Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

esu lokpilot

Gestart door FILIPI maandag 22 oktober 2012, 16:01:47

esu lokpilot

Vive les BB12000

esu lokpilot
hallo ik ben met een lok van marklin bezig, deze wil ik digitaliseren met een esu lokpilot 4 decoder, de motor en verlichting werken al, nu wil ik graag de voor en achterlichten schakelen met f1 en f2, tevens moeten ze algelang de rijrichting schakelen, ik heb het nu voor elkaar door de gele draad van de decoder te verbinden met de groene draad en de witte met de paarse draad dit werkt perfect, alleen is mijn vraag of dit kwaad kan voor de decoder, moet ik hier anders diode`s tussen zetten?

wie kan mij hier antwoord op geven?

m.v.g phillipe
Re: esu lokpilot

Dat kan geen kwaad want het zijn open-collector-uitgangen.
Je kan meerdere uitgangen parallel aansluiten zoals je zei (en dat heet dan een of-functie)

grv Huub
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Je kan het schakelen voor jezelf nog gemakkelijker maken.
Standaard staan de uitgangen F0v en F0a voor de verlichting vooruit resp. achteruit.

Voor het apart schakelen van sluitseinen kun je één functie toewijzen aan twee uitgangen. Hiervoor kun je o.a. Aux 1 en Aux 2 benutten.
Met behulp van functie-mapping zet je bijv. F1v op de Aux-1 en F1a op de Aux-2.

Op die manier houd je functie plaatsen over en schakel je je sluitseinen altijd met F1.
Dit functie mappen kan met bijna alle centrales behalve de 6021 en MS1 (beide beperkt).
Met de MS2 lukt het in DCC-modus overigens prima.

John

V65

Hoe kan je dan zonder extra te solderen een rangeersein tonen? Vooruit ook aan als de loc in achteruit staat, of omgekeerd?
Mij is het met de CS1R nog niet gelukt
Wiki Redactie

Het hangt er een beetje vanaf welk rangeersein je wilt tonen.

Bij een 2x A-sein (aan beide zijden, zoals bij de Deutsche Bundesbahn), kun je dit doen door gebruik te maken van de Functie-mapping op bijv. F3 of F4 (rangeersnelheid). Je zet dan ook de F0v en F0a aan.

Bij een enkel lichts-sein (zoals o.a. in NL) zul je sowieso een lamp(imitatie)/LED apart op een Aux uitgang moeten zetten.
Dat kan dan m.b.t. dioden voor zowel voor als achter gebruikt worden. Je moet dan ook dioden plaatsen voor "normaal" frontsein.
Het is een beetje als een zwitsers sluitsein schakeling.

Als je kunt functiemappen met de CS1, (ik denk in DCC modus) dan zou dit moeten lukken.
Hiervoor kan het zijn dat je ook een controle CV (31 of 32) moet omzetten. Maar daarvoor moet je de handleiding raadplegen.

John

V65

Het is het duitse a sein.Maar zodra ik iets probeer op f5 en de mapping rijdt de loc gewoon niet meer.
Maar ik het probeer het nog wel even
Wiki Redactie

Het is mij op twee loks gelukt met zowel een Lop4 als een Loksound 3.5.
Geprogrammeerd heb ik met de MS2 in DCC-modus.

Je moet wel eerst de juiste CV-nummers en CV-waarde opzoeken in de handleiding van de ESU-decoder. Dit verschilt nogal per type. Vooral de Lopi4 heeft "heeeeeel" veel mogelijkheden.

Voor het instellen van lichtfuncties is een andere CV-nummer verantwoordelijk dan voor zg. fysieke functies, waarmee ook combinaties te maken zijn. Meestal is hier een "treinje"2 x 3 CV's verantwoordelijk voor de functies.
Maar ook het instellen van CV 31 en CV 32 zijn van belang.

Met de MS2 kon ik daarna de te programmeren CV opzoeken, de actuele waarde lezen en een nieuwe waarde schrijven.

John

V65

Het is me gelukt!
volgende project liep meteen spaak. misschien ligt het er aan dat die lampen nog gewoon aan de locmassa zitten.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik kon ook gewoon de LokPilot V4.0 met een 6021 programmeren.
Het gaat niet helemaal vanzelf, maar het is te doen.

Gr. Marcel