte waardering ! Als die nu mij had verwittigd zoals ik gewend ben op Ebay, maak ik er geen drama van :O

groeten Dylan
Wauw! Dylan, waar haal je toch de kennis vandaan?!  8o
Internet  :D

Maar AutoCad enzo moet ik helaas nog leren... Ja er zijn genoeg website met tutorials maar dat vind ik maar niks.
Ik ga eens op zoek naar iemand die me dat gewoon wil leren. Dat is veel beter om te begrijpen.

groeten Dylan

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Dylan.

Een goede les om AutoCad onder de knie te geraken is om met een meetlint
het huis op te meten en ervan een simpele plattegrond uit te tekenen.
Hierbij gebruik je aardig wat basiscommando's die je daarmee traint.
Ik werk met AutoCad vanaf versie 10.0 (±1992) en kan ook met LISP overweg.
Mocht je specifieke vragen hebben, stuur mij dan maar een PB.

Groeten,

Erik.
Thanks Erik! Morgen na de studentenjob er ff aan beginnen...
Moet eigenlijk nog een schema uittekenen maar kan ff de PCB programma's niet meer zien  8o
Dus ff iets anders :)

groeten Dylan
Citaat van: minitreintje op vrijdag 23 augustus 2013, 20:13:46
Morgen na de studentenjob er ff aan beginnen...
Huh? Je bent toch pas 16? En nu al student? Wat studeer je dan?  8o
Euhm in België mag je studentenjob doen als je 16 bent :p Ik studeer Wetenschappen - 7u Wiskunde.

groeten Dylan
Citaat van: minitreintje op vrijdag 23 augustus 2013, 20:51:05
Wetenschappen - 7u Wiskunde.
Wat houdt dat precies in?
3 uren/week Fysica waarvan 1 uur labo.
3 uren/week Chemie waarvan 1 uur labo.
3 uren/week Biologie waarvan 1 uur labo.

7 uren/week Wiskunde.

Aangevuld met de basis vakken: Nederlands, Frans, Engels, Geschiedenis, LO, Levensbeschouwelijke vakken.

groeten Dylan
Ik wou dat ik ook in België woonde, ik kom denk ik bij je wonen! Ik zou ook zulke goede educatie willen man!  :-( :-( :-( Op welke school zit je?
Je hebt een PB... Het blijft internet daar zet je best niet alles op want iedereen kan dat lezen :O

groeten Dylan
Da's zeker waar!  :)
Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de Mantis CNC DEEL 4 !
Eindelijk weer eens een update! Maar een kleine update is het niet echt:

Het essentiële onmisbare onderdeel is eindelijk aangekomen! De lagers die ontbraken voor de constructie van de Z-as.
Na een dagje Laundry Day ben ik dan maar eens aan de slag gegaan en de Z-as afgewerkt: stappenmotor houder gemaakt, de assen vastgemaakt, lagers over de assen geschoven en vastgemaakt met de klemmen, trapeziumdraad met de bijhorende koppeling vastgezet op de stappenmotor en de boel geplaatst op de X-as. HEERLIJK ! De Z-as werkt! Een klein mirakel  :-)

Ook op aanraden van Johan en Kris toch maar lagers gekocht voor de spindles. Kosten 2 euro inclusief verzendkosten vanuit UK, kan je niet veel kwaad mee. En ik moet zeggen, ze hadden gelijk! Alles loopt nog beter nu  :). De houder voor de freesmotor heb ik ook maar meteen voorzien van LEDstrips van de bekende 5meter rol, nog een voeding installeren, de print frezen voor de Arduino schakeling en ik kan de verlichting aansluiten op machine. Vanaf dat de freesmotor vanuit LinuxCNC wordt geactiveerd, zal de verlichting aan gaan.

De plaat die op de Y-as rust heb ik nog verbeterd. Er staan nu 2 platen van 15mm betonmultiplex op elkaar. Daarbovenop heb ik nog een snijmat van de Action gekleefd met dubbelzijdige tape.
Je zal je afvragen waarom een snijmat? Deze zijn stevig en hard genoeg om je voorwerp mooi vlak op vast te leggen. Bovendien schuiven deze minder dan het gladde betonmultiplex. Op de foto zie je ook mijn printplaatjes liggen met 2 winkelhaken. Ik ga een test doen om die winkelhaken i.c.m. dubbelzijdige tape te gebruiken om die printjes vast te leggen.

