Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.

Gestart door laurens66 woensdag 18 april 2007, 20:28:11

Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat betreft verschillende rollenbanken die te koop zijn?

Ik ben mischien wel van plan een aan te schaffen, waar ik hem voor gebruik lijkt me logisch.

Marklin heeft er 1 (nou ja 2 dan), de 78100.

Zijn er nog meer, en wat zijn de ervaringen?
Ook de ervaringen van de Marklin uitvoering, wat mankeerd en b.v. aan?

De Marklin lijkt erg mooi en goed, ook die C-rails die je aan kan passen, maar de prijs is er ook naar en volgens mij zijn er goedkoperen ofniet?

Re: Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Je moet even goed zoeken denk ik.
Ik heb er een aantal maanden geleden een gekocht, nieuw in de winkel (78100) en die zat redelijk onder de prijs van M*.

Hij bevalt mij prima, goed te demonteren voor lanere loc's en dergelijke. Ik heb een paar aanzetstukjes van aluminium gemaakt en zo kan ik een lage trein laten rollen als ik dat wil. k heb hem als het ware verlengd.

Ik heb zitten kijken naar de Hornby variant die ongeveer 50 euro kost. Maar uiteindelijk gekozen voor de Marklin. Dit omdat ik weinig zin heb om een heleboel te gaan verknutselen. Deze is gelijk goed en verder geen ergernis.
Hij bevalt me prima.

Hola,
Mischien ben ik een beetje dom - ik weet het wel zeker -  :twisted:,  maar waar gebruik je zo'n rollenbank nou voor?
Om te zien of je loc functineert kan je hem toch ook op je baan zetten?
Hasta la Pasta
Fred
Als ik loks ombouw, even laten rijden op de werkbank zonder dat de trein er van door gaat., experimentele doeleinden, ik ben nu aan het kijken wat er op de markt is, daarna beslis ik wel of niet en zo wel welke.
Die Marklin vind ik nogal duur eigenlijk.
Ik gebruik voor deze doeleinde gewoon 1,5 meter programmeer spoor.
Ik heb deze van K-rail gelegd met twee stootjukken op de koppen en ik gebruik hem ook om gelijkstroomlocs te testen voor anderen als deze voor reparatie binnen komen.
Ook heb ik op de zelfde "plank" 1,5 meter N-spoor gelegd ook met twee stootjukken op de koppen.

Ik heb bewust voor deze optie gekozen omdat ik geen zin heb om voor iedere loc de rollagers te verzetten.

Ziet er wel profi uit maar niet mijn persoonlijk ding.

Frankfurt (Main) Hbf

Buiten het testen op een kort stukje of gewoon op de baan, vind ik de rollenbank handig voor het stationair laten lopen van de motor en gelijktijdig aan de loc/motor frutselen.

Citaat van: Riny op woensdag 18 april 2007, 22:56:56
Ik heb bewust voor deze optie gekozen omdat ik geen zin heb om voor iedere loc de rollagers te verzetten.
Dat is inderdaad een nadeel, maar het in laten lopen van de motor na een goede reinigings- en smeerbeurt werkt wel erg prettig op de rollenbank. Weegt op tegen het ongemak.
Ik heb een rollenbank gevonden, een uit Duitsland voor ? 89.

Klik hier voor de link

Ik kwam ook nog een op Marktplaats tegen voor dezelfde prijs maar die lijkt wat minder proffesioneel.

klik hier voor de link

Kwa prijs maakt het niets uit, wat vinden jullie ervan, mij lijkt die van kpf-zeller goed en dat wordt hem denk ik ook.

Nog een aantal gevonde banken die afvallen:

De Hornby.

De zelfbouw van www.gmens.nl.

Locloods

sfa-modellbau
Er is een firma in Nederland, die rollenbanken maakt
maar ik het adres en de webside is zoekgeraakt
Eric
Marktplaats, waar ligt dat ergens  ?
Eric
Citaat van: Eric VW op dinsdag 29 mei 2007, 14:56:23
Marktplaats, waar ligt dat ergens  ?

Hier :!: (click op het woordje)
is dat niet bij maastricht rechts af richting belgie?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

Citaat van: Olaf op dinsdag 29 mei 2007, 15:13:25
is dat niet bij maastricht rechts af richting belgie?

Juist, net voorbij Else
En dan bij de 3e boom even verder vragen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik dacht dat ik al vertels had dat ik er een van KPF-zeller gekocht heb, niet dus, dus bij deze.

