Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Lengte VAM treinen

Gestart door AnalogDriver woensdag 19 september 2012, 21:36:51

Lengte VAM treinen
AnalogDriver
gast

Lengte VAM treinen
Ik heb een beetje veel VAM wagons  :?  (nieuw type)
Dus er moeten er wat weg.

Wat ik mij afvraag: wat was de treinlengte in aantal wagons waarin ze op de hoofdbaan doorgaans reden? 

Ik weet dat ze soms met e-loks in lange treinen reden of meerdere 2400 of 2200's.
Dus wat is een beetje realistisch aantal VAM wagons in een trein?
Re: Lengte VAM treinen
Op Google vond ik een foto van een welbekend forumlid:

Even tellen dus :wink:.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Ow yes Gerard,

Naarden Bussum soms??

Weet nog uit mijn jeugd, zal beginjaren 60 zijn geweest, dat we in de Wezep naast de spoorlijn hebben gekampeerd.

Kwam er een 1000 langs met minimaal een sleep van de foto hieronder!
Waren ook VAM wagens van het oudere model!

Gr. Fred.
Ik heb geen idee waar die foto gemaakt is, dat stond er niet bij. Maar misschien dat Martijn het nog wel weet.

ook hier geld even tellen 5:30 en 8:00 komt er een sleepje voorbij .

Blausee-Mitholz
gast

Apeldoorn

Hoe dichter de VAMtreinen bij Zwolle komen hoe langer ze werden lees onderweg werden wagens opgepikt

Lang zat dus  B)

Mvg, Johan

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

mooie foto's !!  :thumbup: mooi item, meer vam gereleteerde foto's graag !
Groet Robert
Speciale Gast

Ha die Hajo.
Een beetje veel VAM wagons, dat kan toch helemaal niet!? :roll:
Dit zijn juist wagons waar je prachtige combinaties mee kan maken en volgens mij heb je er dan nooit teveel. :P

Zelf heb ik ook vele VAM wagons in diverse types en aangezien deze er in een flink aantal verschillende uitvoeringen zijn, kun je prachtige treinen samenstellen.

@Johan.
Prachtige foto's maar zijn er ook foto's waar meerdere types (ik zie nu groen en geel) samengesteld zijn?

Erg leuk om over zo'n bekende wagon wat meer te zien en te lezen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

In de tijd dat deze wagens reden bestond er geloof ik zoiets als een 80 assen norm. Dat zou dan betekenen maximaal 20 wagens achter elkaar. Wat je over hebt past vast wel op mijn baan  :D

Albert.

Die assen norm wordt dan op diverse foto's overschreden.
De meeste treinen zijn 20+

Een slechte reden om bij te kopen.  :D helaas laat de baan dat niet toe.

Robin

80 assen norm?
Enne, kleuren leuk, maar verreweg de meeste wagens waren gewoon groen.

Een 80-assen norm is mij als oud dienstregeling-maker ook niet bekend, wel de beperking van de trekkracht (veelal een 1200) en de lengte van de sporen te Wijster. Op grond van die randvoorwaarden was een treinlengte tot 30 beladen wagons mogelijk.
Groet, Ad

Dan hebben we dus te maken met de 120 assen norm. >:-D

Dat haal ik hier niet.Het houdt na een as of 50 echt wel op.

Hoe groot is je voorraad / overschot Hajo ? Ik neem aan dat die wagons bij jouw er niet fris groen meer uitzien. :D

Robin

Cees Bier

Is de lengte niet max 800 mtr voor de aangehangen trein? of 4000 ton
120 assen is een oudere norm, dus 30 wagons(4 assers)
Nu is de max lengte 45 wagons, contanier / erts.
Cees

Volgens mij is de totale treinlengte maximaal 700 meter, andere beperkingen in aantallen wagens of assen zijn me voor Nederland niet bekend...

Even naar Cees:
Jij hebt het volgens mij over tonnages en lengtes van niet VAM treinen. De 4000 ton gold destijds specifiek voor de de ertstreinen uit het Rotterdamse ri Duitsland (over Venlo), bestaande uit 50 wagens à 80 ton. Treinen met verstevigd trekwerk (zg. weispunctfadden). Een 1200 trekt ook absoluut geen 4000 ton, daarvoor werden destijds 4 DE loks gezet, en die hadden er ook genoeg moeite mee.
Als treinlengte gold in die tijd veelal 750 meter, daar waren de inhaalsporen meestal voor ingericht. De 4000 ton treinen moesten een dienstregeling rijden zonder tussenstops, ivm energiekosten. Dit alles speelde rond de jaren 80

Groet,
Ad

Uit de oude doos:
"In de nacht van 1 op 2 april 1974 vond er een ontsporing plaats met een VAM-trein te 't Harde, met alle gevolgen vandien.
De beladen VAM-trein, die op weg was van Den Haag naar Wijster, moest "aan de kant" om een vertraagde Posttrein in te laten halen.
De uit 30 vierassers bestaande VAM-trein was te lang om in Nunspeet aan de kant te kunnen, en moest daardoor in 't Harde op een zijspoor worden gezet." (Bron mij niet bekend, als quote gevonden)
Dit ter onderbouwing van het cijfer 30 uit een eerder berichtje