Ook heb ik limit & home switches geplaatst, deze zorgen ervoor dat de Mantis CNC 9.1 zelfstandig kan 'homen' (een vastgelegd punt waarnaar de Mantis CNC 9.1 naar toe gaat voor het 'kalibreren', hiermee weet de CNC bij het frezen op welke positie hij is). De kabels van deze swichtes en die van de stappenmotoren heb ik dan maar meteen netjes weggewerkt met goedkope 8o kabelgootjes.

Het PC scherm is ook opgehangen aan de muur, dat bespaart veel plaats op de tafel waar de Mantis CNC 9.1 op staat.

De foto's:

Het begin van de Z-as.

De houders voor de spindles.

De 2de plaat die vast wordt gemaakt op de Y-as.

De houder voor de stappenmotor in aluminium.

De houders voor de spindles gemonteerd.

De stappenmotor vastgezet op 15mm betonmultiplex dat later aan de Z-as wordt toegevoegd.

De Z-as in elkaar gezet. Nu nog zonder lagers voor de spindles en LM10UU lagers voor de assen.

De kabels in kabelgootjes wegwerkt.

Het PC-scherm ook opgehangen.

Een closeup van de LM10UU lagers voor de Z-as.

Een klein testje opnieuw met een balpen opnieuw, deze test is nog voordat de LM10UU lagers waren toegekomen, uitgevoerd.

De snijmat met de printplaatjes.

De lagers voor de spindles

En dan ook maar toegevoegd aan de houders voor de spindles.

Nog een kabelhouder geplaatst voor de hele bundel kabels van de Mantis CNC
bij elkaar te houden voor ze de Elektronicabox bereiken.

De LED-verlichting onder de houder van de freesmotor.

De LM10UU lagers voor de assen.

En gemonteerd! De Z-as is klaar!

groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? De bouw van de Mantis CNC DEEL 4 !
Dylan,

Dat ziet er weer geweldig mooi uit, prachtige constructie :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: DIY CNC bouwen? Damn, tegenslag!
Vandaag geprobeerd met de MantisCNC wat te frezen, en ben tot de conclusie gekomen dat er iets mis mee is.
Het is niet helemaal vlak :(
Morgen maar eens de digitale waterpas gebruiken... Hopelijk kan ik het oplossen :S  :-(

groeten Dylan

Tip: frees heel je tafel vlak, niet nodig om op te meten enzo, vlakker kan niet.

Succes,
kris (die het op z'n profiler ook op die manier doet)
Goed idee! Thanks! Nog niet aan gedacht, maar de Z-as ga ik toch voor de zekerheid herbouwen...
Want ik heb gemerkt dat ze niet 100% is geconstrueerd... Het originele Mantis Z-as ontwerp ga ik vervangen door iets beter. Bovendien wil ik nog een extra as toevoegen voor de Y-as en 2 assen erbij voor de X-as. Lijkt overbodig maar dan ben ik zeker, ik heb toch nog genoeg geleiders :-)

groeten Dylan
Speciale Gast

Hoi Dylan.
Waar zo'n hobby niet allemaal toe kan leiden! :thumbup:
Geweldig om te lezen en te zien hoe je dit allemaal zelf construeert en ook weer verbetert.
Zelf weet ik hier helaas erg weinig van maar vind het prachtig om te zien hoe iemand dit voor elkaar krijgt.

Hopelijk wordt het resultaat zoals jij het voor ogen hebt (en in je hoofd! :D)

Veel succes en plezier met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Vandaag toch maar eens de tip van Kris geprobeerd... Ziet er al wat beter uit! Maar ik moet nog veel baantjes frezen :S
Ik hoop tegen oktober ten laatste alles gefreesd te hebben.

groeten Dylan
Forum Moderator

Hallo Dylan,

Dat is ff flink balen voor je,
Maar je krijgt dit project zeker wel werkend.  :thumbup: En we zien je printjes dan wel verschijnen :-).

Gr, John
Ik hoop het :) maar voor de rest werkte de machine ... dus enkel nog vlakken  :thumbup:

groeten Dylan
Forum Moderator

Hei Dylan,

wat een tegenslag, maar je vindt vast wel een oplossing. :thumbup:

Wim

Bedoel je dat je vlakt door baantjes te frezen ? Ik gebruik daarvoor een brede 12 mm houtfrees.
Kost maar een paar euro in de gamma of brico ofzo, zodoende heb je bij elke lengte die je freest,
Ineens 12 mm breedte mee hee.