Rollenbank keurig ontvangen, goed verpakt, snel geleverd.

Wat betreft de rollenbank zelf, het is een uitzonderingsmodel omdat de rollen verschuiven anders gaat maar dit kan wel lekker snel, vastzetten is niet nodig.

Wel heb ik uit het achterste vastzetblokje een klein stukje uitgefreest waar mooi de koppeling van de Big Boy in past, hij pasten wel maar er stak tussen en nu staat hij wat mooier ertussen, dit was geen probleem.

Verder en nog even wat banaanstekkers (4mm) aan gemaakt waar ik snel banaanstekkers in doe.

Had er extra blokjes voor bij besteld om de wielen van de tender op te zetten, had ik 1 teveel besteld en 1 gratis gekregen, dus 2 te veel, naja, beter te veel dat te weinig.

De rollenbank bevalt oveigens goed en zeer mooi gezicht in de vitrine kast.
Afgelopen weken zijn wij (mijn vader en ik) bezig geweest met een trap waar 5 loks op kunnen.
En wat was de prijs van jouw rollenbank?
Dat kun je zelf bekijken:

www.kpf-zeller.de

Licht eraan hoeveel rollen, opvulstukken etc.

Ik heb ? 132.5 betaald

Rollenbank.
1 extra rolblok, nu totaal 8
4 opvulstukken, hoe er wel 2 over, had een besparing van  ? 12 op kunnen leveren (eigenlijk ? 6 i.v.m. 1 gratis)
? 10 verzendskosten
Hallo daar

Heb een tijd gelden ook een rollen bank van m gekocht voor het testen en veranderen voor decoders nadat ik een decoder opgeblazen hebt je kent dat wel even testen met de kap eraf decoder los er in je rijdt langs een boom decoder raakt de rails en je bent aan een nieuwe decoder toe.
Vandaar ik het nu velig op testbank doe. :shock:

groeten remco
Hallo allemaal,

Ik heb zelf vorig jaar op de beurs in Houten de Hornby rollerbank gekocht. men vroeg er Eur 60,-- voor en ik heb hem voor Eur 50,-- kunnen kopen (effe pingelen).
Er zit een stukje rails op van 15 cm en daaraan gekoppeld nog een lengte van 13 cms met daarop 3 rollers, welke verschuifbaar zijn waarop je de aangedreven wielen kan zetten.
Je kunt er een treinlengte van ttl zo'n 30 cms op kwijt.

Wellsiwaar is deze alleen voor gelijstroom, maar ik heb er dezelfde avond nog een drierail versie van gemaakt d.m.v. een stuk kaalgemaakt installatiedraad (koper), welke ik in het midden van de rails met secondenlijm heb vastgezet en tussen de rollers en aan het eind middels een kruiskopschroef vastgemaakt.

Van deze rollerbank heb ik m'n programmeerrails gemaakt, welke ik o.a. gebruik voor het afregelen van decoders en digitale instellingen, maar ook voor het schoonmaken van m'n contacten in de locs en voor het smeren daarvan.  Ideaal!!!!
Je kunt de locs lekker laten inrijden, zonder dat je na het smeren je hele baan vet maakt

Als je wilt, kan ik wel even een fotootje plaatsen.

Groeten

Nico
Ik heb enkele weken geleden een rollentestbank via e-Bay in Duitsland gekocht.
Werd voorheen steeds overboden en heb toen contact opgenomen met de verkoper.
Kon hem ook zo wel kopen voor 65 Euro. Woont in Gronau en ik heb hem daar zelf opgehaald toen ik in de buurt was.
Ziet er keurig uit, 600mm lang met 5 wielbokjes.
Staat ook nu weer op e-Bay Duitsland onder Rollenprufstand.
Verkoper/fabrikant is "nipa100eisenbahn".
Werkt perfect.

Groet, René G.
Heeft er iemand ervaringen met de rollenbank van Busch (Busch 1800).
Deze bestaat uit drie rolbokken voor EUR 40,- die je gewoon op de rails kan zetten. Geschikt voor wissel en gelijkstroom.
Voor ongeveer een zelfde prijs zijn er volgens mij interessantere te koop. Ik heb vorige week via (Duitse) E-bay een rollenbank gekocht van kpf-Zeller voor 45?12 + verzendingskosten (14? naar Nederland en België). Koop je dezelfde dag er nog 2 rollen bij, krijg je er nog eens 2 gratis bij zonder extra verzendingskosten..
Spijtig genoeg heb ik ze vandaag nog niet thuis, ze is gisteren verzonden.

