Citaat van: SpoorObjecten op woensdag 08 augustus 2012, 15:07:00
Ik kwam erachter dat 3rail niet heel erg bekend is met 3D geprinte modellen, en wat er allemaal al niet beschikbaar is voor de H0 bouwers.
In tegenstelling van het andere forum (beneluxspoor) waar dit al erg levendig is.
Vandaar een kleine opsomming van H0 modellen die voor de zelfbouwer te koop zijn
SpoorObjecten, hier begon het allemaal voor mij!
Wisselmotoren, railtrafo, vrijbalk en potjes
Ik hoor graag jullie ervaringen (zowel positief en negatief )
En ik beantwoord graag eventuele vragen.
Hallo,
Wat leuk dat je dit zo deelt en dat jij in Shapeways je eigen shopje hebt opgezet en kunt opzetten!
Heb ook even zitten kijken naar de matrialen
http://www.shapeways.com/materialsIk zit namelijk met 2 dingen waarvoor 3D print
mogelijk een oplossing is, maar met nog meer vragen.
Waar ik vooral aan denk, is oude
niet meer verkrijgbare onderdelen dupliceren.
- defecte/ontbrekende trappetjes, balustrades etc. van wagons
- ik heb nog 18 kortkoppelings-ombouw onderdelen nodig die Roco al lang niet meer maakt (feitelijk van vorige-vorige failliete Roco).
Klinkt ingewikkeld en ik heb zo snel geen plaatje bij de hand, maar in feite een stukje plastic beugel met daaraan een NEM koppelingsschacht.
- lading-'insert' kolen/koks. Ik heb 5 van 9 zesassige 'ertswagens' die leeg zijn. Rest heeft wel een redelijk nette en met weathering goed te maken plastic Kokslading imitatie. Zelf een lading maken of kant en klaar kopen is hier niet eenvoudig / vrijwel onmogleijk, want er zit middenin een bediening van de ontladingspleppen.
De meegeleverde lading-inserts hebben een uitsparing hiiervoor en zijn heel dun, want van plastic en niet schuim-met-korrels.
Belangrijkste vraag:
Is het mogelijk bestaande onderdelen 3D te
scannen?
Andere vragen:
Is een NEM schacht-print nauwkeurig genoeg om (desnoods met enig vijlen) een NEM-norm kortkoppeling in te plaatsen?
Welk matriaal zou sterk genoeg ziin om als plastic onderdeel kopie te dienen in een H0 wagon? Dat Nylon?
Welk matriaal zou glad genoeg zijn om, net als de fabrieksonderdelen, te glijden langs andere plastic onderdelen? Dat Nylon?
Voor zo'n lading-immitatie kolen/koks, dat mag wat ruwer zijn, aan de andere kant zit het success daarbvij vaan ik de detaillering van de kolenbrokjes. Welk matriaal zou hiervoor geschikt zijn?
Of is een afgietsel hier makkelijker?
foto's:
Let niet op het verernstaal veertje dat op deze foto op dit onderdeel ligt.
Maar wel op dat oogje vlak bij mijn vinger waar dat verenstaal doorheen moet.
Ook niet heel erg als dit als massief nippelte geprint zou worden, dan moet het uitgeboord worden achteraf.
Maar als het zo geprint kan worden scheelt dat weer een nabewerking.
En bij deze lading imitatie zou de basisvorm al mooi zijn, om zelf met dun laagje koks-imitatie te bedekken.
Hajo