Succes,
Kris
Jha baantjes te frezen met de houtfrees van Dremel :p
Maar ik zit al in de helft, eind deze week zou het gedaan moeten zijn. Maar ik ga dan het programma Gflat ff gebruiken om een Gcode te laten maken die er nog eens overgaat voor de oneffenheden er af te frezen.

groeten Dylan

lol, hoe breed is die frees ?
En er nog een overgaan voor oneffenheden ? Dat moet van de eerste keer "effen" zijn hoor :-)

Bij mij duurt het vlakfrezen van 30 x 40 cm, zo'n 4-tal minuten trouwens ...
3 - 4 mm exact weet ik het niet meer :S Het is die houtfrees van Dremel.
Jha maar mijn tafel lag amper vlak :O nu is het vlak.

Daarna duurt het slechts 1 - 2 minuten om dat te doen :)

groeten Dylan
Re: DIY CNC bouwen? LOL eerste PCB!
Hallo,

Na een tijdje afwezig te zijn op het forum en bij de CNC door schoolwerk heb ik uiteindelijk de tafel kunnen vlak frezen. Dat kostte veel tijd omdat te doen. De tafel had een afwijking van ongeveer 1,2° en dat is heel veel. Nu is de afwijking 0,0° ;-)
Ook heb ik meteen maar er eens een PCB gefreesd. En dat beviel goed. Alleen moet ik nog wat spelen met de diepte. Nu zijn mijn PCB banen veel te dun omdat de frees een stuk te diep in de PCB is gegaan... Ook kan ik misschien de banen wat breder maken in EAGLE.

Helaas ligt momenteel de FTP host plat. Ik heb een mail gestuurd met de vraag dit oplossen. Dan komen de foto's zo snel mogelijk!

Foto's!

De eerste baantjes van het vlakfrezen worden gefreesd...

Pfff MDF geeft nogal stof  :?

Voila! PCB'tje eronder :-)

Zo ziet het eruit vanuit LinuxCNC.

Wat dichterbij...

Het eindresultaat!

groeten Dylan
Forum Moderator

Hey Dylan,

Top man, en die diepte komt wel goed. Ben benieuwd naar de foto's.

Gr, John
Zo de foto's staan erbij :-)

groeten Dylan
Forum Moderator

Netjes  :thumbup: :thumbup:, Je kan wel zien dat het te diep gaan de banen kleiner heeft gemaakt, maar ook de pads kleiner zijn.

Hoe wil je eigenlijk de gaatjes boren voor de THT componenten ?

Gr, John
Er zit nog een drill file bij. Die boort alle gaten voor mij :)
Alleen heb ik die niet gedraaid omdat ik geen tijd had en deze printplaat toch niet gebruikt gaat worden omdat de banen te klein zijn.

groeten Dylan
Forum Moderator

Ik snap het.

Gr, John

Er is toch wat mis met je foto's hoor, alleen het bovenste stukje is zichtbaar, de rest is wit.
Ik kan je foto's dus niet zien, maar je wel alvast een tip geven:

Als je printjes begint te maken, laat dan eerst de gaatjes boren, en dan pas de baantjes frezen.
Als er namelijk om één of andere reden, een baantje héél dicht bij een boorgaatje ligt, gaat je boortje gegarandeerd
breken bij het boren, na het frezen. andersom heb je dat probleem niet :-)

succes,
Kris
Forum Moderator

Hoi Dylan,

wat een volharding, je hebt een jaar aan dit project gewerkt.
Met een fantastisch resultaat.

:thumbup:

Wim
@Snoozerman
Ik heb geen probleem met de foto's?
Dankje voor je tip. Zal het volgende keer zo doen :)

@Wimhelsen
Dankje!

groeten Dylan

foto's zijn zichtbaar nu :-)

ziet er goed uit, maar toch een vraagje, je lijnen zijn nogal "gekarteld".
Komt dit door speling op de assen, verkeerd freesje, te laag freestoerental of te hoge beweegsnelheid van je assen ?

succes nog,
Kris
Vandaag heb ik eens gespeeld met de diepte. Hierbij moet ik vaststellen dat die karteling komt doordat ik te diep freesde. Als ik enkel het koper weghaal heb ik dat niet en krijg ik mooie rechte lijntjes :)

groeten Dylan
WAUW Dylen,

Ik ben diep onder de indruk van je werk, het zou me geweldig lijken om ook eens zo'n project te gaan bouwen maar mijn geduld is helaas niet toereikend. Dus wat dat betreft ben ik wel een beetje jaloers op je, maat op het resultaat mag je echt trots zijn  :thumbup:

Groeten JW