Ik vind de Busch rollenbank maar iets raar. Trein staat ook onnatuurlijk boven de rails uit.

De kpf-Zeller rollenbank kan ook gebruikt worden als programmeerspoor en er kan een snelheidsopnemer geplaatst zodat de trein snelheden realistisch kunnen worden ingesteld.

Ook nu lopen er 3 veilingen met elk 3 rollenbanken. Zoek op Rollenprüfstand Spur Ho. Normale kostprijs is 89? + verzending. 
ik leg altijd een blokje hout onder de sleper en het chassis tussen de wielen dan. Een stokje van een kleine kwas ofzo werkt net zo goed
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
ik heb een smt rollentestbank spoor 1 weet iemand hoe ik deze aan moet sluiten ?
Ik heb de rollen bank van KPF Zeller met de snelheids meting. Ideaal voor inrijden, programmeren en max snelheid in stellen.
Citaat van: Riny op woensdag 18 april 2007, 22:56:56
Ik gebruik voor deze doeleinde gewoon 1,5 meter programmeer spoor.
Ik heb deze van K-rail gelegd met twee stootjukken op de koppen en ik gebruik hem ook om gelijkstroomlocs te testen voor anderen als deze voor reparatie binnen komen.
Ook heb ik op de zelfde "plank" 1,5 meter N-spoor gelegd ook met twee stootjukken op de koppen.

Ziet er wel profi uit maar niet mijn persoonlijk ding.

misschien eens verder kijken dan je neus lang is ....

-)

Zeller heeft hele mooie banken , en daar verschuif je met één vinger de bokken ....

ook een mooie systeem om je lok te monteren en ondersteboven te houden voor onderhoud ...

http://www.ergo-grip.de/kpf/de/
Gisteren ook de KPF Zeller rollenbank gekocht voor EUR 24,18. Gelijk kreeg ik de aanbieding om voor EUR 19,00 2 extra bokken te kopen, waarna ik er nog 2 gratis bij zou krijgen. Kortom: 6 bokken in totaal, lijkt me voor de meeste locs voldoende.

Tevens heb ik het Roto-fix systeem erbij besteld: geen idee of de loc anders op de rollenbank blijft staan. Kosten: EUR 25,00. Verzendkosten naar Nederland: EUR 8,00. In totaal voor rond de EUR 75,00 klaar!

En waarom? a) Ik had er zin in. b) Lijkt me makkelijk voor het onderhoud en het in laten rijden van de locs. c) Om eens lekker te genieten van alle bewegingen van een 3306, 3318 of gewoon een 3003 ;-)...

Zodra hij binnen en functioneel is, zal ik wat foto's en misschien een filmpje sturen (kijken of dit overeen komt met het filmpje op de site?).

Greetz,
William
Hopelijk hoef je niet net als ik een maand te wachten totdat zeller eens een keer verzend.
Verwacht GEEN klantvriendelijkheid van hem nadat je hebt betaald, maar uiteindelijk na veel mailen komt hij toch zijn belofte na en verstuurd alles.
Het was voor ij overigens wel de moeite waard, ben tevreden met de rollenbank en speed cat.
Heb 'm niet direct via Zeller gekocht, maar via een "vrouwtje" (check ebay.de). Gisteren een mailtje gestuurd aangaande verzending (rond 11 uur) en binnen 10 minuten een reactie.

Ik hou jullie op de hoogte...

Greetz,
William
Citaat van: redskin op vrijdag 16 april 2010, 10:50:04
Hopelijk hoef je niet net als ik een maand te wachten totdat zeller eens een keer verzend.
Verwacht GEEN klantvriendelijkheid van hem nadat je hebt betaald, maar uiteindelijk na veel mailen komt hij toch zijn belofte na en verstuurd alles.