Ad
Mijn ervaringen met VAM treinen, stammen uit de jaren 1959/1960.
Kwamen in Den Haag station Hollands spoor met daverend geweld langs wanneer ik op de eerste trein (na weekend verlof) naar Amsterdam stond te wachten.
Voor mijn gevoel waren ze ontzettend lang en zeer "geurig". ;)
Geurig waren ze zeker. Ze werden niet voor niks "4711-Expres" genoemd...
Armsein
gast

Een paar foto's van de ontspoorde VAM-trein vind je hier 't Harde op de site van de welbekende heer G.G.  :) Op het bouwmachineforum moet ook nog het een en ander te vinden zijn over deze ontsporing, maar daar kon ik niet kijken. Nog even over de gemiddelde treinlengte, van de VAM-treinen weet ik niet anders dan dat deze een stuk of 20 30 wagons hadden als ze door Zwolle kwamen. Stond er regelmatig te kijken en als deze dan vorobij kwam dan was het echt stinken 9men zette hem ook rustig even langs het perron in die tijd) Mijn jongste, toen een jaar of 4, 5 vroeg altijd waarom hij zo stonk, dus hebben we hem verteld dat daar zijn oude luiers in zaten. Sindsdien heet het ding de 'luiertrein'  bij ons thuis  :) Mijn vader heeft mij altijd verteld dat dit als 4711 express bekend stond, ook vanwege de geur (en dat was een referentie naar 4711 eau de cologne, waarmee je deze sterke geur weer weg kreeg of zo)
Voor wat betreft de lengte van de uithaalsporen, als dat toen al 750 meter was...... ter info, enige jaren terug heeft men hier in Hde het uithaalspoor op de goede lengte gebracht......(zo heette het volgens de werknemers) en dat was 750 meter. Ik denk dus dat dat nu standaard is.

grt, JW

haij haij

Niks met lengte van vam trein van doen , maar heb wel leuke herinnering aan vam trein .

Als jonge jonge fietste ik vaak alleen of met mede trein ''gek'' altijd mee met de goederenslag tussen zwolle station en vam/retham laadstation , daarom ook nog steeds kippevel als bij de vsm een 2400 optrekt geluid vergeet je nooit .

En omdat we daar regelmatig meefietsten ,rangeerders kende je op gegeven moment , ook paar keer meemogen rijden , fiets tegen hek en hop op de bok .

Zodoende keertje met 2400 meegetuft en keertje hippel , en maar aan touwtje dacht ik trekken voor de fluit haaaaaaaaaaa , ben met de hippel bij rangeer terrein bij engelse werk opgestapt , moest me op station wel beetje verdekt opstellen op de bok .

Maar blijft leuke herinnering en inderdaad ze hadden luchtje de rangeerdelen en de treinen helemaal .
Blausee-Mitholz
gast

Citaat van: jumbo op donderdag 27 september 2012, 22:22:39
de goederenslag tussen zwolle station en vam/retham laadstation ,

Katwolde.

Mvg, Johan
AnalogDriver
gast

Dank voor het plaatsen van de foto's en video link.

Voorzover ik, met oplichten van de foto's soms, kan tellen zie ik op de foto's 19 à 20 wagons in een trein. Type 2 VAM, de bekende groene die intussen bijna allemaal gesloopt zijn op 6 na.

Daarnaast dus de berichten over treinen met tot 30 wagons.

Citaat van: Hero op maandag 24 september 2012, 14:59:48
Dan hebben we dus te maken met de 120 assen norm. >:-D
Dat haal ik hier niet. Het houdt na een as of 50 echt wel op.

Hoe groot is je voorraad / overschot Hajo ? Ik neem aan dat die wagons bij jouw er niet fris groen meer uitzien. :D

Robin

Ja, Robin roert wel een goed punt aan: in model kun je sowieso niet makkelijk meer dan 12-15 wagons in een trein plaatsen, vaak vanwege trekkracht of spoorlengte beperkingen.

Dus ik houdt het denk ik ook op een stuk of 20 wagons.

Heb er nu 26, en inderdaad Robin, geen van allen meer plastic-schoon  :P

Maar voordat ik er een paar te koop zet, moet er nog wel een paar schoon gemaakt worden: die waren mijn vroegerer weathering  :?
En zoals je op de foto's ziet zaten er best wel wat donkere vuile wagons tussen, maar over het algemeen waren ze redelijk schoon.
Dat komt goed, meest gewoon enamal/olie verf gebruikt, dus dat laat zich wel schoonmaken, en dan houd je wagens over zoals op de foto's, wel wat smerig, maar nog fris groen.

Overigens kies ik er ook 1 of 2 uit die juist een glansspuitlaag krijgen. Krijg je het effect van net nieuw in de verf gezet of nieuw geleverd zoals hier http://www.rolandrail.net/special/special016.htm met de oude type 1 wagens te zien is. Vergelijk de oranje met de grijze.
Dit heb ik al zo uitgevoerd op met kleine treintje oude type VAM wagens, werkt mooi (nog geen foto's gepubliceerd)

Dank voor de reakties,

AnalogDriver / Hajo

Prachtige foto s van de lange treinen.

Tony