Ik heb hem ook bij zeller vandaan, wel via zijn ebay shop......Binnen 4 dagen in huis.  8)
Sommige loks blijven niet  op de testbank staan
Eric VW
Maar met de roto-fix heb ik daar geen problemen mee (althans, dat is de bedoeling). Spannend spannend spannend...
roto fix
graag een woordje uitleg
Eric VW
Zie de website van KPF Zeller. Het is een montagesysteem waar je de loc dusdanig mee vast kunt zetten dat je 'm zelfs ondersteboven kunt houden. Kan handig zijn bij onderhoud.
ga het even nakjiken
bedankt vvor de inlichtingen
Eric VW
Geen idee hoe groot de rollenbank is, maar anders is het een optie om 'm mee te nemen naar een beurs: kun je gelijk kijken of de loc goed functioneert of niet.
graag  de juiste naam van de website
dank
Ik vind deze niet
Etric VW
gevonden
hartelijk dank
Dus de kast is ook afzonderlijk te koop??
Eric VW
Wat bedoel je met "de kast"?
ja het wordt toch in een pvc omhulsel gestoken of wat is het?
Eric
Iemand ervaring met http://hobby.marktplaats.nl/modeltreinen-accessoires/340447463-testbank-h0-600-mm-5-paar-bokken-ac-dc-digitaal.html
Deze komt alleen op Marktplaats voor en kan er verder niets over vinden.
En blijven ze erop staan??
ERic
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met de "bank" van zeller.
Zowel met de rollenbank als met de verkoper (Monica Zeller).
Ik heb twee jaar geleden de uitvoering gekocht met de zwarte loopkatjes.

Ik wilde deze onlangs uibreiden met nog twee extra loopkatjes (voor de kroko), maar ze waren helaas alléén nog maar in het rood.  De verkoper deed mij direct een leuk aanbod  en ze lagen al zeer snel bij mij in de bus.
Maar ik heb op Ebay ook een positieve feedback qua betalen  :wink:

Dus in't kort: De KPF-Zeller ....een aanrader!

Willem-Jan
Citaat van: w67 op dinsdag 04 mei 2010, 22:18:29
Zowel met de rollenbank als met de verkoper (Monica Zeller).

gaat tegenwoordig niet meer via Monica Zeller maar via Mathias Zeller.

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Ik weet dat ton van soest (van de locloods) ze ook maakt. Geen idee van prijs oid, maar hij heeft er in de loop der jaren al heel veel verkocht vertelde hij me laatst.

Roy
Hallo MarcoR,

Over deze testbank heb ik al eerder een reactie gegeven (2007, zie dus naar "boven")
Ik heb hem in Gronau gekocht, even over de grens bij Enschede.

Ben er zeer tevreden over, netjes afgewerkt, goede werking.

Adres heb ik via e-Bay verkregen, ik weet niet of hij nu ook nog adverteert,
kwestie van even snuffelen.

Gr. René G.

Ik heb ook een rollenbank van Zeller. Als je een minimale uitvoering besteld krijg je bij afrekenen een keuze menu met extra aanbiedingen die je gelijk mee kunt bestellen. Vaak extra looprollen 4 voor de prijs van2 ed. Sla je slag

Kijk hier eens.

"klik"
bedankt voor de info zo ver wist ook niet waar de bank vandaan komt
op ebay staan ze inderdaat ook te koop
Ook ik heb er een paar, voor verschillende schalen, van Zeller aangeschaft en deze bevallen zeer goed.
Gisteren nog een Zeller speedcat (H0) besteld om de locs op de juiste schaal -snelheid in te regelen omdat die dingen (locs dus) vaak te hard rijden. :lol:

Ook heb ik nog 1 Hornby (H0) rollenbankje voor de kleinere locs zoals bijv. de BR 89-006 (3000).
Lekker handig, neemt niet zoveel plaats in, wanneer er "even" iets "vlug" moet gebeuren. 
Citaat van: Ron21 op vrijdag 16 april 2010, 12:38:12
Citaat van: redskin op vrijdag 16 april 2010, 10:50:04

Ik heb hem ook bij zeller vandaan, wel via zijn ebay shop......Binnen 4 dagen in huis.  8)

Zie dit topic nu pas :(
Heb onlangs de Zeller rollenbank met 8 looprollen gekocht. Prima apparaat. Helaas ben ik wat minder tevreden over de roto fix. Althans ik kan er niet goed mee omgaan. De lok krijg ik niet vast genoeg om te roteren zoals op de website te zien is.
Over Zeller in tegenstelling tot hierboven gezegd is, geen problemen. Net bij mijn bestelling waren er wat problemen met de levering.(heeft ook Redskin ervaren). Na een mailtje mijnerzijds kwam er al snel een mailtje terug met uitleg en de belofte dat die dezelfde week zou worden verstuurd, hetgeen gebeurd is. Dus geen klachten mijnerzijds.

gr. Hennie